2011-12-15, 13:49
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faku
Oavsett vad man kallar en neger för så är och förblir han en neger, allt annat är trams!

Exakt ! Dessutom tillhör Alexander Bard själv en grupp (bögarna) som just är extremt hatad av negrer & araber. Kampen om territorium och tillhörighet är en av hörnstenarna i samhället, och "survival of the fittest" är den eviga lagen som Naturrätten påbjuder.

Här en bättre länk till utspelet: http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...er-neger-neger
Citera
2011-12-15, 14:06
Medlem
Inga Sörmans avatar
Viljan att bekämpa ord som t.ex neger och klassificera dem som nedvärderande grundar sig ju i en undermedveten uppfattning om att den vita nordeuropén är den perfekta människan och alla andra är mer eller mindre defekta (beroende på graden av mörk hy). De mörkhyade barnen i Sverige får lära sig att det finns en massa ord som de ska känna sig kränkta av samtidigt som de omöjligt kan ge igen med samma mynt eftersom det - även i lagstiftningen - gjorts klart att det inte går att vara rasistisk mot en vit svensk.

Så bevare oss väl för er som vill att man ska klassificera ord som "svenne" m.m. som rasistiska. Tycker det alldeles utmärkt att det inte går att vara rasistisk mot en vit person. Det gör hiearkin väldigt tydlig för alla inblandade. Negrerna får skylla sig sjäva som vill ha offerroll och ge sina barn dåligt självförtroende. Våra egna växer upp med uppfattningen att det bara är löjeväckande att försöka förolämpa dem för deras hudfärg/ursprung och att man ska vara snäll mot dem som inte är lika lyckligt lottade.
Citera
2011-12-15, 14:07
Medlem
Om neger skulle vara ett laddat ord, som inte bör användas, bör det inte vara så att negrer inte får kalla sig själva neger då?
Citera
2011-12-15, 14:10
Medlem
Mvks avatar
Neger är väl ok, NIGGER däremot.
Sen har vi nogger som är en glass
Citera
2011-12-15, 14:45
Medlem
musicbangers avatar
Alltid lika kul när folk drar upp samma argument som när man gick i 5:an. "Betyder ju svart på spanska" "nigger är laddad men inte neger" etc etc.

Jag tror nog ni alla vet att neger är ett laddat ord och det är därför ni argumenterar emot att det inte är. Ni vill bara ha rätten att kunna säga det utan att bli utpekade för det. När jag gick i 5:an så spelade vi fotboll och jag lyckades ta bollen från en annan kille och han blev förbannad och skrek neger efter mig, brydde mig personligen inte och skrattade dock så kom det fram flera klasskamrater, svenskar, och sa att han var rasist etc, men jag förstod att han menade det bara som "ditt jävla pucko".

Jag var okey med att nära vänner sa neger på ett normalt sätt, "haha, kom tillbaka negerbarn" - "käft, svennebanan", dock så möttes jag i 6:an av killar som sa "neger" med glinten i ögat för att se hur jag skulle reagera. Försvarade mig självklart. Blev också påhoppad av blöjnazister i skolan som var 3 år äldre, men dom fick tillbaka det dom gav.

Det beror mycket på hur man säger det, vem som säger det och vad man försöker åstadkomma. Vet att majoriteten tänker till innan dom säger det framför mig och när man behöver "tänka till om det är okay" så tycker jag inte man bör säga det alls.
Citera
2011-12-15, 15:01
Medlem
Nanings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musicbanger
Alltid lika kul när folk drar upp samma argument som när man gick i 5:an. "Betyder ju svart på spanska" "nigger är laddad men inte neger" etc etc.

Jag tror nog ni alla vet att neger är ett laddat ord och det är därför ni argumenterar emot att det inte är. Ni vill bara ha rätten att kunna säga det utan att bli utpekade för det. När jag gick i 5:an så spelade vi fotboll och jag lyckades ta bollen från en annan kille och han blev förbannad och skrek neger efter mig, brydde mig personligen inte och skrattade dock så kom det fram flera klasskamrater, svenskar, och sa att han var rasist etc, men jag förstod att han menade det bara som "ditt jävla pucko".

Jag var okey med att nära vänner sa neger på ett normalt sätt, "haha, kom tillbaka negerbarn" - "käft, svennebanan", dock så möttes jag i 6:an av killar som sa "neger" med glinten i ögat för att se hur jag skulle reagera. Försvarade mig självklart. Blev också påhoppad av blöjnazister i skolan som var 3 år äldre, men dom fick tillbaka det dom gav.

Det beror mycket på hur man säger det, vem som säger det och vad man försöker åstadkomma. Vet att majoriteten tänker till innan dom säger det framför mig och när man behöver "tänka till om det är okay" så tycker jag inte man bör säga det alls.

Om du tar illa upp när någon kallar dig neger innebär det bara att du accepterar att det är någonting negativt att vara just neger. Jag, som inte anser att det är någonting negativt att vara neger kan således säga neger utan att det är rasistiskt.

På samma sätt blir det rasistiskt att säga någonting annat än neger med motiveringen "det är rasistiskt att säga neger". Detta eftersom sådana personer har accepterat att neger är ett negativt ord, och att personer som är neger är sämre än de som inte är neger.

Jämför ordet neger med valfritt annat liknande ord. Geni, Idiot, Kristen, Jude, osv. Det är ingen skillnad. Orden i sig är bara förolämpande om personen som får ordet kastat mot sig tycker att det är förolämpande att bli förknippad med ordet.
Citera
2011-12-15, 15:45
Medlem
beror helt på i vilket sammanhang, finns ju en del som inte bryr sig om att bli kallade det så länge dem vet om att det inte är något illa menat mot dem

Sen använder jag själv inte det ordet, iom jag kan förstå att det kan kännas som ett nedvärderande ord. När slaveriet fanns i USA så användes det ju som ett nedvärderande ord för dem.

Men va fan, om en svart kille kommer fram, slår mig i huvet med en tegelsten, sparkar på mig, snor mina stålar och pissar på mig, klart som fan att jag kommer skrika efter honom och säga det jag tror kommer göra mest ont i han! xD

"– Ordvalen är anpassade efter en privat chatt, de är inte avsedda för offentlig publicering, säger Alexander Bard till Nyheter24."

ha... låter ju...?

Tycker att Bard är bland de skummaste jävla snubbarna i svensk media. Att just Bards bror inte bryr sig om att bli kallad neger, betyder ju inte att andra tycker om att bli det. Det är som att kalla romer för tattare, finns säkert det som inte bryr sig, lika väl som det finns de som tar jävligt illa vid sig, så då bör man kanske anpassa sig till verkligheten ^^
Senast redigerad av gronadagar 2011-12-15 kl. 15:50.
Citera
2011-12-15, 15:51
Medlem
Mr.Goats avatar
Citat:

Vadå, hämtade du dina kosiner eller?
Låt mig gissa, ni var 300 mot 3?
Citera
2011-12-15, 15:59
Medlem
trickydicks avatar
Vi har alltid sagt neger här i Sverige, Det är ett substantiv som inte är konstigare än andra substantiv som "Bil", "Båt" eller "gaffel" Först på sista halvan 80-talet när det började ploppa upp negrer i stora lass blev det lite moralpanik att säga neger..

F.Ö är det någon som vet hur negrer är?
Citera
2011-12-15, 16:20
Medlem
musicbangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Goat
Vadå, hämtade du dina kosiner eller?
Låt mig gissa, ni var 300 mot 3?
Kusiner*

Dom var två mot mig och 3 år äldre och 3 år runt den åldern spelar stor roll. Nej, jag hämtade ingen men min fotbollstränare, heter Niklas och är blond och blåögd fyi, och vän till familjen som hade fot i någon firma såg till att det togs hand om.
Citat:
Ursprungligen postat av Naning
Om du tar illa upp när någon kallar dig neger innebär det bara att du accepterar att det är någonting negativt att vara just neger. Jag, som inte anser att det är någonting negativt att vara neger kan således säga neger utan att det är rasistiskt.

På samma sätt blir det rasistiskt att säga någonting annat än neger med motiveringen "det är rasistiskt att säga neger". Detta eftersom sådana personer har accepterat att neger är ett negativt ord, och att personer som är neger är sämre än de som inte är neger.

Jämför ordet neger med valfritt annat liknande ord. Geni, Idiot, Kristen, Jude, osv. Det är ingen skillnad. Orden i sig är bara förolämpande om personen som får ordet kastat mot sig tycker att det är förolämpande att bli förknippad med ordet.
Lägg ner skitsnacket och finstilta. Livet och känslor är inte så finstilta och fungerar inte som i teorin eller på pappret. Ordet neger är inte socialt accepterat och som jag tidigare sagt så accepterar jag när vänner säger det i syfte med att inte provocera men när någon säger det för att provocera eller för att tänja på gränserna för att se hur jag reagerar då fan är det fel. Det är ett laddat ord och inget lär ändra det inom den snara framtiden.

Säger någon neger i syfte att provocera mig så betyder väl det oftast att dessa personer ser ner på negrer och anser sig vara bättre - tycker du då inte det är rätt att reagera på det, handlar inte om att slåss och liknande men att man blir förbannad att någon ser ner på en pga ens hudfärg? Dock så förstår jag att tänket på flashback är annorlunda och ni har si och så statistik på hur mycket lägre värda "negrer" är så förväntar mig inte att någon håller med.
Citera
2011-12-15, 16:27
Medlem
Mr.Goats avatar
Citat:
Kusiner*

Dom var två mot mig och 3 år äldre och 3 år runt den åldern spelar stor roll. Nej, jag hämtade ingen men min fotbollstränare, heter Niklas och är blond och blåögd fyi, och vän till familjen som hade fot i någon firma såg till att det togs hand om.

Ok.. Så det blev inga kusiner utan en firma istället .. ~300 vs. 3 oavsett.
Vart har du alla kusiner då? Jag trodde ni bara ställde er på balkongen och slog på stridstrumman så kom alla invandrare inom hörhåll?
Citera
2011-12-15, 16:29
Medlem
Nanings avatar
Citat:
Lägg ner skitsnacket och finstilta. Livet och känslor är inte så finstilta och fungerar inte som i teorin eller på pappret. Ordet neger är inte socialt accepterat och som jag tidigare sagt så accepterar jag när vänner säger det i syfte med att inte provocera men när någon säger det för att provocera eller för att tänja på gränserna för att se hur jag reagerar då fan är det fel. Det är ett laddat ord och inget lär ändra det inom den snara framtiden.

Säger någon neger i syfte att provocera mig så betyder väl det oftast att dessa personer ser ner på negrer och anser sig vara bättre - tycker du då inte det är rätt att reagera på det, handlar inte om att slåss och liknande men att man blir förbannad att någon ser ner på en pga ens hudfärg? Dock så förstår jag att tänket på flashback är annorlunda och ni har si och så statistik på hur mycket lägre värda "negrer" är så förväntar mig inte att någon håller med.

Vad spelar det för roll vad andra tycker att negrer är?

Om någon säger till mig "Du är så jävla blåst. Du fattar ingenting. Jag har aldrig träffat en dummare människa än du." Ja då blir jag irriterad. För jag tar illa upp över att anses vara dum. Jag vill inte vara dum och jag vill inte förknippas med det ordet.

Om någon däremot säger "Din vita jävel. Jag hatar dig." Då bryr jag mig inte över huvud taget. För jag vet att jag är vit. Det är inget fel att vara vit. Så jag har inga problem att förknippas med det ordet.

Om någon säger "Din jävla man/kvinna" till dig, blir du lika upprörd då? Eller tycker du att det är mindre genant att vara man/kvinna än att vara neger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in