Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag menade att det inte finns en alternativ förklaring till varför mängder av deporterade saknas. Tex minst 300.000 av de som deporterades från Ungern sommaren 1944.
Hur har man till att börja med kommit fram till siffran 300 000? Är det skillnaden mellan antalet ungerska judar som deporterades till Auschwitz och de som registrerades där?
Och hur vet man att spåren av dessa 300 000 personer slutar i Auschwitz? Känner man till namnen på dessa 300 000? Har man följt upp alla dessa genom att kontrollera huruvida de sedermera registrerades i andra koncentrationsläger? Hur vet man att de inte var vid liv efter kriget? Många kan ju t.ex. ha rest hem till Ungern, eller emigrerat till Israel, USA eller Sovjetunionen? Har man systematiskt letat efter dessa 300 000 i olika länder? Om man inte har gjort det, hur vet man då att de "saknas"?
För att man skall kunna påstå att 300 000 personer saknas måste man som jag ser det (i) veta namnen på alla de som deporterades och (ii) göra enormt omfattande efterforskningar i syfte att följa upp vad som hänt med alla dessa 300 000 namngivna personer. Har man verkligen gjort det?
Citat:
Finns det någon dokumentation på att någon av dem drabbades av dessa sjukdomar?
Eftersom de aldrig registrerades i lägret finns det sannolikt inte heller några anteckningar om när eller hur de avled. Så förmodligen är det omöjligt att utröna hur många oregistrerade personer som avled i Auschwitz av sjukdomar eller andra umbäranden.
Citat:
Och hur kommer det sig att samtliga barn och åldringar tycks ha drabbats av dessa åkommor?
Det är ingen som har påstått att alla barn och åldringar skulle ha drabbats av åkommor. Jag antar att din fråga har sitt upphov i föreställningen att inga barn eller åldringar registrerades i Auschwitz? Det är av allt att döma en myt. Läs den här artikeln:
http://www.vho.org/GB/Journals/JHR/12/3/Weber265-298.html
Artikelförfattaren har gått igenom 127 dödsattester från Auschwitz. Bland dessa återfanns 19 dödsattester som gällde personer som var 65 år eller äldre. Den äldsta var 89 gammal när han avled. Fyra personer var 14 år eller yngre. Det vore intressant att höra vad du tror om detta. Varför gasades inte dessa personer vid ankomsten till Auschwitz?
De uppgifter om andelen arbetsföra personer i Auschwitz som redovisas i artikeln är särskilt intressanta:
Citat:
Consistent with the Sterbebuch records, other German wartime documents show that a very high percentage of the Jewish inmates at Auschwitz were not able to work, and were nevertheless not killed. [5]
For example, an internal German telex message dated September 4, 1943, from the chief of the Labor Allocation department of the SS Economic and Administrative Main Office (WVHA), reported that of 25,000 Jewish inmates in Auschwitz, only 3,581 were able to work. All of the remaining Jewish inmates - some 21,500, or about 86 percent - were unable to work. [6]
This is also confirmed in a secret report dated April 5, 1944, on "security measures in Auschwitz" by Oswald Pohl, head of the WVHA agency responsible for the concentration camp system, to SS chief Heinrich Himmler. Pohl reported that there was a total of 67,000 inmates in the Auschwitz camp complex, of whom 18,000 were hospitalized or disabled. In the Auschwitz II camp (Birkenau), supposedly the main extermination center, there were 36,000 inmates, mostly female, of whom "approximately 15,000 are unable to work." [7]
Jag har hittat Pohls rapport från 5 april 1944 på nätet. Det stämmer att den anger att det fanns 15 000 icke arbetsföra personer i Birkenau. Rimmar inte det väldigt dåligt med teorin att tyskarna gasade alla som inte kunde arbeta? En översättning av rapporten finns här:
http://www.mazal.org/archive/nmt/05/NMT05-T0384.htm
http://www.mazal.org/archive/nmt/05/NMT05-T0385.htm
http://www.mazal.org/archive/nmt/05/NMT05-T0386.htm
Men även om vi utgår från den officiella versionen att inga barn eller åldringar registrerades i Auschwitz innebär ju inte det att alla dessa antingen måste ha dött av sjukdomar eller gasats. Enligt den officiella versionen var det bara de som skulle arbeta i Auschwitz som registrerades där. Shmuel Krakowski från Yad Vashem har beskrivit systemet så här:
Citat:
The Germans did not register the prisoners who were sent to quarantine; nor did they compile statistical data on the number of prisoners sent there. Those who were transferred to other concentration camps were not registered either. Only those prisoners who were selected for work in the Auschwitz satellite camps were registered and tattooed with Auschwitz concentration camp numbers.
Om vi utgår från att detta stämmer är det följaktligen ingenting konstigt med att barn och åldringar inte registrerades. De skulle ju inte arbeta. Vad som sedan hände med de som inte registrerades är det såvitt jag vet ingen som har brytt sig om att försöka ta reda på. Det verkar som om man helt enkelt har utgått från att de gasades. Men en del kan ha avlidit av sjukdomar och andra umbäranden i Auschwitz medan de satt i karantän eller väntade på vidaretransport någon annanstans. Och andra kan ha transporterats vidare till andra destinationer. Vad deras slutliga öden blev går såvitt jag vet inte att utreda. De kan ha dött under transporter, avlidit i andra läger, eller helt enkelt överlevt kriget. Bara för att de inte registrerades i lägret kan man inte dra slutsatsen att allihop gasades.
Citat:
Vad sägs om bilderna på det tåg av människor som knallar i riktning mot krematorierna, för att sedan vänta utanför dessa? Vissa av dessa människor på bilderna är dessutom identifierade.
Finns de bilder du talar om att tillgå på nätet? I så fall får du gärna länka till dem så skall jag ta mig en titt.