2011-12-11, 15:23
  #469
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Självklart är de det.
Det betyder inte alla irakier begår våldtäkt eller att ens de flesta irakier gör det. Våltäkt är ett mycket grovt och relativt sett ovanligt brott, inom alla folkgrupper. Men jämfört med svenska män är irakiska män enormt överrepresenterade inom denna brottskategori, och då är det rimligt att kalla dem våldtäktsbenägna. Detsamma gäller också övriga invandare från mellanöstern och afrika.
Är 4 promille verkligen så lite?
Studien sträcker sig endast över 5 år. Om man räknar med att männens "aktiva" ålder är 15-50 år så blir det 35 år, dvs 7 gånger längre tid. Nu tror jag inte andelen våldtäkter skulle bli 7 ggr fler om man undersökte hela tidsperioden, men säg åtminstone 3 ggr. Studien visar också endast andelen skäligen misstänkta våltäktsmän. Man vet inte hur stort mörkertalet är. Många våldtäkter anmäls aldrig och många gärningsmän identifieras aldrig även om brottet blir anmält. Säg att mörkertalet är 3 ggr (medvetet lågt skattat).
4x3x3=36 promille. Det skulle betyda att 1 av 28 irakier begår våltäkt. Det är inte lite för ett så pass grovt brott.
Motsvarande siffra för svenskar blir 1 av 556.

OBS Jag utgick ifrån att BRÅ:s studie enbart gällde män. Om även kvinnor ingår i studien så blir siffrorna dubbelt så höga eftersom våldtäkt nästan uteslutande begås av män.
Irakiska män är överrepresenterade ja, men det är inte kännetecknande för befolkningen då det under en femårsperiod är 4 promille som begår våldtäkt, det betyder 1 våldtäktsman på 1200 irakier per år

Eftersom svennarna också har en aktiv period på 35 år, så förändras inte kvoten, alltså överrepresentationen för att det är 35 år, likaså är det med mörkertalet - för det ska du inte röra i alls för det är till svennarnas nackdel, då anmälningsbenägenheten minskar ju närmare offret förövaren står.

Du borde inte ge dej på att försöka räkna när du inte kan. Tänk lite va, det går inte att gå från 1 av 1200 per år till 1 på 28 genom att multiplicera, särskilt inte med siffror man hittar på själv.
__________________
Senast redigerad av rejdar 2011-12-11 kl. 15:39.
Citera
2011-12-11, 16:05
  #470
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torontor
Ännu en gång, vad som är intressant är den totala brottsligheten, inte bara våldtäkter, för MEN och Nordafrika. Enligt BRÅ 2005:17 var 17,5% av de från Östafrika, 18,8% av de från Västasien, 23,3% av de från Nordafrika, och 26,3% av de från Övriga Afrika misstänkta för brott som begicks under perioden 1997-2001 (BRÅ 2005:17, sidan 63, tabell 3). Siffran skulle förstås ha blivit mycket högre om man tittat på hur många som någonsin varit misstänkta brott. Kanske över hälften? Siffran är för båda könen så siffrorna blir förstår mycket högre om man bara titta på männen.

Liknande siffror från Norge för hur stor andel som registrerats för något av de brott som skedde under tidsperioden 2001-2004 dvs bara fyra (4) år: "Ursprungsländer med högst procentandel gärningsmän var Marocko (18,1), Iran (19,4), Somalia (21,8) och Irak (23,6 procent)."
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/brottslighet-bland-invandrare-borde-oroa-alla-partier_6272110.svd
Du försöker smita undan att du slängde ur dej 2000 % överrepresentation hos irakier, när det visar sej att det är baserat på 24 våldtäktsmän, jävla nolla...

...genom att spamma med dina siffror igen, jag har besvarat med att procenten av alla brottsmisstänkta som är från dessa områden är:
Västasien 3,4 %
Nordafrika 0,7 %
Östafrika 1,5 %
Övriga Afrika 0,6 %

Kanske det blir tydligare om man talar om att antalet brottsmisstänkta är totalt

278 138 av 4 397 192 personer i undersökningen

Av dessa har 163 717 personer två svenska föräldrar (58,9 %)

sen har vi då de som är födda i:

Västasien 9 339 brottsmisstänkta, av 49 555 personer
Nordafrika 2 031 brottsmisstänkta, av 8 713 personer
Östafrika 4 072 brottsmisstänkta, av 23 283 personer
Övriga Afrika 1 587 brottsmisstänkta, av 6 031 personer

(Kom också ihåg att detta är under 5 års tid dessa brottsmisstänkta ackumulerats)

Det vore mycket intressantare att bekämpa brott som sagt, istället för 6 % av dem som begår brott i Sverige (17 000 av 278 000 typ)
Citera
2011-12-11, 16:16
  #471
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Du försöker smita undan att du slängde ur dej 2000 % överrepresentation hos irakier, när det visar sej att det är baserat på 24 våldtäktsmän, jävla nolla...

...genom att spamma med dina siffror igen, jag har besvarat med att procenten av alla brottsmisstänkta som är från dessa områden är:
Västasien 3,4 %
Nordafrika 0,7 %
Östafrika 1,5 %
Övriga Afrika 0,6 %

Kanske det blir tydligare om man talar om att antalet brottsmisstänkta är totalt

278 138 av 4 397 192 personer i undersökningen

Av dessa har 163 717 personer två svenska föräldrar (58,9 %)

sen har vi då de som är födda i:

Västasien 9 339 brottsmisstänkta, av 49 555 personer
Nordafrika 2 031 brottsmisstänkta, av 8 713 personer
Östafrika 4 072 brottsmisstänkta, av 23 283 personer
Övriga Afrika 1 587 brottsmisstänkta, av 6 031 personer

(Kom också ihåg att detta är under 5 års tid dessa brottsmisstänkta ackumulerats)

Det vore mycket intressantare att bekämpa brott som sagt, istället för 6 % av dem som begår brott i Sverige (17 000 av 278 000 typ)
Irakier är extremt överrepresenterade för brott även i Norge. Siffror från Norge för hur stor andel som registrerats för något av de brott som skedde under tidsperioden 2001-2004 dvs bara fyra (4) år: "Ursprungsländer med högst procentandel gärningsmän var Marocko (18,1), Iran (19,4), Somalia (21,8) och Irak (23,6 procent)."
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/brottslighet-bland-invandrare-borde-oroa-alla-partier_6272110.svd

Beträffande hur stor andel av brotten som begås av olika grupper är BRÅ 2005:17 med data från 1997-2001 föråldrad med tanke på att den störa invandringen från MENA och övriga Afrika skedde det senaste åretiondet. Dvs de mest brottsbenägna grupperna.

En stor förändring skedde på bara 12 år jämfört med BRÅ 1996:2. BRÅ 1996:2 studerade tidsperioden 1985-89 skattade att 68.5% av brotten gjordes av personer med svenskfödda föräldrar. 12 år senare skattade BRÅ 2005:17 som studerad tidsperioden 1997-2001 att personer med svenskfödda föräldrar gjorde 55% av brotten. En minskning med 13.5% på bara 12 år! Sedan dess massinvandringen från MENA och övriga Afrika.

SvP fann i sin undersökning att år 2008 så var 55% av de personer som dömts för våldtäkt var från MENA eller övriga Afrika.
__________________
Senast redigerad av Torontor 2011-12-11 kl. 16:50.
Citera
2011-12-11, 16:25
  #472
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Irakiska män är överrepresenterade ja, men det är inte kännetecknande för befolkningen då det under en femårsperiod är 4 promille som begår våldtäkt,
Det är inte kännetecknande för befolkningen, men i relation till svenskar så är de våltäktsbenägna.
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
det betyder 1 våldtäktsman på 1200 irakier per år
Nej det gör det inte.
Det betyder 1 våldtäktsman på 250 irakier per 5 år. En och samma irakier kan begå flera våltäkter under denna femårsperiod, vilket gör att under 1 år hamnar siffran någonstans mellan 1 per 250 och 1 per 1200.
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Eftersom svennarna också har en aktiv period på 35 år, så förändras inte kvoten, alltså överrepresentationen för att det är 35 år,
Visst, jag har inte sagt något annat.
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
likaså är det med mörkertalet - för det ska du inte röra i alls för det är till svennarnas nackdel, då anmälningsbenägenheten minskar ju närmare offret förövaren står.
Det vet du inte, att det är till "svennarnas" nackdel. Med den kvinnosyn som många invandarargrupper har så kan det mycket väl vara så att anmälningsbenägenheten är lägre hos dem när offret och förövaren har en nära relation (invandrarman våldtar invandrarkvinna). Jag räknade dock med att mörkertalet var lika stort för irakier och svenskar, i relation till deras kända våltäkter.
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Du borde inte ge dej på att försöka räkna när du inte kan. Tänk lite va, det går inte att gå från 1 av 1200 per år till 1 på 28 genom att multiplicera, särskilt inte med siffror man hittar på själv.
Det har aldrig varit 1 av 1200 per år och jag sa aldrig att det blev 1 av 28 per år.
Om man tittar på en femårsperiod, där våltäkten har anmälts, där man har identifierat en gärningsman och där man har bedömt honom som skäligen misstänkt är andelen irakiska våltäktsmän 1 av 250 irakier.

Om man tittar på en längre tidsperiod (35 år) och räknar med alla faktiska våldtäkter, oavsett om de har anmälts eller ej och oavsett om man har hittat någon gärningsman eller inte, så blir andelen irakier som våltar naturligtvis högre.
Jag gjorde några enl min mening rimliga skattningar (eller "hitta på" som du säger) och fick det till till 1 av 28.
Vad får du för siffror om du gör skattningar som du tycker är rimliga?

Hur som helst är det inte sant att endast 4 promille av de irakiska männen begår våltäkter.
Citera
2011-12-11, 16:30
  #473
Medlem
EmilLundells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torontor
Irakier är extremt överrepresenterade för brott även i Norge. Siffror från Norge för hur stor andel som registrerats för något av de brott som skedde under tidsperioden 2001-2004 dvs bara fyra (4) år: "Ursprungsländer med högst procentandel gärningsmän var Marocko (18,1), Iran (19,4), Somalia (21,8) och Irak (23,6 procent)."
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/brottslighet-bland-invandrare-borde-oroa-alla-partier_6272110.svd

Beträffande hur stor andel av brotten som begås av olika grupper är BRÅ 2005:17 med data från 1997-2001 föråldrad med tanke på att den störa invandringen från MENA och övriga Afrika skedde det senaste åretiondet. Dvs de mest brottsbenägna grupperna.

En stor förändring skedde på bara 12 år jämfört med BRÅ 1996:2. BRÅ 1996:2 studerade tidsperioden 1985-89 skattade att 68.5% av brotten gjordes av personer med svenskfödda föräldrar. 12 år senare skattade BRÅ 2005:17 som studerad tidsperioden 1997-2001 att personer med svenskfödda föräldrar gjorde 55% av brotten. En minskning med 13.5% på bara 12 år! Sedan dess massinvandringen från MENA och övriga Afrika.

SvP fann i sin undersökning att år 2008 så var 55% av de personer som dömts för våldtäkt från MENA och övriga Afrika.

Än igen... Du har inte underlag för att uttala dig om individuell disposition för kriminalitet därmed kan du inte uttala dig om enskilda individer som brottsbenägna. Du klumpar ihop en hel kontinent och säger att alla därifrån är brottsbenägna. BRÅ 1996:2 studerade data från 1985-1989 - Migration and Crime in Europe (1995) med data 1945-1995 lade fram en annan slutsats. Och kom nu inte med att det är irrelevant då det handlar om hela Europa 1:a, 2:a och 3:e generationens invandrare.

Däremot BRÅ 2005:17 ger tyvärr för din del inte heller stöd för annat än att säga att invandrare från denna kontinent (Afrika) är överrepresenterade bland "registrerad misstänkt brottslighet" 1997-2001. Men baserat på den totala populationen kan rejdar göra ett inlägg om alla från Afrika som inte var registrerad för misstänkt brottslighet... Så du vänder och vrider men du har tyvärr otillräckligt stöd och som det slutade för några sidor sedan kommer du säga: "Du har lika lite stöd som jag har", "Dina studier är inte relevanta för de nämner inte INVANDRARBROTTSLIGHET!"
Citera
2011-12-11, 16:47
  #474
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilLundell
Än igen... Du har inte underlag för att uttala dig om individuell disposition för kriminalitet därmed kan du inte uttala dig om enskilda individer som brottsbenägna. Du klumpar ihop en hel kontinent och säger att alla därifrån är brottsbenägna. BRÅ 1996:2 studerade data från 1985-1989 - Migration and Crime in Europe (1995) med data 1945-1995 lade fram en annan slutsats. Och kom nu inte med att det är irrelevant då det handlar om hela Europa 1:a, 2:a och 3:e generationens invandrare.

Däremot BRÅ 2005:17 ger tyvärr för din del inte heller stöd för annat än att säga att invandrare från denna kontinent (Afrika) är överrepresenterade bland "registrerad misstänkt brottslighet" 1997-2001. Men baserat på den totala populationen kan rejdar göra ett inlägg om alla från Afrika som inte var registrerad för misstänkt brottslighet... Så du vänder och vrider men du har tyvärr otillräckligt stöd och som det slutade för några sidor sedan kommer du säga: "Du har lika lite stöd som jag har", "Dina studier är inte relevanta för de nämner inte INVANDRARBROTTSLIGHET!"
Har svårt att hitta något logiskt argument i ovanstående. Givetvis säger jag inte att alla med dessa ursprung begått eller varit misstänkta för brott om det är vad du försöker säga. En mycket stor andel har dock begått eller varit misstänkta för brott...
Citera
2011-12-11, 16:51
  #475
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Det är inte kännetecknande för befolkningen, men i relation till svenskar så är de våltäktsbenägna.
Nej det gör det inte.
Det betyder 1 våldtäktsman på 250 irakier per 5 år. En och samma irakier kan begå flera våltäkter under denna femårsperiod, vilket gör att under 1 år hamnar siffran någonstans mellan 1 per 250 och 1 per 1200.
nej det blir inte fler för att de fyra promillena är antalet misstänkta förövare under dessa fem år, om en person begått fler våldtäkter räknas han inte som ytterligare flera förövare. Rötäggen blir inte fler hur gärna du än vill.
Citat:

Visst, jag har inte sagt något annat.
Det vet du inte, att det är till "svennarnas" nackdel. Med den kvinnosyn som många invandarargrupper har så kan det mycket väl vara så att anmälningsbenägenheten är lägre hos dem när offret och förövaren har en nära relation (invandrarman våldtar invandrarkvinna). Jag räknade dock med att mörkertalet var lika stort för irakier och svenskar, i relation till deras kända våltäkter.
Det har aldrig varit 1 av 1200 per år och jag sa aldrig att det blev 1 av 28 per år.
Om man tittar på en femårsperiod, där våltäkten har anmälts, där man har identifierat en gärningsman och där man har bedömt honom som skäligen misstänkt är andelen irakiska våltäktsmän 1 av 250 irakier.
Ja och eftersom rötäggen inte förökar sej blir det 1 på 250x5 per år = 1 av 1250 per år (denna väg blir siffran exaktare, förutsatt att 4 promille är tillräckligt exakt), då detta är en femårsperiod
Citat:

Om man tittar på en längre tidsperiod (35 år) och räknar med alla faktiska våldtäkter, oavsett om de har anmälts eller ej och oavsett om man har hittat någon gärningsman eller inte, så blir andelen irakier som våltar naturligtvis högre.
Jag gjorde några enl min mening rimliga skattningar (eller "hitta på" som du säger) och fick det till till 1 av 28.
Du fattade visst inte, antalet svenskar ökar lika mycket så relationen mellan svenskarnas representation bland våldtäksmännen och irakiernas representation bland våldtäktsmännen förblir detsamma, det du har att utgå ifrån. Dina multiplikationer hade helt fel utgångspunkt då du inte begriper att räkna rätt, om du börjar med 1 av 1250 per år så kommer du närmare. Ytterligare faktor du ska tänka på är det delvis är samma gärningsmän nästkommande femårsperioder, så det är inte bara att multiplicera
Citat:

Vad får du för siffror om du gör skattningar som du tycker är rimliga?

Hur som helst är det inte sant att endast 4 promille av de irakiska männen begår våltäkter.
Det är inte befogat att du gissar att siffran ska höjas till 3,6 %. Du har ökat det tiofalt för att du inte gillar att irakier i själva verket framstår som rätt beskedliga då 99,6 % av dem inte våldtagit någon på fem år. (du är inte nöjd med att de är 20 gånger överrepresenterade, utan vill att de ska vara 200 gånger överrepresenterade)

Det är inte heller sant att enbart 0,2 promille av svenskarna våldtar, eller hur?
Citera
2011-12-11, 16:53
  #476
Medlem
EmilLundells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torontor
Har svårt att hitta något logiskt argument i ovanstående. Givetvis säger jag inte att alla med dessa ursprung begått eller varit misstänkta för brott om det är vad du försöker säga. En mycket stor andel har dock begått eller varit misstänkta för brott...

En "mycket stor andel" av alla invandrare från Afrika? Kom nu inte med någon procentsats igen.

Edit: Klassificeringen av alla från Afrika som en problematisk grupp är felaktig då man inte kan påvisa att de har individuell disposition för kriminalitet - ändå döms alla individer som en grupp.
Citera
2011-12-11, 16:57
  #477
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Det vore mycket intressantare att bekämpa brott som sagt, istället för 6 % av dem som begår brott i Sverige (17 000 av 278 000 typ)

Vissa typer av brott bekämpas bäst genom att försöka undvika att ha vissa etniska grupper i samhället. Helt enkelt eftersom det är dessa etniska grupper som begår nästan alla dessa brott.

Tidigare i tråden så har vi visat att i princip samtliga överfallsvåldtäkter i Oslo de senaste 5 åren har begåtts av icke-västliga invandrare. Troligen främst av muslimer eftersom den norska staten vill gå via imamer för att hejda utvecklingen.

Vi vet också från undersökningar i Sverige att nästan samtliga gaturån i storstäderna begås av folk med utländsk bakgrund. Och då pratar vi knappast om danskar och norrmän, utan det är i regel icke-västliga invandrare vi hittar även här. Det finns en äldre BRÅ-undersökning som har lite siffror här:

Citat:
Andelen misstänkta gärningsmän som var födda i Sverige av svenskfödda föräldrar sjönk mellan åren 1995 och 1999 i både Malmö och Stockholm, från 21 respektive 36 procent, till 10 respektive 15 procent.

http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action_question_show.236.0.=1

Siffrorna lär inte vara bättre idag, snarare är det väl tvärtom eftersom vi har haft en stor invandring av etniska grupper som är speciellt kriminellt benägna.

Ytterligare en brottstyp att titta på är åldringsrån, där vi främst hittar romer som gärningsmän.

Det kan vara svårt att kasta ut dessa speciellt kriminellt benägna etniska grupper, däremot kan man försöka se till att strypa införseln av nya personer från dessa grupper.

Egentligen är denna debatt löjlig. Inte bara i denna tråd utan det svenska debattklimatet överhuvudtaget. Sådana som Oisín Cantwell och rejdar försöker ständigt bortförklara vissa etniska gruppers överrepresentation i brott med olika siffertricks. I Norge har man en helt annan syn på saken. Och då pratar jag inte enbart om norsk media, utan även den norska staten. Som jag skrivit tidigare i tråden:

https://www.flashback.org/sp34451578

så ska den norska staten dels gå via imamer och dels skicka icke-västliga invandrare på kurs i syfte att försöka minska våldtäkterna. Den norska staten har förstått problemet och försöker göra något åt saken. Inte stoppa huvudet i sanden som många vill här i Sverige.
__________________
Senast redigerad av -Info- 2011-12-11 kl. 16:59.
Citera
2011-12-11, 17:25
  #478
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilLundell
Torontor har förklarat alla studier jag tagit upp ogiltiga för att de inte skriver INVANDRARBROTTSLIGHET, INVANDRARBROTTSLIGHET!!!!!! Utan att en del handlar om att vissa sociala faktorer förekommer i Sverige, speciellt i förorter och andra handlar om att dessa faktorer ökar risken för att utveckla kriminella beteenden.

Förorter är förstås en faktor som skapar kriminalitet, med det förklarar t.ex inte den uppmärksammade gruppvåldtäkten i flyktingförläggningen häromdagen. Inte heller förklarar det vad denna norska våldtagna flicka berättar:

Citat:
- Han sade att han har rätt att göra vad han vill med kvinnor.
- Varför då?
- Eftersom det var så i hans religion. Kvinnorna har inga rättigheter.

http://www.youtube.com/watch?v=d3LL6hBrj-c

Invandrarnas hemkultur är en stark faktor när det gäller vissa typer av brott. Så stark faktor att i alla fall den norska staten diskuterat att sätta in specialåtgärder för att hantera detta:

Citat:
Ber imamer om hjelp mot voldtekt
Menn med utenlandsk opprinnelse står bak 65 prosent av voldtektene og voldtektsforsøkene i Oslo. Nå ber Voldtektsutvalget imamene sette voldtekt og norsk kvinnesyn på dagsordenen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1662801.ece

Citat:
Vil gi innvandrere kurs for å hindre voldtekter
Ikke-vestlige innvandrere er overrepresentert i voldtektsanmeldelser. Voldtektsutvalget anbefaler Regjeringen å lage et opplæringsprogram om holdninger til nyankomne.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2216811.ece

Så det är ganska uppenbart att det finns i alla fall en kulturell komponent för vissa brottstyper, och för att bekämpa dessa brott måste man ta sig an denna komponent och sätta in sina motåtgärder här.
Citera
2011-12-11, 17:30
  #479
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vissa typer av brott bekämpas bäst genom att försöka undvika att ha vissa etniska grupper i samhället. Helt enkelt eftersom det är dessa etniska grupper som begår nästan alla dessa brott.

Tidigare i tråden så har vi visat att i princip samtliga överfallsvåldtäkter i Oslo de senaste 5 åren har begåtts av icke-västliga invandrare. Troligen främst av muslimer eftersom den norska staten vill gå via imamer för att hejda utvecklingen.

Vi vet också från undersökningar i Sverige att nästan samtliga gaturån i storstäderna begås av folk med utländsk bakgrund. Och då pratar vi knappast om danskar och norrmän, utan det är i regel icke-västliga invandrare vi hittar även här. Det finns en äldre BRÅ-undersökning som har lite siffror här:



Siffrorna lär inte vara bättre idag, snarare är det väl tvärtom eftersom vi har haft en stor invandring av etniska grupper som är speciellt kriminellt benägna.

Ytterligare en brottstyp att titta på är åldringsrån, där vi främst hittar romer som gärningsmän.

Det kan vara svårt att kasta ut dessa speciellt kriminellt benägna etniska grupper, däremot kan man försöka se till att strypa införseln av nya personer från dessa grupper.

Egentligen är denna debatt löjlig. Inte bara i denna tråd utan det svenska debattklimatet överhuvudtaget. Sådana som Oisín Cantwell och rejdar försöker ständigt bortförklara vissa etniska gruppers överrepresentation i brott med olika siffertricks. I Norge har man en helt annan syn på saken. Och då pratar jag inte enbart om norsk media, utan även den norska staten. Som jag skrivit tidigare i tråden:

https://www.flashback.org/sp34451578

så ska den norska staten dels gå via imamer och dels skicka icke-västliga invandrare på kurs i syfte att försöka minska våldtäkterna. Den norska staten har förstått problemet och försöker göra något åt saken. Inte stoppa huvudet i sanden som många vill här i Sverige.
Angående personrån så är det förstås bekant att samma mönster upprepas i våra grannländer:

Oslo (2006), ungdomar specifikt.
Citat:
69 prosent av tenåringene som ble anmeldt for ran i Oslo i fjor har ikkenorsk etnisk opprinnelse. Pakistanere og somaliere dominerer.
http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/To-av-tre-ranere-har-innvandrerbakgrunn-6537710.html

Henrik Svindt Köpenhamnspolisen (2006):
Citat:
– Ungdomar med invandrarbakgrund är kraftigt överrepresenterade i brottsstatistiken. 79 procent av alla under 18 år som hamnar hos domarvakten (tingsrätten) har invandrarbakgrund. Det är ett stort problem, säger han.
http://www.sydsvenskan.se/varlden/article143275/Danskar-chockas-av-Malmos-ransiffror.html
Citera
2011-12-11, 17:36
  #480
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torontor
Irakier är extremt överrepresenterade för brott även i Norge. Siffror från Norge för hur stor andel som registrerats för något av de brott som skedde under tidsperioden 2001-2004 dvs bara fyra (4) år: "Ursprungsländer med högst procentandel gärningsmän var Marocko (18,1), Iran (19,4), Somalia (21,8) och Irak (23,6 procent)."
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/brottslighet-bland-invandrare-borde-oroa-alla-partier_6272110.svd
"90 procent av gärningsmännen bakom de brott som begicks under den uppmätta perioden, 2001 till 2004, var infödda norrmän." Tycker du det är rimligt att låta den gruppen vara ifred och istället ge sej på övriga 10 %? Jag menar alltså att man ska bekämpa 100% av brottsligheten. I synnerhet kan man inte beskylla invandrarna för brottsligheten när de är 10 %

Värt att tänka på är också detta "Om man däremot tar hänsyn till kön och ålder – invandrare är i hög grad unga män, precis som gärningsmän ofta är – förklaras mellan 20 och 45 procent av överrepresentationen." detta betyder att om vi antar att någon befolkningsgrupp är nästan bara män, så skulle det istället för 21,8 % för t ex somalierna vara typ 9,8 % av dem som registrerats för brott.
Citat:

Beträffande hur stor andel av brotten som begås av olika grupper är BRÅ 2005:17 med data från 1997-2001 föråldrad med tanke på att den störa invandringen från MENA och övriga Afrika skedde det senaste åretiondet. Dvs de mest brottsbenägna grupperna.
Menar du att det plötsligt blir färre än 99,6% irakier t ex som inte ägnar sej åt våldtäkter?
Citat:
En stor förändring skedde på bara 12 år jämfört med BRÅ 1996:2. BRÅ 1996:2 studerade tidsperioden 1985-89 skattade att 68.5% av brotten gjordes av personer med svenskfödda föräldrar. 12 år senare skattade BRÅ 2005:17 som studerad tidsperioden 1997-2001 att personer med svenskfödda föräldrar gjorde 55% av brotten. En minskning med 13.5% på bara 12 år! Sedan dess massinvandringen från MENA och övriga Afrika.
Och andelen svenskar i befolkningen har också minskat eller? Knappast konstigt att deras andel av brotten minskar
Citat:
SvP fann i sin undersökning att år 2008 så var 55% av de personer som dömts för våldtäkt var från MENA eller övriga Afrika.
Skulle du inte låta bli att dra in högerextrema undersökningar? Men när du nu har gjort detta, så är det tragiskt att de som blir dömda är invandrare till 60 %. Om SvP hade tagit upp antalet rättegångar och räknat in dem som friats pga bristande bevis och teknikaliteter, hade bilden nog varit en annan.

Du har fel om procentsatsen för MENA och Afrika, det är 35 %, varför du sitter och ljuger kan vi bara gissa.
http://www.realisten.se/2010/08/24/majoriteten_av_valdtakterna_begas_av_invandrare/

216 dömda invandrare (60 % av 360 domar) är en oerhört liten del av alla invandrare i Sverige för den delen. Intressant är dock att irakier inte rimligtvis är 20 ggr överrepresenterade sedan 80-talet, då det är en överrepresentation på 11 ggr i detta material. Du kan alltså glömma dina 2000 %
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in