Faktiskt, faktiskt hade jag trott Reinfeldt om bättre men jag måste få säga att jag blev rent förskräckt när jag läste intervjun. Hela intervjun är fylld av motsägelser:
..................
Om vi ser till sammansättningen av dem som kom 2010 är många somalier och afghaner.
De ska på kort tid lyftas upp till ett av världens mest utvecklade länder vad beträffar utbildning och arbetsmarknad. Det är likadant med de ensamkommande barnen, som oftast är tonåringar utan utbildningsbakgrund. Båda ställer enorma krav på vårt samhälle.
Sedan ska man veta att varje gång Sverige går igenom en ekonomisk kris kommer vi ut med ännu färre okvalificerade jobb..
.
.
Jag försöker hålla liv i och förstärka en servicebaserad ekonomi som ger jobb även till dem med dålig utbildningsbakgrund. Därför har vi rut och rot och sänkt restaurangmoms.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/reinfeldt-vi-har-valt-ratt-vag-i-asylpolitiken
............
Jag konstaterar att det inte finns någon sammanhållen plan. Allt har gått överstyr och svamlet har tagit över.
Först ska det importeras analfabeter från Somalia och Afghanistan. Dessa ska sedan "lyftas upp" till enorma kostnader. Därefter ska de få arbete inom en lågproduktiv restaurangnäring genom att momsen sänks.
Det är det som Reinfeldt de facto säger.
Sverige måste framåt, framåt. Enkla servicenäringar kan B- eller C-nationer syssla med. Jag kan gott åka till Grekland om jag ska fåp mig serverad en billig grogg men slikt semiimproduktivt har helt inte ett land som Sverige råd att satsa på. Att vi blir ett nytt improduktivt menaland är verkligen inget som vi ska sträva efter. Framåt, framåt, effektivare och effektivare måste hela tiden vara ledorden. Rationaliseringar inom varje led och inom varje organisation. Allt onödigt ska bort. Det är helt nödvändigt om vi vill överleva i den stenhårda globaliserade världen.
Nästa snilleblixt från Reinfeldt torde bli att subventionera vägarbetare med spett och spade eller skogsarbetare med motorsåg för att det ger många nya arbetstillfällen. Låt oss samtidigt förbjuda lastbilar tyngre än tio ton så tvingas vi anställa många fler lastbilsförare också.
Voila så var det hela löst...
Finns det f-n ingen realindustrialist i alliansregeringen?