2011-12-15, 10:00
Bannlyst
Är det mig han kallar neger?
Citera
2011-12-15, 10:31
Medlem
Deliberatelys avatar
Neger var inte ett fult ord förrän några bestämde sig för att det skulle betyda något fult.

... Så varför ville några av våra vänsterpolitiker och vänsterjournalister att neger skulle bli ett fult ord helt plötsligt?

Ordet homofil blev helt plötsligt ansett som nedsättande, och idag ska man säga homosexuell, säger man homofil är man kränkande. I Norge säger man fortfarande homofil, för där bestämde man sig inte för att ordet helt plötsligt skulle vara nedsättande.

Vi kanske ska komma på att ordet människa är kränkande, eftersom det utgår från män som normen, så om vi vill kan det bli kränkande att säga människa också, varefter ett annat nytt ord skall brukas, för annars är du nedsättande mot kvinnor.

Vilken poäng finns det med detta trams? Varför var någon tvungen att helt plötsligt hitta på att ordet neger inte alls längre bara vara en neutral benämning på ja, just, negrer, mycket mörka människor med raskarakteristika gemensam från subsahariska Afrika, utan att nu helt plötsligt skulle ordet neger gå från att vara en neutral benämning på negrer till att bli en kränkande benämning på negrer.
Citera
2011-12-15, 10:48
Medlem
karbonaras avatar
Folk som använder 'borde' när de argumenterar är naiva idioter.

Det är ganska jävla uppenbart att ordet neger ÄR provocerade, oavsett vad dess etymologiska ursprung är eller huruvida det tolkades som provocerande för 10, 20 eller 30 år sedan.

Språk är i konstant förändring och att försöka stå emot språkets evolution är dömt att misslyckas. Det är ungefär lika idiotiskt som att vara emot att kulture-- nej, just det, jag är på Integration och Invandring

Själv använder jag order neger på samma sätt som jag använder orden bög och hora, alltså bara med kompisar och med glimten i ögat eftersom jag vet att folk tar illa upp av sådana ord.
Citera
2011-12-15, 10:53
Medlem
MedelLagoms avatar
Neger är bara ett ord, ett ensamt ord. Sätter man "jävla" framför så blir ordet neger ett slagord. Men det blir väl alla ord man sätter "jävla" framför? Jävla arbetslös, jävla svenne, jävla folkpartist.

En del skriver att ordet neger blir fult för att den det riktas till inte gillar ordet. Men om man skulle förbjuda alla ord som någon anser vara kränkande skulle vi till slut prata som de gjorde i grottorna för flera tusen år sedan.

Varje gång man tar åt sig för ord eller benämningar på till exempel en glass (nogger) så bevisar man att det finns en anledning att det "fula" ordet uppkommer. Det är en sund självinsikt om man glatt kan bemöta slagord med ett tack istället. Om man inte kan detta anser man medvetet eller omedvetet att man har en brist.
Citera
2011-12-15, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icontrol
Det är knappst upp till Bard eller någon annan hycklar-vit människa att avgöra vad som är rasism och vad som inte är det. Kan ni inte bara förstå att svarta förknippar ordet med slaverioch att det på så sätt uppfattas kränkande??

Så du menar att jag kan anmäla en neg....afr.....mörkhyad man för att han sa att jag var svensk?
Citera
2011-12-15, 11:11
Medlem
zizacons avatar
Problemet tycker jag är att vi börjar få ett samhälle där minoriteter är något slags finare människor än alla andra, som hela tiden måste värnas om och ha speciella regler.

Vi har i Sverige t.ex. numera speciell lagstiftning för minoriteter och majoritetsgruppen - så vi är inte ens lika inför lagen längre. Hets mot folkgrupp kan man t.ex. inte begå mot svenskar, men gör du samma sak mot en utlänning så ska du få hårdare straff - eftersom det plötsligt blir ett hatbrott.

På samma sätt är det med ord som neger eller zigenare. Det är i grunden inte laddade ord, utan ord som betecknar en viss grupp. De har ju t.ex. använts av Evert Taube, Cornelis Vreeswijk, och för bara 20 år sedan var det inga problem.

Sedan har man gjort politik av det. Vänstern och media i huvudsak ska som vanligt bestämma vad man får säga och inte, att minoritetsgrupper ska ta illa upp - och att det är synd om dem.
Citera
2011-12-15, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karbonara
Folk som använder 'borde' när de argumenterar är naiva idioter.

Det är ganska jävla uppenbart att ordet neger ÄR provocerade, oavsett vad dess etymologiska ursprung är eller huruvida det tolkades som provocerande för 10, 20 eller 30 år sedan.

Språk är i konstant förändring och att försöka stå emot språkets evolution är dömt att misslyckas. Det är ungefär lika idiotiskt som att vara emot att kulture-- nej, just det, jag är på Integration och Invandring

Själv använder jag order neger på samma sätt som jag använder orden bög och hora, alltså bara med kompisar och med glimten i ögat eftersom jag vet att folk tar illa upp av sådana ord.
Njae, nu handlar det här inte om någon språklig förändring utan snarast ett politiskt val att tolka ett ord som nedsättande. En tolkning som man nu söker driva igenom som norm.

Innan denna politiska "medvetenhet" (påhejad av såna pajaser som "afrosvenskarna") så var 'neger' knappast nedvärderande. Innan inflödet av afrikaner i Sverige och innan denna reformistiska iver så fanns det ingen som kunde tala om för svensken hur rasistisk hon egentligen var i sitt språkbruk.
Citera
2011-12-15, 11:14
Medlem
jenna20s avatar
Det är väl beroende på vad just Alexander bard lägger för betydelse i ordet neger. Det är bara han som kan avgöra om det är rasistiskt menat eller ej. Klart man kan kalla någon neger utan att mena det som ngt negativt, det är ju helt och hållet beroende på vad uttrycket betyder för var och en.
Dock kanske man ska undvika det då alla vet att någon annan kan ha en annan uppfattning av ordet och ta illa vid sig. Men alexander är ju inte finkänslig, det vet alla. Således borde folk inte heller ta illa upp av vad han säger. Varför bry sig?
Senast redigerad av jenna20 2011-12-15 kl. 11:19.
Citera
2011-12-15, 11:20
Medlem
-Wasteland-s avatar
Negern får helt enkelt acceptera att vi lever i ett mångkulturellt samhälle där alla är lika mycket värda: svennehoror, svennefittor, blattar, bögar och negrer. Det är ingen som tycker synd om negrer längre. De som växer upp idag har gjort det i mångetniska djungelförhållanden där alla bemöts efter ursprung.

För övrigt kan man ju inte annat än älska Bard efter hans bevingade nasala strof: neger, neger, neger!
Citera
2011-12-15, 11:48
Medlem
EdwardScissorhandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Jag tycker inte man ska använda ordet neger. Eftersom det aldrig används
i något annat än i negativ bemärkelse. Ingen här kan med handen på hjärtat
komma och påstå att de säger neger i en neutral eller än mindre positiv
bemärkelse.

Jag är uppvuxen med att säga ordet neger, det var det jag "lärde mig" som liten. Alla i min släkt säger neger. Därför har det aldrig ens varit ett negativt laddat ord för mig, till exempel skulle jag kunna säga "vilken snygg tröja den negern har", eller "det var en trevlig neger" utan problem. Jag tycker att det är praktiskt att använda för att peka ut en viss person när man inte vet namnet på den. "Vet du var den där negern tog vägen", skulle jag kunna säga.

Intressant är att ordet "neger" kommer från latinets "niger" och betyder "svart". Det brukar ju vara ok att kalla negrer för svarta, eller hur? I så fall borde det väl vara ok att säga neger också? Sedan vill jag minnas att under apartheid var det väl nigger de sa och inte neger.
Citera
2011-12-15, 11:53
Medlem
Laxons avatar
Jag tycker, som vit svensk heterosexuell man, att det faktiskt är ganska illa att kalla en svartskalle för neger. Just ordet neger känns laddat för mig. Men då kommer jag i och för sig från en högakademisk och hög-pk-familj. Jag tycker faktiskt att det är mindre "grovt" att kalla en neger för svartskalle.

Sen så kommer man ju som vanligt till hur det skulle låta om det var tvärtom, om en neger hade kallat mig "din jävla viting gå och skaffa dig ett pigment" så hade jag självklart blivit provocerad. Inte kränkt, som 99% av alla invandrare dagligen anser sig bli, men provocerad, och jag hade då antagligen dragit iväg en svordomsramsa som säkerligen skulle innehålla ordet neger.

Annars tycker jag att Bard gör helt rätt som inte ber om ursäkt. Han följer sina principer och han har en vettig förklaring till varför han kallade Mogge (antar att det är han som är negern) för neger och varför han inte vill be om ursäkt. I övrigt var detta en fruktansvärt löjlig artikel. Bomber sprängs i Belgien och folk här i Sverige lackar för att någon kallar en svart man för neger.
Citera
2011-12-15, 11:55
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardScissorhands
Jag är uppvuxen med att säga ordet neger, det var det jag "lärde mig" som liten. Alla i min släkt säger neger. Därför har det aldrig ens varit ett negativt laddat ord för mig, till exempel skulle jag kunna säga "vilken snygg tröja den negern har", eller "det var en trevlig neger" utan problem. Jag tycker att det är praktiskt att använda för att peka ut en viss person när man inte vet namnet på den. "Vet du var den där negern tog vägen", skulle jag kunna säga.

Intressant är att ordet "neger" kommer från latinets "niger" och betyder "svart". Det brukar ju vara ok att kalla negrer för svarta, eller hur? I så fall borde det väl vara ok att säga neger också? Sedan vill jag minnas att under apartheid var det väl nigger de sa och inte neger.
Det har givetvis ingenting överhuvudtaget med ordet att göra. Det har med afrikaners obefintliga självkänsla, enorma avundsjuka och jag vill ju va som duuhuu-mentalitet att göra. De flesta afrikaner, araber och andra folkslag är oattraktiva och många gånger ointelligentare än vita människor, det gör naturligtvis att de känner avundsjuka. Bara det faktum att denna skillnad blir uppmärksammad är problemet för icke-vita människor, sen spelar det ingen roll om man säger svart eller rom, neger eller zigenare. Det är självkänslan det är fel på, inte orden.

Den korkade självömkande negern blev jävligt ägd av Bard: "Och jag föraktar eller hatar inga människor. Däremot hatar jag alla former av dumhet och intolerans. Precis så som Richard behandlade mig. jag tycker att hans beteende är korkat, självgott och överjävligt illojalt mot en medmänniska."

Negern betedde sig ohederligt och lömskt. Precis som negrer brukar göra. Att försöka få Bard hudflängd i media var riktigt lågt, men bögen Bard står på sig.
Senast redigerad av -Wasteland- 2011-12-15 kl. 11:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in