Citat:

Ursprungligen postat av käcke-per

Ojojoj, nu ska vi nog hålla koll på begreppen här. Metanol är en alkohol precis som etanol (det vi dricker för att berusa oss) och t ex glykol. Dessa är helt fristående från varandra, däremot förekommer det rimligtivis små mängder metanol i en buteljerad flaska som helt eller delvis är ämnad att innehålla etanol...

Precis och alkoholer finns i viss mindre mängd i i princip allt organiskt material. Det är bara att tänka så enkelt som att applen och körsbär som t.ex ligger helt oskyldig i en hink självjäser och bildar viss mängd alkohol. I komposten bildas det också alkohol och i Coca Cola finns det en liten mängd. När det gäller t.ex surströmming vet jag inte exakt mängden, men jag skulle tro att det finns en klart mätbar alkoholhalt där.
I denna procsess bildas det då inte endast etanol (som är den, efter metanol, enklaste formen) utan även andra sorter.
Frågan är väl egentligen närmast om t-röd innehåller så mycket metanol att det är farligt att dricka. Inget ämne är så farligt att inte kroppen klarar en molekyl av det, varken cyanid eller arsenik är det. Min uppfattning är att det är möjligt att t-röd innehåller mer metanol än de drycker man köper på systemet, eftersom de är gjorda just för att drickas, men jag tror ändå inte att halten är så hög att det är någon uppenbar risk.
Däremot är det en himla dålig idé att dricka de om man ska ut på stan och festa eller hitta på något annat kul, för man luktar vääääääldigt märkligt i ett par dygn eller så.
Ska man dricka det så måste man alltså vara beredd på att stå ut med smaken och man måste inse att man kommer att lukta mycket konstigt.
OBS!! Fortfarande uppmanar jag ingen att dricka det, jag kan inte garantera att det är ofarligt, dessutom finns det en massa olika fabrikat av t-röd och det är möjligt att det skiljer mellan dem!