2011-12-10, 23:57
  #457
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torontor
Finns massor om studier om invandrare och brottslighet. Exempelvis BRå 2005:17.

Invandrarnas brottslighet skiljer sig från svenskarnas. Man har exempelvis relativt mer våldsbrottslighet jämfört med svenskar. Brott som hedersbrott förekommer knappast alls hos svenskar. Eller khatmissbruk. Eller tvångsgiften. Sedan finns det etniskt konflikter mellan olika invandrargrupper och mellan invandrargrupper och svenskar.

Kan vi komma överens om att våldsbrottslighet är olycklig oavsett vem vilket praktarsle det än är som gör skiten?

Hedersbrott? Innebär det t.ex. hustrusmisshandel när en man är svartsjuk? Är svartsjuka en fråga om heder? När kriminella MC gäng snackar om heder och tvingar unga hang arounds att utföra "dirty jobs" kan man säga att det handlar om heder? När kristna ungdomar inte får gifta sig med folk utanför sekten, handlar det om heder?

Kan vi komma överens om att konflikter mellan individer finns i alla samhällsklasser, städer, sociala sttruktuer?

När rasister och nazister slår ihjäl invandrare eller bögar för svenskheten... är det fråga om heder?
__________________
Senast redigerad av hushlittledarling 2011-12-11 kl. 00:13.
Citera
2011-12-11, 00:13
  #458
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torontor
Jag lika mycket stöd som du har...

BRÅ 2005:17 tittade på stora områden. Vill man se enskilda länder kan man titta på BRÅ 1996:2. Exempelvis en överrepresentation på 2000% för irakier och våldtäkt. Ingen östasiat hade begått någon våldtäkt.
Lämnar er i några timmar och du flippar ur totalt.

Du försöker antyda att irakier är våldtäktsbenägna? Har du kollat hur få det är av dem som begått våldtäkt? vad är det du föreställer dej? Sådär hälften av dem eller? När det nu är 2000%....

Jag hittade siffror ur Brå 1996:2

Citat:
Födelseland - Promille

Sverige 0,2
Norge 0,5
Danmark 0,5
Finland 0,6

Irak 4,0
Algeriet 4,6
Libyen 4,6
Marocko 4,6
Tunisien 4,6
Så vi pratar om 4 promille av alla jäkla irakier i landet, 99,6 % av dem begår inte våldtäkt, de har uppenbarligen inte taskig kvinnosyn, och har inga kriggskador som får dem att bete sej illa. Konstig va? 99,6 % av dem. Det är om vi drar till med att det finns 60 000 irakier i landet i den ålder undersökningen avser, så är det 59 760 som inte våldtagit någon. Det innebär också att det är 240 pers som våldtagit någon. Det är naturligtvis illa även det, men det är inte något som är typiskt för irakier att vara våldtäktsman när 59 760 inte är det.

(0,2 promille av 9 miljoner är 1800 pers som jämförelse)
Citera
2011-12-11, 02:58
  #459
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Lämnar er i några timmar och du flippar ur totalt.

Du försöker antyda att irakier är våldtäktsbenägna? Har du kollat hur få det är av dem som begått våldtäkt? vad är det du föreställer dej? Sådär hälften av dem eller? När det nu är 2000%....

Jag hittade siffror ur Brå 1996:2


Så vi pratar om 4 promille av alla jäkla irakier i landet, 99,6 % av dem begår inte våldtäkt, de har uppenbarligen inte taskig kvinnosyn, och har inga kriggskador som får dem att bete sej illa. Konstig va? 99,6 % av dem. Det är om vi drar till med att det finns 60 000 irakier i landet i den ålder undersökningen avser, så är det 59 760 som inte våldtagit någon. Det innebär också att det är 240 pers som våldtagit någon. Det är naturligtvis illa även det, men det är inte något som är typiskt för irakier att vara våldtäktsman när 59 760 inte är det.

(0,2 promille av 9 miljoner är 1800 pers som jämförelse)

Så jag får omformulera mej något, för kom just på att jag räknat på nuvarande läge, och inte läget 1989 som är sista året för Brå 1996:2 som gällde åren 1985-89. Tog precis fram att det fanns 6007 irakiska medborgare i Sverige år 1989, 4087 män och 1920 kvinnor. Det betyder att de 4 promillena var 24 våldtäktsmän, t j u g o f y r a ! 5983 irakier var inte våldtäktsmän.

Det blir då intressant att titta på t ex Algeriet, det fanns 1989 499 pers från Algeriet i Sverige. Det var 4,6 promille våldtäktsmän, så det är alltså t v å våldtäktsmän vi pratar om. 497 som inte våldtagit

Libyer 106 st! Så nu börjar statistiken bli tveksam, för det blir en halv våldtäktsman om det inte är fler libyer som ska räknas än de som verkar finnas i landet 1989

Marockaner fanns det 1172, det ger 5 våldtäktsmän, 1167 icke våldtäktsmän

Tunisier fanns det 954, det ger 4 våldtäksmän. 940 icke våldtäktsmän

Så Nordafrika döms ut som överrepresenterat på 12 rötägg.
Citera
2011-12-11, 04:58
  #460
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Hedersbrott? Innebär det t.ex. hustrusmisshandel när en man är svartsjuk? Är svartsjuka en fråga om heder? När kriminella MC gäng snackar om heder och tvingar unga hang arounds att utföra "dirty jobs" kan man säga att det handlar om heder? När kristna ungdomar inte får gifta sig med folk utanför sekten, handlar det om heder?

Kan vi komma överens om att konflikter mellan individer finns i alla samhällsklasser, städer, sociala sttruktuer?

När rasister och nazister slår ihjäl invandrare eller bögar för svenskheten... är det fråga om heder?
Om du inte vet vad hedersbrott är så läs på:
http://www.paraplyprojektet.se/nyheter/det-ar-grov-organiserad-brottslighet-----poliser-om-hedersbrott/
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hederskultur-drabbar-fler-an-vantat_2730273.svd

Khatmissbruk och tvångsgiften.
http://www.expressen.se/debatt/1.2413979/tvangsaktenskap-ar-sveriges-skamflack
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=572228

Islamistisk terrorism var förstås icke-existerande innan massinvandringen. Tyvärr håller muslimska ungdomar på att radikaliseras:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommuner-maste-hejda-extremism_2385005.svd

Organiserad brottslighet var mycket mer sällsynt innan massinvandringen. I framtiden kan vi förvänta oss gatugängsbrottslighet som i USA:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/gatugang-ar-inget-framtidsscenario-utan-en-realitet_6499266.svd

Vilken kristen sekt tänker du på?

Även invandrare begår hatbrott mot svenskar:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/invandrare-krigar-mot-svenskar-med-ran-1.730573
http://www.dn.se/debatt/myt-att-inte-invandrare-diskriminerar-svenskar-1.542872

Visst, brottslighet finns överallt men vissa invandrargrupper är extremt överrepresenterade.
__________________
Senast redigerad av Torontor 2011-12-11 kl. 05:45.
Citera
2011-12-11, 05:02
  #461
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Text
Ännu en gång, vad som är intressant är den totala brottsligheten, inte bara våldtäkter, för MEN och Nordafrika. Enligt BRÅ 2005:17 var 17,5% av de från Östafrika, 18,8% av de från Västasien, 23,3% av de från Nordafrika, och 26,3% av de från Övriga Afrika misstänkta för brott som begicks under perioden 1997-2001 (BRÅ 2005:17, sidan 63, tabell 3). Siffran skulle förstås ha blivit mycket högre om man tittat på hur många som någonsin varit misstänkta brott. Kanske över hälften? Siffran är för båda könen så siffrorna blir förstår mycket högre om man bara titta på männen.

Liknande siffror från Norge för hur stor andel som registrerats för något av de brott som skedde under tidsperioden 2001-2004 dvs bara fyra (4) år: "Ursprungsländer med högst procentandel gärningsmän var Marocko (18,1), Iran (19,4), Somalia (21,8) och Irak (23,6 procent)."
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/brottslighet-bland-invandrare-borde-oroa-alla-partier_6272110.svd
__________________
Senast redigerad av Torontor 2011-12-11 kl. 05:58.
Citera
2011-12-11, 05:27
  #462
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Du försöker antyda att irakier är våldtäktsbenägna?
Självklart är de det.
Det betyder inte alla irakier begår våldtäkt eller att ens de flesta irakier gör det. Våltäkt är ett mycket grovt och relativt sett ovanligt brott, inom alla folkgrupper. Men jämfört med svenska män är irakiska män enormt överrepresenterade inom denna brottskategori, och då är det rimligt att kalla dem våldtäktsbenägna. Detsamma gäller också övriga invandare från mellanöstern och afrika.
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Så vi pratar om 4 promille av alla jäkla irakier i landet, 99,6 % av dem begår inte våldtäkt
Är 4 promille verkligen så lite?
Studien sträcker sig endast över 5 år. Om man räknar med att männens "aktiva" ålder är 15-50 år så blir det 35 år, dvs 7 gånger längre tid. Nu tror jag inte andelen våldtäkter skulle bli 7 ggr fler om man undersökte hela tidsperioden, men säg åtminstone 3 ggr. Studien visar också endast andelen skäligen misstänkta våltäktsmän. Man vet inte hur stort mörkertalet är. Många våldtäkter anmäls aldrig och många gärningsmän identifieras aldrig även om brottet blir anmält. Säg att mörkertalet är 3 ggr (medvetet lågt skattat).
4x3x3=36 promille. Det skulle betyda att 1 av 28 irakier begår våltäkt. Det är inte lite för ett så pass grovt brott.
Motsvarande siffra för svenskar blir 1 av 556.

OBS Jag utgick ifrån att BRÅ:s studie enbart gällde män. Om även kvinnor ingår i studien så blir siffrorna dubbelt så höga eftersom våldtäkt nästan uteslutande begås av män.
Citera
2011-12-11, 09:09
  #463
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Diskussionen verkar nu mer räddningslöst ha lämnat området Medier och journalistik varför tråden får gå vidare till Integration och invandring för eventuell sammanslagning med befintlig tråd med ursprung i samma artikel.

/Moderator
Citera
2011-12-11, 10:51
  #464
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilLundell
Eller så är det helt enkelt så att om man satte in de metoder man vet ger resultat i utsatta områden skulle det kanske bli en förbättring. Jo, jag har presenterat men du påstår att det inte handlar om kriminalitet och därför inte bör tas i beaktning. Sedan hänvisar du till pajasartiklar. Jag hänvisar åtminstone till forskning och pekar på den (för de som vill tala om nationaliteters disposition för kriminalitet) besvärande omständigheten att barnfattigdom och relativ fattigdom i familjer i förorterna är utbredd
Fattar du inte att man har rensat för sociala faktorer i brå-studien när man pratar om överrepresentationen i brott.
Citera
2011-12-11, 13:39
  #465
Medlem
EmilLundells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Fattar du inte att man har rensat för sociala faktorer i brå-studien när man pratar om överrepresentationen i brott.

Det har de inte, variablerna inkomst, utbildning, ålder och kön är ej tillräckliga.

Det är enbart tillräckligt för att tala om överrepresentation vad gäller kriminalitet men ej vad gäller individuell disposition för kriminalitet. Det är två vitt skilda saker - tolkningsramarna i denna tråd som är hämtade från SD-partiprogram har inget stöd i BRÅ 2005:17. SD har lagt upp sin retorik om att invandrare är våldsbejakande idioter, det säger BRÅ 2005:17 inget om.

Fast det är ingen idé att diskutera detta eftersom att du är för trångsynt för att inse att man inte kan rensa sociala faktorer helt, dessutom finns inget signifikansmått på att olika nationaliteter har individuell disposition för kriminalitet däremot är vissa grupper av invandrare överrepresenterade i vissa typer av brott.

Torontor har förklarat alla studier jag tagit upp ogiltiga för att de inte skriver INVANDRARBROTTSLIGHET, INVANDRARBROTTSLIGHET!!!!!! Utan att en del handlar om att vissa sociala faktorer förekommer i Sverige, speciellt i förorter och andra handlar om att dessa faktorer ökar risken för att utveckla kriminella beteenden.

Fortfarande så finns inte vetenskapliga belägg för att invandrare fungerar psykiskt annorlunda mot inhemsk befolkning (snarare att det finns vissa kulturella skillnader), därför är psykologisk forskning även tillämplig på "invandrare".

Varför jag ens anstränger mig att svara på dessa inlägg är inte för att jag tror att jag kan förändra era rigida åsikter om invandrare som ni generaliserar till att gälla halva världen utan för att snarare såga tolkningsramarna. Det finns mer glapp mellan BRÅ 2005:17 och SD-partiprogram än vad det finns mellan de studier om sociala faktorers förekomst i Sverige och studierna om de sociala faktorernas inverkan på risken för att utveckla kriminella beteenden.

Detta kan man inte komma ifrån, du visar dig väldigt okunnig om du simplifierar såpass att du tror att enbart fem variabler kan utesluta alla sociala faktorer.
Citera
2011-12-11, 13:48
  #466
Medlem
Appropå att antalet mord per år varit konstant under lång tid.
Om andelen svenskar som begår mord minskar och andelen invandrare som mördar ökar så kan totalen vara oförändrad. Om invandring inte skett skulle totala antalet mord per år i Sverige då vara lägre. Bl.a. beroende på att svenskarna blir allt äldre och äldre mördar i mindre utsträckning än unga.

Citera
2011-12-11, 14:46
  #467
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Appropå att antalet mord per år varit konstant under lång tid.
Om andelen svenskar som begår mord minskar och andelen invandrare som mördar ökar så kan totalen vara oförändrad. Om invandring inte skett skulle totala antalet mord per år i Sverige då vara lägre. Bl.a. beroende på att svenskarna blir allt äldre och äldre mördar i mindre utsträckning än unga.

Jo, du är inne på något här. Dock är förbättrad sjukvård det största skälet till att morden inte ökar. För tittar man på antal mordförsök så har de ökat kraftigt i antal. Folk vill mörda varandra mer idag än förut, men de misslyckas oftare idag pga bra sjukvård.

Citat:
"Men ”döda” är inget bra mått på våld. ”Lasermannen sköt elva personer, varav en dog. På 30-talet skulle åtta eller nio ha avlidit, på 70-talet ungefär fem och i dag förmodligen ingen”, säger rättspatologen Jovan Rajs."

http://www.aftonbladet.se/debatt/article291108.ab

Många vill peka på mordstatistiken för att visa att det grova våldet i samhället inte har ökat. Men det kan man inte göra bara så där rakt av. Då blir det missvisande.
Citera
2011-12-11, 14:48
  #468
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Appropå att antalet mord per år varit konstant under lång tid.
Om andelen svenskar som begår mord minskar och andelen invandrare som mördar ökar så kan totalen vara oförändrad. Om invandring inte skett skulle totala antalet mord per år i Sverige då vara lägre. Bl.a. beroende på att svenskarna blir allt äldre och äldre mördar i mindre utsträckning än unga.

En annan orsak är förstås att sjukvården blivit allt bättre så att antalet som dör av egentligen våld borde minska.

EDIT: Ser att -Info- var snabbare med ett svar än mig.
__________________
Senast redigerad av Torontor 2011-12-11 kl. 15:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in