Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Dels tror jag inte på att utskicket gick till på det viset - eftersom det vore otroligt att jag då skulle få träff samtliga mina nick. Jag tror att utskicket har skett till samtliga nick/medlemmar.
Dels ljuger många i sina profiler och väldigt många - inte bara jag - har flera nick.
Dels är det är det ett visst klientel som dras till Familjeliv och svarar på frågorna - man kan således inte "utjämna" svaren till att gälla grupper som inte har besvarat frågorna.
Det är som att gå in på lekis och fråga om alla gillar att hoppa hage och sedan hävda att i skolan tycker barn om att hoppa hage - utan att ta hänsyn till att övriga åldersgrupper inte svarat på frågan.
Edit;
Och nej - själv deltog jag inte med något nick alls. Jag hängde på Familjeliv när jag var avstängd från Flashback en vecka - en erfarenhet som absolut inte gav mersmak.
Edit 2:
Detta hävdas:
Frågan är hur tusan de har kunnat kontrollera dessa variabler hos bortfallet när man inte uppger det för att bli medlem på Familjeliv, och när man dessutom ljuger hur vilt man vill när man ansöker om medlemskap.
De påstår sig alltså har kontrollerat för faktorer hos dem som inte svarat som är okända för dem när det gäller de som valt att inte svara.
Fast nu kollade jag kanske på fel undersökning, den jag läste var från 2010, men en har även gjorts 2011 och då var antalet utskickade formulär "typ 2/3" av totala antalet medlemmar. Det ger en sannolikhet på 13 % på att samtliga fem användare ska få det utskickat, vilket inte alls är orimligt.
(2/3)^5 ≈ 0.13 = 13 %
Hursomhelst så visade det sig även att männen som svarat plockades bort, det framgick nog inte i den första rapporten, så jag kom inte att tänka på det. Så din trollning hade bara påverkat det första urvalet till 100 %, inte det andra om du hade skickat in formulären. Utspädningseffekten från tidigare inlägg gäller ju förövrigt fortfarande, urvalet var bara lite större den här gången.
Jag märker att du fortfarande inte tror på mig att man kan få ut representativ information från familjelivs medlemmar. Det är lite synd för det kan man faktiskt. Familjeliv skjuter säkert från höften, jag tror inte att siten når ut till 40 % av alla mammor i landet, det är nog bullshit, men samtidigt besides the point, om du kan få ut tillräckligt många statistiska variabler så får du ett mycket tillförlitligt resultat. Detta har visat sig gång på gång på gång. Statistiken är en mycket utvecklad vetenskap.
Sedan frågade du om hur deras kontroll går till. Har ingen aning, men den kan nog ske på flera sätt. Familjeliv sparar en massa information om sina användare, det gör även Flashback, som kan användas för att föra statistik. Fast mest troligt är väl att de slumpar fram ett tillräckligt stort antal användare av de som inte svarat och kontrollerar deras användarprofiler, om dessa överensstämmer med de som svarat är resultatet OK.