Citat:
Ursprungligen postat av
Thinkingagain
Haha Jag är ledsen, men vi vita män är de mest priviligierade i dagens samhälle. Sedan är det på väg bort och nu närmar sig kvinnorna på flera fronter, men vi får fortfarande högre lön o.s.v.
Vita män är minst privilegierade i dagens samhälle då de saknar de extraprivilegier som ickevita och kvinnor har i form av exempelvis, kvotering på vita mäns bekostnad, skyddas inte av hets mot folkgrupp, kan ej utsättas för hatbrott, kan ej bli utsatt för diskriminering(tvärtom så diskrimineras vita män aktivt av kvotering), får ej statligt eller annat offentligt eller skattestöd för intresseorganisationer, etc.
Att vita män har högre lön är inte orsakat av privilegium, utan av att vita män är bättre och duktigare på att vara produktiva än kvinnor och ickevita, såvida du inte menar att det är ett privilegium att vara en vit man pga att vita män biologiskt är bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Thinkingagain
Varför går det inte ihop? Bara för att det inte började användas som em förolämpning tills vårt land amerikaniserades betyder inte att det finns en anledning. Om du dessutom har rätt med din andra anledning handlar det ju fortfarande om en nedvärdering, och då finns det ju ännu en anledning till varför det är nedlåtande.
Ord kan ändra betydelse beroende på hur det används. Precis som ordet rasist är uttjatat och vagt definierat på många håll idag har ordet neger ändrat betydelse från att bara betyda svart människa i Sverige till att innebära något kränkande p.g.a. De influenser vi fått från bland annat den amerikanska kulturen. Jag säger inte att det är rätt att det är så och du får tycka att det inte är hållbart. Neger har ändå fått en nedvärderande innebörd eftersom den genom en historisk kontext nedvärderar individen. Det blir liksom att segern är inte värd mer än vad en slav var då. Även om det inte innebar detta från början i Sverige uppkom detta först i USA och spreds sedan till Sverige.
Att det fått den innebörden i dagens samhälle, betyder inte att det finns en annan anledning bakom förändringen av innebörden annat än "bara för att". Att ord kan börja användas annorlunda och därmed få en annorlunda innebörd i massans medvetanden är inget jag motsäger, det vi diskuterar(eller iallafall jag), är att det inte finns någon anledning för skiftet av innebörd annat än "bara för att".
Citat:
Ursprungligen postat av
Thinkingagain
Varför det uppkom är en komplex fråga, men jag antar att det kan ha varit ett försök från svarta rättsaktivister att inte låta vita kalla dem neger, eftersom det kanske bidrog till att ytterligare segregera samhället. Där kommer anledningen Du talar om in också, eftersom svarta då för det mesta bodde i dåliga slummar och förorter fyllda av problem, och ordet neger fick kanske den betydelsen som du menar då, eftersom neger blev synonymt med fattig, primitiv person.
Negrer bor fortfarande i dåliga slummar och förorter fyllda av livsstilskriminalitet, ingenting har förändrats på den punkten, vilket är varför jag säger till dig att även om du kallar negrer för svarta idag, så blir att kalla en neger för svart nedsättande, då svarta människor är synonymt med fattig, primitiv person och därmed fått den innebörden på samma sätt. Som du ser, och som jag sade i förra inlägget, så är det att vara neger själv som är kränkande isåfall, inte vilket ord man benämner negrer med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Thinkingagain
Kanske hade vi kommit längre med ordet om det inte tabubelagts då eftersom det hade tillåtit em vidareutveckling av ordets innebörd. Nu är vi dock fast med denna innebörd av ordet ett tag till. Därför finns det en gganska tydlig anledning till varför detr förbjudet. Sedan spelar det ingen riktig roll huruvida vi tycker denna anledning är berättigad eller inte; tar folk illa uppr det inte lägligt att använda ordet. Jag är säker på att ni kan använda lite common sense och inte använda ordet i fel läge för att ta hänsyn till andra människor.
I övrigt så funkar inte ditt resonemang om ordet neger och slav. Att vara svart är en sak att bli kränkt för när man blir kallad neger, eftersom det ordet användes i just den benämningen. Att vara svart i sig innebär i dagens samhälle inte nödvändigtvis en kränkning, däremot blir det kränkande om du använder ordet neger för att "påminna" personen om dess "rätta" och historiska värde.
Neger användes, och används inte alls i benämningen slav. Att ordet fått den påhittade innebörden av vänstermänniskor är en sak, att det inte finns någon rationell anledning till varför det skulle innebära det förutom "bara för att", är det väsentliga i sammanhanget. Sedan kan jag berätta för dig att om någon neger blir ledsen för att jag skriver neger för att benämna negrer, är inget jag bryr mig om.