Det finns ett antal skäl till varför Reinfeldt tror att "Sverige har valt rätt väg i asylpolitiken":
Reinfelt vill att Sverige ska vara ett gott exempel. Guldstjärna när Malmström utsågs till EU-kommissionär.
Citat:
Vad gör du för att andra EU-länder ska leva upp till sitt ansvar?
– Vi har agerat genom att visa ett annat exempel....Ett kvitto på att vi varit starka är att Cecilia Malmström utsågs till EU-kommissionär för dessa frågor.
Motarbeta SD.
Citat:
I flera år har Sverige tillhört de fyra fem länder som tar emot flest asylsökande och beviljar flest uppehållstillstånd. Kan obalansen inom EU leda till att Sverige på sikt inför skärpta krav genom nationell lagstiftning?
– I valet 2010 fick Sveriges riksdag in ett högerextremt parti som bygger sin syn på verkligheten på främlingsfientliga uppfattningar. Då valde vi att gå till MP och nå en överenskommelse. Det har lett till att Sverige har både en liberal asyllagstiftning och Europas mest liberala lag för medborgare från länder utanför EU som nu kan komma hit och arbeta. Vi valde att gå i motsatt riktning än vad andra länder i Europa har gjort. Det kommer att bli otroligt intressant att se hur det svenska vägvalet faller ut. Jag tycker mig ha sett att främlingsfientligheten byggts på i länder som låtit högerextrema partier få inflytande.
Att fylla på med outbildad arbetskraft: "Det är en poäng att fattigare människor får komma hit".
Citat:
39 procent av alla icke EU-medborgare som i år fått uppehållstillstånd för arbete ska utföra jobb som inte kräver någon särskild utbildning. Varför får 539 icke EU-medborgare uppehållstillstånd för att komma hit och städa när arbetslösheten redan är så hög?
– Det finns andra länder som har poängsystem för vem som får arbetskraftinvandra och som kräver höga utbildningar. Jag tycker att det finns en poäng med att vi gör det möjligt för människor från väsentligt fattigare förhållanden att få ett jobb i ett högutvecklat land.
Motarbeta vänsterkrafter och svartarbete genom arbetskraftinvandringslagen.
Citat:
Men är du inte bekymrad över att det fuskas med arbetskontrakt och för att människor utnyttjas?
– Det är klart att jag är. Vi kommer inte att acceptera misskötsel. Men våra motståndare använder fusket som en ursäkt för att ta bort den nya arbetskraftsinvandringslagen. Dessa vänsterkrafter, till exempel LO, vill föra oss tillbaka till tiden då ett svart jobb var den enda möjligheten för många som kom hit.
Importen av utlänningar är viktig för den servicebaserade ekonomin som Reinfeldt vill hålla liv i.
Citat:
– Jag för en strid med Socialdemokraterna om att alla jobb behövs. Jag försöker hålla liv i och förstärka en servicebaserad ekonomi som ger jobb även till dem med dålig utbildningsbakgrund.
De är viktiga för Sveriges framtid.
Citat:
Se på alla tjejer med utländsk bakgrund som nu gör fantastiska skolresultat! De kommer att betyda mycket för Sverige i framtiden.