2005-01-16, 18:40
Medlem
Mr_Crowleys avatar
En följdfråga: hur ofta tvättar ni era bilar? Själv tvättar jag den när jag byter däck, en gång på våren och en på hösten, blev ingen i höstas eftersom det var frost den dan, och är det en vanlig omgång med hink och svamp. Däremellan händer det att jag torkar av rutor och bakljus när det är som söligast på vintern.

Biltvätt ligger väldigt högt upp på min lista över de tråkigaste sakerna man kan hitta på.
Citera
2005-01-16, 22:47
Medlem
Boddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
En följdfråga: hur ofta tvättar ni era bilar? Själv tvättar jag den när jag byter däck, en gång på våren och en på hösten, blev ingen i höstas eftersom det var frost den dan, och är det en vanlig omgång med hink och svamp. Däremellan händer det att jag torkar av rutor och bakljus när det är som söligast på vintern.

Biltvätt ligger väldigt högt upp på min lista över de tråkigaste sakerna man kan hitta på.

Huvaligen skämms!

Jag tvättar bilen en gång i veckan och jag gör lackbehandling (lämnar in den) två gånger per år, en gång till vintern och en gång på våren innan sommaren!
Citera
2005-01-16, 23:27
Medlem
Max Mavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
När man använder tvättsvamp ska man börja nerifrån och gå uppåt. Det kanske låter konstigt, men det beror på att man bör undvika att vattnet rinner över lacken och ger rinningsspår som är svåra att få bort. Om man börjar nerifrån kommer vattnet rinna ner i det andra vattnet, och då uppstår inga spår i lacken.

------

Nästa steg är att spola bort vaxschampoot med kallt vatten. Låter man schampoot torka in kan det bli fula vita spår av intorkat vax - även om autosmarts schampoo är väldigt förlåtande. Det är likadant som att man ska skölja ur schampoot ordentligt när man tvättar håret, annars skadas håret.
Har fått veta att samma princip gäller när man spolar bort schampot som när man tvättar bilen med svampen.
När man spolar av ska man också börja nerifrån och gå uppåt.
Citera
2005-02-10, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
Är det viktigt att tvätta motorn? Jag tycker att det skulle vara obehagligt att spruta vatten under huven och känner mig övertygad om att jag skulle spruta massor av vatten på fel ställen.

För mycket olja och skit kan orsaka brand i motorrummet. Har själv sett en bil vid en bilfärja stå i lågor. Bilen var högst 6år gammal.
Citera
2005-03-05, 17:47
Medlem
Badankas avatar
rolig läsning för en rekondare måste jag säga
Citera
2005-03-07, 10:53
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boddie
Huvaligen skämms!

Jag tvättar bilen en gång i veckan och jag gör lackbehandling (lämnar in den) två gånger per år, en gång till vintern och en gång på våren innan sommaren!
Det verkar så meningslöst bara. Bilen är ju lika skitig igen innan man hinner hem från tvätthallen, åtminstone den här årstiden.
Citera
2005-03-08, 03:34
Medlem
Badankas avatar
orkar inte lusläsa alla inlägg...men så här gör jag:

1: Spraya på kallavfettning på TORR BIL..(kallavfettningen tar salt,asfalt osv)
2: Spraya på vanlig avfettning(den tar hand om vanlig smuts,damm osv)
3: Vänta 10min
4: Spola noga med högtryckstvätt! Vattenslang duger inte!
5: Kolla om alla svarta prickar(asfalt,tjära) är borta..om inte,spraya på lite kallavfettning igen..vänta någon minut...NU är det okej att dra svampen i avfettningen eftersom bilen är avspolad en gång och all smuts,grus,sand,damm är borta.
6: Tag en NY svamp och schampoo i en hink med varmt vatten.
7: Tvätta bilen precis som vanligt...dom svarta prickarna som eventuellt är kvar efter förra avspolningen kommer försvinna nu.
8: Spola därefter av bilen med kallt vatten från en slang(varmt vatten och högt tryck ger mer skum)
9: Torka av bilen med sämskskinn
10: Klart!

det var lektion numero uno i bilrekond!
Citera
2005-03-08, 09:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Max Maven
Har fått veta att samma princip gäller när man spolar bort schampot som när man tvättar bilen med svampen.
När man spolar av ska man också börja nerifrån och gå uppåt.

Håller inte riktigt med. All smuts som mot all förmodan inte rök i smaband med avfettningen drar man ju med sig uppåt. Man rikserar därav att orsake små repor, men ändå repor.

Har man en svart elller mörkblå bil bör man tänka på detta extra noga.

Smuts från gatan hamnar som regel på bilens undre halva.

Man lär ju rimligtvis orsaka färre repor om man börjar uppifrån då risken är mindre att det ligger kvar skadliga småpartiklar som kan va svåra att upptäcka.

I.ö. är dock tanken som ni tar upp god.
Citera
2005-03-12, 23:16
Medlem
di_canios avatar
många bra tipps här
ska nog passa på och motortvätta ögonstenen imorgon, har inte vågat mig på det innan men nu har man ju fått lite tipps så..

hade varit skitbra om nån kunde lägga upp en bra guide för invändig tvätt också.
Citera
2005-03-13, 11:04
Medlem
groovesnuss avatar
Finns en del tips på

http://www.autopower.se/forum/forum.asp?id=7
Citera
2005-04-10, 06:24
Medlem
Azraels avatar
Bilar skall tvättas uppifrån och ner. Fråga gärna ett proffs.
Om du börjar tvätta längst ner och går uppåt så rinner skiten från den övre delen ner och sätter sig på det område du redan tvättat. Dessutom så är det mer damm ju längre ner på bilen du kommer och det vill man absolut inte ha "uppåt" på bilen med risk för repor.

Om man är riktigt petig (och det är man ju) så kasserar man tvättsvampen efter tvätten. Snåljåpen som skall använda samma svamp flera ggr måste ha minst två separata svampar - en som används ovanför midjelisten och en under.

Man behöver inte vara rädd för rinningar och kalk under förutsättning att man torkar bilen efter tvätten. Använd en skrapa för ändamålet (snabbast och enklast) och skinna därefter.

Schampomässigt så bör man använda s.k. supertvätt. Helst Turtles. Simonitz och Sonax är också bra men Turtle är bäst. Dyrt men bäst. Undvik svampar med inbyggt tvättmedel. Autoglym är ett märke med luxuös prägel men jag tycker att deras schampo är helkass.

Insidan tvättar man bäst med en mild diskmedelslösning. Ajax universalspray luktar gott och duger till snabbrengöring men resultatet blir inte lika bra som med diskmedel och vatten. Till ljusa inredningar kan man med fördel använda en tandborste för att massera bort smuts som fastnar i plastens ådrade ytor. Textilier bör maskintvättas av proffs. Jag anser att det är bortkastad tid att börja kladda med rengöringsskum o dyl. Vinylglans är givetvis totalförbjudet så vida man inte heter Muhammed och har radband i backspegeln. Vinylglansen apliceras endast på bilens utsida och då på svarta och/eller grå plastdetaljer, tex handtag, kofångare m.m.
Citera
2005-04-10, 08:23
Medlem
proktologens avatar
Jag använder en sån här tvättvante. Funkar skitbra. Två hinkar med vatten, en med rent vatten att skölja vanten med då och då, en med vatten och Meguiars shampoooo eller Turtle Extreme. Jag är jäkligt nöjd med båda produkterna och handsken vill jag inte byta ut mot någon svamp i världen.

Inan dess har jag förstås avfettat bilen om det behövs, vilket inte är så speciellt ofta - i alla fall inte sommartid. Jag är en riktig tvättbög. Perfekt med tvätthall på jobbet!

Ingen vinylglans, absolut ingen doftgran eller någon annan äcklig luktprodukt.

Javisstja - sist av allt tvättar jag avgasröret så långt jag kommer åt. Avfettar, spolar och svampar. Sedan en omgång med autosol, scotchbrite och i extremfallen lite fin stålull. Nej, det är ingen krompipa. Bilen har rullat 5000 mil och ljuddämparen med slutrör ser ut som ny. Stiligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in