2011-12-21, 18:40
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Ja det var taskigt förlåt mig Quezen
Nu har jag inte funderat närmare över vilka summor som faktiskt behövs för att iaf. jag skulle klassa det som att "ha råd" med hemmafru men näppeligen under 75000kr/månad.
I de välbärgade par jag känner där mannen tjänar ruskigt bra och kvinnan är hemmafru har iaf. dom allra flesta bankkontona gemensamt och sparandet för framtiden är också det precis lika mellan mannen och kvinnan att kvinnan skulle behöva be om pengar till mjölk och inte få något eget sparande har jag aldrig hört talas om, du tänker vad händer vid skilsmässa dessa män tänker vad händer med frun och barnen om något händer med mig därför tror jag att gemensamma sparande är väldigt väldigt vanliga i dessa förhållande.
Jag gillar iof Q även om han har en del konstiga ideer för sig.
Men gör man som du säger här så verkar det ju vara i sin ordning. Men funkar det verkligen såhär bra hos flertalet?
Citera
2011-12-21, 18:43
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Om man är kära så delar man på allt... gemensamt konto och allt sånt. Du verkar vara på samma intelligensnivå som Quezen's barbies, men säkert bra mycket snyggare dock får jag medge.
Nu sa ju han att hans IQ låg på 115 eller nåt. Min är bara strax över så intelligensmässigt är vi nog på samma nivå. Jag har levt som sambo i 13 år så jag vet hur det funkar med bankkonton. Men då har jag också dragit in pengar precis som min sambo. En hemmafru drar ju in noll. Men jag hoppas att det delas lika ändå för de flesta.
Citera
2011-12-21, 18:46
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
Jag har vuxit upp med en hemmafru-mamma som det idag knappast går någon nöd på.
Dessutom går ju de flesta argumenten mot hemmafruar ut på att det är dåligt när man inte längre är hemmafru. På samma sätt kan man argumentera mot arbete eftersom det är dåligt när man inte längre har ett arbete.

Angående att mannen skulle byta ut sin kvinna mot en yngre upplaga så är det inte vårt fel. Det är feministerna som hyllar skilsmässor.
Fast är man hemmafru och inte har något yrke att falla tillbaks på så är man nog mindre belägen att vilja ta ut skilsmässa. Som vi alla vet så är det oftast kvinnan som tar intiativ till skilsmässa. Kan detta fenomen med hemmafru vara ett sätt för män att binda upp sin kvinna mer? Jag menar chansen är ju mindre att han blir lämnad. På 70-talet som jag är född var mammor även där ofta hemmafruar. Även min mamma av och till.
Citera
2011-12-21, 18:50
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om mannen byter ut kvinnan så kan du inte skylla det på feministerna, inte med bästa vilja i världen.

De skilsmässor som du kan "skylla på" feministerna är där kvinnan tröttnar på karln och skiljer sig. Eftersom det är feministerna som möjliggjort att kvinnor kan ta det steget, försörja sig själva, att det inte längre är "skamligt", osv osv...

Du menar att feminister enbart är för skilsmässa när kvinnan skiljer sig men inte när mannen skiljer sig? Den acceptans och förespråkande av skilsmässa som feminister kämpar för ska enbart gälla kvinnor?

Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Fast är man hemmafru och inte har något yrke att falla tillbaks på så är man nog mindre belägen att vilja ta ut skilsmässa. Som vi alla vet så är det oftast kvinnan som tar intiativ till skilsmässa. Kan detta fenomen med hemmafru vara ett sätt för män att binda upp sin kvinna mer? Jag menar chansen är ju mindre att han blir lämnad. På 70-talet som jag är född var mammor även där ofta hemmafruar. Även min mamma av och till.

Jag är född sent 80-tal. Då var det inte så vanligt.
Om det är kvinnor som tar ut flest skilsmässor så är det ju männen som är mest bundna då de är mindre benägna att skilja sig.
Citera
2011-12-21, 18:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du menar att feminister enbart är för skilsmässa när kvinnan skiljer sig men inte när mannen skiljer sig? Den acceptans och förespråkande av skilsmässa som feminister kämpar för ska enbart gälla kvinnor?
Nej, jag menar att möjligheten att lämna kvinnan har männen haft i alla tider - möjligheten att lämna mannen har varit begränsad för kvinnan.
Det feminister kämpat för är inte att mannen skall kunna lämna kvinnan för en yngre, det är att kvinnor skall kunna vara självständiga och fria att välja huruvida de vill stanna i eller lämna äktenskapet.
Citera
2011-12-21, 19:02
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Nu sa ju han att hans IQ låg på 115 eller nåt. Min är bara strax över så intelligensmässigt är vi nog på samma nivå. Jag har levt som sambo i 13 år så jag vet hur det funkar med bankkonton. Men då har jag också dragit in pengar precis som min sambo. En hemmafru drar ju in noll. Men jag hoppas att det delas lika ändå för de flesta.

Nu sa jag ju dock samma nivå som hans drömbarbie som säkert inte existerar
Citera
2011-12-21, 19:04
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Nu sa jag ju dock samma nivå som hans drömbarbie som säkert inte existerar
Ja det vet jag inget om. Men utseendemässigt så finns det iaf ingen liknelse
Citera
2011-12-21, 19:08
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, jag menar att möjligheten att lämna kvinnan har männen haft i alla tider - möjligheten att lämna mannen har varit begränsad för kvinnan.
Det feminister kämpat för är inte att mannen skall kunna lämna kvinnan för en yngre, det är att kvinnor skall kunna vara självständiga och fria att välja huruvida de vill stanna i eller lämna äktenskapet.

Möjligheten att skilja sig har varit begränsad även för män.
Ja, feminister har historiskt kämpat för liberalare skilsmässolagar. Men det jag syftade på var att feministerna trots nuvarande liberala lagstiftning för båda könen fortsätter att propagera för och hylla skilsmässor, exempelvis Gudrun Schyman. Den juridiska biten var alltså inte slutmålet. Men det kanske bara är kvinnors skilsmässor som ska hyllas?
Citera
2011-12-21, 19:15
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ja, feminister har historiskt kämpat för liberalare skilsmässolagar. Men det jag syftade på var att feministerna trots nuvarande liberala lagstiftning för båda könen fortsätter att propagera för och hylla skilsmässor, exempelvis Gudrun Schyman. Den juridiska biten var alltså inte slutmålet. Men det kanske bara är kvinnors skilsmässor som ska hyllas?
Fast är det verkligen så? De flesta brukar se en skilsmässa som något tragiskt. De flesta kämpar ju ganska sålänge innan de ger upp. Detta gäller nog även feminister. Feminister är för att kvinnor ska vara ekonomiskt oberoende och att ett skilsmässobeslut inte ska vara baserat på pengar. Detta tycker jag är bra. Däremot ser jag själv inget positivt med just skilsmässor.
Citera
2011-12-21, 19:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Vem har pratat om att hylla någonting? Börjar du med omskrivningar nu igen?

Män har i alla tider kunnat lämna hemmet och gå vidare - kvinnor har varit bundna eftersom de inte har haft samma möjlighet att försörja sig.
Mannen var förmyndare för kvinnan fram till 1921, och mannen var barnens förmyndare fram till 1949.
Citera
2011-12-21, 19:23
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Fast är det verkligen så? De flesta brukar se en skilsmässa som något tragiskt. De flesta kämpar ju ganska sålänge innan de ger upp. Detta gäller nog även feminister. Feminister är för att kvinnor ska vara ekonomiskt oberoende och att ett skilsmässobeslut inte ska vara baserat på pengar. Detta tycker jag är bra. Däremot ser jag själv inget positivt med just skilsmässor.

Nej, jag ser heller inget positivt.
Men feminister som Gudrun Schyman och Unni Drougge försöker lyfta fram det som något positivt. Har diskuterats i andra trådar här på Flashbacks Feminismavdelning.
Citera
2011-12-21, 19:25
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Nej, jag ser heller inget positivt.
Men feminister som Gudrun Schyman och Unni Drougge försöker lyfta fram det som något positivt. Har diskuterats i andra trådar här på Flashbacks Feminismavdelning.
Det har jag missat. Det anser jag är fel. Det ända som är positivt är att kvinnan själv kan fatta detta beslut utan att hon går under ekonomiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in