Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Den är inte statistiskt säkerställd med hänsyn till att uppgifterna samlats in på ett helt felaktigt sätt.
Jag har - som jag tidigare berättade - provat på Familjeliv under en vecka när jag var avstängd här. Under den veckan lyckades jag givetvis bli avstängd en och annan gång eftersom Familjeliv har så oerhört högt i tak och jag är så timid och mild i min ton. *ironi*
Det innebär att jag har fem nick registrerade på Familjeliv - och därmed fick fem möjligheter att svara på undersökningen - och då som representant för båda könen.
Alltså kan inte undersökningen vara statistik säkerställd eller representativ för någonting -- mer än möjligen fantasifigurer som härjar på Internet. Det är vad de kan utlova.
Utöver det så kan undersökningar på Aftonbladet - till exempel - bara vara representativa för Aftonbladets läsare på nätet som svarar på undersökningar, och inga andra utöver det. Inte ens för Aftonbladets hela läskrets med andra ord. Alla Aftonbladets läsare har inte dator, många avstår från sådana undersökningar - och det finns sannolikt gemensamma nämnare i värderingssystemet hos dem som avstår. De som föredrar SvD framför Aftonbladet tenderar att skilja sig avseende socioekonomiska faktorer och därmed värderingar osv osv...
På samma sätt är det gällande ett forum som Familjeliv - det finns en anledning till att majoriteten av Sveriges mammor inte hänger där.
Det finns säkert ett par FB:are som är registrerade på familjeliv och som deltog i undersökningen, och som inte var helt ärliga, ja. Men effekten av att du skojade till det lite blir liten när man spär ut det på alla användare. Först slumpades formulär ut till 35 000 användare, vilket ska jämföras med forumets 118 000 användare. Sannolikheten för att en person med fem konton då ska få ett formulär utskickat till samtliga konton är därför liten, grovt kan vi uppskatta den till:
(1/3)^5 = 1/243 ≈ 0,4 %
Där 1/3 är ungefär sannolikheten för att varje användare ska få ett formulär utskickat till sig. Att de skickade ut så många formulär beror nog på att många användare är rätt så inaktiva. När fem svar sedan slås ut på det totala antalet svar som var 10 000 fås följande förhållande:
5/10000 = 1/2000 = 0,05 %
Utspädningseffekten är med andra ord mycket stor. Därefter skedde även ett urval på diverse statistiska variabler så att endast 9000 svar återstod. Detta kan antingen ha spätt ut effekten som dina multipla svar fick på undersökningens resultat eller förstärkt den. Om samtliga fem konton fanns kvar i urvalet fås:
5/9000 ≈ 0,06 %
Förstår du vart jag vill komma? Trollande har väldigt liten effekt på en sådan här undersökning om den görs på det sätt som familjeliv har beskrivit i rapporten.
Sedan är detta med hemsidan och användarnas representativitet ett missförstånd. Om en undersökning som den på familjeliv görs, så prövas all indata med data från en statistisk databas (SCB:s). Det innebär alltså att familjelivs medlemmar med avseende på geografisk spridning, lön, civil status och så vidare faktiskt blir "underrepresenterade" (om det finns en överrepresentation av en viss variabel hos familjelivs medlemmar) för att svarsblanketterna ska återspegla alla svenska mammor.
Det är rätt så viktigt att förstå hur detta fungerar då jag har märkt att många på FB är skeptiska mot olika undersökningar, framförallt på opinionstrådarna i P-i. En variabel, t.ex. geografisk spridning, är inte alltid tillräckligt för att statistiskt säkerställa en undersöknings tillförlitlighet, men när du adderar flera variabler på varandra blir ditt undersökningsunderlag mycket tillförlitligt. Det kommer finnas en viss osäkerhet, visst, men den minskar successivt när alltfler variabler används. Om vi litar på att undersökningen har genomförts på det sättet som det står i rapporten får undersökningens slutsats därför anses vara korrekt.