Jahapp, i en privat konversation har Bard pratat med en skådespelare som är neger. Negern blev kränkt och publicerade den privata konversationen på sin Facebookvägg. Allt från den värdelösa källan Nyheter24 som jag helst lägger i en spoiler:
När skådespelaren Richard Sseruwagi såg ett videoklipp från Gomorron Sverige i SVT i våras, där artisten Alexander Bard pratar om att det inte är rasism att använda ordet neger, reagerade skådisen starkt.
Citat:
Men i stället för ett resonemang och samtal kring frågan blev Alexander Bard mer och mer provocerande, menar Sseruwagi. I en chattkonversation mellan de båda utspelar sig sedan följande ordväxling:
Alexander Bard: – Min bror är neger och kallar sig neger. Skaffa dig ett liv!
Richard Sseruwagi: – Jag är inte din bror och är väldigt nöjd med mitt liv. Tack.
Vilken hatfull chockattack av verbala mått, en odåga utan dess like! Vad tycker ni toleranta människor på Flashback? Är det okej att föra sig såhär i ett privat sammanhang? Varför ber Alexander Bard inte om ursäkt till n... den svarta mannen? Är detta rasism? Borde han åtalas för HMF?
nej tycker inte detta är rasism då ordet "neger" inte borde räknas som ett laddat ord i Sverige. det enda han kanske borde bli åtalad för är hets mot apgrupp och skadeståndet betalas ut i bananer. det jag precis skrev var oerhört rasistiskt men vem fan bryr sig?
Jag anser faktiskt inte att ordet "neger" är väldigt rasistiskt. När det används rätt!
Jag håller dock med om att barn inte ska höra ordet neger i media för de kanske tar illa upp då det anses vara ett "rasistisk ord".
Jag tycker dock man inte ska använda sig av ord som neger, vit, asiat eller latinamerikan utan anledning. De kan användas vid signalement för att till utseende beskriva en person men när man talar om personer kan man försöka tänka på andra saker först. T ex: han är flintskallig, han är smal, han är lång istället för att bara säga att han är neger.
Detta är dock implementerat i våra hjärnor och kan därför vara svårt att ändra.
''Neger'' har svenskar sagt i åratal, det är ju egentligen allmänt känt. Sen började det att poppa upp massa negrer till Sverige från andra länder och nu har negrerna bestämt att man inte får säga så. Allt det här får mig bara att vilja använda ordet ännu mer.
Spärra in honom bakom lås och bom! Han har kränkt(!) en neg...svarti...hudfärgshandi...mörkhyad man. Sånt kan inte accepteras i det nya, kosmopolitiska, öppna, toleranta, demokratiska Sverige. Det vet väl alla! Det är ju att likställa med pedofili.
Det är knappst upp till Bard eller någon annan hycklar-vit människa att avgöra vad som är rasism och vad som inte är det. Kan ni inte bara förstå att svarta förknippar ordet med slaverioch att det på så sätt uppfattas kränkande??
Det är knappst upp till Bard eller någon annan hycklar-vit människa att avgöra vad som är rasism och vad som inte är det. Kan ni inte bara förstå att svarta förknippar ordet med slaverioch att det på så sätt uppfattas kränkande??
Om media använde "neger" lika flitigt som "rasist", skulle ordet "neger" bli lika urvattnat som "rasist".
Och just rasist verkar du för övrigt vara när du skriver "hycklar-vit människa".
Jag anser faktiskt inte att ordet "neger" är väldigt rasistiskt. När det används rätt!
Jag håller dock med om att barn inte ska höra ordet neger i media för de kanske tar illa upp då det anses vara ett "rasistisk ord".
Jag tycker dock man inte ska använda sig av ord som neger, vit, asiat eller latinamerikan utan anledning. De kan användas vid signalement för att till utseende beskriva en person men när man talar om personer kan man försöka tänka på andra saker först. T ex: han är flintskallig, han är smal, han är lång istället för att bara säga att han är neger.
Detta är dock implementerat i våra hjärnor och kan därför vara svårt att ändra.
Håller fullständigt med! Ett utmärkt exempel är:
Om du står och köar vid t. ex en korvkiosk och en svart man kommer och går direkt fram och beställer.
I denna situation tycker jag att det är helt lugnt att säga:
"Ställ dig i kön som alla andra, din jävla NEGERJÄVEL!!!!!"
På vilket vis är ordet "neger" rasistiskt? Det är ett ord för mörkhyad man, vilket de själva använder.
Det är bara det, helt plötsligen är det rasistikt.....
Så Alexander Bard behöver inte be om ursäkt, för ett ord som användes.
Ska ord som "viting"blekmes"västerläning" anses som rasistikt? Ord som användes av neger för prata om ljushyade människor?...
Det är ett ord från ordet "Negroid" som menas svarta människor. Dom är ju svarta människor :O