2008-06-02, 01:16
Medlem
Troligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trine
Biltemas shampo och vaxkombination är det bra eller anus?

Finns ingen anledning att använda dessa produkter då proffsprodukter kostar ungefär lika mycket men ger bättre resultat utan några otrevliga överraskningar.
Strovels vax schampo och meguiars next tech wash är exempel på produkter som till bra pris ger väldigt trevliga resultat. Dessutom slipper man oroa sig för silikon och om skiten är alkaliskt osv.
Citera
2008-06-02, 01:26
Medlem
Troligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonix
Yes innehåller slipprodukter som gör att du repar lacken. Använd ett riktigt tvättmedel, jag kör endast grejer från Meguiars och de är topp notch!, kommer aldrig använda något annat förutom T-grön som avfettningsmedel även när det gäller bruksbilen.

Yes är ju skitbra. Som fettlösare när man diskar! Prova hd-grön eller alfanol terra som avfettning till bilen, funkar bättre än t-grön. Har du riktigt svåra asfaltsfläckar kan det krävas tyngre grejer såsom snowclean asfaltsren. Trevliga produkter att använda som räcker länge och som är effektiva.
Citera
2008-06-02, 01:28
Medlem
Troligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vandal
Mycket bra tips här, någon som har något tips från att få bort röklukt?

Ädit: Jag brukar använda yes när jag tvättar bilen

Ta kontakt med en riktig rekondare och fråga om dom kan göra en interiör tvätt och ozon behandling. Ozon maskin får bort väldigt mycket dålig lukt och i samband med rejäl interiör tvätt så borde du få det så bra som det är möjligt utan att byta bil :P
Citera
2008-06-02, 01:32
Medlem
Troligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Finns det något fint som "alla" har hemma som funkar bra att rengöra fälgar med? Och finns det något bra som förhindrar att bromsdamm sätter sig?

Finns en hel del medel för fälgrengöring men i dom flesta fall så är det avfettning + fälgrengöring /repeat tills du blir nöjd. Sen för att skydda fälgarna mot bromsdamm så lägger man en form av skydd, tex poorboys wheel sealant. Ökar glansen och gör att det blir enklare att tvätta och hålla efter i framtiden.
Citera
2008-06-02, 01:32
Medlem
Troligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Kör med autosmarts Tar Remove på företaget ^^ bästa hittils

Var försiktig, det medlet kan smälta plast om det missbrukas.
Citera
2008-06-16, 18:33
Medlem
såhär tvättar man bilen http://www.chilloutzone.de/files/08061603.html
Citera
2008-07-01, 10:53
Medlem
haha, fan asså hur dum och blåst kan man vara? hjärnan funkartydligen inte hos dennakvinna
Citera
2008-07-01, 11:05
Medlem
AccLs avatar
köp rätt bromsbelägg och skaffa slitzade bromsskivor så får ni markant bättre bromsförmåga och mkt mindre bromsdam.. de e fakta

sen att ska man tävtta bilen så nogrant att man byter svamp flera gånger tycker ja de e en skam att dra sämsskinnet över bilen.. repar något fruktansvärt !!.. silikonskrapa ger ifrån sej MYCKET mindre repor (folk fastnar i att det är just en skrapa).. men den puttar vattnet framförs sig istället för som sämsskinnet drar vattnet under sig

själv är jag lackerare och har provat och sett vad som händer med lacken..

sen vare prat om hur ofta man tvätta bilen... så fort den blir smutsig !.. bara pollen på rutan så tvättas den.. eller om man är bara allmänt uttråkad..

so ofta som ja tvättar den har jag ändå inte putsrepor på den !

//AccL
Citera
2008-07-03, 16:45
Medlem
Troligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AccL
köp rätt bromsbelägg och skaffa slitzade bromsskivor så får ni markant bättre bromsförmåga och mkt mindre bromsdam.. de e fakta

sen att ska man tävtta bilen så nogrant att man byter svamp flera gånger tycker ja de e en skam att dra sämsskinnet över bilen.. repar något fruktansvärt !!.. silikonskrapa ger ifrån sej MYCKET mindre repor (folk fastnar i att det är just en skrapa).. men den puttar vattnet framförs sig istället för som sämsskinnet drar vattnet under sig

själv är jag lackerare och har provat och sett vad som händer med lacken..

sen vare prat om hur ofta man tvätta bilen... så fort den blir smutsig !.. bara pollen på rutan så tvättas den.. eller om man är bara allmänt uttråkad..

so ofta som ja tvättar den har jag ändå inte putsrepor på den !

//AccL

Slitzade skivor borde väl ändå generera mer damm då beläggen kommer slitas mer mot slitsningen?
Hårda belägg är en bra lösning men det finns ju hårdare belägg som dammar utav bara helvete också.

Byta svamp låter lite överkurs, tänker man på hur man tvättar och tar utsatta delar sist och använder sig av "2-bucket-method" alltså 2 hinkar där man har schampo i en och sköljer rent svampen i den andra så behövs det knappast bytas svampar så länge du inte tappar svampen.
Det bästa är tvätthandske av microfibrer eller liknande. Dessa håller mer vatten och är allmänt skonsammare mot lacken.

Skinn är precis som du säger lite tufft mot lacken. Skinnen jag använder har ungefär samma effekt som skrapa. Där du drar med skinnet så suger den inte bara upp utan den "puttar" vattnet framför sig. Det är, enligt mig något som funkar 2-3månader efter man polerat en bil då man ändå vid denna tid har fått så mycket tvättrepor att det inte längre spelar någon roll.
Microfiber duk är ändå helt överlägset när det gäller att så skonsamt som möjligt få bort vattnet från bilen (om man nu inte räknar med tryckluft..).

1-2ggr i veckan är väl lagom, sen börjar det ju blir mer slit än nytta. Beror ju också på förvaring av bil och sånt. Tvättar man 2ggr i veckan så kommer det slita onödigt mycket på bilen. Men är man noga med att använda rätt grejer, avfettningar, tvätthandskar och lackskydd / vax så kan man få det att funka.

Om du tvättar som du beskriver så kan jag sätta mitt liv på att du har en repig bil, oavsett om du ser det eller inte så finns det där. Och oavsett om du tvättar mindre bra eller inte så är det helt enkelt så att man får tvättrepor. Vissa mer, andra mindre. Att du inte ser dom betyder inte att dom inte finns
Vad jag tycker om lackerare kan vi ju summera lite kort.
Vissa av er kan lacka bra, men gör det inte pga tidsbrist? När någon sen ger er tid så är ni så vana att slarva att ni iaf inte gör det bra. Inte ens när man ger er extra betalt så gör ni ett jobb bra. Och polering ska vi inte ens prata om. Håll er borta och sluta förstöra mer än vad ni gör nytta

Du kan säkert blanda färg. Men lämna resten till oss.

Rekondare.

EDIT: Inte meningen att vara otrevlig, hoppas du tar mig på rätt sätt och förstår att ingen är perfekt osv.
Senast redigerad av Troligt 2008-07-03 kl. 17:01.
Citera
2008-07-03, 21:54
Medlem
Dollar Bills avatar
För två månader sedan ägde jag en gammal Audi som jag tvättade en gång om året, när det var dags att besikta, jag hatade att tvätta bilar.

Nu är jag stolt ägare av en hyffsad ny Saab och gör inget annat än tvättar, dammsuger, putsar och torkar.

Jag älskar den här tråden!

Shine on!
Citera
2008-07-04, 22:20
Medlem
Bra tips på ovanstående tema, skulle dock vilja varna för generell motortvätt, gör det endast vid behov och definitivt inte vid varje tvättning. Mycket elektronik som kan ta onödig skada (åtminstone på de nyare bilarna).
Citera
2008-07-05, 19:51
Medlem
Troligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej Kompis
Bra tips på ovanstående tema, skulle dock vilja varna för generell motortvätt, gör det endast vid behov och definitivt inte vid varje tvättning. Mycket elektronik som kan ta onödig skada (åtminstone på de nyare bilarna).

Det går att göra mycket utan att stå med högtryck modell värre som tur är. En borste blandat med brisk på alla delar som man kan komma åt och som man vet med säkerhet att man inte kommer "skada". Torka av med en fuktad trasa och vips så har man kommit långt.

Har tappat räkningen på nyimporterade bilar som kommer till jobbet med all världens elektronikfel pga slarvigt genomförd motortvätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in