2011-12-21, 00:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Sen har vi den där gruppen som blir dagmammor för att dom inte vill lämna hemmet men trots allt måste ha inkomst. Har sett så många skräckexempel med dagmammor så jag skulle aldrig våga lämna mina barn till en. Dessutom är det få som har utbildning.
Hade en sån när jag var liten parvel, fy fan va vi hatade henne.

Och Mandi det är helt rätt att det är individuellt. Med mina fötter i bondesmåland bland raggare och industriarbetare och huvudet i högskolan har jag upplevt att det främst är medelålderskvinnor som vill vara hemmafruar, jag jobbar just nu med ett par stycken av just den typen. Yngre tjejer söker sig hellre till karriär än en man som kan tjäna pengarna åt dem.

I slutändan så ska man ju få göra som man vill dock. Vill man vara hemmafru så ska man få vara det, vill man jobba och göra karriär ska man få göra det. Vill man göra något mellanting så ska det vara ok med. Sen får man tycka som man vill om dem i den motsatta kategorin.
Citera
2011-12-21, 00:45
Medlem
fröken sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaFlickan
Av de politiskt korrekta debattörerna inom den politiska och mediala sfären får vi hela tiden höra att kvinnor ”hindras” från att göra karriär. Vi får också höra att orsaken till att många kvinnor jobbar deltid är att de ”tvingas” jobba deltid (istället för heltid, vilket alla förmodas vilja).
Verkligheten är, som så ofta när det gäller genus, en annan än den vi matas med. Nu har sajten Familjeliv.se gjort en undersökning, där 9.000 mammor deltagit. Resultatet är att 45 procent av mammorna skulle vilja vara hemmafru om de kunde.

45 procent. Nästan hälften...

Snacka om politiskt inkorrekt svar. Vet de inte vad de bör tycka, dessa kvinnor? Vet de inte att de allihop borde säga att de snarast möjligt vill slippa ungen så de kan fortsätta sin hårdsatsning på karriären?

” Jag är inte förvånad”, säger Catrin Lundström, genusforskare och lektor på centrum för genusvetenskap i Stockholm, och hänvisar till glorifieringen av hemmafruar i teve på senare tid (exempelvis i teveprogrammet Svenska Hollywoodfruar). Men jag tror inte det är där det sitter – det är djuare än så. Det är i själva verket nedvärderande mot kvinnor att hävda att de låter sig ”luras” i grundläggande livsfrågor av ett teveprogram.Catrin Lundström säger också att den här undersökningen visar att vi svenskar inte är så jämställda som vi tror.

Vilket visar, enligt mig, att hon inte har förstått vad jämställdhet är!

Förra året genomförde Famljeliv.se en liknande undersökning. Den visade att 7 av 10 kvinnor vill ha mer tid för sina barn. Det genusindustriella Gudrun Spymankomplexet kan sprida sin retorik i tusen år – verkligheten lyckas de ändå inte rucka på. Men i sina försök att ändra på verkligheten kan de göra ganska mycket skada genom att göra människor olyckliga.

Jämställdhet är lika rättigheter och skyldigheter – sedan får utfallet i olika sammanhang bli vad det blir. Att det ska sitta så hårt inne att inse att det är så det är och måste vara.

http://www.aftonbladet.se/wendela/article13833274.ab

http://www.familjeliv.se/sverigemamman

http://svt.se/2.22620/1.2577950/vara...l_bli_hemmafru

Vill de vara mammalediga, eller hemmafruar, är en stor skillnad på dessa två
Citera
2011-12-21, 00:50
Medlem
Mandi74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leion

Och Mandi det är helt rätt att det är individuellt. Med mina fötter i bondesmåland bland raggare och industriarbetare och huvudet i högskolan har jag upplevt att det främst är medelålderskvinnor som vill vara hemmafruar, jag jobbar just nu med ett par stycken av just den typen. Yngre tjejer söker sig hellre till karriär än en man som kan tjäna pengarna åt dem.

I slutändan så ska man ju få göra som man vill dock. Vill man vara hemmafru så ska man få vara det, vill man jobba och göra karriär ska man få göra det. Vill man göra något mellanting så ska det vara ok med. Sen får man tycka som man vill om dem i den motsatta kategorin.

Vilket jag sagt från början, men det skulle vara betydligt enklare om folk inte var så fördomsfulla.
Citera
2011-12-21, 00:52
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leion

Ja ungarna släpps vind för våg medans kärringarna står i klungor och snackar skit. Nej det känns inget bra.
Jo jag anser också att man har rätt att välja men att man ska vara medveten om vad det medför. För oavsett vad Mandi säger om att ge mannen vad han vill ha så får man inte glömma bort att har man en man som jobbar så träffar han dagligen en massa andra kvinnor. Många män är otrogna just under arbetstid. Otrohet sker ofta under dagtid när kvinnan tror att mannen jobbar. Så det finns verkligen inga garantier oavsett om man är den perfekta hemmafrun.
Citera
2011-12-21, 00:54
Medlem
Mandi74s avatar
Citat:
Ja ungarna släpps vind för våg medans kärringarna står i klungor och snackar skit. Nej det känns inget bra.
Jo jag anser också att man har rätt att välja men att man ska vara medveten om vad det medför. För oavsett vad Mandi säger om att ge mannen vad han vill ha så får man inte glömma bort att har man en man som jobbar så träffar han dagligen en massa andra kvinnor. Många män är otrogna just under arbetstid. Otrohet sker ofta under dagtid när kvinnan tror att mannen jobbar. Så det finns verkligen inga garantier oavsett om man är den perfekta hemmafrun.

Det finns inga garantier om du jobbar heller, vill han vara otrogen så är han nog det oavsett vad du gör.
Citera
2011-12-21, 01:00
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandi74
Det finns inga garantier om du jobbar heller, vill han vara otrogen så är han nog det oavsett vad du gör.
Absolut! Men det blir ju kanske svårare för dig att ha en liten kärleksaffär om du är hemma med barn
Citera
2011-12-21, 01:01
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaFlickan<br /> [B
” Jag är inte förvånad”, säger Catrin Lundström, genusforskare och lektor på centrum för genusvetenskap i Stockholm[/b]

Hennes "vetenskapliga" titel skrämmer mig, hur kan det vara tillåtet eller räknas som något forskningsämne.

I övrigt är jag inte heller förvånad, men av helt andra anledningar jämfört med den här "forskaren"
Citera
2011-12-21, 01:07
Medlem
Jag är man och skulle gärna vara hemmafru (eller man då) om ekonomin tillät.
För det till statistiken!
Citera
2011-12-21, 01:07
Medlem
Mvks avatar
Klart som fan att dom vill bli hemmafruar.
Jag är man och blir gärna "hemmafru" om frugan vill jobba.

Ingen vettig människa kan väl tycka att det är kul att arbeta.
Umgås med idioter man inte valt och slita ut kroppen för skitpengar.
Mycket skönare att hitta på grejer med barnen, ta hand om huset, pyssla, laga mat osv.
Citera
2011-12-21, 01:09
Medlem
Intelligenss avatar
Frågan är väl om de vill vara hemmafruar som sköter hushållet och ungar själva eller något som påminner på "svenska hollywood-fruar"
Citera
2011-12-21, 01:15
Medlem
Mandi74s avatar
Citat:
Absolut! Men det blir ju kanske svårare för dig att ha en liten kärleksaffär om du är hemma med barn

Dom börjar ju skolan så småningom..

Men bara för att man är hemmafru hindrar det inte att man har ett eget liv eller egna intressen, utan barnen. Dom har ju faktiskt en pappa oxå och även om han har en fru som är hemma så betyder inte det att han inte har något med barnen att göra överhuvudtaget.
Citera
2011-12-21, 01:21
Medlem
Assbuster-cockburns avatar
Tänk om man kunde få gå hemma med barnen hela dagarna. Hemmapappa for the win.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in