2005-07-22, 10:39
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Jag tycker du ska läsa vad Richard Harwood skriver om Röda Korset i boken "Did six million really die?":
Citat:
Rapporten fastslår, att "det dagligen packades ända till 9.000 paket. Från hösten 1943 till maj 1945 skickades samanlagt 1.112.000 paket med en totalvikt av 4.500 ton till koncentrationslägren". (vol. 111, s 80).
Tillägg: Dr Toben på Adelaide institute skriver att Röda Korsets besök i Auschwitz var månatliga. Detta står att läsa i Röda Korsets rapport som är nämnd ovan.
Källa för det sista?

Det med över en miljon paket stämmer inte med annan information. Källan ska förstås inte vara del 111, men vol. III (finns i Sverige på KB och i Raoul Wallenberg institutet om du vill kolla sida 80).

Jag skrev i ett tidigare inlägg:

Rapportens ämne är inte koncentrationslägren, men Röda Korsets aktiviteter under kriget. Mitt intryck är att det är en försvarskrift mot anklagelser om att Röda Korset borde ha gjort mer. Rapporten berättar antagligen utförligt om allt gott som Röda Korset minsann har gjort. Rapporten var nog också en källa till texten på ICRCs websida:
Citat:
A year later, the ICRC obtained authorization from the German Ministry of Foreign Affairs to send food parcels to internees in the concentration camps whose whereabouts it knew of. It had details concerning about 50 deportees, to each of whom it sent a parcel, and during the summer it received acknowledgements of receipt countersigned by the addressees. The ICRC subsequently managed to find out where other deportees were interned and it expanded its parcel-sending operation. By 1 March 1945, the ICRC had details on about 56,000 deportees, and by the end of the hostilities, 105,000. From the summer of 1944 onwards, the organization supplemented its individual parcels with collective shipments. In total, up to May 1945 it sent over 122,000 parcels to the concentration camps. But this operation did not succeed in reaching those deportees who were subjected to the harshest regime, nor did it give captives any protection from torture or massacres. The ICRC thus continued its approaches to the German authorities, in order to visit the concentration camps. These approaches met with a categorical refusal.

In October 1943, the ICRC sent a delegate named Jean de Bavier to Hungary. On 17 May 1944, Friedrich Born arrived to take his place. Powerless to prevent it, they witnessed the wave of deportations to Auschwitz of almost all the Jews living in the provinces, which was organized by the SS between 15 May and 7 July 1944.
http://www.cicr.org/Web/Eng/siteeng0.nsf/htmlall/57JNWP
Citera
2005-07-22, 10:48
Medlem
Det verkar funnits goda kontakter mellan delar av Röda Korset och Auschwitz-herrar.

Citat:
Nazis 'swindled' Red Cross

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/281657.stm

kan man förutsätta att det fanns en viss vänskapskorruption?
Mengele sågs också ofta köra omkring i en Röda Kors-målad bil. med en sådan så lurade han också patienter in i en falsk trygghet.

Citat:
The survivors tell how as children in Auschwitz they were visited by a smiling "Uncle Mengele" who brought them candy and clothes.Then he had them delivered to his medical laboratory either in trucks painted with the Red Cross emblem or in his own personal car to undergo his experiments.
http://www.auschwitz.dk/Mengele.htm
Citera
2005-07-22, 11:14
Bannlyst
Citat:
Jag tycker du ska läsa vad Richard Harwood skriver om Röda Korset i boken "Did six million really die?":

Tillägg: Dr Toben på Adelaide institute skriver att Röda Korsets besök i Auschwitz var månatliga. Detta står att läsa i Röda Korsets rapport som är nämnd ovan.
Diskussionen har inte gällt om Röda korset sände matpaket, utan om deras verksamhet i de många KZ-lägren. Vi kan konstatera att de inte hade någon med undantag av TVÅ besök under hela kriget!

Jag är osäker på om det tredje och därmed det andra besöket av Röda Korset i Theresienstadt i april 1945 skall "räknas", eftersom besökets tillkomst var att man ville förmå kommendanten att överlämna lägret till Röda Korset. I samband med detta lyckades alltså de svenska "vita bussarna" i sin räddningaktion i Tyskland våren 1945 få med sig de danska judarna.

Det är möjligt det gick ut påbud från den inför krigets utgång för sin personliga del alltmera ängslige Kaltenbrunner om samarbete med Röda Korset. Men samtidigt gick det ut order från Himmer om förstöring av lägren och avrättning av fångarna. Ingetdera blev dock p.g.a. den stora oredan inför krigsslutet dock fallet, dock är det möjligt att Röda Korset de allra sista krigsdagarna kunde hjälpa till i lägren

I vilket fall som helst märkte nästan aldrig fångarna i KZ-lägren, om de var i Auschwitz eller någon annanstans, något av Röda Korsets "aktiviteter", med undantag möjligen av matpaket. Men även detta är i varje fall för de judiska fångarna tvivelaktigt, för vem kunde "hemifrån" (??) sända matpaket till dem????
Citera
2005-07-22, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Källa för det sista?

Det med över en miljon paket stämmer inte med annan information. Källan ska förstås inte vara del 111, men vol. III (finns i Sverige på KB och i Raoul Wallenberg institutet om du vill kolla sida 80).

Jag skrev i ett tidigare inlägg:

Rapportens ämne är inte koncentrationslägren, men Röda Korsets aktiviteter under kriget. Mitt intryck är att det är en försvarskrift mot anklagelser om att Röda Korset borde ha gjort mer. Rapporten berättar antagligen utförligt om allt gott som Röda Korset minsann har gjort. Rapporten var nog också en källa till texten på ICRCs websida:
http://www.cicr.org/Web/Eng/siteeng0.nsf/htmlall/57JNWP

Huvudkällan, dvs rapporten har jag inte sett tillgänglig online. Dr. Tobens påstående om månatliga besök finns på http://www.adelaideinstitute.org/Auschwitz/truth.htm

Citat:
Ursprungligen postat av Liberale Lejonborg
Diskussionen har inte gällt om Röda korset sände matpaket, utan om deras verksamhet i de många KZ-lägren. Vi kan konstatera att de inte hade någon med undantag av TVÅ besök under hela kriget!

Jag är osäker på om det tredje och därmed det andra besöket av Röda Korset i Theresienstadt i april 1945 skall "räknas", eftersom besökets tillkomst var att man ville förmå kommendanten att överlämna lägret till Röda Korset. I samband med detta lyckades alltså de svenska "vita bussarna" i sin räddningaktion i Tyskland våren 1945 få med sig de danska judarna.

Det är möjligt det gick ut påbud från den inför krigets utgång för sin personliga del alltmera ängslige Kaltenbrunner om samarbete med Röda Korset. Men samtidigt gick det ut order från Himmer om förstöring av lägren och avrättning av fångarna. Ingetdera blev dock p.g.a. den stora oredan inför krigsslutet dock fallet, dock är det möjligt att Röda Korset de allra sista krigsdagarna kunde hjälpa till i lägren

I vilket fall som helst märkte nästan aldrig fångarna i KZ-lägren, om de var i Auschwitz eller någon annanstans, något av Röda Korsets "aktiviteter", med undantag möjligen av matpaket. Men även detta är i varje fall för de judiska fångarna tvivelaktigt, för vem kunde "hemifrån" (??) sända matpaket till dem????

Vad har du för källa till att det endast skedde 2 besök till KZ-läger eftersom du verkar helt tvärsäker?

Röda Korset spelade en mycket central roll i lägren och hade det förekommit industriell massgasning så hade det omöjligt gått att dölja för dem. Om inte annat hade fångarna, antingen via brev eller vid besök, berättat detta för Röda Korset.
Citera
2005-07-22, 12:59
Medlem
Citat:
Jo, din avatar är antisemitisk. Vad finns det annars för koppling till judestjärnorna på den amerikanska flaggan som du har som avatar?
Att USA springer Israels (och judarnas) ärenden?

Citat:
Gaskammare och ugnar sprängdes/förstördes av tyskarna när de utrymde Auschwitz i januari 1945. Den som byggts upp är en rekonstruktion. Alltså finns brottsplatsen inte kvar och tekniska undersökningar där är knappast meningsfulla (även om en sån som Leuchter trodde det!) Och hur skulle domstolen många år efter som du tycks tro kunnat få "tillgång till offrens lik, obduktionsrapporterna, experternas slutsatser om orsaken till dödsfallet, spår efter de skyldiga och brottsvapnen, och så vidare", från en fullständigt förstörd anläggning och där liken är kremerade? Trots detta så har domstolen i Frankfurt 1963-65 gjort ett mycket gott arbete.

Oj oj, nu är det nya rön minsann. Du menar alltså att Krema I och Krema II som står i Auschwitz nu inte användes för några gasningar, utan att de har återuppbyggts efter att tyskarna sprängde/förstörde dem?

Då har jag fått allt om bakfoten, när jag såg Dr Piper på Auschwitzmuseét förklara att gaskammaren var en gaskammare, som hade byggts om till skyddsrum, som hade återuppstått till gaskammare.

Och Krema II blev väl raserad under ett fånguppror? Och det går fortfarande att gå ner dit för att tex ta prover på väggar och tak!

Citat:
Som jag skrev lämnade Rudolf Höss under sin fångenskap i Polen mycket detaljerade anteckningar om sin kommendanttid i Auschwitz, som domstolen i Frankfurt hade mycket stor nytta av.

Som en röd tråd genom hela rättegången löper alltså hans uppgifter, antingen de han lämnade i sina anteckningar eller andra uppteckningar han gjorde under tiden i Polen om Auschwitz m.m. De åberopas ständigt, de sätts in i sitt sammanhang och blir ett komplement eller bevisning till många av åtalspunkterna.

Och det är väl högst otroligt att, om hans anteckningar skulle varit styrda av KGB eller vem det kunde vara, att dessa skulle kunna vara så klärvojanta.

Eller tror du verkligen det (samt som jag sett andra märkligheter!)? I så fall rekommenderas att du flyttar dina skriverier till avdelningen "Paranormala fenomen, ockultism & ufologi "!!!!

Du menar hans skrifter där han säger att misshandeln och spriten tog knäcken på honom och att han inte ens själv vet vad han skrev på? Ja, det är ju ett bra sätt att få in saker "i sitt sammanhang", om det inte går på annat sätt.
Citera
2005-07-22, 13:01
Medlem
Citat:
Ur http://gd.se/special/foreningssparbanksligan/fotbollslag01/lag_01.jsp?article=10356
Sioma Zubickey föddes 1926 i Berlin. Han växte upp på en cirkus och hans far ville att han skulle bli akrobat. Höjdrädde Sioma valde istället att bli xylofonspelande underbarn.

Han turnerade med sin familj och när Hitler kom till makten 1933 lämnade de Tyskland, judar som de var. Strax innan krigsutbrottet kom de till Paris.
I juli 1943 arresterades familjen sedan det avslöjats att Sioma och hans far arbetat för den franska motståndsrörelsen. Pappan flydde men Sioma, hans mamma och lillebror Viktor transporterades till Auschwitz. De fick en limpa bröd och en flaska vatten och fördes in i godsvagnarna.

Så här skriver Sioma i sin bok:"Vi färdades i en godsfinka fylld till bristningsgränsen. Vi uträttade våra behov i hinkar som snart skvalpade över. Vi tvingades ge upp allt inlärt beteende och bli en kropp som behövde tömmas och det inför alla andra. Det var september, kvävande varmt. Vagnen fylldes av urin- och fekalienångor. De taggtrådsförsedda luckorna släppte bara in lite luft. Jag ser min mors svettiga ansikte, hon hade svårt att andas. Vi hade för länge sedan tappat tidsbegreppet. Tåget stannade ofta, åkte fram och tillbaka, tycktes växla spår, tycktes byta lok. Var var vi? Dagar och nätter flöt samman i den halvskymning vi befann oss i."

När de kom fram skilde man männen från kvinnor och barn. I trängseln på bangården skingrades familjen för alltid. Icke arbetsföra som kvinnor, sjuka, gamla och barn skickades till gaskamrarna. Sioma som var 17 år och arbetsför fick fångnumret 146021 tatuerat på armen.

I oktober 1944 blev Sioma förflyttad till Dachau. När Tyskland kapitulerat och Hitler tagit sitt liv fick fångvaktarna panik.
- De tömde lägren och jagade ut oss på vägarna, berättar Sioma.
I maj 1945 blev Sioma fri, två månader innan han skulle fylla 19 år. Han blev förd till ett amerikanskt fältsjukhus.

Ur boken "Davidstjärnan, judeförföljelserna i Europa 1933-1945" sid. 138 , svensk översättning 1979

Kai Feinberg: Transporten från Stettin till Auschwitz varade tre dagar och tre nätter. Vi transporterades i boskapsvagnar, omkring 45 personer, män, kvinnor och barn i en stängd vagn. Under hela dessa tre dagar och tre nätter fick vi ingenting att äta eller dricka, och det var inte tillåtet för oss att uträtta våra naturbehov någon annanstans än i vagnen. Vagnen var låst.

Marc Klein: När man äntligen öppnade vår järnvägsvagn föste SS-män och fångar i randiga dräkter brutalt och med käppslag ut oss och drev oss till lastkajens bortersta ända. Männen skildes från kvinnorna och barnen, varvid det förekom hjärtslitande scener. Med vindens hastighet passerade vi en SS-läkares kontroll, som med tecken av sin käpp delade upp oss i två grupper.

Snart bestod min grupp av omkring 200 man. De flesta unga män, samt sådana som såg särskilt friska ut. Vi måste ställa upp oss på fem led och anträdde sedan marschen till det fyra kilometer avlägsna Auschwitz .... (troligen Monowitz ?, min anmärkning). Det dröjde veckor och månader till dess att vi äntligen långsamt fattade, att indelningen på lastkajen i Birkenau endast utgjorde förspelet till den fullständiga förintelsen, och att med undantag för unga, friska kvinnor, alla bortsläpade som vi lämnade på lastkajen redan samma dag gasades ihjäl och brändes.

Marie Claude Vaillant-Couturier: Sedan fördes vi till det barackkvarter där vi skulle bo. Det fanns inga sängar, utan bara träbritsar, två gånger två meter stora, där vi utan halmsäckar och utan filtar måste sova, nio i varje brits, den första natten. Vi tillbringade flera månader i baracker av detta slag. Man kunde inte sova på hela natten, för var gång någon av dessa nio kvinnor vände sig störde hon de andra, och eftersom alla var sjuka, hände det ideligen. Klockan 3.30 på morgonen väckte fångvakterskornas rop oss. Med slag av knölpåkar jagades vi upp ur britsarna och drevs till uppställningen. Absolut ingenting kunde befria oss från den uppställningen. Till och med de döende måste släpas dit. Där stod vi i rader på fem till dess att dagen grydde, det vill säga till klockan 7 eller 8 på morgonen vintertid, och när det var dimma många gånger ända till middagstid; efteråt gav sig avdelningarna i väg till arbetet.

Arbetet i Auschwitz bestod i utrymning av förstörda hus, i vägbygge och framför allt i dränering av kärr . . . Under hela arbetstiden bevakade oss de manliga och kvinnliga SS-vakterna och gav oss slag med påkar eller släppte lös sina hundar mot oss. Flera kamrater fick sina ben sönderslitna av hundarna.

Noack Treister: En avdelning på 1 090 man förlorade dagligen ungefär 10 fångar. Fångarna dog av undernäring, av följderna av olycksfall i arbetet etc. Kosten var dålig och beklädnaden otillräcklig . . . Tvättmöjligheter och såpa, för att hålla kläderna rena, exiserade inte. De underkläder jag lämnade ut kom från de gasade i Birkenau.

Grégoire Afrine: Det förekom ständigt offentliga hängningar. Jag erinrar mig genomsnittligt två till tre hängningar per vecka. Förevändningarna var intetsägande. Jag erinrar mig fallet med en ung fransman, som just skulle fylla sjutton år. För att åstadkomma något slags födelsedagsfest lyckades han sätta sig i besittning av en bit bröd och en halv burk marmelad. Han ertappades av SS och hängdes. Straffen verkställdes offentligt, och domen lästes före straff-verkställandet upp på tyska och på den dömdes modersmål. Galgen uppfördes på den stora uppställningsplatsen.

Robert Levy: Hur länge vågade man räkna med uppskov med döden? I Birkenau utgjorde det uppskovet för en i arbetsavdelningen arbetande fånge två till tre månader. När den fristen löpt ut såg han ut som ett skelett... Ett knytnävsslag av en SS-man, ett rapp av uppsynings-mannens knölpåk var tillräckligt för att göra honom så färdig, att han ovillkorligen greps vid nästa
urval.
-------
Och det finns mängder av sådana berättelser......

Och jag och mina kompisar såg Elvis som körde ett UFO! Därför måste det vara sant!
Citera
2005-07-22, 13:13
Medlem
quarks avatar
Citat:
Röda Korset spelade en mycket central roll i lägren och hade det förekommit industriell massgasning så hade det omöjligt gått att dölja för dem. Om inte annat hade fångarna, antingen via brev eller vid besök, berättat detta för Röda Korset.
Fångarna skickade brev??
Där de kunde skriva vad de ville???

Lipstadt citerar ur 1948-rapporten:
Citat:
The ICRC, which was empowered to exercise supervision over other prisoners and POWs, admitted it could not do this for the Jews.
Citat:
No kind of protection shielded them; being neither POW nor civilian internees, they formed a separate category without the benefit of any Convention.
Most important, the ICRC specifically delineated how systematic annihilation was carried out:
Citat:
They were penned into concentration camps and ghettos, recruited for forced labour, subjected to grave brutalities and sent to death camps without anyone being allowed to intervene in those matters.
(vol. 1, p. 641)
Citera
2005-07-22, 13:43
Bannlyst
Citat:
----
Nåja, det fanns ju även Tyska Röda Korset. Det är ju möjligt att det är det som Bagge1 åberopar och att de alltså hade någon aktivitet i KZ-lägren, fast ingen märkt något av den! Ej heller att de någonsin försökt lindra de grymma deportationerna. Det var ju också en helt nazi-trogen organisation, vilket väl visas av nedanstående ur Wikipedia. Deras chef blev alltså dömd för krigsförbrytelser i Nürnberg!

Ur http://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Gebhardt

"Karl Gebhardt 1897-1948 was a German medical doctor; personal physician of Heinrich Himmler and one of the main coordinators and perpetrators of surgical experiments performed on inmates of the concentration camps at Ravensbrück and Auschwitz.

Gebhardt was born in Haag in the district of Mühldorfin, Oberbayern. In 1919 he took up studies in medicine in Munich He habilitated in 1935 and got a post as associate professor in Berlin the next year. As of 1937 he held a chair of orthopedic surgery.

His Nazi career began with his joining the NSDAP on May 1 1933. Two years later, he also joined the SS and became head physician at the sanatorium of Hohenlychen in the Uckermark, which he changed from a clinic for tuberculosis patients into an orthopedic clinic and later, during World War II into a hospital for the Waffen-SS. In 1938 Gebhardt was appointed as Heinrich Himmler 's personal physician.

In the SS Gebhardt rose to the rank of a Generalleutnant (Major General). Having ordered or executed them, he was directly responsible for numerous surgical experiments done on concentration camp inmates, in particular at the women's camp in Ravensbrück (which was close to Hohenlychen) and in Auschwitz.

During the war, he also acted for some time as the president of the German Red Cross. After the war, Gebhart stood trial in the Doctors' Trial together with 22 other Nazi doctors before a U.S. military tribunal where he was found guilty of war crimes and crimes against humanity and sentenced to death on August 20 1947. He was hanged on June 2 1948, in Landsberg prison in Bavaria.
Citera
2005-07-22, 18:39
Medlem
Citat:
Att USA springer Israels (och judarnas) ärenden?
.

Off topic förvisso, men jag är ändå nyfiken: Vore det bättre att USA backade de blodtörstiga islamska diktaturerna som omringar Israel? (bortsett förvisso att delar av USAs ledning är goda vänner med regimen i Saudiarabien)
Jag tror inte du för en minut skulle stå ut med att befinna dig i dikaturerna som omringar Israel. Mänskliga rättigheter är ytterst minimala i dessa länder. Israel må ha många fel och brister men ett liv där ändå är, föreställer jag mig, att föredra även för den mest rabiate storsvensk.
Se bortom ditt judeförakt; Israel är den enda anständiga jävla staten i hela Mellanöstern.
Citera
2005-07-23, 01:20
Medlem
Angående post som skickas och tas emot:

Richard Harwood skriver om detta i "Did six million really die"
Citat:
RKIK erhöll en stor mängd post från Auschwitz ända till tiden för den ryska ockupationen, då många av internerna evakuerades västerut.

I boken "The Myth of the Six Million" skriver David Hoggan, PhD:
Citat:
It should be noted that the ICRC received voluminous flow of mail from Auschwitz until the period of the Soviet occupation. By that time many of the internees had been evacuated westward by the Germans. The efforts of the ICRC to extend aid to the internees left at Auschwitz under the Soviet occupation were futile. It was possible, however, at least to a limited extent, for ICRC representatives to supervise the evacuation of Auschwitz by way of Moravia and Bohemia. It was also possible to continue sending food parcels for former Auschwitz inmates to such places as Buchenwald and Oranienburg.
(http://www.ihr.org/books/hoggan/21.html)

Dr. Toben tar detta med att röda korset frågade fångrepresentanter om just postgången, för att försäkra sig om att den var obruten.

Citat:
Supposedly the most dreaded of German camps, Auschwitz was repeatedly visited by Red Cross inspection teams who were allowed to speak to prisoner representatives alone, in order to hear first-hand of any mistreatment, chicanery, interruption of mail and parcel delivery, health concerns, food and ration matters etc. No such visits took place - ever! - to Soviet Gulag camps.
(http://www.adelaideinstitute.org/Auschwitz/truth.htm)

På samma sida som ovan skriver Toben att postkontoret i Auschwitz tog emot och levererades post 2 ggr per vecka. Han länkar också till en bild på ett vykort som en Auschwitzfånge har skickat. (http://www.ushmm.org/photos/29/29276.jpg)

Angående om judarna ingår i en konvention så citerar alltså Lipstadt från 1948-rapporten att judarna varken var POW:s eller civila interner, och kunde därför inte åtnjuta någon konvention?

David Hogan skriver tvärt emot detta:

Citat:
The ICRC considered that its greatest single wartime triumph consisted in the successful application of the 1929 Geneva military convention to obtain access to civilian internees in the various parts of Central and Western Europe. The ICRC, however, was unable to obtain any access to the Soviet Union, which had failed to ratify the 1929 convention. The millions of civilian and military internees in the USSR were cut off from any international contact or supervision whatever. This was especially deplorable, since enough was known to assert that by far the worst conditions for internees of both types existed in the USSR.
Citera
2005-07-23, 01:41
Medlem
Varför hade ett förintelseläger tandläkare för att hjälpa fångarna?

http://www.adelaideinstitute.org/Auschwitz/truth/Auschw13.jpg

Det är väl bättre att låta de som har tandvärk gå direkt till gaskammaren?

Varför hade de sjukhus och sjukbarracker av samma anledning?

Varför hade de bibliotek med över 5000 volymer, teater och skulptörklasser?

Varför lägga pengar på att driva ett universitet med kurser i ekonomi, filosofi, vetenskap och konst för fångarna?

Av samma anledning, varför installera och driva en bio?

Hur kommer det sig att de fick praktisera sin religion i lägret i en lokal som användes som synagoga?

Varför hade lägret ett kontor för klagomål, där fångar kunde registrera kritik och förslag till förbättringar?

Människor kunde gifta sig i lägret. Varför tillåta detta?
http://www.thebirdman.org/Index/Others/Others-Doc-Jews/Doc-Jews-Holocaust-ConcentrationCamps/MarriageAtAuschwitz_files/Others-AuschwitzMarriagePic-Toner.jpg

Varför ha ett dagis och en förlossningsklinik där det föddes 3000 barn? Bättre att slänga alla barn i gaskammaren?

Varför trycka sina egna pengar i lägret om det inte fanns möjlighet att handla med dem i affärer osv? http://www.adelaideinstitute.org/Auschwitz/truth/Auschw4.jpg

För att inte tala om sportanläggningar, swimmingpool och att låta fångarna knulla på bordell. Tyskarna stod dock för läkarbesöket som krävdes innan.
Citera
2005-07-23, 09:39
Medlem
quarks avatar
Citat:
Varför ha ett dagis och en förlossningsklinik där det föddes 3000 barn? Bättre att slänga alla barn i gaskammaren?
Så många som 3000?

Men det måste ha varit främst barn till kvinnor som skickats dit för "rassenschände", till exempel ädelgermanskor som hade blivit gravida med någon polack. Och barn födda i familjelägret för zigenerna.

Det fanns allt möjligt i Auschwitz. Hur judarna behandlades kan man se i Treblinka, Sobibor och Belzec. Bibbla? Bio? Bordell?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in