2012-04-16, 15:46
Citat:
Ursprungligen postat av mooncrasher
Ja du, för mig är det bara att inse att det inte finns logiska förklaringar på allt. Att du förmodligen har en själ som sitter fast i din kropp tillexempel, kan du experimentera fram en själ? Vad är det som säger att "jaget" dör när kroppen dör?
Om vi kommer så långt att vi kan ge svar på denna fråga, tror du det är någon vetenskaplig disciplin eller tror du det är någon som gissar, flummar och känner? Det finns väl inget som helst som säger att vetenskapen inte kommer kunna beskriva det du kallar för "själen".
Citat:
Jag minns när jag var liten och flera utav mina vänner drömde om saker som sedan hände långt innan det hände, och sedan var helt chockade när det verkligen inträffade. En vetenskaplig förklaring på det? Nej det har jag inte, men det var väldigt vardagliga händelser så jag förstår inte varför de skulle ljuga även om jag ifrågasatt min egen psykiska hälsa otaliga gånger under speciellt de senaste åren.
Om det nu stämmer att folk drömmer om framtiden och det visar sig vara korrekt oftare än motsatsen, tror du verkligen inte vi hade kunnat göra mätningar som styrker detta? Just nu finns inga såna mätningar, vilket styrker tesen att detta är av psykologisk karaktär. Dina polare ljuger nog inte. De inbillar sig.
Citat:
JAG har inga förklaringar på det här, och helt ärligt behöver jag det inte heller. Klart man funderar hur allt skulle kunna funka, men sedan har jag också fått höra att allt det här med "andra sidan" är större än en människa någonsin kommer kunna förstå.
Du behöver inga förklaringar, hävdar du. Ändå väljer du en förklaring som strider mot allt vad vi känner till och kan styrka? Jodå, du behöver förklaringar, men du har inget behov av att förklaringarna ska vara rimliga. Det är en stor skillnad.
Citat:
Och slutligen fattar jag inte hur det sista du skrev skulle kunna vara samma sak som detta. Exakt vad menar du jag har gnuggat bort nu då? förståndet?
mycket möjligt, men jag skadar ju i alla fall ingen än mig själv då jag aldrig skulle pracka allt det här på någon.

Det är sant. Alla har rätt att vara idioter, men man måste också vara beredd att folk påpekar det.