2020-11-23, 10:30
Medlem
Det är klart man får använda ordet ”neger” i rätt sammanhang, dvs när man beskriver hur man använde ordet förr i tiden och varför man inte använder det idag.

Man beskriver inte en svart människa för ”neger” idag eftersom det är kränkande. Så jag vet inte vart du (TS) försöker komma fram till?
Citera
2020-11-23, 10:51
Bannlyst
Säger inte neger till en neger men i familjen och med polarna säger jag så. Jag använder det dock inte som nedsättande ord. Anledningen att jag inte säger så offentligt är just samhället som inte accepterar det ordvalet.
Citera
2020-11-23, 10:57
Medlem
fejomots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Beror ju på i vilket sammanhang. Tycker det är ok att säga det generellt, men om någon svart person skulle ta illa upp av att jag sade "neger" om honom specifikt skulle jag såklart av respekt för den enskilda personen inte säga det till just han. Om vi talar om just Bards användning av ordet så är det såklart okej, man kan inte förbjuda vissa ord i samhället

Kunde inte sagt det bättre själv.

Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
En neger är en neger en negerboll är en negerboll Punkt slut !

Hahahahah

Citat:
Ursprungligen postat av Levatillmax
Det är klart man får använda ordet ”neger” i rätt sammanhang, dvs när man beskriver hur man använde ordet förr i tiden och varför man inte använder det idag.

Man beskriver inte en svart människa för ”neger” idag eftersom det är kränkande. Så jag vet inte vart du (TS) försöker komma fram till?

På vilket sätt är det kränkande? Jag vet att man kallade slavar det förr i tiden men hur orkar folk bry sig om det, det är ju historia. Jag tycker man ska kunna skämta med ordet "neger" men dock inte missbruka det. Invandrare och svarta kallar svenskar för "svennar" så varför får inte jag då kalla dem för "neger". För mig har "svenne och "neger" samma laddning och det är samma princip.
Citera
2020-11-23, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Levatillmax

Om bögar inte blir kränkta av att bli kallade bög(ar), tror du att negrer så småningom kommer att ta till sig ordet neger på motsvarande sätt, dvs neutralisera ordet genom att själva börja använda det istället för att spela kränkta? Eller ger dagens identitetspolitik sådan utdelning att det är svårt att avstå från kränktheten? Eller kan bögarnas högre medel-IQ spela en roll i sammanhanget?
Citera
2020-11-23, 11:00
Medlem
fejomots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
Säger inte neger till en neger men i familjen och med polarna säger jag så. Jag använder det dock inte som nedsättande ord. Anledningen att jag inte säger så offentligt är just samhället som inte accepterar det ordvalet.

Samhället måste lära sig att "neger" är okej att säga. Ska invandrare och svarta få kalla svenskar för "svennar" medan vi inte får kalla de för "neger". För mig har "svenne" och "neger" som sagt samma laddning.

Budskap: Var aldrig rädd för människor som pratar klarspråk, de är inte farliga.
Senast redigerad av fejomot 2020-11-23 kl. 11:02.
Citera
2020-11-23, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fejomot
Samhället måste lära sig att "neger" är okej att säga. Ska invandrare och svarta få kalla svenskar för "svennar" medan vi inte får kalla de för "neger". För mig har "svenne" och "neger" som sagt samma laddning.

Budskap: Var aldrig rädd för människor som pratar klarspråk, de är inte farliga.

Det beror ju på hur man säger det, svenne är inget fult ord i sig men kan ju användas som nedvärderande i vissa sammanhang. Neger i sig inget fult ord, det beskriver en man som ser ut att komma ifrån Afrika.

Man säger ju Ryss även om man inte vet om kommer ifrån just Ryssland, det kan lika gärna vara Belarus eller kanske Littauen? Det sätt beskriva någon på. Chilienare säger många även om de inte just säkra på om de kommer ifrån Chile utan annat land i Sydamerika och ingen som reagerar på det.
Citera
2020-11-23, 11:20
Medlem
fejomots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
Det beror ju på hur man säger det, svenne är inget fult ord i sig men kan ju användas som nedvärderande i vissa sammanhang. Neger i sig inget fult ord, det beskriver en man som ser ut att komma ifrån Afrika.

Man säger ju Ryss även om man inte vet om kommer ifrån just Ryssland, det kan lika gärna vara Belarus eller kanske Littauen? Det sätt beskriva någon på. Chilienare säger många även om de inte just säkra på om de kommer ifrån Chile utan annat land i Sydamerika och ingen som reagerar på det.

Håller med, men vart vill du komma med allt detta?
Citera
2020-11-23, 11:23
Medlem
Voffsingens avatar
Neger är det korrekta ordet, även om själva ordet betyder svart. Att säga afrikan är missvisande eftersom det bor flera raser i Afrika varav inte alla är negroida. Att säga svart är också missvisande då de är från beiga till kolsvarta. Hela upprördheten runt ordet är helt och hållet en konstruktion.
Citera
2020-11-23, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Självklart får du säga neger. Vi har yttrandefrihet. Beakta dock att även han som tycker det ordet är fult har yttrandefrihet. Precis som du har rätt att säga neger har andra rätt att säga ”håll käften” eller kalla dig för rasist.

Jag använder ordet neger. Finns det ens någon bra synonym? Hottentott känns barnsligt och ompalompier förminskande.

Ja vi har yttrandefrihet, men det betyder ju inte att man kan säga exakt vad man vill. Att just säga neger kanske inte riktigt i dagsläget är hets mot folkgrupp om man då inte säger typ: "åk hem era negrer och klättra i djungeln".

Däremot är det ett väldigt förminskande ord att säga till en mörkhyad person. Jag brukar använda orden nysvensk eller färgglad.

Däremot vad man säger hemma och vad man tänker är ju såklart inget som någon kan ta ifrån en. Man får ju ganska många onda ögon om man skulle beställa en "negerboll" på ett fik, oberoende över hur många färgglada det är på fiket.
Citera
2020-11-23, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voffsingen
Neger är det korrekta ordet, även om själva ordet betyder svart. Att säga afrikan är missvisande eftersom det bor flera raser i Afrika varav inte alla är negroida. Att säga svart är också missvisande då de är från beiga till kolsvarta. Hela upprördheten runt ordet är helt och hållet en konstruktion.

Om jag förstår dig rätt nu, så menar du alltså om du ser en Europé så säger du "vitingen" om denne? då det finns många raser även i Europa?
Citera
2020-11-23, 11:55
Medlem
MASSAGATTIs avatar
En tomat är väl fortfarande en tomat oavsett vem fan som säger det ?

Dessa jävla PK-kräk .
Citera
2020-11-23, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av varbergs.bernt
Ja vi har yttrandefrihet, men det betyder ju inte att man kan säga exakt vad man vill. Att just säga neger kanske inte riktigt i dagsläget är hets mot folkgrupp om man då inte säger typ: "åk hem era negrer och klättra i djungeln".

Däremot är det ett väldigt förminskande ord att säga till en mörkhyad person. Jag brukar använda orden nysvensk eller färgglad.

Däremot vad man säger hemma och vad man tänker är ju såklart inget som någon kan ta ifrån en. Man får ju ganska många onda ögon om man skulle beställa en "negerboll" på ett fik, oberoende över hur många färgglada det är på fiket.

Färgglad??, svart är ju avsaknad av färg (eller rättare avsaknad av ljus så ingen färg kan uppstå). Det är väl jävligt missvisande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in