Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-12-02, 22:00
  #1
Medlem
E.P.s avatar
Hej,

Jag köpte en MacBook Pro i juni.
Från dag 1 och fram till nu har vi haft stora problem att komma överens. Inte ens vid hot av att bli släppt från 4 våningar har den gått mig till mötes och varit samarbetsvillig.

Jag köpte den av tre anledningar.

1. Batteritiden.
2. Snabbheten med SSD-disken.
3. Finishen.

Ja, jag vet. Någonstans borde väl kanske användarbehov ha funnits med på listan men nu var det inte så och jag vägrar även att officiellt erkänna att det finns en punkt nummer 4 att det skulle se bra ut på caféer.

Jag tror att problemet helt enkelt är att jag är för gammal för att lära om till Mac, och trots att jag anser mig normalbegåvad och till och med tror att jag förstod Proust, På spaning efter den tid som flytt, så är jag helt dyslektisk när det kommer till att läsa manualer, och trial and error-metoden har jag inte tålamod för.

Nu skulle jag behöva få tips på vad som är likvärdigt min dator i pc-världen. Jag väljer att posta här i Mac-delen av forumet då risken nog är att om jag postar i pc-delen får jag höra att allt är bättre.


SSD-disken är en OCZ Vertex 3 120GB 2.5" SSD (VTX3-25SAT3-120G)
Det är glossyskärm och maskinvaruöversikten specar den enligt följande:

Modellnamn: MacBook Pro
Modellidentifierare: MacBookPro8,2
Processornamn: Intel Core i7
Processorhastighet: 2 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 4
L2-cache (per kärna): 256 K
L3-cache: 6 MB
Minne: 4 GB
Boot ROM-version: MBP81.0047.B24
SMC-version (system): 1.69f3

Så, om någon har förslag på vad jag byta till och gärna också med en motivering varför så skulle jag bli oerhört tacksam.

Mvh E.P.
2011-12-02, 22:03
  #2
Medlem
Måste du byta? Det är ju bara till att installera Windows på den om du nu inte begriper dig på OSX.
2011-12-02, 22:21
  #3
Medlem
galne-golems avatar
Synd ge den en chans till, Har haft min en månad och fullkomligt älskar den.
Inget jävla strul med blåskärmar och skit som i Windows.
Dessutom kör jag Boot camp med Windows 7 på den så om jag nu skulle behöva skiten finns det där.
2011-12-02, 22:24
  #4
Medlem
tzjs avatar
Vad är det som inte samarbetar? Det hade varit bra om du kunde speca det du tycker är dumt med Mac OS X, så kan vi säkert få dig "on track" igen.
2011-12-02, 22:53
  #5
Medlem
Bara att göra som du skrev, släpp den från fjärde våningen. Kör med en Asus jag aldrig varit nöjdare. Den jag har är en N-serie med 8gb ram med plats för att uppgradera till 16. Grafikkort med 2gb internminne. Inget att klaga på. 720p skärm. Om man inte vill ha en sådan ny så finns det asus och samsung laptops som är jättesmå och betydligt billigare än vad apple lanserar.

OT: Måste bara länka http://www.youtube.com/watch?feature...&v=6h5JSojJN3Y
Säger bara sitt om apple och personer som envisas med att ha det.
2011-12-02, 23:01
  #6
Medlem
E.P.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silikat
Måste du byta? Det är ju bara till att installera Windows på den om du nu inte begriper dig på OSX.

Citat:
Ursprungligen postat av galne-golem
Synd ge den en chans till, Har haft min en månad och fullkomligt älskar den.
Inget jävla strul med blåskärmar och skit som i Windows.
Dessutom kör jag Boot camp med Windows 7 på den så om jag nu skulle behöva skiten finns det där.

Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Vad är det som inte samarbetar? Det hade varit bra om du kunde speca det du tycker är dumt med Mac OS X, så kan vi säkert få dig "on track" igen.

När det gäller Windows så är det mer en känsla att om jag ska köra det så kan jag lika gärna köpa en pc men å andra sidan så är det som sagt bara en känsla.

Det är mest småsaker men det har varit ganska många sådana och det handlar väl om att jag inte känner mig hemma i OS X-miljön. Det är allt från att man bara kan ändra storleken på ett fönster från nedre högra hörnet till att den inte autokorrigerar storleken på bilder om man ändrar storlek på mappen till att jag inte kan markera från bild 1 till exempelvis 14 utan måste markera en och en och så där fortsätter det. Eller att om man har två mappar med bilder och ska föra över en från A till B, markerar och drar, så sorteras den inte in i linje med de andra utan man måste sortera på ett eller annat sätt för att de ska bli överskådligt igen. Plus massor av andra små men irriterande detaljer.

Sen så har jag inte kunskap om vilka program jag ska använda mig av, till exempel så har jag haft försökt ladda ner program för att återskapa raderade filer från minneskort men de flesta av programmen har jag inte kunnat packa upp med det program som finns på datorn.

Men det är ju som sagt mest småsaker och som säkert har hur enkla lösningar som helst, men som sagt så har jag inte tålamod till att sitta och testa mig fram. Men om det skulle gå att köra Windows 7 utan att tappa prestanda så är det kanske ett alternativ. Då slipper jag åtminstone bege mig ut och köpa ny dator.
2011-12-02, 23:03
  #7
Medlem
tzjs avatar
Det du listar är vanesaker som kommer visa sig logiska efter lite erfarenhet.

Pumpa in windows på din Mac så kan du köra båda OS parallellt.
2011-12-02, 23:06
  #8
Medlem
cupcakemans avatar
http://www.inet.se/produkt/1970087/acer-aspire-s3-ssd
2011-12-02, 23:10
  #9
Medlem
pingu-walters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.P.
Så, om någon har förslag på vad jag byta till och gärna också med en motivering varför så skulle jag bli oerhört tacksam.
Köp inte Windows 7, Visa vad du än gör. Rena självmordet, köp en tomburk istället. Om jag var du så Windows XP eller någon pålitlig dator som inte har massa skitiga och överdrivna funktioner man inte behöver och som inte krånglar eller kraschar. (förutsatt att du ska köpa laptop dåp)
2011-12-02, 23:41
  #10
Medlem
Brojanicas avatar
HPs uppdatering av envy serien låter som något för dig! Liknar finishen på Mac, har liknande pris/prestanda. Kicka på engadget!
2011-12-02, 23:42
  #11
Medlem
Finns en del grejer jag stör mig på också, är också relativt ny inom OS X.

RightZoom kör jag för att kunna maximera rutor som i Windows, så +-knappen nu maximerar istället.

Du kan markera flera bilder sen trycka på spacebar.

Nu finns ju även Klipp ut, Command+C sen Command+Alt+V (i Lion), finns även en app för Snow Leopard där man kör Command+X -> Command+V.

Finns en del grejer jag stör mig på också, och finns en stor chans att jag löst dessa, så fortsätt rabbla upp grejer om du vill!

Mission-control är guld för mig med.
2011-12-03, 00:11
  #12
Avstängd
Bitsockers avatar
Asus' Transformer Prime som släpps i Januari för oss i Sverige verkar vara riktigt bra. Finns massa filmer på youtube, t.ex. denna.

Ta Apple-fantasternas försök att hålla dig kvar med en nypa salt
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback