2011-12-15, 04:45
Medlem
Unisertits avatar
Tyvärr. Man är tvungen att generalisera i mångt och mycket i vårat samhälle, även när det kommer till invandring. Man är tvungen att ha en selektiv invandring om man vill ha ett välfungerande samhälle med en invandringspolitik.
2011-12-15, 04:58
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbergstrom
Så att inte vilja ta in fler invandrare till "sitt" land är ju ganska rasistiskt, även om man vill sin nations bästa.
Ar Obama rasist som inte stoder fri invandring till USA?
2011-12-15, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salford
Okej tänk dig att du har en båt. Den rymmer 10 000 personer men just nu sitter det bara 300s. Runt dig har du några båtar med 4-5 personer som sjunker och på dom sitter människor med andra hudfärger. Vad hade du gjort? Enligt SD är lösningen att låta dom klara sig själva och det är enligt mig en av flera anledningar varför SD är rasistiska.
Haha okej jag hade tänkt att fortsätta på det här med "båt-spåret", men det blev så dumt, ologiskt och löjligt så jag släpper det.

Man kommer iallafall aldrig kunna "rädda världen" om man bara tar en liten grupp från problemet istället för att leta upp problemet och göra någonting åt det där på plats, vi kan kalla det att "täppa igen hålet på de sjunkande båtarna", detta hjälper mest människor och alla vinner på det i längden.

Jag är human och menar att vi ska bidra i den mån vi klarar av för att försöka göra världen till en bättre plats.
När jag säger "täppa igen hålet på de sjunkande båtarna", menar jag att vi måste bidra med pengar till utsatta områden för att de ska få fungerande rättsväsenden, utbildning, inte minst akuta förnödigheter, sätta press på statsregimer för att styra det i en mer jämställd och rättvis riktning och självklart finns det ännu mer områden det behövs hjälp på, men detta är några utav de viktigaste.
Bara sedan 1990-92 har antalet som lever på svältgränsen ökat med 80 miljoner, TROTS att Sverige har "lekt hjältar". "källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Starvation"

Men du Salford verkar inte vara ute efter att hjälpa så många människor som möjligt utan du vill bara hjälpa dem genom låta de komma till Sverige(Och ja självklart ska vi hjälpa de i akut skyddsbehov och då främst olika former av förföljese, men idag är endast 5 - 10 % av de som kommer till Sverige i den situationen).
Och du vet varför det ena försämrar det andra (Hjälpa människor genom att låta de invandra kontra hjälpa de på plats).
Källor som gör att man får en hint av vad jag menar:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/utrikesfodda-har-blivit-storsta--gruppen-fattiga
http://www.dn.se/nyheter/sverige/farre-utlandsfodda-pa-gymnasiet
Översikt på olika undersökningar där man kollar vad invandringen kostar

Du är en bra människa Salford, men ibland tror jag att du har lite svårt att tänka om för att du vill bevara din stolthet, du är helt enkelt för "stolt" för att erkänna att din åsikt kanske kan vara fel sätt att tackla problemen på.

Jag har sett sig skriva saker som att du i princip hatar SD och inte ens skulle umgås med någon som stod ens i närheten utav deras åsikter. Men jag står för att jag sympatiserar med SD på vissa områden, och om du då ser ner på mig pga av det är det ju väldigt olyckligt, men hoppas att du någon gång kommer kunna se saker från ett annat perspektiv.

// Adam
2011-12-15, 06:02
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Okej tänk dig att du har en båt. Den rymmer 10 000 personer men just nu sitter det bara 300s. Runt dig har du några båtar med 4-5 personer som sjunker och på dom sitter människor med andra hudfärger. Vad hade du gjort? Enligt SD är lösningen att låta dom klara sig själva och det är enligt mig en av flera anledningar varför SD är rasistiska.
Fast det ar ju inte rasistiskt. Det kan vara snalt och ogint men inte nodvandigtvis rasistiskt. Nar rika svenskar skiter i att hjalpa fattiga svenskar kallar vi ju inte det rasism.

Om det skall vara nagon mening med rasistbegreppet sa far det rimligen innefatta nagon form av sarbehandling pa forment _biologiska_ grunder. Har man andra grunder sa ar det nagot annat an rasism.
2011-12-15, 06:05
Medlem
xtc1s avatar
Citat:
Kan börja med att jag inte är vänster och inte höger och inte center så ni behöver inte hoppa på mig för det.

Många här frågar sig hela tiden varför SD kallas rasister? Nu ska jag förklara varför

"Rasism är inte när man säger; Alla från Somalia pratar skithögt på bussen och luktar illa, alla kineser är skitsmarta, alla zigenare snor allting och alla från Afghanistan är våldsbenägna"

MEN det är rasism att säga att de personerna är mindre värde pga en personlig fördom.

Och det är ju faktiskt precis det SD gör? Inte bokstavligt talat såklart, men hela grejen med "Mitt land och ditt land" är ju en tanke som enkelt skapar rasism, därav anser också många från vänstern att Nationalism är rasistiskt. Tyvärr, för jag är själv en glad patriot som vill kunna älska mitt land precis som ni.

Så att inte vilja ta in fler invandrare till "sitt" land är ju ganska rasistiskt, även om man vill sin nations bästa. Det är ju faktiskt en sorts av ned-värdering att säga "Du får inte tillgång till detta landet då du är av en annan ras, detta landet tillhör inte dig" och när en ned-värdering inkluderar ordet ras, ja det är då det är rasism. Sen gör det ju självklart inte bättre att SDU hade konferens tillsammans med det Italienska Lega Nords ungdomsparti som OFFENTLIGT på deras hemsida står öppet och heilar, men värre är väl att SDU beskriver att de hade mötet för att "Finna inspiration" från andra ungdomspartier i Europa. (Detta var förövrigt i somras)

Sen är självklart de länder som inte vill ha in oss Kaukasier i deras nationer också rasister om man utgår från samma tanke, och jag säger inte heller att jag är emot denna sorts av rasism, men många av er här ställer (Iallafall enligt mig) väldigt ofta frågan varför SD anklagas för rasism. Nu fick ni svaret.

Det handlar om att vilja bevara det som man nu har. Vill du att om 100 år Sverige ska vara ett majoritet muslimskt land eller nåt? Näe jag trodde inte heller det. DU ser ju hur det går i alla andra länder nu där dom utövar islam för fullt. Vi måste stoppa invandringen, och vi måste stoppa den nu.
2011-12-15, 06:49
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
[b]Så att inte vilja ta in fler invandrare till "sitt" land är ju ganska rasistiskt, även om man vill sin nations bästa. .

Är det lika rasistiskt när ett företag nekar folk anställning för att man inte har tillräckligt med jobb?

Det finns 50 miljoner flyktingar i världen, och alla skulle gärna vilja få en biljett till Sverige.
Hur många av dessa skulle du neka att komma hit. Skulle du tillämpa först till kvarn, eller hur skulle du göra?
2011-12-15, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zuppja0
Okej. Tänk dig att du har en båt. Tio båtar runtom dig sjunker. Din båt tar 1000 pers och på de sjunkande skeppen 10,000. Vad hade du gjort?

Edit: Jag är sverigedemokrat men inte inte rasist. Javisst den inviduella invandraren har lite hårdare krav för att bli godkänd personligt men bor också i en "förort". Kom på att min signatur kanske inte klingade bäst i detta ämnet^^

Sådär kan du inte jämföra då din båt(Sverige) har plats för samtliga 10 000 som ska komma in. Hela jävla norrland är ju öde så packa in dom där så flyttar dom nog snart hem igen p.g.a. kylan!
Men att säga att det inte finns plats eller resurser för det är ju bara trångsynt
2011-12-15, 07:05
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Kan börja med att jag inte är vänster och inte höger och inte center så ni behöver inte hoppa på mig för det.

Många här frågar sig hela tiden varför SD kallas rasister? Nu ska jag förklara varför

"Rasism är inte när man säger; Alla från Somalia pratar skithögt på bussen och luktar illa, alla kineser är skitsmarta, alla zigenare snor allting och alla från Afghanistan är våldsbenägna"

MEN det är rasism att säga att de personerna är mindre värde pga en personlig fördom.

Och det är ju faktiskt precis det SD gör? Inte bokstavligt talat såklart, men hela grejen med "Mitt land och ditt land" är ju en tanke som enkelt skapar rasism, därav anser också många från vänstern att Nationalism är rasistiskt. Tyvärr, för jag är själv en glad patriot som vill kunna älska mitt land precis som ni.

Så att inte vilja ta in fler invandrare till "sitt" land är ju ganska rasistiskt, även om man vill sin nations bästa. Det är ju faktiskt en sorts av ned-värdering att säga "Du får inte tillgång till detta landet då du är av en annan ras, detta landet tillhör inte dig" och när en ned-värdering inkluderar ordet ras, ja det är då det är rasism. Sen gör det ju självklart inte bättre att SDU hade konferens tillsammans med det Italienska Lega Nords ungdomsparti som OFFENTLIGT på deras hemsida står öppet och heilar, men värre är väl att SDU beskriver att de hade mötet för att "Finna inspiration" från andra ungdomspartier i Europa. (Detta var förövrigt i somras)

Sen är självklart de länder som inte vill ha in oss Kaukasier i deras nationer också rasister om man utgår från samma tanke, och jag säger inte heller att jag är emot denna sorts av rasism, men många av er här ställer (Iallafall enligt mig) väldigt ofta frågan varför SD anklagas för rasism. Nu fick ni svaret.

inget du skrivit visar att sd är rasistiskt
nämn EN sak!
2011-12-15, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Är det lika rasistiskt när ett företag nekar folk anställning för att man inte har tillräckligt med jobb?

Det finns 50 miljoner flyktingar i världen, och alla skulle gärna vilja få en biljett till Sverige.
Hur många av dessa skulle du neka att komma hit. Skulle du tillämpa först till kvarn, eller hur skulle du göra?

Källa på det fetstilta tack! Tror inte en bråkdel av dessa flyktingar vill till Sverige, Tyskland kan jag tänka mig i ledning men knappast Sverige.
Nej det är inte lika rasistiskt när ett företag nekar, men i detta fallet har ju företag jobb (finns plats och resurser i Sverige)

Att folk fortsätter drar upp liknelser som är helt irrelevanta, och sen bara häver ur sig saker utan källor förstår jag mig inte på. Det är dessa som förstör flashback enligt mig.
2011-12-15, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkabrysig
Sådär kan du inte jämföra då din båt(Sverige) har plats för samtliga 10 000 som ska komma in. Hela jävla norrland är ju öde så packa in dom där så flyttar dom nog snart hem igen p.g.a. kylan!
Men att säga att det inte finns plats eller resurser för det är ju bara trångsynt
Läs mitt tidigare inlägg, klart som korvspad att det finns plats, men hur mycket bebygglig mark som finns är ju ett helt befängt argument som jag inte förstår hur man kan använda såvida vi inte talar om Monaco.
Vi talar däremot om resurser och den slutgiltliga resursen som är enklast att utvärdera är ju självklart någon form av "pengar".

När vi talar om pengar gäller det alltid att försöka fördela resurserna på det bästa sättet för att hjälpa flest människor, förebygga problem och bygga stabilitet.
Men som sagt kika på förra inlägget så förstår du mitt resonemang, och om du tror att man bara kan hjälpa människor i Sverige är det ju bara du som är trångsynt.
2011-12-15, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dQJQb
Läs mitt tidigare inlägg, klart som korvspad att det finns plats, men hur mycket bebygglig mark som finns är ju ett helt befängt argument som jag inte förstår hur man kan använda såvida vi inte talar om Monaco.
Vi talar däremot om resurser och den slutgiltliga resursen som är enklast att utvärdera är ju självklart någon form av "pengar".

När vi talar om pengar gäller det alltid att försöka fördela resurserna på det bästa sättet för att hjälpa flest människor, förebygga problem och bygga stabilitet.
Men som sagt kika på förra inlägget så förstår du mitt resonemang, och om du tror att man bara kan hjälpa människor i Sverige är det ju bara du som är trångsynt.

Ja men platsen nämnde jag enbart för att det var så din båt-teori funkade.
Jo jag förstår vad du säger, men din båt-teori är ju helt irrelevant då den inte går att applicera på dagens Sverige. Det är inte så som du beskrev det helt enkelt.
Senast redigerad av orkabrysig 2011-12-15 kl. 07:34.
2011-12-15, 07:39
Medlem
Citat:
Men det är inte 300 st i båten utan 11000 och om man plockar på 4 invandrare till så kommer skeppet och sjunka,

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in