2011-07-18, 12:31
Medlem
mteds avatar
Skolmaten var väl överlag ingen favorit, men visst, den gick ner allt som oftast. Har dock ett (dåligt) minne som jag än idag kan minnas tillbaka med fasa, och det var på Halloween för en herrans massa år. Vanligtvis brukade det serveras pannkakor med vispad grädde just den dagen, och eftersom att det var Halloween brukade man för att "spexa" till det lite genom att färga grädden grön. Således en av de bättre skolmåltiderna för året alltså.

Hur som helst, så var det då dags för lunch och glad i hågen begav man sig till skolmatsalen. Började ana oråd redan i korridoren strax utanför matsalen p g a lukten, och när jag kommer in i matsalen blev misstankarna bekräftade. Istället för pannkakor med grönfärgad grädde bjöds det på köttkorv med lilafärgat pulvermos som såg fruktansvärt oaptitligt ut, snacka om besvikelse.. Den närliggande pizzerian hade nog aldrig haft så många beställningar på en lunch som just den dagen.
Citera
2011-07-18, 13:12
Medlem
HairyMenNeedLoves avatar
vi hade riktigt dålig skolmat, uppvärmd. Men det fanns någon skinksås och pasta som jag minns att jag gillade samt att de i sällsynta fall serverade äggvåfflor med sylt.
Citera
2011-07-18, 13:23
Medlem
olof-palmes avatar
Har ett riktigt dåligt minne av skolmaten..

Var en sån dag då man fick kycklingklubba ris och currysås..
Var väl 9 år då när det hände..

Iallafall till händelsen..

Skulle precis ta och slica bort en bit från kycklingen och äta den.. Den var rå vilket jag inte fattade när man va så liten....

Sen rinner det ut blod från skiten och jag säger till min lärare så mattanten kommer..

Då säger subbskaftet att det är vanligt att det händer så och min idiot till lärare säger att jag måste äta upp det...

Så det var bara att bita i det sura äpplet och äta upp..

Tog 2 dagar sen hade jag fått salmonella och fick vara hemma i 2 veckor på grund av det

Efter det behövde jag bara äta det jag ville i skolan och jag slapp att äta kyckling..
Citera
2011-07-18, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olof-palme

Skulle precis ta och slica bort en bit från kycklingen och äta den.. Den var rå vilket jag inte fattade när man va så liten....

Sen rinner det ut blod från skiten och jag säger till min lärare så mattanten kommer..

Då säger subbskaftet att det är vanligt att det händer så och min idiot till lärare säger att jag måste äta upp det...

Tog 2 dagar sen hade jag fått salmonella och fick vara hemma i 2 veckor på grund av det

Efter det behövde jag bara äta det jag ville i skolan och jag slapp att äta kyckling..

Jag hade fan stämt skolan....jävla fittlärare
Citera
2011-07-18, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olof-palme

Synd att inte läraren fick en rå kycklingklubba.
Tycker det är fruktansvärt fel att skolan tvingar barn att äta upp maten, däremot kan man säga att alla skall ta till sig lite och smaka för att ge maten en chans. Tvång skapar bara en avsmak för den maträtten för all framtid.
Citera
2011-07-18, 20:14
Medlem
Petads avatar
Hade löjligt bra mat under gymnasiet. Vi fick äta på en lunchrestaurang som serverade allt från sallader till biff med bea.
Citera
2011-07-19, 12:24
Medlem
niinjaas avatar
Under låg- och mellanstadiet hade jag inga problem med skolmaten alls, tvärtom så gillade jag den oftast. Inga sensationer dock. Under högstadiet (ny skola) tyckte jag att skolmaten alltid såg ut som hundmat och smakade skit. Kanske hade med åldern att göra, blev i alla fall allt mer kräsen då. Maten på gymnasiet är väl oftast okej, men jag äter den oftast ändå inte. Lukten i matsalen försämrar aptiten något enormt..
Citera
2011-07-20, 06:18
Medlem
TokyoBarns avatar
Åt nästan bara i matsalen när det var soppor, kyckling med ris och curry, eller dom där goda fiskburgarna som brukades serveras på några fredagar.

Potatisen var ju nästan helt oätlig och för att inte snacka om alla dom roliga temaveckorna dom körde ibland med ''utländska rätter''

Minns även hur dom alltid ändrade om namnen lite på matsedeln så att även den äckligaste maten skulle låta lockande ''Glad Leverkorv med dansande remuladsås'' osv

Håller med dom flesta att Spagetti och köttfärsåsen var mkt god, smakade som på resturang nästan!
Ärtsoppan var lovely och dom där ungnspankakorna med massa kött brevid, som det köttet i pyttipanna, fast enbart kött och ej potatis
Senast redigerad av TokyoBarn 2011-07-20 kl. 06:57.
Citera
2011-07-21, 22:11
Medlem
På gymnasiet var det bröderna Herreys föräldrar som lagade vår mat, ingen aning varför de fick för sig att driva en skolmatsal. Jag var iaf vegetarian och minns att när det var tex fläsk med löksås fick vi potatisen med löksås (vegetariskt...hmmm) dagen efter kom samma löksås fast nu utdrygad med bönor och med ris till, en dag senare serverades den som pastasås med majs i, och om den höll ytterligare en dag utan matfögiftningar kunde överblivna såsen bli en lasagne...
Citera
2011-07-21, 23:04
Medlem
Queen-Obscences avatar
Låg till högstadium - Oätbar.. rörde knappt skolmaten utöver en köttbit då och då med sås..
Det var smaklöst, torrt och nästan alltid med kokt potatis vilket jag inte förtjust i.
I Gymnasiet tillagades maten på skolan och det fanns flera alternativ att välja i mellan plus stort salladsbord. Jag som är allergiker kunde få normal och god mat som mättade och smakade bra.
Citera
2011-07-24, 03:36
Medlem
GetAReps avatar
Klart skolmaten hade sina höjdpunkter. En favorit var ju potatisbullarna i alla fall, med en massa salt.
En gång tog dom in en stor jävla wok och två kockar som stod och lagade mat mitt i matsalen, dom gjorde någon form av kyckling med nudlar samt världens bästa sås. Bästa lunchen i mitt liv. Dom dagar det var riktigt god mat gällde det att ta sig längst fram i matsalskön när dom öppnade. Det blev tight med platser på dagarna med god mat och folk satt kvar hur länge som helst.
Då hade man en fördel i nian, man bara tvingade sig fram mellan alla kids. Kommer ihåg hur en del ungar skadade sig när dom stod längst fram och folk började trycka på när mattanterna öppnade dörrarna. Absolute chaos!

Min meningsuppbyggnad och stavning är inte på topp, väldigt trött så jag skriver lite osammanhängande.
Citera
2011-07-24, 16:46
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Potatisbullarna var goda men skippade blodpuddingen och ärtsoppan. Köttfärsåsen var god, och även den där panerade fisken med nötter! <3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in