2011-12-20, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IDrinkToThat
En kvinna med en bekväm och lat personlighet isåfall. Varför inte göra båda delar, som de flesta andra av oss? Ta hand om barnen OCH arbeta?

Omhändertagande? jordnära? ordningsam?
En närvarande mor med stort hjärta?

Varför ska alltid hemmafruar smutskastas av alla kvinnor som INTE är det? om nu yrkesarbetande kvinnor har det så jävla kämpigt men samtidigt är nöjda, varför fortsätter ni nedvärdera kvinnor som vill vara hemmafruar?
Citera
2011-12-20, 14:36
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaFlickan
Det är väl inte så konstigt egentligen. det är klart det måste vara behagligare att vara en välsituerad hemmafru och styra sin tid själv än att vara fastlåst på nåt skitjobb och stressa fram och tillbaka mellan sitt jobb, ungar och hem.

Hur många kvinnor har toppjobb? och hur många män har så välbetalda arbeten att de skulle ha råd att försörja sig själva, en fru och x-antal ungar och leva på en någorlunda hyfsad standard?
Få män i Sverige har råd att dra hela lasset ekonomiskt. Detta särskilt om man bor i storstad där allt är dyrare såsom boende bla. Det krävs en bruttolön på minst 50000/mån. Få sitter på dessa löner.
Det du säger där om kvinnan visar ju på vilken grupp av kvinnor det är som svarat på undersökningen. Kvinnor med skitjobb. Är dessa representiva för vad kvinnor i helhet tycker? Jag menar att det måste ju finnas fler antal kvinnor som är nöjda än missnöjda i sina yrkesval.
Citera
2011-12-20, 14:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det är väl inte så konstigt egentligen. det är klart det måste vara behagligare att vara en välsituerad hemmafru och styra sin tid själv än att vara fastlåst på nåt skitjobb och stressa fram och tillbaka mellan sitt jobb, ungar och hem.

Hur många kvinnor har toppjobb? och hur många män har så välbetalda arbeten att de skulle ha råd att försörja sig själva, en fru och x-antal ungar och leva på en någorlunda hyfsad standard?
En välsituerad hemmafru som slipper städa, laga mat och sköta hem och barn utan kan ägna sig åt sina vänner, hobbies och personlighetsutveckling menar du?

Ja, det skulle nog många tycka var behagligare.

Så ser ju dock inte hemmafrulivet ut för majoriteten, och att gå hemma med barn som sällskap för det intellektuella utbytet, och sköta tvätt, städning, mat och allt annat - det är nog något de allra flesta med något sånär fungerande intellekt tröttnar på efter ett tag.
Citera
2011-12-20, 14:40
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Även folk med karriär har fritid. Till och med Fredrik Reinfeldt har lite tid över varje dag.
Ja han har ju det. Men han har antagligen också hjälp med det mesta som rör hans hem.
Jag har själv varit småbarnsmorsa och jag vet exakt hur mycket fritid man har. Ungefär lika med noll. Det är princip bara ett enda stort ekorrehjul där det handlar om att få tiden och allt annat runt omkring att gå ihop.
Citera
2011-12-20, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Nej det är det inte. Men få kvinnor med någorlunda bra karriär och utbildning väljer att bli hemmafru med tanke på allt negativt det för med sig. Kolla bara alla dessa som tar ut vårdnadsbidrag. Det är invandrarkvinnor som står utanför arbetsmarknaden och redan arbetslösa. Kan det vara samma grupp som vill vara hemmafruar?

Vadå nej, så du anser att många får en monsterkarriär? Då har nog du och jag lite olika definitioner för vad monster innebär...
Tror dom allra flesta kvinnor ja säg 90% iaf. inte har något val alls, den gränsen med valet för om man vill bli hemmafru eller inte har passerats för länge sen, finns inget ekonomiskt utrymme för det, ja om man vill bo bra har flertalet bilar, 2 utlandssemestrar om året osv.
Tror inte att så många invandrarkvinnor hänger på familjeliv men att denna grupp också vill bli hemmafruar kan säkert stämma.
Citera
2011-12-20, 14:42
Medlem
IDrinkToThats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zLiMbiLLY

Varför ska alltid hemmafruar smutskastas av alla kvinnor som INTE är det? om nu yrkesarbetande kvinnor har det så jävla kämpigt men samtidigt är nöjda, varför fortsätter ni nedvärdera kvinnor som vill vara hemmafruar?

Vet du, där sa du emot dig själv ganska kraftigt.
Varför skulle inte vi yrkesarbetande kvinnor vara precis allt det där, och lite till?
Jag älskar mina barn, jag gör allt för dom. Jag uppfostrar dom till trygga individer som ska leva ett bra liv i samhället.

Jag tror att det är så, att hemmafruar främst är de utan utbildning och arbetsmoral. De anser att mannen tjänar så pass bra så det går runt ekonomiskt. Men det är ett jävla bakåtsträvande, tycker jag. Och mycket bekvämt. Men visst, lulla runt i dina rosa mysbyxor hela dagarna. Kom inte och gnäll sedan när du får din pension och mannen din redan har bytt ut dig.

Ett eget ansvar för sig själv och sin egen framtid, månne?
Citera
2011-12-20, 14:44
Bannlyst
Citat:
Få män i Sverige har råd att dra hela lasset ekonomiskt. Detta särskilt om man bor i storstad där allt är dyrare såsom boende bla. Det krävs en bruttolön på minst 50000/mån. Få sitter på dessa löner.
Det du säger där om kvinnan visar ju på vilken grupp av kvinnor det är som svarat på undersökningen. Kvinnor med skitjobb. Är dessa representiva för vad kvinnor i helhet tycker? Jag menar att det måste ju finnas fler antal kvinnor som är nöjda än missnöjda i sina yrkesval.
Precis och därför är trycket på dessa män från kvinnor extremt hårt också...lustigt är att alla dessa genus/feminist vurmade tjejer/kvinnor själva alltid föredrar ovanstående män som partners fast de egentligen i feminismens och jämnställdhetens namn borde ta sig partners som står lägre på status/löne skalan..men icke sa Nicke..status och kulor ska karlarna ha..helst så mycket som möjligt..annars får det vara.. det är ett enormt hyckleri som pågår.

Det behöver inte vara några "skitjobb" kvinnorna har, även jobb högre upp på status och löneskalan kan vara väldigt stressade och jobbiga..tex lärare..sjuksköterskor..olika typer av handläggarjobb etc
Citera
2011-12-20, 14:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zLiMbiLLY

Jag har själv varit hemmafru, jag tycker de som faktiskt är det och gör något bra av tillvaron och trivs med det - utan att förlora sig själva - är beundransvärda. Jag har dock stött på få - en - som lyckats med konststycket att faktiskt vara en hel människa, hemmafru, och en bra mamma under i stort sett hela barnens uppväxt.
Citera
2011-12-20, 14:46
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Vadå nej, så du anser att många får en monsterkarriär? Då har nog du och jag lite olika definitioner för vad monster innebär...
Tror dom allra flesta kvinnor ja säg 90% iaf. inte har något val alls, den gränsen med valet för om man vill bli hemmafru eller inte har passerats för länge sen, finns inget ekonomiskt utrymme för det, ja om man vill bo bra har flertalet bilar, 2 utlandssemestrar om året osv.
Tror inte att så många invandrarkvinnor hänger på familjeliv men att denna grupp också vill bli hemmafruar kan säkert stämma.
Man behöver inte ha en monsterkarriär för att se sitt jobb som viktigt. Det räcker med att man trivs och att man har ett framtidstänk. Dvs. att man tar ansvar för sitt liv när man blir äldre och skilsmässa är ett faktum.
Vi människor vänjer oss vid en viss standard. Att höja den är sällan problem men att sänka den skapar en massa negativa effekter. Få är villiga att göra det under en längre tid.
Citera
2011-12-20, 14:52
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Precis och därför är trycket på dessa män från kvinnor extremt hårt också...lustigt är att alla dessa genus/feminist vurmade tjejer/kvinnor själva alltid föredrar ovanstående män som partners fast de egentligen i feminismens och jämnställdhetens namn borde ta sig partners som står lägre på status/löne skalan..men icke sa Nicke..status och kulor ska karlarna ha..helst så mycket som möjligt..annars får det vara.. det är ett enormt hyckleri som pågår.

Det behöver inte vara några "skitjobb" kvinnorna har, även jobb högre upp på status och löneskalan kan vara väldigt stressade och jobbiga..tex lärare..sjuksköterskor..olika typer av handläggarjobb etc
Jag vet inte? Kan det kanske vara så att dessa kvinnor drar sig till män som är välutbildade? Kanske inte enbart har med pengar att göra. Män med jämställdhetstänk kanske återfinns i yrken där utbildning är a och o?
Självklart kan vilket jobb som helst vara stressande. Ju mer ansvar man får på sig ju mer stressande. Men kvinnor som är nöjda med sitt yrkesval tenderar nog mindre att bli hemmafruar.
Citera
2011-12-20, 14:59
Medlem
Citat:
Vet du, där sa du emot dig själv ganska kraftigt.
Varför skulle inte vi yrkesarbetande kvinnor vara precis allt det där, och lite till?
Jag älskar mina barn, jag gör allt för dom. Jag uppfostrar dom till trygga individer som ska leva ett bra liv i samhället.

Jasså?
Det är ju bara föreställningar! det är ju det jag försöker få sagt. Generaliseringar om hur vi TROR saker ser ut och är.

Att kvinnor alltid tävlar om att vara "fröken duktig" är någonting man som kille lär från 5års åldern.
Det är just det du bekräftar här om dig själv, du sitter och försöker skrika ut hur duktig du är och att du, DU! "minsann vet hur det är"...
Medan en man. Han får inte vara "herr duktig" någonstans, för du blir han plötsligt patetisk.
Satsar han på karriären så är han en känslokall man, egoistisk, pengakåt och som (förmodligen) konkurrerar mot kvinnliga kollegor som också söker framgång och pengar vilket är hedervärt, (för de är kvinnor *uppenbarligen*).

Men..frågan är, hur pass mycket mer ansvar en kvinna som du pallar med, för du är väll en "modern" och sann feminist?

Citat:
Jag tror att det är så, att hemmafruar främst är de utan utbildning och arbetsmoral. De anser att mannen tjänar så pass bra så det går runt ekonomiskt. Men det är ett jävla bakåtsträvande, tycker jag. Och mycket bekvämt. Men visst, lulla runt i dina rosa mysbyxor hela dagarna. Kom inte och gnäll sedan när du får din pension och mannen din redan har bytt ut dig.

Ett eget ansvar för sig själv och sin egen framtid, månne?

Återigen. Fördomar och fördömande ord från en "fröken duktig"
Citera
2011-12-20, 15:02
Bannlyst
Citat:
Man behöver inte ha en monsterkarriär för att se sitt jobb som viktigt. Det räcker med att man trivs och att man har ett framtidstänk. Dvs. att man tar ansvar för sitt liv när man blir äldre och skilsmässa är ett faktum.
Vi människor vänjer oss vid en viss standard. Att höja den är sällan problem men att sänka den skapar en massa negativa effekter. Få är villiga att göra det under en längre tid.

Nej det behöver man ju inte... men nu pratade jag om den ekonomiska aspekten, frågan om man har ett val eller inte vilket jag tycker att "vi" inte har.
Går man in i rollen som hemmafru hoppas jag inte att man gör det med inställningen att skilsmässa garanterat kommer
Japp män kan inte gå tillbaka sexuellt och kvinnor kan inte gå tillbaka i levnadsstandard sägs det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in