Citat:
Ursprungligen postat av Husqyy
Vad för tvättsvamp rekommenderar ni?
Har en Volvo 850
Och det finns lite ytrost vid två skärmkanter som ska fixas, så därför är den inte vaxad ännu
Jag kör hittils med Autosmarts högkoncentrerade vaxschampoo och ljummet vatten innifrån i hinken
Och vattnet vid våran tvättplats är kalkrikt så får alltid kalkfläckar på rutorna efter att jag tvättat bilen, lacken blir det ytterst lite då jag kör med skrapa och sämskinn
Men vad är det skonsammaste och bästa för lacken o torka av med förutom tryckluft?
Samt att jag har en fälg med fruktansvärt inbiten smuts, det verkar hittils bara gå upp med sandpapper, ( ska vara vinterfälgar) men vill endå ha dom rena o fina
Och dom som det är sommardäck på nu, vad kan jag ta för att få dom helt rena från bromsdamm och sen skydda mot nytt?
O vad rekommenderar du för att mina nya däck ska behålla sin svarta färg?
Och har du något tips på hur man kan göra en invändig rekond?
Jag dammsuger ju ur bilen och har kört tror de var autosmarts interiör o klädseltvätt, men vill få ur smutsen ur säten o mattor på djupet
Tvättsvamp är egentligen inget jag skulle rekommendera. Använd hellre någon form av tvätthandske. Antingen med microfiber eller äkta lammull. Personligen så gillar jag microfiber mer då den känns lite mer användarvänlig och det faktum att den inte luktar död bäver när den blir blöt är en stor fördel.
Är du säker på att du får rutorna helt torra? Låter knepigt att du får på bara rutorna men inget på lacken om du ändå kör samma torkprocedur på allt. Efter att du tvättat bilen så kan du ju köra fönsterputs på rutorna om det bara är där du har problem.
Det skonsammaste är ju svårt att säga då det skiljer rent personligen på vad man tycker. I vissa fall kan nog en _BRA_ skrapa vara skonsamt. Men bäst allround är nog ändå en bra microfiberduk, tex mirakelduken från pingens.se. Notera att jag mer eller mindre hatar denna duk då jag anser den inte vara någon form av mirakelduk. Den är däremot mycket skonsam i jämförelse mot andra skinn och dukar. Däremot så är den inte överlägsen vad det gäller uppsugning osv.
Fälgar är svårt. Fälgrengöring av någon form. Alkalisk och kallavfettning. Borstar och en skopa tålamod som du inte trodde att du har. Det kan få bort det mesta men visst är det svårt att få något att bli som nytt när bromsdammet bokstavligen talat har sabbat fälgarna.
En produkt kan hålla länge beroende på hur du tvättar och hur ofta du gör det. Finns massa trådar om detta bla på zatzy och där säger man allt från autosmarts vinylshield till meguiars hot tire shine och sen har vi utstickaren concept något. Denna har jag dock inte provat. Vinylshield ger en "tafflig" svart look som går bort nästan direkt. Megs hot tire shine ger en brutal svart look som avtar efter ca 3 veckor om man kör som folk och tvättar bilen minst 1 gång i veckan.
Men som sagt concept produkten, om du kan hitta specifikt vilken som man pratar om och sedan få tag på den. Tror inte du blir missnöjd med tanke på vilka som rekommenderat den.
Har du någon tygklädsel så säger jag lämna in den till en riktig rekondare. När dom kör över den med ångmaskin 2-3ggr så är det som en ny värld. Visst kan man använda autosmarts klädsel och interiör tvätt och dammsugare men riktig ångtvätt är så sjukt värt det.
Men om du vill så skulle jag rekommendera brisk istället för interiörtvätten. Går att blanda så det blir starkt och effektivt. Även meguiars all purpose cleaner funkar bra. Det handlar 50/50 om medel och envishet