2011-03-13, 10:03
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alver
Lagas det fortfarande husmanskost i grundskolan/gymnasiet? Jag kommer ihag att vi hade "matvardar" (elever) som fick ga 5-10 min innan lektionens slut for att duka borden at oss andra, pa ett roterande schema.

Nar det kom till lunchen var alltsa bordet redan dukat och vi hade skalar(ordval?) med potatis/fisk/kott/sas/whatever som vi lassade over till vara tallrikar och nar det tog slut bad vi en mattant om pafyllning, direkt fran stekbordet. Vi hade ocksa oandlig pafyllnad av vatten (doh!), mjolk och nyponsoppa och under alla ar i skolan var det bara en ratt jag inte at - ravioli (ater inte svamp).

Varfor jag fragar ar for att jag numera bor i Australien och har tar alla kids med sig matlada varje dag (om de inte koper pa skolan dvs.) och ater ute pa skolgarden. Pa nagot satt har jag vant mig vid det och nu kanns mina minnen ganska frammande, gar det verklig till sa nufortiden? Har kvaliten/servicen sankts rejalt under de senaste 10 aren eller ar det same same, nagon med insikt?
Vet ej i vilket område du gick men i trean till nian fick vi plocka plasttallrikar, plastmuggar och bestick och ställa oss i kön. Äpplejuice eller lättmjölk från 20-litersförpackningar (inget vatten). Det enda framdukade på bordet var margarin. Fri tillgång till knäckebröd och en skiva mjukt bröd. Påfyllning beroende på tillgång vilket betydde att det aldrig fanns nåt kvar när det var populära rätter men däremot när t.ex pölsa serverades.
Rätter som nyponsoppa, saftsoppa och sagogröt serverades ibland som om de var hela lunchen.
1-2an serverades vi vid våra bänkar eftersom jag gick i en liten skola (60 elever) i botten av ett hyreshus. Det kom en mattant som hade en stor vagn med sig, hon stod utanför klassrummet och lassade upp på tallriken som sen langades vidare.
Citera
2011-03-13, 10:41
Medlem
För min del tycker jag att maten förbättrades en hel del om jag jämför med vad jag fick i lågstadiet med vad jag fick i gymnasiet. I lågstadiet så serverades ibland gotländska rätter som "idbullar" (av nån lokal plattfisk(?))som smakade surt och beskt, samt en malen leverbiff som var grå och så "lammsmäcka" som skulle ha kunnat vara riktigt god om den inte misshandlats. Vi fick även en tonfisksås med pasta som jag inte förstår hur de lyckades förstöra till sådan oigenkännlighet. Tänk tonfisk med ketchup så fattar ni.
Jag minns att jag tyckte mycket om de där lite sega, fyrkantiga ungspannkakebitarna man fick med äppelmos, potatisbullarna och panerad fisk med kall sås. Potatisen var alltid iklädd en seg hinna och var vattnig och bitter inuti.

På högstadiet minns jag en god korv stroganoff, fina pizzabitar, tacos och pasta med skinksås som var riktigt god. Inga direkta hemska matminnen från högstadiet.

På gymnasiet var maten alltid god och vällagad, det fanns en fin salladsbuffé att plocka från och olika sorters bröd, samt mjölk, äppeldricka eller vatten att välja på. klar förbättring om jag ska jämföra med hur det var i lågstadiet.
Citera
2011-03-13, 10:45
Medlem
Kranvattens avatar
Utfodringsanstalten är idag ett skämt, när jag gick i gymnasiet så gjorde inte personalen någon mat alls. De värmde på den fabriksgjorda maten och serverade, inte ens salladen kunde de göra själva utan salladen kom färdigskivad i stora påsar som personalen la upp i skålar.
Citera
2011-03-13, 11:32
Medlem
negerbarns avatar
Stekt fisk med kall sås och kokt potatis, det var mumma det!

Det sämsta som serverades måste varit kycklinggrytan. Smaklösa slamsor av kokt file, lättsaltat vatten och potatismjöl, så det fick en krämliknande konsistens. Servera med torrt ris.
Citera
2011-03-13, 12:44
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
För min del tycker jag att maten förbättrades en hel del om jag jämför med vad jag fick i lågstadiet med vad jag fick i gymnasiet. I lågstadiet så serverades ibland gotländska rätter som "idbullar" (av nån lokal plattfisk(?))som smakade surt och beskt, samt en malen leverbiff som var grå och så "lammsmäcka" som skulle ha kunnat vara riktigt god om den inte misshandlats. Vi fick även en tonfisksås med pasta som jag inte förstår hur de lyckades förstöra till sådan oigenkännlighet. Tänk tonfisk med ketchup så fattar ni.
Jag minns att jag tyckte mycket om de där lite sega, fyrkantiga ungspannkakebitarna man fick med äppelmos, potatisbullarna och panerad fisk med kall sås. Potatisen var alltid iklädd en seg hinna och var vattnig och bitter inuti.

Intressant. Den maträtten har jag aldrig stött på. Låter lite som nödkost från förr. Id är en karpfisk (släkt med mört, braxen, ingen plattfisk dock) och kan fångas i stora mängder när den leker i vattendrag. Nån vidare matfisk ska det inte vara men jag skulle definitivt prova idbullar om chansen dök upp.

Lite om id:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Id_%28fisk%29

Jag minns också att man fick knäpp mat på lågstadiet. Pölsa, fiskpudding och leverbiffar är några av de mer minnesvärda rätterna. Tonfisksåsen var ett bottennapp även på fastlandet.
Citera
2011-03-13, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Intressant. Den maträtten har jag aldrig stött på. Låter lite som nödkost från förr. Id är en karpfisk (släkt med mört, braxen, ingen plattfisk dock) och kan fångas i stora mängder när den leker i vattendrag. Nån vidare matfisk ska det inte vara men jag skulle definitivt prova idbullar om chansen dök upp.

Lite om id:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Id_%28fisk%29

Jag minns också att man fick knäpp mat på lågstadiet. Pölsa, fiskpudding och leverbiffar är några av de mer minnesvärda rätterna. Tonfisksåsen var ett bottennapp även på fastlandet.

Ja, nödkost vet jag inte, men det var nog rätt vanligt på gotland förr.
Citera
2011-03-13, 14:07
Bannlyst
+
Fisken med kallsås/remulad
Järparna
Köttbullarna ala Mamma Scan
Pannkakorna

-

Helvetes makaronerna till köttbullarna (snabbmackisar kokta 3 dagar)
Rumsvarm blodpudding
Potatisen (ej grön såklart men blöt o svampig)

Kan hålla på hela dagen men drar ett axplock ur högstadiet 88-91
Citera
2011-03-13, 16:56
Medlem
flakmoppes avatar
Nu har jag iofs inte gått i skolan på några år, men när jag gick ut fanns det två rätter som jag blev genuint glad av att läsa på menyn.

Broccolisoppa.
Fläskpankaka.
Citera
2011-03-13, 21:38
Medlem
kolits avatar
Min skola har hittat på ett eget recept som får en att klökas av minnet på hur den smakar, så kallad taco torsk alltså torsk bitar med taco krydda på. Torsken är aldrig varm och den är oftast sönderstekt samt att det är alltid feta klumpar i kryddan.

dock blev jag alltid glad av tidigare nämnd pizza och även Makaroner och skinksås då det är på deras nivå att klara.
Citera
2011-03-14, 21:56
Medlem
Germanofils avatar
Fanns en hel del goda rätter i skolmaten vill jag minnas. Men också en hel del äckliga.

De goda som jag minns:
Panerad fisk med filsås
Järpar med brunsås
Pytt i Panna (brukade blanda skiten med grönsallad och "Rhode Islandsås", smakade gudomligt)
Gulaschsoppa med gräddfil
Kyckling/kalkon med dragonsås
Kebab/Mexigryta med ris
Pasta tricolore (med skinka och paprika)

Plus att salladsbordet överlag höll en hög kvalitet.

De äckliga som jag minns:
Blodpudding (som jag annars gillar, men i skolan smakade den skit)
Köttfärslimpa
Tomatskinka
Pölsa
Fläskkarré (tunna, sega skivor med 50% späck)
Macaronipudding (typ ugnsstekt pasta med skum "sås" och ett lager billig ost ovanpå)

Men det värsta av allt var nog potatisen som var kokt utan skal. Den smakade verkligen gummi!
Citera
2011-04-12, 08:48
Medlem
HasseBanans avatar
Lågvattenmärken:

En del fiskgratäng som luktade och smakade fis rent ut sagt.
Sparrissoppa
Allt som serverades med pulvermos = tapetklister
Potatisen var ibland härsken el. t.o.m rutten
Mjölken smakade för jävligt

Högvatten:

Ris och köttgryta el. korvstroganoff brukade alltid smaka Ok
Oxjärpar
Rödspätta
Spagetthi och köttfärssås
Citera
2011-04-12, 10:21
Medlem
Rizados avatar
I ärlighetens namn kan jag inte minnas något som var riktigt gott. Jag sällar mig till skaran skolmatsvegetarianer då det säkerligen var mer protein i den maten än de färdigköpta pannbiffarna som jag på senare tid märkt är fasligt lika de som säljs med märket Eldorado. Den mat jag minns var ätlig är just pannbiffar med potatis och brunsås (I de få fall potatisen faktiskt gick att äta), hamburgare (Helt omöjligt att misslyckas med), köttbullar och makaroner (när de höll sig från att servera fullkornopasta som blev fullständigt sönderkokt, dvs kanske var tredje gång) och järpar. Genomgående är det färdiga köttfärsprodukter som bara behöver värmas. Grönsakssoppan gick väl an också, men man står sig inte på lite grönsaksbuljong. Spaghetti och köttfärssås fungerade också.

Ärligt talat så hade jag hellre sett att man tog bort matserveringen i skolan helt och hållet. På lågstadiet fungerade maten bra men jag personligen hade hellre tagit med mig med en matlåda i högstadiet och uppåt. Slutade gymnasiet för några år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in