Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Fattar du inte att man har rensat för sociala faktorer i brå-studien när man pratar om överrepresentationen i brott.
Det har de inte, variablerna inkomst, utbildning, ålder och kön är ej tillräckliga.
Det är enbart tillräckligt för att tala om överrepresentation vad gäller kriminalitet men ej vad gäller individuell disposition för kriminalitet. Det är två vitt skilda saker - tolkningsramarna i denna tråd som är hämtade från SD-partiprogram har inget stöd i BRÅ 2005:17. SD har lagt upp sin retorik om att invandrare är våldsbejakande idioter, det säger BRÅ 2005:17 inget om.
Fast det är ingen idé att diskutera detta eftersom att du är för trångsynt för att inse att man inte kan rensa sociala faktorer helt, dessutom finns inget signifikansmått på att olika nationaliteter har
individuell disposition för kriminalitet däremot är vissa grupper av invandrare överrepresenterade i vissa typer av brott.
Torontor har förklarat alla studier jag tagit upp ogiltiga för att de inte skriver INVANDRARBROTTSLIGHET, INVANDRARBROTTSLIGHET!!!!!! Utan att en del handlar om att vissa sociala faktorer förekommer i Sverige, speciellt i förorter och andra handlar om att dessa faktorer ökar risken för att utveckla kriminella beteenden.
Fortfarande så finns inte vetenskapliga belägg för att invandrare fungerar psykiskt annorlunda mot inhemsk befolkning (snarare att det finns vissa kulturella skillnader), därför är psykologisk forskning även tillämplig på "invandrare".
Varför jag ens anstränger mig att svara på dessa inlägg är inte för att jag tror att jag kan förändra era rigida åsikter om invandrare som ni generaliserar till att gälla halva världen utan för att snarare såga tolkningsramarna. Det finns mer glapp mellan BRÅ 2005:17 och SD-partiprogram än vad det finns mellan de studier om sociala faktorers förekomst i Sverige och studierna om de sociala faktorernas inverkan på risken för att utveckla kriminella beteenden.
Detta kan man inte komma ifrån, du visar dig väldigt okunnig om du simplifierar såpass att du tror att enbart fem variabler kan utesluta alla sociala faktorer.