2007-09-19, 22:31
Medlem
umpfs avatar
T-röd är helt ofarlig att dricka om man ser ur metanol synpunkt! T-röd = 98 eller 99% etanol och 1% denatueringsmedel(stavning)... Har tillochmed fått smaka på på t-röd på kemilektionen.. såg en dokumentär för ett par år sen där det var om några trailertrash folk i sverige där det var en gubbe som satt och drack ett helt glas t-röd..
Citera
2007-09-19, 22:34
Medlem
Flytande_argots avatar
Saken är den att T-röd KAN innehålla en viss mängd metanol, det är helt enkelt inte så jävla noga eftersom den ändå inte är avsedd för förtäring. Men med absolut största sannolikhet och i 99% av fallen så innehåller den dock bara etanol, vatten och bitrex.

Teknisk sprit brukar för övrigt tillverkas på så sätt att man låter eten reagera tillsammans med vatten under högt tryck/värme tillsammans med en katalysator (saltsyra har jag för mig), resultatet är etanol.
Citera
2007-09-19, 22:46
Medlem
umpfs avatar
T-röd smakar extremt beskt! smakar rent gift! det är ju bara doppa fngret i t-röd så får du se hur det smakar!

Grejen är att även om det skulle vara typ 5% metanol skulle det vara ofarligt att dricka för kroppen tar hand om etanolen före metanolen, så kommer att pissa ut metanolen innan kroppen har börjat ta upp den.. Om du har druckit metanol och springer in på akuten så har jag läst att dom kanske kommer att pumpa i dig en massa etanol för att kroppen inte ska ta upp metanolen..
Citera
2007-09-20, 19:32
Medlem
daggelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umpf
T-röd smakar extremt beskt! smakar rent gift! det är ju bara doppa fngret i t-röd så får du se hur det smakar!

Grejen är att även om det skulle vara typ 5% metanol skulle det vara ofarligt att dricka för kroppen tar hand om etanolen före metanolen, så kommer att pissa ut metanolen innan kroppen har börjat ta upp den.. Om du har druckit metanol och springer in på akuten så har jag läst att dom kanske kommer att pumpa i dig en massa etanol för att kroppen inte ska ta upp metanolen..

Du har delvis rätt, men dock inte helt. Kroppen tar inte hand om etanolen före metanolen, utan de tas om hand samtidigt, och av samma enzym (alkoholdehydrogenas). Det som händer är att enzymet bryter ner varannan etanolmolekyl och varannan metanolmolekyl.

Metanol bryts i första steget ner till formaldehyd (metanal) som är giftigt.
Etanol bryts i första steget ner till acetaldehyd (etanal), vilket ger folk som har druckit sprit den karakteristiska andedräkten.

Så om du till exempel har fått i dig träsprit (metanol) är det bästa sättet att motverka den skadliga nerbrytningen genom att intaga etanol som då gör att bara varannan metanolmolekyl bryts ner, istället för varje.

T-röd är denaturerad etanol och denatureringsmedlet Denatonium (Bitrex) har tillsatts vilket gör det nästintill omöjligt att dricka utan att magen skickar upp det igen. Denatonium är den mest bittra substansen som finns.
Citera
2007-09-20, 19:57
Medlem
fëanáros avatar
trodde också t-röd innehöll metanol, fick dock berättat av en en kompis när vi såg en a-lagare späda ut t-röd med vatten att det var flera år sen man tog bort detta.
Citera
2007-09-20, 19:58
Medlem
Avva66s avatar
All alkohol innehåller Metanol, men i mycket små mängder.
Citera
2007-09-20, 23:19
Medlem
RosaBatmans avatar
Det verkar vara en stor myt att t-röd skulle innehålla metanol, framtagen för att folk inte ska dricka det. Min högstadielärare tog med sig en flaska t-röd till en kemilektion en gång för ett antal år sedan, och hävdade att det innehöll metanol. När jag visade innehållsförteckningen och förklarade att så var inte fallet vägrade han fortfarande ändra ståndpunkt, haha.

Kan också tillägga att jag själv druckit av denna hemska dryck ett fåtal gånger, när jag redan varit vid ett ganska berusat tillstånd, "för att det är roligt". Men, kära FBare, det är INTE roligt! Det smakar helt fördjävligt. Ni som använt Apotekets produkt "Stoppochväx", det där medlet man har på naglarna för att sluta bita på dem, kan föreställa er ungefär hur t-röd smakar. Inte nog med denna vidriga beska smak, den håller dessutom i sig! Även om du sköljer ur munnen med vatten så har du kvar den där avskyvärda smaken i munnen i säkert en halvtimme till, dock i en mindre grad än tidigare. Nej, fy fan. Aldrig mer t-röd.
Citera
2007-09-21, 15:56
Medlem
Rostadvåfflas avatar
haha jag kommer ihåg när min gammla NO lärare på högstadiet hade ett långt föredrag om Att t-röd var dödlig m.m haha och vi trodde ju såklart på det och var bergsäker på att om man drack det så drog man på sig allt från blindhet till hjärnblödning
Citera
2007-09-21, 19:19
Medlem
skurkmans avatar
drick ej
Citera
2007-10-01, 00:45
Medlem
Vad jag vet så är det ren etanol i t-röd, förutom denatureringen i det alltså, det är också precis detta som står om man läser innehållsförteckningen. Däremot står det självfallet inget som att de "garanterar att det inte finns någon metanol i det", likaväl som det inte på t.ex en flaska whisky eller fanta står att "innehåller ej metanol". Det står inte heller något om att det inte innehåller fotogen, cyanid eller ärtsoppa.

Själv har jag druckit t-röd flera gånger och smaken är inte sååååå himla farlig om man bara blandar ut det med blandsaft eller något annat. Det gäller att hälla i sig det så snabbt som möjligt eftersom det mesta av den icke helt angenäma smaken kommer när man slutat dricka och ställer ner glaset, dvs. när ångorna når upp i näsan.

Det värsta är inte smaken tycker jag utan det är att man garanterat stinker Karlssons Klister när man druckit det. Det finns inte en chans att dricka det och sedan gå ut bland folk och inbilla sig att det inte märks. Iofs luktar man kanske inte direkt t-sprit, men alla reagerar definitivt på att man luktar konstigt.

OBS!!! Med detta så uppmanar jag absolut ingen att dricka t-röd och jag kan inte heller garantera att det inte innehåller spår av metanol. Skulle någon dricka det så gör de det helt på eget ansvar, precis som jag gjort.
Citera
2007-10-01, 02:03
Medlem
käcke-pers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
All alkohol innehåller Metanol, men i mycket små mängder.

Ojojoj, nu ska vi nog hålla koll på begreppen här. Metanol är en alkohol precis som etanol (det vi dricker för att berusa oss) och t ex glykol. Dessa är helt fristående från varandra, däremot förekommer det rimligtivis små mängder metanol i en buteljerad flaska som helt eller delvis är ämnad att innehålla etanol...
Citera
2007-10-01, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av käcke-per
Ojojoj, nu ska vi nog hålla koll på begreppen här. Metanol är en alkohol precis som etanol (det vi dricker för att berusa oss) och t ex glykol. Dessa är helt fristående från varandra, däremot förekommer det rimligtivis små mängder metanol i en buteljerad flaska som helt eller delvis är ämnad att innehålla etanol...
Precis och alkoholer finns i viss mindre mängd i i princip allt organiskt material. Det är bara att tänka så enkelt som att applen och körsbär som t.ex ligger helt oskyldig i en hink självjäser och bildar viss mängd alkohol. I komposten bildas det också alkohol och i Coca Cola finns det en liten mängd. När det gäller t.ex surströmming vet jag inte exakt mängden, men jag skulle tro att det finns en klart mätbar alkoholhalt där.

I denna procsess bildas det då inte endast etanol (som är den, efter metanol, enklaste formen) utan även andra sorter.

Frågan är väl egentligen närmast om t-röd innehåller så mycket metanol att det är farligt att dricka. Inget ämne är så farligt att inte kroppen klarar en molekyl av det, varken cyanid eller arsenik är det. Min uppfattning är att det är möjligt att t-röd innehåller mer metanol än de drycker man köper på systemet, eftersom de är gjorda just för att drickas, men jag tror ändå inte att halten är så hög att det är någon uppenbar risk.

Däremot är det en himla dålig idé att dricka de om man ska ut på stan och festa eller hitta på något annat kul, för man luktar vääääääldigt märkligt i ett par dygn eller så.

Ska man dricka det så måste man alltså vara beredd på att stå ut med smaken och man måste inse att man kommer att lukta mycket konstigt.

OBS!! Fortfarande uppmanar jag ingen att dricka det, jag kan inte garantera att det är ofarligt, dessutom finns det en massa olika fabrikat av t-röd och det är möjligt att det skiljer mellan dem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in