Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Det där är fel, sedan 2002 får försvarsmakten sättas in mot civilbefolkningen, dock är man bunden till att inte använda våld. Men det finns givetvis undantag som gör att regeringen kan besluta om att tillåta våldsanvändning utan riksdagsbeslut. Och går lagförslaget från 2005 igenom så kan Ådalen mycket väl hända igen.
/Micke
Det där kan nog ske utan att en "riktig" konflikt finns...
Föreställ dig att någon autonom grupp är ute och åker båt inomskärs i Stockholm... I båten har man packat den lilla väskan från mobiliseringsförrådet med s k "mini man" i. Man sätter kurs mot riksdagshuset... Man vet att en enda "mini man" inte åsamkar så stor skada - därför triangulerar man och avlossar 3 stycken samtidigt. Dessa 3 missiler skapar nu effekten av motsvarande 10.
Frågan myndigheterna ställer sig då: Pågår ett kuppförsök? Svar ja, och militär kan sättas in - överallt utan tidsbegränsning.
Jag har själv övat på ett liknande scenario under min militärtjänst. Skulle man då kunna iscensätta ovan scenario från myndigheternas eller militärens sida för att kunna kväsa "whatever" rådande samhällssituation? Självklart.