Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-20, 13:34
  #1
Avstängd
SmartaFlickans avatar
Av de politiskt korrekta debattörerna inom den politiska och mediala sfären får vi hela tiden höra att kvinnor ”hindras” från att göra karriär. Vi får också höra att orsaken till att många kvinnor jobbar deltid är att de ”tvingas” jobba deltid (istället för heltid, vilket alla förmodas vilja).
Verkligheten är, som så ofta när det gäller genus, en annan än den vi matas med. Nu har sajten Familjeliv.se gjort en undersökning, där 9.000 mammor deltagit. Resultatet är att 45 procent av mammorna skulle vilja vara hemmafru om de kunde.

45 procent. Nästan hälften...

Snacka om politiskt inkorrekt svar. Vet de inte vad de bör tycka, dessa kvinnor? Vet de inte att de allihop borde säga att de snarast möjligt vill slippa ungen så de kan fortsätta sin hårdsatsning på karriären?

” Jag är inte förvånad”, säger Catrin Lundström, genusforskare och lektor på centrum för genusvetenskap i Stockholm, och hänvisar till glorifieringen av hemmafruar i teve på senare tid (exempelvis i teveprogrammet Svenska Hollywoodfruar). Men jag tror inte det är där det sitter – det är djuare än så. Det är i själva verket nedvärderande mot kvinnor att hävda att de låter sig ”luras” i grundläggande livsfrågor av ett teveprogram.Catrin Lundström säger också att den här undersökningen visar att vi svenskar inte är så jämställda som vi tror.

Vilket visar, enligt mig, att hon inte har förstått vad jämställdhet är!

Förra året genomförde Famljeliv.se en liknande undersökning. Den visade att 7 av 10 kvinnor vill ha mer tid för sina barn. Det genusindustriella Gudrun Spymankomplexet kan sprida sin retorik i tusen år – verkligheten lyckas de ändå inte rucka på. Men i sina försök att ändra på verkligheten kan de göra ganska mycket skada genom att göra människor olyckliga.

Jämställdhet är lika rättigheter och skyldigheter – sedan får utfallet i olika sammanhang bli vad det blir. Att det ska sitta så hårt inne att inse att det är så det är och måste vara.

http://www.aftonbladet.se/wendela/article13833274.ab

http://www.familjeliv.se/sverigemamman

http://svt.se/2.22620/1.2577950/vara...l_bli_hemmafru
Citera
2011-12-20, 13:37
  #2
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Om de vill vara hemmafruar och feminister aktivt arbetar för att hindra dem från att vara det så bevisar det bara att feminism inte har något med valfrihet att göra.
Citera
2011-12-20, 13:42
  #3
Avstängd
SmartaFlickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Om de vill vara hemmafruar och feminister aktivt arbetar för att hindra dem från att vara det så bevisar det bara att feminism inte har något med valfrihet att göra.
Inte Gudryn Spyman feminismen iallafall..den ägnar sig åt social ingenjörskonst där verkligheten i mångt och mycket skall anpassas efter kartan istället för vice versa.
Ser mig själv som en förespråkare för sann jämnställdhet. Jämnställdismen är en jämnställdhetskamp för män & kvinnor, sida vid sida, i könsfred!
__________________
Senast redigerad av SmartaFlickan 2011-12-20 kl. 13:48.
Citera
2011-12-20, 13:58
  #4
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaFlickan
Inte Gudryn Spyman feminismen iallafall..den ägnar sig åt social ingenjörskonst där verkligheten i mångt och mycket skall anpassas efter kartan istället för vice versa.
Ser mig själv som en förespråkare för sann jämnställdhet. Jämnställdismen är en jämnställdhetskamp för män & kvinnor, sida vid sida, i könsfred!
Personer som Gudrun Schyman har ju dragit ner ordet "feminism" i smutsen. Numera förknippar ju de flesta feminism med korthåriga, knubbiga kvinnor med hår under armarna, gnälliga röster och bitter syn på män. Jag är också för sann jämställdhet, med skulle någon få för sig att kalla mig feminist så skulle jag ta det som en ordentlig förolämpning.
Citera
2011-12-20, 14:03
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaFlickan
Av de politiskt korrekta debattörerna inom den politiska och mediala sfären får vi hela tiden höra att kvinnor ”hindras” från att göra karriär. Vi får också höra att orsaken till att många kvinnor jobbar deltid är att de ”tvingas” jobba deltid (istället för heltid, vilket alla förmodas vilja).
Verkligheten är, som så ofta när det gäller genus, en annan än den vi matas med. Nu har sajten Familjeliv.se gjort en undersökning, där 9.000 mammor deltagit. Resultatet är att 45 procent av mammorna skulle vilja vara hemmafru om de kunde.


Om dom inte har gjort en ny undersökning så har ju den där undersökningen redan avfärdats som ej trovärdig (eftersom typ bara 13% av dom 70.000 som tagit emot undersökningen ville delta, så kan knappast dom 9500 som deltog sägas vara representativa)
__________________
Senast redigerad av carina.svendsen 2011-12-20 kl. 14:09.
Citera
2011-12-20, 14:11
  #6
Avstängd
Burross avatar
Kommer ihåg när denna enkät som familjeliv gjorde poppade upp första gången och alla teorier som feminister hade om förtryckande arbetsmiljö och indoktrinerande tv-program (hur jävla mycket av ett spån man får vara för att låta sig hjärntvättas av Anna Anka låter jag vara osagt ) och gud vet allt.

Jag har en helt annan teori, jag tror snarare efter decennier av kampen för kvinnan med lika rätt till utbildning och karriär och liknande så har också kvinnor förstått att det inte är så där himla lätt att göra monsterkarriär, att det är väldigt få som faktiskt har ett jobb som är sådär riktigt roligt och också är en typ av hobby utan den absoluta majoriteten av jobb är skittråkiga, monotona och själsdödande tro fan att man då hellre vill bli hemmafru.

Folk borde få göra som dom vill utan något nedvärderande tyckande från något psykfall till feminist.
Problemet blir att när nu också kvinnor är samma slavar under det monetära systemet som män alltid har varit har alla priser bara rusat i höjden och nu finns det inte särkilt många par som helt enkelt har råd med att bara 1 jobbar.
Genom andra vågen av feminism blev feminister förda bakom ljuset av den monetära eliten och nu finns det inte längre något direkt utrymme för hemmafruar men nu kanske det nästan börjar bli ot så avbryter här
Citera
2011-12-20, 14:14
  #7
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Kommer ihåg när denna enkät som familjeliv gjorde poppade upp första gången och alla teorier som feminister hade om förtryckande arbetsmiljö och indoktrinerande tv-program (hur jävla mycket av ett spån man får vara för att låta sig hjärntvättas av Anna Anka låter jag vara osagt ) och gud vet allt.

Jag har en helt annan teori, jag tror snarare efter decennier av kampen för kvinnan med lika rätt till utbildning och karriär och liknande så har också kvinnor förstått att det inte är så där himla lätt att göra monsterkarriär, att det är väldigt få som faktiskt har ett jobb som är sådär riktigt roligt och också är en typ av hobby utan den absoluta majoriteten av jobb är skittråkiga, monotona och själsdödande tro fan att man då hellre vill bli hemmafru.

Folk borde få göra som dom vill utan något nedvärderande tyckande från något psykfall till feminist.
Problemet blir att när nu också kvinnor är samma slavar under det monetära systemet som män alltid har varit har alla priser bara rusat i höjden och nu finns det inte särkilt många par som helt enkelt har råd med att bara 1 jobbar.
Genom andra vågen av feminism blev feminister förda bakom ljuset av den monetära eliten och nu finns det inte längre något direkt utrymme för hemmafruar men nu kanske det nästan börjar bli ot så avbryter här
Så din teori är alltså att kvinnor utan framtidsmål och som är misslyckade i arbetslivet är dom som blir hemmafruar?
Citera
2011-12-20, 14:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carina.svendsen
Om dom inte har gjort en ny undersökning så har ju den där undersökningen redan avfärdats som ej trovärdig (eftersom typ bara 13% av dom 70.000 som tagit emot undersökningen ville delta, så kan knappast dom 9500 som deltog sägas vara representativa)

Men hur kan då folkomröstningar och undersökningar någonsin vara representativa?

Det är väll så närmast sanningen man vill grunda någonting på.
Citera
2011-12-20, 14:18
  #9
Medlem
micro113s avatar
Hur representativt är Familjeliv för den svenska kvinnan? Ta och tänk till nu.

Hur är undersökningen utförd ... rackarns, det kräver ju mer tankekraft det där.

Seriöst. Skall vi diskutera svenska män med "Elvis" som sanningskälla också?

http://www.elvisthecomic.com/strip-s...nojd-och-glad/
Citera
2011-12-20, 14:19
  #10
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hur representativt är Familjeliv för den svenska kvinnan? Ta och tänk till nu.

Hur är undersökningen utförd ... rackarns, det kräver ju mer tankekraft det där.

Seriöst. Skall vi diskutera svenska män med "Elvis" som sanningskälla också?

http://www.elvisthecomic.com/strip-s...nojd-och-glad/
Det är nog mer representativt än du tror.
Citera
2011-12-20, 14:21
  #11
Medlem
IDrinkToThats avatar
En fördom kanske, men anser att de som vill vara hemmafruar är de kvinnor som saknar bra jobb, t om jobb överhuvudtaget. Tro fan det är bekvämt att vilja bli hemmafru då.

Sorgligt.
Citera
2011-12-20, 14:23
  #12
Medlem
Ultrafeministerna är som alla andra radikala grupper i samhället. Rättar man sig inte efter deras led är man inte vatten värd och rätt politiska tänk skall bankas in i deras skallar.

lite oft:

Hade jag kunnat vara hemmaman med samma inkomst som vi har nu skulle jag ställa upp på detta direkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback