Citat:
Irakiska män är överrepresenterade ja, men det är inte kännetecknande för befolkningen då det under en femårsperiod är 4 promille som begår våldtäkt, det betyder 1 våldtäktsman på 1200 irakier per år
Ursprungligen postat av Silveriller
Självklart är de det.
Det betyder inte alla irakier begår våldtäkt eller att ens de flesta irakier gör det. Våltäkt är ett mycket grovt och relativt sett ovanligt brott, inom alla folkgrupper. Men jämfört med svenska män är irakiska män enormt överrepresenterade inom denna brottskategori, och då är det rimligt att kalla dem våldtäktsbenägna. Detsamma gäller också övriga invandare från mellanöstern och afrika.
Är 4 promille verkligen så lite?
Studien sträcker sig endast över 5 år. Om man räknar med att männens "aktiva" ålder är 15-50 år så blir det 35 år, dvs 7 gånger längre tid. Nu tror jag inte andelen våldtäkter skulle bli 7 ggr fler om man undersökte hela tidsperioden, men säg åtminstone 3 ggr. Studien visar också endast andelen skäligen misstänkta våltäktsmän. Man vet inte hur stort mörkertalet är. Många våldtäkter anmäls aldrig och många gärningsmän identifieras aldrig även om brottet blir anmält. Säg att mörkertalet är 3 ggr (medvetet lågt skattat).
4x3x3=36 promille. Det skulle betyda att 1 av 28 irakier begår våltäkt. Det är inte lite för ett så pass grovt brott.
Motsvarande siffra för svenskar blir 1 av 556.
OBS Jag utgick ifrån att BRÅ:s studie enbart gällde män. Om även kvinnor ingår i studien så blir siffrorna dubbelt så höga eftersom våldtäkt nästan uteslutande begås av män.
Det betyder inte alla irakier begår våldtäkt eller att ens de flesta irakier gör det. Våltäkt är ett mycket grovt och relativt sett ovanligt brott, inom alla folkgrupper. Men jämfört med svenska män är irakiska män enormt överrepresenterade inom denna brottskategori, och då är det rimligt att kalla dem våldtäktsbenägna. Detsamma gäller också övriga invandare från mellanöstern och afrika.
Är 4 promille verkligen så lite?
Studien sträcker sig endast över 5 år. Om man räknar med att männens "aktiva" ålder är 15-50 år så blir det 35 år, dvs 7 gånger längre tid. Nu tror jag inte andelen våldtäkter skulle bli 7 ggr fler om man undersökte hela tidsperioden, men säg åtminstone 3 ggr. Studien visar också endast andelen skäligen misstänkta våltäktsmän. Man vet inte hur stort mörkertalet är. Många våldtäkter anmäls aldrig och många gärningsmän identifieras aldrig även om brottet blir anmält. Säg att mörkertalet är 3 ggr (medvetet lågt skattat).
4x3x3=36 promille. Det skulle betyda att 1 av 28 irakier begår våltäkt. Det är inte lite för ett så pass grovt brott.
Motsvarande siffra för svenskar blir 1 av 556.
OBS Jag utgick ifrån att BRÅ:s studie enbart gällde män. Om även kvinnor ingår i studien så blir siffrorna dubbelt så höga eftersom våldtäkt nästan uteslutande begås av män.
Eftersom svennarna också har en aktiv period på 35 år, så förändras inte kvoten, alltså överrepresentationen för att det är 35 år, likaså är det med mörkertalet - för det ska du inte röra i alls för det är till svennarnas nackdel, då anmälningsbenägenheten minskar ju närmare offret förövaren står.
Du borde inte ge dej på att försöka räkna när du inte kan. Tänk lite va, det går inte att gå från 1 av 1200 per år till 1 på 28 genom att multiplicera, särskilt inte med siffror man hittar på själv.
__________________
Senast redigerad av rejdar 2011-12-11 kl. 15:39.
Senast redigerad av rejdar 2011-12-11 kl. 15:39.
Givetvis säger jag inte att alla med dessa ursprung begått eller varit misstänkta för brott om det är vad du försöker säga. En mycket stor andel har dock begått eller varit misstänkta för brott...