Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-12-18, 23:10
Medlem
Zöls avatar
Jag förstår att man kan kritisera "opartiskheten" hos en polis med slöja, men frågan är om man skulle brytt sig om en polis bar ett kors runt halsen till exempel? Eller en sån där rolig röd prick i pannan...

Om man anser att det också suger, så tycker jag att man helt enkelt inför en lagjävel som säger att religöst krimskrams inte hör hemma på en polis i tjänst.

Om ett kors är lungt, ja då är man väl lite smygrasist? Således ganska svår att tas på allvar. Men visst, let the hatin' flow.
Citera
2011-12-19, 02:50
Medlem
Sveapådekens avatar
Kan man som medborgare konfronterad av en religiös polis vägra och kräva betjäning av en ickereligiös?

Eller har man bara att lyda och se dum ut inför Allahu Akbar eller vad det nu kan tänkas bli ?

Vad kommer härnäst? Kvinnliga snutar i zigenarkjolar?
Sick19
Citera
2011-12-19, 15:15
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hafsol
Rent teoretiskt så skulle väl en polis kunna ha ett durkslag på huvudet, jag menar, han kanske tror på det flygande spaghettimonstret. Kan inte någon Polis här på flashback testa detta?

Skall vi ta fram en hemställan om att RPS tillåter personer som utövar FSM att bära durkslag (självfallet lackat i en blå nyans som matchar uniformen)?

Bedömer inte att man behöver vara polis för att ansöka.
Citera
2011-12-19, 15:32
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Skall vi ta fram en hemställan om att RPS tillåter personer som utövar FSM att bära durkslag (självfallet lackat i en blå nyans som matchar uniformen)?

En uppdatering: Det finns en FSM-kyrka som troligen ansökt om att bli registrerat religiöst samfund. Om de gjort de finns en stabil plattform att utgå ifrån när man ansöker.
Citera
2011-12-19, 22:32
Medlem
Hafsols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen

Låter superb! Skulle gärna se poliser med durkslag som passar uniformen, mycket hellre än en polis med slöja eller turban.
Tror du att det finns några FSM poliser där ute? : )
Citera
2011-12-21, 07:47
Medlem
wadgoofs avatar
Citat:
Låter superb! Skulle gärna se poliser med durkslag som passar uniformen, mycket hellre än en polis med slöja eller turban.
Tror du att det finns några FSM poliser där ute? : )

Polis skall ha uniform på sig. Där människor kan identifiera sig när man möter dem, oavsett
omständighet. Att ha slöja är maskering i min värld och finns inte på kartan när det gäller polisen.
En polis med slöja kommer orsaka problem, denne slöjbeklädde polis blir inte långvarig i tjänst tror jag.
Jag anser även att polisen skall ha samma antagningsregler för tjänst som i det militära.

Jag vill se och ha mina svenska kamrater som polis.
Punkt slut, det är mitt land.

;-)
Citera
2011-12-21, 11:42
Medlem
Hafsols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wadgoof
Polis skall ha uniform på sig. Där människor kan identifiera sig när man möter dem, oavsett
omständighet. Att ha slöja är maskering i min värld och finns inte på kartan när det gäller polisen.
En polis med slöja kommer orsaka problem, denne slöjbeklädde polis blir inte långvarig i tjänst tror jag.
Jag anser även att polisen skall ha samma antagningsregler för tjänst som i det militära.

;-)

Nu känner jag detsamma som dig ang det hela. Men man kan förlöjliga de svenska PK lagarna genom att försöka få ha durkslag på huvudet, om muslimer får ha slöja i tjänst. Eftersom det finns en satir religion som heter Flying spaghetti monster, så är det durkslag som gäller. Var för övrigt en person i Österrike som fick ha en bild på sig själv med ett durkslag som körkorts bild. Så det är inte ett hopplöst fall!
Citera
2011-12-21, 11:47
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Men man kan förlöjliga de svenska PK lagarna genom att försöka få ha durkslag på huvudet, om muslimer får ha slöja i tjänst. Eftersom det finns en satir religion som heter Flying spaghetti monster, så är det durkslag som gäller. Var för övrigt en person i Österrike som fick ha en bild på sig själv med ett durkslag som körkorts bild. Så det är inte ett hopplöst fall!

Ja, stämmer. Här skriver man om detta:

Durkslag på huvudet godkänns av religiösa skäl
http://www.dn.se/nyheter/varlden/durkslag-pa-huvudet-godkanns-av-religiosa-skal

Citera
2011-12-21, 12:47
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wadgoof

;-)
Jag tycker att en hijab inte kan förhindra att en polis gör sitt jobb och ser därför inga problem med det. Och jag tror att de enda som kommer ha problem med denna kvinna är de som har fördomar om islam och inga andra. Alltså, jag tycker hon kan få ha slöja & vara polis samtidigt.
Citera
2011-12-21, 17:09
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatCharlie
Jag tycker att en hijab inte kan förhindra att en polis gör sitt jobb och ser därför inga problem med det. Och jag tror att de enda som kommer ha problem med denna kvinna är de som har fördomar om islam och inga andra. Alltså, jag tycker hon kan få ha slöja & vara polis samtidigt.

Jag tycker inte en troende Pastafarian som har durkslag på huvudet förhindras i sitt jobb. De enda som ha problem med det är folk som har fördomar mot FSM-utövare. Alltså, jag tycker man kan ha ett durkslag på huvudet & vara polis samtidigt.
Citera
2011-12-21, 18:57
Medlem
Hafsols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja, stämmer. Här skriver man om detta:

Durkslag på huvudet godkänns av religiösa skäl
http://www.dn.se/nyheter/varlden/durkslag-pa-huvudet-godkanns-av-religiosa-skal

Han må vara den bästa "trollaren" jag har hört talas om.
Citera
2011-12-21, 19:29
Medlem
wadgoofs avatar
Citat:
Han må vara den bästa "trollaren" jag har hört talas om.

Dynga.

Så klart man vill ha ett polisväsen man kan indentifiera sig med!
Förkastligt, yrke som polis eller ordningsmänniska är lämpat för de med svensk
nationalitet. Dvs, född svensk. Ordning i lådan!

Tänk er själva, flyttar till Långtbortiland och man tar en tjänst som polis eller
ordningsmakt. Man frågar lokalbefolkning och de väljer självklart sina landsmän.

Så. Slöja, turban eller annan maskering är inte lämpligt på våran mark.
I Sverige! Svenska poliser! Ingen slöja eller annan religiös yttring!

Inget multikultidisneyland tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in