Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-09, 23:37
  #1
Medlem
IshethZenunims avatar
Det lär väl inte dröja mer än fyra-fem år innan det är dags för Elder Scrolls VI, så det är hög tid att börja spekulera! Var tror ni att spelet kommer att utspela sig? Vad kommer det att handla om?

Min önskedröm vore Elder Scrolls VI - Morrowind Reborn. Ingen vet vad som hände med dwemer...hur böjer man dwemer? Dwemerna? Ja, vi säger så. Ingen vet vad som händer med dwemerna - helt plötsligt försvann de bara till en annan dimension. Men tänk om de fortfarande lever? Och en dag återvänder för att återigen bosätta sig i sina uråldriga städer?

Om vi går framåt hundra år i tiden från Skyrim så bör askan från Red Mountain ha blivit till bördig jord. Växter och djur återvänder till Vvardenfell och de överlevande Dunmer som flytt Morrowind återvänder till sitt hemland. Imperiet kommer såklart inte att tillåta att något av de stora husen växer sig för mäktiga, och konflikten mellan imperiet och alverna, och mellan de olika klanerna, ger utrymme för minst lika mycket politisk intrig som i Skyrim.

Du har blivit utsänd för att undersöka rykten om att dwemer har återvänt till Vvardenfell, och hamnar mitt i hela soppan.

Lägg till detta möjliga konflikter mellan ett pånyttfött Morag Tong, som inte vill ha konkurrens från Dark Brotherhood, som självklart försöker etablera sig i Vvardenfell. Det skulle kunna bli den mest episka lönnmördarquestline som någonsin gjorts - gille mot gille, Sithis mot Mephala. Dessutom har vi ju Camonna Tong som nog inte blir så glada om Thieves Guild försöker inkräkta på deras område. Och ovanpå allt detta såklart återvändande dwemer.

Kom sedan ihåg att Elder Scrolls VI kommer att bli det första Elder Scrolls-spelet på nästa generations konsoler, och vi kan se fram emot ett spel som inte längre ser fem år gammalt ut på PC.

Fyll på med era tankar, funderingar och förhoppningar!
Citera
2011-12-09, 23:57
  #2
Medlem
harrings avatar
Är inte lika insatt i story som du och säkert de flesta andra som kommer posta men efter Oblivion och Skyrim miljöerna kanske det skulle vara dags för varmare klimat? Kan vara en idiotisk tanke pga nån story sak.
Citera
2011-12-20, 05:51
  #3
Medlem
Noobgrens avatar
Jag vill definitivt inte ha ett till spel i Morrowind-miljö, ser mycket hellre trakter som inte använts ännu, typ Elsweyr, Valenwood och Black Marsh (känns naturligt att nästa spel utspelar sig i djungel/öken-miljö). Ett alternativ vore såklart att återvända till High Rock och Hammerfell.

Men det absolut häftigaste vore i mitt tycke ett verkligt "next-generation"-spel, där den moderna hårdvaran utnyttjas till max och vi får ett spel som utspelar sig i hela Tamriel, är stort som Daggerfall (dvs helt bisarrt stort, vi snackar dagar och veckor i verklig restid om man inte använder fast travel) och ser betydligt bättre ut än Skyrim. Bethesda kunde då återanvända de gamla områdena, göra dem betydligt större och snyggare - och med ny content givetvis - samt lägga till mängder med nya spännande miljöer.

Tidsmässigt vore det coolt med en prequel, Dwemer och Snow Elves (som senare blev Falmer) som spelbara raser hade varit häftigt.

Rent speltekniskt finns det ju en hel del att önska sig, orkar inte ens gå in på alla detaljer som kan bli bättre i nästa TES-spel.
Citera
2011-12-20, 11:35
  #4
Medlem
ga_mannens avatar
Innan skyrim var utannonserat så läste jag rykten om att spelet skulle utspela sig i summerset isles hemma hos high elfs.

Detta Hoppas jag blir nästa elder scrolls spel och att det vore kul att spela blades som valigt som ska infiltrera thalmor dominion eller rent av spela som agent för den andra sidan och försöka sänka the empire en gång för alla.

Sedan så har ju domänen för elder scrolls online köpts och en del källor säger ju att detta är något de arbetar på.
Citera
2011-12-20, 12:19
  #5
Medlem
Ni som är lite bättre på det tekniska, skulle det vara möjligt att nästa spel skulle kunna utspela sig i hela Tamriel? Nu har inte PS4 eller nya xbox utannonserats än, men kanske finns det någon som har ett hum om hur bra prestanda det kan tänkas vara?

Säg att grafiken är typ detsamma som nu, skulle man kunna klämma in hela Tamriel i ett spel? det är väl ingen som skulle vara jätteledsen om det inträffade... eller?
Citera
2011-12-20, 12:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcyElement
Ni som är lite bättre på det tekniska, skulle det vara möjligt att nästa spel skulle kunna utspela sig i hela Tamriel? Nu har inte PS4 eller nya xbox utannonserats än, men kanske finns det någon som har ett hum om hur bra prestanda det kan tänkas vara?

Säg att grafiken är typ detsamma som nu, skulle man kunna klämma in hela Tamriel i ett spel? det är väl ingen som skulle vara jätteledsen om det inträffade... eller?
Du kan i stort sett göra hur stor bana som helst, har man alltid kunnat, problemet är att man behöver mycket mer utrymme, dock så är skyrim grymt bra komprimerad ( ca 5 gb på en skiva är skyrim medans call of duty är ca 13 gb) så man skulle nog kunna göra hela Tamriel redan idag.

Dock så måste ni tänka på att det är svårt att få världen att flyta samman ordentligt hur ska man på samma tid göra ett spel som ska vara 3-4 gr större och ändå ha lika fin miljö och detaljerade karaktärer i varje stad med flera quest och massor med dungeons och liknande över allt.

Tror de fokuserar mer på kvalitet över kvantitet när det gäller sådant, kan säkert tänka mig att dem som skrev side quest och liknande så blev kanske 5 utav 30 quest tagna in i spelet, spelet kunde säkert kunna ha varit 4gr större men mycket tas bort för att göra de viktiga/riktigt bra/fungerande grejerna ska få all uppmärksamhet, då brister i spel och filmer förstoras ofta och skadar spelets/utvecklarnas rykte.
Citera
2011-12-20, 13:40
  #7
Medlem
XXtazys avatar
Allt jag önskar från en uppföljare är 1. Ingen fast travel (carriage i skyrim, silt strider i morrowind är okej) 2. Ingen pil som pekar mot current quest. srsly. ffs.
Citera
2011-12-20, 13:58
  #8
Medlem
Jag verkar gå emot strömmen lite då jag verkligen inte önskar ett spel som utspelar sig över hela Tamriel. Det skulle helt enkelt bli för mycket av det goda. Hur många levels skulle det behövas för att undvika åka på en levelcap innan man utforskat och klarat av ett spel av så stora proportioner?

Dessutom tror jag mystiken kring spelet skulle försvinna lite om man i ett spel får allt.

Kanske passar sig för ett mmo men nej, till TES ser jag hellre att de avverkar en del av Tamriel åt gången i varje spel.

Jag skulle definitivt vilja spela spelet TS beskriver, låter spännande samt att få svar på vad som hände med Dwemer är något jag själv söker. Några av de vackraste platser jag besökt i Skyrim har varit nere i Dwemerruiner (om ni råkar resa förbi Sightless Pit, titta in!).

Lite önsketänkande men att få kunna resa till Akavir är min dröm.


Citat:
Ursprungligen postat av XXtazy
Allt jag önskar från en uppföljare är 1. Ingen fast travel (carriage i skyrim, silt strider i morrowind är okej) 2. Ingen pil som pekar mot current quest. srsly. ffs.

Du behöver inte använda fast travel om du inte vill? Och säg inte, såklart använder man det när man vet att det går. Om du verkligen inte vill så gör det bara inte.

Dessutom går det väl att ta bort pilen som pekar mot questet.
__________________
Senast redigerad av daaim 2011-12-20 kl. 14:01.
Citera
2011-12-20, 14:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roughed
Du kan i stort sett göra hur stor bana som helst, har man alltid kunnat, problemet är att man behöver mycket mer utrymme, dock så är skyrim grymt bra komprimerad ( ca 5 gb på en skiva är skyrim medans call of duty är ca 13 gb) så man skulle nog kunna göra hela Tamriel redan idag.

Dock så måste ni tänka på att det är svårt att få världen att flyta samman ordentligt hur ska man på samma tid göra ett spel som ska vara 3-4 gr större och ändå ha lika fin miljö och detaljerade karaktärer i varje stad med flera quest och massor med dungeons och liknande över allt.

Tror de fokuserar mer på kvalitet över kvantitet när det gäller sådant, kan säkert tänka mig att dem som skrev side quest och liknande så blev kanske 5 utav 30 quest tagna in i spelet, spelet kunde säkert kunna ha varit 4gr större men mycket tas bort för att göra de viktiga/riktigt bra/fungerande grejerna ska få all uppmärksamhet, då brister i spel och filmer förstoras ofta och skadar spelets/utvecklarnas rykte.

Tack för förklaringen. Mycket av Tamriel är ju redan fixat. Skyrim, Cyrodill och Morrowind finns ju redan klara. Visst, lite fix med grafiken, kanske lägga in några städer/byar till. Jag har inte spelat några av dom tidigare TES-spelen så jag vet inte hur "bra" dom kartorna är, men man kan säkert ta lite därifrån också.

Självklart vill man ju hellre ha ett spel som är mindre och mer välgjort än stort och väldigt tråkigt i längden. Men det hade varit kul att vandra runt i hela Tamriel. Och jag tror man hade kunnat göra en riktigt grym story på det.
Citera
2011-12-20, 14:20
  #10
Medlem
Chaplains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daaim

Dessutom går det väl att ta bort pilen som pekar mot questet.

Vilket är hyffsat värdelöst i Skyrim då det är helt urusla förklaringar på var man ska, om det hade varit mer beskrivande av hur man tar sig till en plats skulle det fungera, men som Skyrim är nu måste man ha pilen för att ha en chans att hitta.
Citera
2011-12-20, 15:10
  #11
Medlem
Noobgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyElement
Ni som är lite bättre på det tekniska, skulle det vara möjligt att nästa spel skulle kunna utspela sig i hela Tamriel? Nu har inte PS4 eller nya xbox utannonserats än, men kanske finns det någon som har ett hum om hur bra prestanda det kan tänkas vara?

Säg att grafiken är typ detsamma som nu, skulle man kunna klämma in hela Tamriel i ett spel? det är väl ingen som skulle vara jätteledsen om det inträffade... eller?

Arena (TES 1) utspelade sig i hela Tamriel, och det gjordes 1994. Daggerfall (TES 2) är till ytan flera hundra gånger gånger större än alla de andra spelen tillsammans, och det gjordes 1996. Med den tidens mått mätt var grafiken bra, man kan lätt säga att de låg på samma nivå som Skyrim motsvarar idag.

Problemet är ju som sagt inte att generera en oändlig värld, problemet är kvalitativt innehåll. I Daggerfall kunde du, om du ville, gå från ena sidan av kartan till den andra och stöta på en miljon monster, hundra tusen grottor, eller springa runt i typ femtio tusen städer, men variationen var inte så stor.

Det jag tänker mig är ju dock inte en så stor värld där varenda stad och by har unika quests med unikt röstskådespeleri, där varenda liten ruin har en episk grotta med en egen story, etc. Det vore ekonomiskt omöjligt att genomföra. Men en betydligt större värld än de senaste tre TES-spelen, där det unika innehållet sprids ut mer, vore fantastiskt. Det skulle förstärka känslan av en virtuell värld.

Är det något jag stör mig på i serien sedan Daggerfall är just att det känns så ihopträngt. Man kan knappt ta ett steg utan att snubbla in i någon sideqeust, hitta någon unik skriptad story eller bli rekryterad till något väldigt viktigt som pågår. Städerna är få och små, det är ont om ställen som bara "är" utan att nödvändigtvis ha så stor betydelse för handlingen.

Vore ju fint med en värld där det finns en massa "vanliga" platser som man färdas genom på vägen till de riktigt episka ställena, platser där folk lever sina liv utan att bry sig så mycket om vad man själv företar sig.
Citera
2011-12-20, 19:09
  #12
Medlem
ga_mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyElement
Tack för förklaringen. Mycket av Tamriel är ju redan fixat. Skyrim, Cyrodill och Morrowind finns ju redan klara. Visst, lite fix med grafiken, kanske lägga in några städer/byar till. Jag har inte spelat några av dom tidigare TES-spelen så jag vet inte hur "bra" dom kartorna är, men man kan säkert ta lite därifrån också.

Självklart vill man ju hellre ha ett spel som är mindre och mer välgjort än stort och väldigt tråkigt i längden. Men det hade varit kul att vandra runt i hela Tamriel. Och jag tror man hade kunnat göra en riktigt grym story på det.


Ett problem som uppstår om man skulle göra ett spel som utspelar sig i hela världen är ju att storyn i spelen förhidrar detta så smått (om det inte är en prequel förståss) T ex så är ju vvardenfell utplånat av ett vulkanutbrott och resterande morrowind är förstört av argonians från black marsh.

edit: det är ministery of trouth i vivec som .faller ner från skyn och fuckar upp allt av någon anledning. (se elder scrolls novellerna )


Även om det är en prequel så skulle det innebära en del problem då t ex orcerna ganska nyligen i elder scrolls historien blivit accepterade som annat än ogräs av de andra rasera , de var ju bara fiender i t ex daggerfall.

Jag hoppas på ett nytt fristående äventyr i summerset isles eller i black marsh efter händelserna i skyrim.

Jävlar vad jag kände mig som en bajsnödig nörd just nu....
__________________
Senast redigerad av ga_mannen 2011-12-20 kl. 19:12.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback