2011-12-20, 12:37
Medlem
0Thor0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dtox
1) För det första, vad betyder hjälpa? 2) Vilka slags insatser talar vi om? 3) För det andra, hur ska du kunna redogöra för kostnaden och skillnaden i att hjälpa "här och där"?

1) Hjälpa: http://sv.wiktionary.org/wiki/hj%C3%A4lpa
2) Eftersom jag inte är medlem i SD så kan jag IGEN, bara uttrycka vad jag generellt tror det menas för insatser tex: mat, teknik, medicin, utbildning, skydd, underhåll osv
3) Exemplevis så kostar 1 ensamstående barn omkring 2000kr per dygn i Sverige.
För den summan så kan man få en massa hjälp till behövande, på plats, självklart så kan man ju ha extremrasistiska och egoistiska tankar och välja bort de som inte kan fly och bara "hjälpa" de som kommer till Sverige, jag antar att du är lite inne på den fronten?
Citat:
Hofors kommun
En enig kommunstyrelse beslutade i går att kommunen ska ta emot 30 ensamkommande flyktingbarn från maj nästa år.

Varje ensamkommande sk ”barn” kostar 1 900 kronor per dygn.

1900 kr x 365 = 693 500 kr per år
—————————————————
Från Läkare Utan Gränsers sida där de vill att man ska ge en gåva.

Vad räcker pengarna till?

Pengarna räcker till mycket! Varje krona är viktig i kampen för att rädda liv och lindra nöd. Och det kostar ofta inte mycket. Några exempel:

1000 kronor kan betala för 4 kirurgiska kit för behandling av splitterskador.
500 kronor kan behandla 100 personer för
hjärnhinneinflammation.
250 kronor kan rädda livet på ett mycket
svårt undernärt barn.
150 kronor kan rädda 15 personer från att
dö i kolera.
70 kronor kan ge 47 barn vaccinationsskydd
mot mässling.
Kostnaden för ett ensamkommande barn hade t ex kunnat rädda

69 350 barn per år från att dö i kolera.

eller

465 635 barn hade kunnat fått vaccinationsskydd mot mässling.

Detta gäller alltså kostnaden för ett enda ensamkommande sk ”barn”.

Migrationsverket räknar med att 2 400 ensamkommande
flyktingbarn kommer till Sverige under 2009

Istället för att kasta pengarna på skäggiga barn, som till största delen inte alls är några ”barn”, de är ungdomar/unga män som används som ankare av familjen som hoppas på ett kunna återförenas med ”barnet” i Sverige när ankaret fått PUT, hade vi t ex kunnat rädda:

166,440 000 barn Etthundrasextiosex miljoner fyrahundrafyrtiotusen barn per år från att dö i kolera.

eller

1,117,524 000 barn En miljard etthundrasjutton miljoner femhundratjugofyratusen barn hade kunnat fått vaccinationsskydd mot mässling.

eller fått

332,880 000 trehundratrettiotvå miljoner åttahundraåttiotusen personer behandlade för hjärnhinneinflammation.

eller räddat

6,657 600 sex miljoner sexhundrafemtiosjutusensexhundra mycket svårt undernärda barn.
2011-12-20, 16:15
Medlem
Om man är rasist för att man vill att Sverige ska ha rimliga nivåer på invandringen för att belasta välfärden mindre då är jag en rasist.
Tillsammans med mig är hela Kanadas befolkning rasister. Och Danmark. Och Norge. Och England. Och USA. Och Nederländerna.
Alltså visar det sig plötsligt att hela världen är en stor samling rasister.

Med din retorik så är alla rasister som inte vill öppna gränserna samt avskaffa migrationsverket.
Det skulle också betyda att varje utvisning, och avvisning som gjorts har varit "rasistisk".

Vet du vad, tyck gärna att jag är rasist. Det skiter jag fullkomligt i. Jag vet, och alla andra vet att jag inte kännetecknar en rasist.
Senast redigerad av Northling 2011-12-20 kl. 16:18.
2012-01-14, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salford
Situationen är inte antingen eller. Just nu har vi ett system där man både ger bistånd och tar emot flyktingar. Det tycker jag är fungerande för att man inte bara kan förvänta sig att biståndet skall lösa konflikter och det är ett faktum att det i dagsläget är folk som är i akut behov av hjälp som man direkt och effektivt kan rädda genom att ge dom uppehållstillstånd. Biståndet gör sin del och hjälper många på plats men det finns saker som bistånd inte kan stoppa och det löses genom att man tar emot flyktingar som är en mer direkt lösning. Invandring skapar också mer arbetsföra medborgare (Sen vet jag att många inte tycker att det stämmer men det är en annan diskussion). Det mest humana är att försöka rädda några direkt och samtidigt ge bistånd nu när faktiskt krig och konflikter pågår. Bistånd har en större effekt över en längre period och detta problem är just nu akut. Då kommer en akut lösning samt en lösning som försöker gå till roten av problemet och förebygga att det händer igen.

Skall jag vara ärlig så tycker jag faktiskt inte du direkt bevisat att din och SDs lösning att fokusera det mesta på bistånd är den bästa lösningen utan du har deklarerat att det är så du tycker och vad det innebär.

Saken är den att ens gå ner 40% i invandringen är knappt genomförbart. Vi kan inte sluta ta in arbetskraftsinvandring, studenter och folk som reser i EU. Dom fyller upp runt 60% av invandringen så om man bara skulle minska 40% skulle man få helt ta stoppa alla flyktingar och anhörig invandrare.
Vilka delar av invandringen skall det då skäras ner på? Skall all flykting- och anhöriginvandring stoppas? Som så fall inte, vilka invandringsgrupper är det som man skall skära ner på?
Ledsen att jag inte svarade snabbt, men om jag ska erkänna så tryter tålamodet och jag är egentligen ingen hejare på att skriva, dock skulle jag gärna sitta att prata med dig i person. Då tror jag att vi skulle ha saker att lära utav varandra.

Självklart finns det inget antingen eller, men om jag minns rätt har jag förklarat varför bistånd på plats ger den absolut bästa effekten och faktiskt oftast hjälper människor som är i störst behov utav hjälp.
Dessa har inga ekonomiska möjligheter eller kraft att ta sig till Sverige.
Men de invandrargrupper som man i förstahand ska skära ner på är just anhöriginvandringen, och även andra invandringsgrupper som är lågutbildade.

Och självklart ska vi fortfarande låta studenter och utbildat folk invandra till Sverige, och ge dessa uppehållstillstånd.
Däremot så måste vi minska på permanenta uppehållstillstånd väldigt kraftigt, och ställa höga krav för den som ska bli svensk medborgare.

Nu blev bara det här något som jag pressade ur mig i all hast för jag orkar som sagt inte sitta och skriva, var bor du förresten? Kanske du har lust o träffas någon gång?
2012-01-14, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikbergstrom
Kan börja med att jag inte är vänster och inte höger och inte center så ni behöver inte hoppa på mig för det.

Många här frågar sig hela tiden varför SD kallas rasister? Nu ska jag förklara varför

"Rasism är inte när man säger; Alla från Somalia pratar skithögt på bussen och luktar illa, alla kineser är skitsmarta, alla zigenare snor allting och alla från Afghanistan är våldsbenägna"

MEN det är rasism att säga att de personerna är mindre värde pga en personlig fördom.

Och det är ju faktiskt precis det SD gör? Inte bokstavligt talat såklart, men hela grejen med "Mitt land och ditt land" är ju en tanke som enkelt skapar rasism, därav anser också många från vänstern att Nationalism är rasistiskt. Tyvärr, för jag är själv en glad patriot som vill kunna älska mitt land precis som ni.

Så att inte vilja ta in fler invandrare till "sitt" land är ju ganska rasistiskt, även om man vill sin nations bästa. Det är ju faktiskt en sorts av ned-värdering att säga "Du får inte tillgång till detta landet då du är av en annan ras, detta landet tillhör inte dig" och när en ned-värdering inkluderar ordet ras, ja det är då det är rasism. Sen gör det ju självklart inte bättre att SDU hade konferens tillsammans med det Italienska Lega Nords ungdomsparti som OFFENTLIGT på deras hemsida står öppet och heilar, men värre är väl att SDU beskriver att de hade mötet för att "Finna inspiration" från andra ungdomspartier i Europa. (Detta var förövrigt i somras)

Sen är självklart de länder som inte vill ha in oss Kaukasier i deras nationer också rasister om man utgår från samma tanke, och jag säger inte heller att jag är emot denna sorts av rasism, men många av er här ställer (Iallafall enligt mig) väldigt ofta frågan varför SD anklagas för rasism. Nu fick ni svaret.

Rasism är som du säger en form av nervärdering. SD är enligt min bestämda åsikt inte rasister. Tyvärr finns det hobbynazister och annat pack som dragit sig till SD. Partiet SD är varken rasistiskt eller nazistiskt. Den som påstår annat ska bevisa det.

Politik handlar om prioriteringar. Varför prioriteras det? Därför att man kan inte lösa alla problem med en gång, då bestämmer man i vilken ordning allt ska lösas. Prioriteringar kan vara kompromisser. En kompromiss är en blandning av flera saker för att försöka nå ett mål. En kompromiss är sällan bra men kan var mindre dålig.
Varför irriterar sig folk på invandringspolitiken?
Vad säger man som förälder till ett barn som behöver stödundervisning pga dyslexi men får inte detta pga det saknas pengar för det. När de ensamkommande flyktingbarnen anländer så anställs det genast speciallärare efter de barnens behov. Kan någon förklara för en sådan förälder hur det plötsligt finns resurser för utländska barn men inte för svenska medborgare?

Hur förklarar man nedskärningar i kommunernas budgetar som påverkar äldreomsorgen, skolan, dagisverksamheten, vården, rättssystemet mm? Finns det någon som inte har drabbats av allt detta?
Ändå strömmar det in folk från fjärran länder som belastar skattebetalarnas konton. Vad är viktigast, att bibehålla ett fungerande samhälle med allt vad det innebär eller att fortsätta ta emot människor från fjärran länder?
Ni som är skärpta upptäckte både prioriteringen och kompromissen i exemplet ovan.
Kompromissen (de som fungerar sämre) är att försöka behålla båda sakerna.
Prioriteringen som idag saknas borde vara att försvara ett fungerande samhälle.

Om flyktingmottagande vore en god sak som främjar ett samhälle, då skulle inte vi sitta i detta forum och klaga. Detta forum hade överhuvudtaget inte existerat. Orsaken till detta forums existens är att den behövs pga allt missnöje.
En riktig arbetskraftsinvandring, där folk fyller ett behov, det fungerar. Detta är sådant som bara en rasist kan klaga över. I ärlighetens namn, vem kan klaga över att en rörmokare från Portugal eller en sjuksköterska från Libanon kommer hit och bidrar med sina tjänster?
Skilj på invandring och invandring, all invandring är inte bra, inte för något land.
2012-01-14, 23:41
Bannlyst
Varför påstår folk att Sverige har fri invandring? Något sånt vore absurt. Sverige har en hög flyktinginvandring som EU och FN har bestämt att vi ska ha. Flyktinginvandring.

De flesta kommer från Afghanistan, Somalia och Irak.
2012-01-14, 23:50
Medlem
0Thor0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2Keynote
Varför påstår folk att Sverige har fri invandring? Något sånt vore absurt. Sverige har en hög flyktinginvandring som EU och FN har bestämt att vi ska ha. Flyktinginvandring.

Haha den var bra, tack, behövde ett gott skratt
2012-01-15, 00:18
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2Keynote

Har EU beslutat att Sverige ska vara slutstation och ta emot all drägg inga andra länder släpper in?
Har FN bestämt att Sverige ska ta emot fler invandrare än övriga länder?,du tror förstås att FN betalar för uppehället av kulturberikarna också?
Vad är en flykting för dig?;för mig är det en person som UNHCR erkänner måste lämna sitt bostadsområde.
MEN Oftast räcker anvisningen till en annan del av landet eller till ett grannland.
Knappt 5% av "flyktingarna" som kommit till Sverige,är flyktingar enligt UNHCR,s regler,och inte ens alla som UNHCR godkänner är riktiga flyktingar,även där ljugsoch mutas det hejvilt.
Så alltså är drygt 95% av de som kommit till Sverige parasiterande lycksökare utan minsta lilla flyktingskäl..
2012-01-15, 00:35
Medlem
Tänk såhär:
Invandrare är överrepresenterade i vissa brott.
Grovt kriminella personer är mindre värda än vanliga personer.
Fler somalier är därför mindre värda än svenskar.
Det är till exempel därför man aldrig talar om värde när det gäller japaner.
2012-07-07, 00:49
Medlem
Sverigedemokraterna är ett parti som bland annat vill minska invandringen, oavsett vilken hudfärg invandraren har. När har SD sagt att dom tillhör den mäktigaste rasen, dom har aldrig sagt att en neger inte är like mycket värd som en vit person!
2012-07-07, 05:01
Medlem
Adam211s avatar
Bistånd på plats är ett bra sätt att hjälpa fattiga och utsatta människor. De senaste 10 åren har invandringen fört med sig bidragsberoende familjer. Familjer som inte kommer lära sig Svenska och som kommer att leva på bidrag väldigt länge.

Sen finns det personer som invandrar och studerar här i Sverige. Den sortens invandrare kommer att vara en belastning väldigt kort tid för att sedan skaffa sig ett jobb och börja bidra till välfärde

SD vill inte stänga gränserna och slänga ut alla invandrare. SD vill minska invandringen så att den hamnar på en rimlig nivå. Dom invandrare som finns idag måste ta tag i sina liv, lära sig Svenska och skaffa ett jobb fort. Det är inte så lätt för en invandrare idag att skaffa sig ett jobb då många konkurrerar om jobben.

Lättast är att skaffa sig ett "skitjobb" och jobba sig upp och sen skaffa ett tills man skaffar det man vill jobba med. Har man en handelsexamen så vill man knappast jobba med restaurangjobb eller tvätta bilar och dyl.
2012-12-25, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmut-kaka
öööh

på vilket sätt säger Sverigedemokraterna att folket är minde värda? dom menar bara på att om du fyller ett glas med vatten till bristningsgränsen, inte fan fortsätter du fylla glaset med vatten efter det? det är exakt så dom vill att Sveriges invandringspolitik ska drivas. är det verkligen rasistiskt att sätta ner foten och säga "NEJ!" för att nu räcker inte längre jobben och pengarna till?

Sverigedemokraterna lever på de brister i samhället som är kopplade till invandrare. Det gör dem till främlingsfientliga - dvs, svenskar är de som är bäst lämpade att leva i Sverige. Hade invandrare inte på något sätt alls (vilket hade varit mycket intressant om så var fallet) utgjort några problem i samhället, och Sverigedemokraterna fortfarande ansett minskad invandring vara den enda lösningen till alla migrationsfrågor, så hade slutsatsen rimligen blivit att SD är rena och skära rasister.
2012-12-25, 22:55
Medlem
Withereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stam.nossnahoj
Sverigedemokraterna lever på de brister i samhället som är kopplade till invandrare. Det gör dem till främlingsfientliga - dvs, svenskar är de som är bäst lämpade att leva i Sverige. Hade invandrare inte på något sätt alls (vilket hade varit mycket intressant om så var fallet) utgjort några problem i samhället, och Sverigedemokraterna fortfarande ansett minskad invandring vara den enda lösningen till alla migrationsfrågor, så hade slutsatsen rimligen blivit att SD är rena och skära rasister.
Så att motsätta sig invandring är rasism, kära världsmedborgare?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in