Citat:
Vet ej i vilket område du gick men i trean till nian fick vi plocka plasttallrikar, plastmuggar och bestick och ställa oss i kön. Äpplejuice eller lättmjölk från 20-litersförpackningar (inget vatten). Det enda framdukade på bordet var margarin. Fri tillgång till knäckebröd och en skiva mjukt bröd. Påfyllning beroende på tillgång vilket betydde att det aldrig fanns nåt kvar när det var populära rätter men däremot när t.ex pölsa serverades.
Ursprungligen postat av alver
Lagas det fortfarande husmanskost i grundskolan/gymnasiet? Jag kommer ihag att vi hade "matvardar" (elever) som fick ga 5-10 min innan lektionens slut for att duka borden at oss andra, pa ett roterande schema.
Nar det kom till lunchen var alltsa bordet redan dukat och vi hade skalar(ordval?) med potatis/fisk/kott/sas/whatever som vi lassade over till vara tallrikar och nar det tog slut bad vi en mattant om pafyllning, direkt fran stekbordet. Vi hade ocksa oandlig pafyllnad av vatten (doh!), mjolk och nyponsoppa och under alla ar i skolan var det bara en ratt jag inte at - ravioli (ater inte svamp).
Varfor jag fragar ar for att jag numera bor i Australien och har tar alla kids med sig matlada varje dag (om de inte koper pa skolan dvs.) och ater ute pa skolgarden. Pa nagot satt har jag vant mig vid det och nu kanns mina minnen ganska frammande, gar det verklig till sa nufortiden? Har kvaliten/servicen sankts rejalt under de senaste 10 aren eller ar det same same, nagon med insikt?
Nar det kom till lunchen var alltsa bordet redan dukat och vi hade skalar(ordval?) med potatis/fisk/kott/sas/whatever som vi lassade over till vara tallrikar och nar det tog slut bad vi en mattant om pafyllning, direkt fran stekbordet. Vi hade ocksa oandlig pafyllnad av vatten (doh!), mjolk och nyponsoppa och under alla ar i skolan var det bara en ratt jag inte at - ravioli (ater inte svamp).
Varfor jag fragar ar for att jag numera bor i Australien och har tar alla kids med sig matlada varje dag (om de inte koper pa skolan dvs.) och ater ute pa skolgarden. Pa nagot satt har jag vant mig vid det och nu kanns mina minnen ganska frammande, gar det verklig till sa nufortiden? Har kvaliten/servicen sankts rejalt under de senaste 10 aren eller ar det same same, nagon med insikt?
Rätter som nyponsoppa, saftsoppa och sagogröt serverades ibland som om de var hela lunchen.
1-2an serverades vi vid våra bänkar eftersom jag gick i en liten skola (60 elever) i botten av ett hyreshus. Det kom en mattant som hade en stor vagn med sig, hon stod utanför klassrummet och lassade upp på tallriken som sen langades vidare.

Torsken är aldrig varm och den är oftast sönderstekt samt att det är alltid feta klumpar i kryddan.