2011-12-20, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Jag vet inte? Kan det kanske vara så att dessa kvinnor drar sig till män som är välutbildade? Kanske inte enbart har med pengar att göra. Män med jämställdhetstänk kanske återfinns i yrken där utbildning är a och o?
Självklart kan vilket jobb som helst vara stressande. Ju mer ansvar man får på sig ju mer stressande. Men kvinnor som är nöjda med sitt yrkesval tenderar nog mindre att bli hemmafruar.
Dessa kvinnor dras till män med hög socioekonomisk status, på samma nivå som de själva eller helt ännu högre och det står dem naturligtvis fritt att göra det, men det är hyckleriet jag vänder mig emot, de borde ju gå bräschen för att bryta gamla unkna könsrollsmönster och istället aktivt och medvetet skaffa sig partners med lägre socioekonomisk status än de själva har..men något säger mig att det knappast kommer att inträffa (mer än i extrema undantagsfall såklart) Tror inte alls på att jämnställdhetstänket är speciellt mer utbrett bland högutbildade män med höga löner,finns hantverkare, industriarbetare etc som är väldigt jämnställda. Det är bara en undanflykt för att slippa ta de mindre fördelaktiga men ändå logiska konsekvenserna av sin egen ideologi dvs att feministerna egentligen borde bilda par med män som har lägre socioekonomisk status än de själva har.

Ja, det kan vara så att kvinnor som är nöjda med sina yrkesval har en tendens i mindre utsträckning uttrycka en önskan om att bli hemmafruar, men skulle de verkligen få chansen så är jag ganska säker på att många skulle nappa, åtminstonde för några år.
Citera
2011-12-20, 15:07
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Nej det behöver man ju inte... men nu pratade jag om den ekonomiska aspekten, frågan om man har ett val eller inte vilket jag tycker att "vi" inte har.
Går man in i rollen som hemmafru hoppas jag inte att man gör det med inställningen att skilsmässa garanterat kommer
Japp män kan inte gå tillbaka sexuellt och kvinnor kan inte gå tillbaka i levnadsstandard sägs det.
Nej valet finns ju som sagt inte för de flesta. Men med tanke på hur de flesta äktenskap slutar så är väl det en himlans tur . Väljer man att bli hemmafru väljer man också en sämre framtid oftast.
Nej sänka levnadsstandard är svårt. Jag handlar likadant som jag gjorde innan och det slutar ju inte alltid så bra haha. Får nog ta och skaffa mig en karl snart haha.
Citera
2011-12-20, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
En välsituerad hemmafru som slipper städa, laga mat och sköta hem och barn utan kan ägna sig åt sina vänner, hobbies och personlighetsutveckling menar du?

Ja, det skulle nog många tycka var behagligare.

Så ser ju dock inte hemmafrulivet ut för majoriteten, och att gå hemma med barn som sällskap för det intellektuella utbytet, och sköta tvätt, städning, mat och allt annat - det är nog något de allra flesta med något sånär fungerande intellekt tröttnar på efter ett tag.
Ja, det menar jag och det var väl själva poängen med att frivilligt vilja bli hemmafru? annars är det väl knappast något attraktivt val för de flesta, att vara hemma för att man är tvingad till det och suga på ramarna..
Senast redigerad av SmartaFlickan 2011-12-20 kl. 15:12.
Citera
2011-12-20, 15:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaFlickan
Ja, det menar jag och det var väl själva poängen med att frivilligt vilja bli hemmafru? annars är det väl knappast något attraktivt val för de flesta, at vara hemma för att man är tvingad till det och suga på ramarna..
Att flyta runt i en tillvaro av lyx där man får utveckla de sidor och projekt man själv vill lockar nog de flesta män också -- fast de skulle nog inte vilja bli kallade för "hemmamän".
Citera
2011-12-20, 15:16
Bannlyst
Citat:
Att flyta runt i en tillvaro av lyx där man får utveckla de sidor och projekt man själv vill lockar nog de flesta män också -- fast de skulle nog inte vilja bli kallade för "hemmamän".
Så är det nog, nej självklart är det så..för i princip alla de män som verkligen lever i en sådan tillvaro i lyx där de kan utveckla de sidor och projekt som lockar inte gör det pga av de är försörjda av någon kvinna utan då har de fått denna möjlighet på annat sätt..till skillnad från majoriteten av alla kvinnor som lever ett sådant liv som faktiskt gör det pga av de har en man som betalar för kalaset.
Citera
2011-12-20, 15:21
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Dessa kvinnor dras till män med hög socioekonomisk status, på samma nivå som de själva eller helt ännu högre och det står dem naturligtvis fritt att göra det, men det är hyckleriet jag vänder mig emot, de borde ju gå bräschen för att bryta gamla unkna könsrollsmönster och istället aktivt och medvetet skaffa sig partners med lägre socioekonomisk status än de själva har..men något säger mig att det knappast kommer att inträffa (mer än i extrema undantagsfall såklart) Tror inte alls på att jämnställdhetstänket är speciellt mer utbrett bland högutbildade män med höga löner,finns hantverkare, industriarbetare etc som är väldigt jämnställda. Det är bara en undanflykt för att slippa ta de mindre fördelaktiga men ändå logiska konsekvenserna av sin egen ideologi dvs att feministerna egentligen borde bilda par med män som har lägre socioekonomisk status än de själva har.

Ja, det kan vara så att kvinnor som är nöjda med sina yrkesval har en tendens i mindre utsträckning uttrycka en önskan om att bli hemmafruar, men skulle de verkligen få chansen så är jag ganska säker på att många skulle nappa, åtminstonde för några år.
Varför ska man som kvinna för att vara jämställd välja män med lägre socioekonomisk status? Förstår inte själva tänket. Jag menar är man själv högt utbildad dras man ju ofta till likasinnade. Där man har gemensamma nämnare. Inget konstigt i det. Det finns säkert jämställda män i alla nivåer i samhället. Men det fråntar ju inte sanningen att likasinnade dras till varandra.
Om systemet såg annorlunda ut och kvinnor inte drog nitlotten när hon väljer att bli hemmafru så tror jag visst att fler kvinnor skulle kunna tänka sig det. Jag kan se många fördelar med det. Men inte när det gäller långsiktigt.
Citera
2011-12-20, 15:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Så är det nog, nej självklart är det så..för i princip alla de män som verkligen lever i en sådan tillvaro i lyx där de kan utveckla de sidor och projekt som lockar inte gör det pga av de är försörjda av någon kvinna utan då har de fått denna möjlighet på annat sätt..till skillnad från majoriteten av alla kvinnor som lever ett sådant liv som faktiskt gör det pga av de har en man som betalar för kalaset.
Väldigt många har fått möjligheten för att de kommer från rika familjer, eller för att pappa och mamma har fixat dem en tillvaro.... men det var inte det som var frågan.
Frågan var om de skulle välja den tillvaron eller inte - precis som frågan var om kvinnor skulle gör det eller inte.
Citera
2011-12-20, 15:23
Medlem
Snippis avatar
Det är skillnad på hemmafru och hemmafru.

Hemmafru á Maria Montazami i LA, gift med mångmiljonär. Städhjälp, nanny och oändlig tid till att shoppa, måla, designa egna väskor, inreda det gigantiska beach-huset, umgås med vänner samt operera brösten. Ja tack

Hemmafru á Kerstin Arnesson i Säffle. Sköta tvätt, bara umgås med äckliga barn dagarna i ända och städa samtidigt som man lever skralt och inväntar en blekfet karl varje kväll. Nej tack.
Citera
2011-12-20, 15:31
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snippi
Det är skillnad på hemmafru och hemmafru.

Hemmafru á Maria Montazami i LA, gift med mångmiljonär. Städhjälp, nanny och oändlig tid till att shoppa, måla, designa egna väskor, inreda det gigantiska beach-huset, umgås med vänner samt operera brösten. Ja tack

Hemmafru á Kerstin Arnesson i Säffle. Sköta tvätt, bara umgås med äckliga barn dagarna i ända och städa samtidigt som man lever skralt och inväntar en blekfet karl varje kväll. Nej tack.
Bra där!
Såklart man har en glamoriserad bild av hemmafrun.
Jag levde precis det där livet som au-pair i Usa som ung. Städerska, trädgårdsmästare, och all annan lyx man kan tänka sig. Passade mig utmärkt att gå hemma för mig själv i det stora huset och bara ha tid för mig själv eller åka och shoppa osv. Barnet var i skolan hela dagarna och min uppgift var bara och hämta henne i skolan och att ta henne på restaurang och äta. Sen kom föräldrarna. Men detta stämmer ju inte överens med hemmafrun här hemma.
Citera
2011-12-20, 15:37
Medlem
IDrinkToThats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zLiMbiLLY
Jasså?
Det är ju bara föreställningar! det är ju det jag försöker få sagt. Generaliseringar om hur vi TROR saker ser ut och är.

Att kvinnor alltid tävlar om att vara "fröken duktig" är någonting man som kille lär från 5års åldern.
Det är just det du bekräftar här om dig själv, du sitter och försöker skrika ut hur duktig du är och att du, DU! "minsann vet hur det är"...
Medan en man. Han får inte vara "herr duktig" någonstans, för du blir han plötsligt patetisk.
Satsar han på karriären så är han en känslokall man, egoistisk, pengakåt och som (förmodligen) konkurrerar mot kvinnliga kollegor som också söker framgång och pengar vilket är hedervärt, (för de är kvinnor *uppenbarligen*).

Men..frågan är, hur pass mycket mer ansvar en kvinna som du pallar med, för du är väll en "modern" och sann feminist?

Återigen. Fördomar och fördömande ord från en "fröken duktig"

Lilla hjärtat.
Feminist för mig är ett fult ord.
Jag är humanist.
Kvinnor och män ÄR olika. Jag vill inte leva i en värld där en man behandlar mig som en grabbig kollega, jag vill bli behandlad som en kvinna. Vi har helt skilda könsroller, men det kan vi gå in på i en annan diskussion.

Vuxna, friska människor arbetar. OCH tar hand om sin familj. När det gäller mig och ansvar har du ingen aning. Jag har ett bra jobb, som jag tar på fullaste allvar, plus att jag tar mer ansvar för både mina- och andras barn, än många andra. Mer privat än så behöver jag inte bli.

Jag säger inte att jag är duktig någonstans. Däremot säger jag att jag klarar av att ha ett bra arbete, försörja mig själv OCH ta hand om mina barn. Hinner endel annat också, tro det eller ej. Kanske beror på vad man prioriterar i livet.

En man som tar sitt jobb på fullaste allvar, är en bra man i mina ögon.
En kvinna som gör detsamma är precis lika bra.
En kvinna som däremot går hemma och lever på mannens pengar är inte lika duktig, i mina ögon. Sorry, så häng mig.
Citera
2011-12-20, 15:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IDrinkToThat
Lilla hjärtat.
Feminist för mig är ett fult ord.
Jag är humanist.
Kvinnor och män ÄR olika. Jag vill inte leva i en värld där en man behandlar mig som en grabbig kollega, jag vill bli behandlad som en kvinna. Vi har helt skilda könsroller, men det kan vi gå in på i en annan diskussion.

Vuxna, friska människor arbetar. OCH tar hand om sin familj. När det gäller mig och ansvar har du ingen aning. Jag har ett bra jobb, som jag tar på fullaste allvar, plus att jag tar mer ansvar för både mina- och andras barn, än många andra. Mer privat än så behöver jag inte bli.

Jag säger inte att jag är duktig någonstans. Däremot säger jag att jag klarar av att ha ett bra arbete, försörja mig själv OCH ta hand om mina barn. Hinner endel annat också, tro det eller ej. Kanske beror på vad man prioriterar i livet.

En man som tar sitt jobb på fullaste allvar, är en bra man i mina ögon.
En kvinna som gör detsamma är precis lika bra.
En kvinna som däremot går hemma och lever på mannens pengar är inte lika duktig, i mina ögon. Sorry, så häng mig.
Konstigt resonemang - så om du betalar henne för att hon skall ta hand om dina barn, då är hon duktig, men om hennes man betalar henne för att hon skall ta hand om deras barn, då är hon är inte duktig?

Förklara.
Citera
2011-12-20, 15:44
Medlem
IDrinkToThats avatar
Citat:
Konstigt resonemang - så om du betalar henne för att hon skall ta hand om dina barn, då är hon duktig, men om hennes man betalar henne för att hon skall ta hand om deras barn, då är hon är inte duktig?

Förklara.

Ser du det som ett jobb att ta hand om dina egna barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in