2011-12-15, 11:58
Avslutad
Det är ju "förbudet" som gör ordet laddat. Vore det inte förbjudet tror jag ingen skulle bry sig. Samma sak med symboler. Vill man provocera är ju hakkors ett bra exempel. Men vore det lagligt och okej är det ju inte lika kul att synas med det, eller använda vissa ord.

Åsikter sitter i hjärtat och inte i döda ord
Citera
2011-12-15, 12:10
Medlem
sprututs avatar
Tycker det handlar mer om hur försiktiga svenskar är. Så fort vi fick veta att ordet var negativt laddat i Staterna så kunde vi ju inte bruka ordet och vi är rädda för det, riktigt fega.
Citera
2011-12-15, 12:10
Medlem
Det är väl onödigt att skrika neger, men man får ju faktiskt tåla lite också. Ordet neger var ju inte riktat mot mannen ifråga. Man kan väl knappast bli anmäld för HMF för att prata om ett ord? Hade han däremot riktat detta ord mot mannen och andra människor i den folkgruppen så hade det kunnat klassas som hets.
Citera
2011-12-15, 12:29
Medlem
Badsectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Vilken poäng finns det med detta trams? Varför var någon tvungen att helt plötsligt hitta på att ordet neger inte alls längre bara vara en neutral benämning på ja, just, negrer, mycket mörka människor med raskarakteristika gemensam från subsahariska Afrika, utan att nu helt plötsligt skulle ordet neger gå från att vara en neutral benämning på negrer till att bli en kränkande benämning på negrer.
Det är en Red Herring.
Medan du har fullt upp med att diskutera vad den grupp som strömmar in i stora antal i landet och ställer till ekonomisk och social oreda får/ska kallas och hävda din yttrandefrihet så hinner du inte samtidigt ifrågasätta politiken - du KAN inte ifrågasätta politiken, för du vet inte ens vilka ord du ska använda för att göra det.
Som taget ur 1984s Newspeak.
Citera
2011-12-15, 12:30
Medlem
GeorgeCusters avatar
Jag tycker nog att ordet Neger blir mer å mer accepterat att använda nuförtiden. När jag var yngre så skulle jag aldrig använda det ordet för då hade man hade lärt sig att det var något negativt. Nuförtiden så säger jag och alla i min bekantskapskrets alltid neger när vi pratar om mörkhyade. Vi menar inget negativt med det. Det är bara ett ord för att beskriva en människa med mörk hud helt enkelt.

Är det bara runt mig som det används mer eller har någon mer märkt av detta?
Citera
2011-12-15, 12:31
Medlem
Den eviga kampen...
Neger är lika rasistiskt som ordet "svenne". Används det fel blir det rasistiskt.
Ordet neger har annars ingen negativ betydelse.
Om man nu inte anser att ordet "svart" är negativt.
Citera
2011-12-15, 12:43
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Jag tycker inte man ska använda ordet neger. Eftersom det aldrig används
i något annat än i negativ bemärkelse. Ingen här kan med handen på hjärtat
komma och påstå att de säger neger i en neutral eller än mindre positiv
bemärkelse.

Argumentet att det är vi som gör fel (jag är inte själv färgad, men jag använder
inte gärna ordet neger), att det är vi som laddar ordet neger med en negativ betydelse
håller inte heller.

Förr om åren sades neger med nedsättande attityd. Att det plötsligt på 2000-talet
skulle vara neutralt att säga neger, det vet vi alla här inne är ren lögn.

Har du räknat hur många gånger ML King använder ordet Negro i "I have a dream"-talet?

Negro/neger betyder svart och och inget annat. 1968 blev det helt plötsligt ett förbjudet rasistiskt ord.
Citera
2011-12-15, 12:51
Medlem
Razputins avatar
Visst att negro betyder det det betyder men jag tror inte det är det enda ordet som har utvecklats för att sedan förbjudas så att säga. Varför är många så jävla konservativa till språk helt plötsligt när dom inte bryr sig generellt sett? "Nej alltså man har alltid kunnat säga neger och kan man inte det nu så går mitt liv under"..
Citera
2011-12-15, 13:17
Medlem
Mr.Goats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faku
Om du har något positivt att berätta om någon neger så är du välkommen. Oavsätt vad du kallar en neger så kommer det ordet också småningom bli negativt....fattar du inte det?

Inte fan blir en drever en vakthund för att du börjar kalla den schäfer! Ungefär lika korkat att tro att zigenarna skulle sluta stjäla för att man kallar dem romer..... jävla trams!

Huvudet på spiken!
Tycker vi ska sluta försöka försvara ordet "neger" så häftigt.. Det är ändå så sällan man pratar om negrar pga något positivt, så vilket ord man än använder kommer det bli negativt laddat till slut.
Citera
2011-12-15, 13:29
Medlem
Jeremy.Clarksons avatar
Alexander Bard är en man med huvudet på skaft. Självklart är det inget fel att använda ordet neger i beskrivande form. Det gör jag själv och många med mig varje dag. Som tidigare påpekat är låtsas-liberalerna det värsta som hänt Sverige. De kan absolut inte se några samband överhuvudtaget men slå ned på ord de själva tycker är "kränkande", det går alldeles utmärkt.

Som mannen påpekar i klippet negern hänvisar till är de största rasisterna ärthjärnorna i Bromma och Täby som totalt uppslukas av hat och förakt mot alla som inte är inom deras område. Om nu invandringen är så berikande och förorterna sådana framgångssagor varför bor de inte själva där då. Den dagen någon av dessa nissar flyttar in i en förort med minst 50% utrikesfödda skall jag lyssna på vad de säger.

Tills detta sker kommer jag att förakta, bespotta och håna dessa godhetsapostlar så fort jag får chansen.
Citera
2011-12-15, 13:38
Medlem
Jag tycker ordet "neger" är bra! Alla vet vad det står för och negern som blir kallad neger har förmodligen själva jobbat ihopa tilltalet!

Jag har svårt att tänka mig att en "riktig neger" blir kallad neger om han uppträder som en Kines!..
Citera
2011-12-15, 13:48
Medlem
Tord_Ywels avatar
Bard går som vanligt från klarhet till klarhet. Har fortfarande inte hört någon klaga på United Negro College Fund, särskilt inte MLK.

Citat:
Ursprungligen postat av Faku
Om du har något positivt att berätta om någon neger så är du välkommen. Oavsätt vad du kallar en neger så kommer det ordet också småningom bli negativt....fattar du inte det?

Inte fan blir en drever en vakthund för att du börjar kalla den schäfer! Ungefär lika korkat att tro att zigenarna skulle sluta stjäla för att man kallar dem romer..... jävla trams!

Jag säger som Uncle Ruckus:
Klockrent avsnitt med The Boondocks gällande the N-word för övrigt.
http://www.watchcartoononline.com/boondocks-season-2-episode-11-english-dubbed
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in