2008-07-19, 12:53
Medlem
Husqyys avatar
Vad för tvättsvamp rekommenderar ni?

Har en Volvo 850
Och det finns lite ytrost vid två skärmkanter som ska fixas, så därför är den inte vaxad ännu

Jag kör hittils med Autosmarts högkoncentrerade vaxschampoo och ljummet vatten innifrån i hinken

Och vattnet vid våran tvättplats är kalkrikt så får alltid kalkfläckar på rutorna efter att jag tvättat bilen, lacken blir det ytterst lite då jag kör med skrapa och sämskinn

Men vad är det skonsammaste och bästa för lacken o torka av med förutom tryckluft?

Samt att jag har en fälg med fruktansvärt inbiten smuts, det verkar hittils bara gå upp med sandpapper, ( ska vara vinterfälgar) men vill endå ha dom rena o fina

Och dom som det är sommardäck på nu, vad kan jag ta för att få dom helt rena från bromsdamm och sen skydda mot nytt?

O vad rekommenderar du för att mina nya däck ska behålla sin svarta färg?

Och har du något tips på hur man kan göra en invändig rekond?
Jag dammsuger ju ur bilen och har kört tror de var autosmarts interiör o klädseltvätt, men vill få ur smutsen ur säten o mattor på djupet
Citera
2008-07-20, 20:54
Medlem
Troligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husqyy
Vad för tvättsvamp rekommenderar ni?

Har en Volvo 850
Och det finns lite ytrost vid två skärmkanter som ska fixas, så därför är den inte vaxad ännu

Jag kör hittils med Autosmarts högkoncentrerade vaxschampoo och ljummet vatten innifrån i hinken

Och vattnet vid våran tvättplats är kalkrikt så får alltid kalkfläckar på rutorna efter att jag tvättat bilen, lacken blir det ytterst lite då jag kör med skrapa och sämskinn

Men vad är det skonsammaste och bästa för lacken o torka av med förutom tryckluft?

Samt att jag har en fälg med fruktansvärt inbiten smuts, det verkar hittils bara gå upp med sandpapper, ( ska vara vinterfälgar) men vill endå ha dom rena o fina

Och dom som det är sommardäck på nu, vad kan jag ta för att få dom helt rena från bromsdamm och sen skydda mot nytt?

O vad rekommenderar du för att mina nya däck ska behålla sin svarta färg?

Och har du något tips på hur man kan göra en invändig rekond?
Jag dammsuger ju ur bilen och har kört tror de var autosmarts interiör o klädseltvätt, men vill få ur smutsen ur säten o mattor på djupet

Tvättsvamp är egentligen inget jag skulle rekommendera. Använd hellre någon form av tvätthandske. Antingen med microfiber eller äkta lammull. Personligen så gillar jag microfiber mer då den känns lite mer användarvänlig och det faktum att den inte luktar död bäver när den blir blöt är en stor fördel.

Är du säker på att du får rutorna helt torra? Låter knepigt att du får på bara rutorna men inget på lacken om du ändå kör samma torkprocedur på allt. Efter att du tvättat bilen så kan du ju köra fönsterputs på rutorna om det bara är där du har problem.

Det skonsammaste är ju svårt att säga då det skiljer rent personligen på vad man tycker. I vissa fall kan nog en _BRA_ skrapa vara skonsamt. Men bäst allround är nog ändå en bra microfiberduk, tex mirakelduken från pingens.se. Notera att jag mer eller mindre hatar denna duk då jag anser den inte vara någon form av mirakelduk. Den är däremot mycket skonsam i jämförelse mot andra skinn och dukar. Däremot så är den inte överlägsen vad det gäller uppsugning osv.

Fälgar är svårt. Fälgrengöring av någon form. Alkalisk och kallavfettning. Borstar och en skopa tålamod som du inte trodde att du har. Det kan få bort det mesta men visst är det svårt att få något att bli som nytt när bromsdammet bokstavligen talat har sabbat fälgarna.

En produkt kan hålla länge beroende på hur du tvättar och hur ofta du gör det. Finns massa trådar om detta bla på zatzy och där säger man allt från autosmarts vinylshield till meguiars hot tire shine och sen har vi utstickaren concept något. Denna har jag dock inte provat. Vinylshield ger en "tafflig" svart look som går bort nästan direkt. Megs hot tire shine ger en brutal svart look som avtar efter ca 3 veckor om man kör som folk och tvättar bilen minst 1 gång i veckan.
Men som sagt concept produkten, om du kan hitta specifikt vilken som man pratar om och sedan få tag på den. Tror inte du blir missnöjd med tanke på vilka som rekommenderat den.

Har du någon tygklädsel så säger jag lämna in den till en riktig rekondare. När dom kör över den med ångmaskin 2-3ggr så är det som en ny värld. Visst kan man använda autosmarts klädsel och interiör tvätt och dammsugare men riktig ångtvätt är så sjukt värt det.
Men om du vill så skulle jag rekommendera brisk istället för interiörtvätten. Går att blanda så det blir starkt och effektivt. Även meguiars all purpose cleaner funkar bra. Det handlar 50/50 om medel och envishet
Citera
2008-07-20, 21:44
Medlem
Husqyys avatar
Blir till att införskaffa tvätthandske

Vilken microfiber duk kör du med för o torka av?

Samt jag får inte rutorna helt torra

Ska man tvätta den engång i veckan eller 2gånger/månad?

Samt är det bättre o tvätta med en bra kärcher högtryckstvätt gentemot vanlig vattenslang med duschmunstycke?

Du vet inte vad en invändig rekond kan kosta ungefär?
Citera
2008-07-20, 23:39
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Samt är det bättre o tvätta med en bra kärcher högtryckstvätt gentemot vanlig vattenslang med duschmunstycke?
Japp, med högtryck blåser du bort mycket av de gruskorn och liknande som inte lossnar med vattenslang. Du slipper att gno runt en massa grus med svampen och därmed repa lacken
Citera
2008-07-21, 15:17
Medlem
Nån som har tips på hur man gör rutan riktigt ren?
det är alltid skit som fastnar som inte går att få bort, det syns knappt vanligtvis, men när solen ligger på så blir man trött..

tips? vad använder ni er av?
Citera
2008-07-22, 10:31
Medlem
Vaxa rutan...

Citat:
Ursprungligen postat av FCKD
det är alltid skit som fastnar som inte går att få bort, det syns knappt vanligtvis, men när solen ligger på så blir man trött..

Brukar först avfetta rutan ordentligt och sedan lägger jag på ett vaxlager. Rutan blir slät och fin och det fastnar mindre smuts på den efteråt, samt att vindrutetårkaren inte behövs :P
Citera
2008-07-22, 15:04
Medlem
Troligts avatar
Citat:
Blir till att införskaffa tvätthandske

Vilken microfiber duk kör du med för o torka av?

Samt jag får inte rutorna helt torra

Ska man tvätta den engång i veckan eller 2gånger/månad?

Du vet inte vad en invändig rekond kan kosta ungefär?

Jag kör mirakelduken från pingens.se. Kör den på alla bilar som är nypolerade och / eller mer eller mindre repfria.
Annars kör jag lite olika skinn.

Dra av rutan med mf duk 2-3ggr och eftertorka med en frottehanduk och se om det blir bättre.

Gör det så ofta som du känner för det. Om det är 2 veckor mellan tvättarna eller om det bara är 1 vecka. Det spelar ingen roll. Det ska vara roligt att tvätta då blir det bäst.

Jag föredrar vanlig vattenslang med ett schysst munstycke. Högtryck har jag aldrig blivit frälst med helt enkelt. Kör på det som känns bäst. Tänk på att ta det lugnt vid lister, tacklucka osv med högtryck.

Någonstans mellan 400-1800 kr. Beror på hur allt ser ut osv. bli inte förvånad om det slutar på tex 3000kr.
Citera
2008-07-22, 15:12
Medlem
Troligts avatar
Citat:

Pratar du om hinnan som blir där torkarna torkar?
Den går liksom inte att få bort på något enkelt vis. Vissa säger glaspolish, alltså medel för 500kr flaskan som du polerar rutan med men samtidigt så har iaf inte jag sett någon som faktist fått några resultat med denna metod.

För att få bort skit:

1: Alkalisk avfettning - får bort flugor osv.
2: Kallavfettning - får bort eventuella asfaltsfläckar osv.
3: Fönsterputs- gör gärna 2ggr med fönsterputs.
4: Lägg en rutbehandling. Veidec glass system använder jag och det håller 3-6månader för mig med minst 1 tvätt i veckan av bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av skitbeaver
Brukar först avfetta rutan ordentligt och sedan lägger jag på ett vaxlager. Rutan blir slät och fin och det fastnar mindre smuts på den efteråt, samt att vindrutetårkaren inte behövs :P

Allvarligt nu orkar jag snart inte med er muppar som håller på och jävlas med vax på rutorna.

Om du lägger vax direkt efter avfettning så får du en flammig ruta. Bara vaxet i sig räcker för en flammig ruta. Sen får du med 70% av produkterna flammiga lister runt rutan av allt kalk. Sen som pricken över i så håller det i några veckor och fungerar inte ens 1/10 så bra som riktig rutbehandling.
Så snälla jävla någon _SLUTA VAXA RUTORNA_.
Citera
2008-08-01, 07:25
Medlem
[quote=Troligt]Pratar du om hinnan som blir där torkarna torkar?
Den går liksom inte att få bort på något enkelt vis. Vissa säger glaspolish, alltså medel för 500kr flaskan som du polerar rutan med men samtidigt så har iaf inte jag sett någon som faktist fått några resultat med denna metod.

Hej igen och tack för en bra tråd, kanonsvar..=)
jag menade de små lagringar som blir kvar på rutan, kan varasmå vita prickar som sitter fast, vettifan vad det är.
När ljuster ligger på så stör de som fan.

Har provat glaspolish men skiter sitter kvar.

Även så har jag gammalt lim kvar på backspegeln ( på glaset) som sitter kvar, tips att få bort det utan att förstöra den? vad skulle du använda dig av?
Citera
2008-08-18, 15:43
Medlem
MrOsbournes avatar
Själv tycker jag att de nya biltvättarna med grövre gummiremsor som borstar gör ett kanonjobb, inga märken i lacken och så passar de ju mig som är slö...
Citera
2008-08-27, 06:49
Medlem
hej alla, tack för en bra tråd.

Har lite frågor.
Har fått flera repor efter en tvätt, har ni något tips på hur man tar bort dem?
de sitter i lacken, dvs ej bucklor utan små, långa repor som gör mig galen.

Tips motages av en ledsen bilägare
Citera
2008-09-10, 19:10
Medlem
Citat:
hej alla, tack för en bra tråd.

Har lite frågor.
Har fått flera repor efter en tvätt, har ni något tips på hur man tar bort dem?
de sitter i lacken, dvs ej bucklor utan små, långa repor som gör mig galen.

Tips motages av en ledsen bilägare

Polering med maskin är det enda vettiga alternativet. Du kan gnugga med trasa och rubbing i all evighet, men resultatet blir aldrig lika bra som med en riktig maskin.
Senast redigerad av mindfield 2008-09-10 kl. 19:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in