2011-12-01, 09:44
Citat:
Ursprungligen postat av FreeYourSoul
Konstiga frågeställningar du har.
Jag har träffat på snutar otaliga gånger som har hela ansiktet täckt med balaklava/skidmask, och det är fan värre än en slöja.
Det är inte svårare än att svenska poliser ska vara opartiska mot kriminella svenskar.
På samma sätt som en invandrare som blivit misshandlad av ett gäng svenskar ska behöva möta en svensk polis.
Jag har träffat på snutar otaliga gånger som har hela ansiktet täckt med balaklava/skidmask, och det är fan värre än en slöja.
Det är inte svårare än att svenska poliser ska vara opartiska mot kriminella svenskar.
På samma sätt som en invandrare som blivit misshandlad av ett gäng svenskar ska behöva möta en svensk polis.
Frågeställningarna är bara konstiga om man ser polisyrket som vilket yrke som helst. Men det är det inte.
Polisens och Försvarsmaktens anställda är bokstavligen staten i uniform och det bör inte finnas några tvivel om vilka de företräder, och att de skulle ha parallella lojaliteter, värderingar och hänsyn som kan tänkas komma i konflikt med deras tjänsteutövning.
Därför bör naturligtvis utrustning och uniform inte innehålla olika typer av gruppmarkörer som kan få människor att tvivla på var deras lojalitet ligger. Dit räknas bl.a. religiösa symboler som kristna kors, judiska kippor och korkskruvslockar, sikhturbaner och muslimska slöjor. Liksom partipolitiska knappar, klistermärken och annat som ger uttryck för ståndpunkter i politiska frågor. Poliser och militärer bör naturligtvis undvika att uppträda i uniform som deltagare i demonstrationer av olika slag. Ingen ska behöva möta en polis som öppet demonstrerar sina religiösa eller politiska tillhörigheter, åsikter eller livsstilsval. I sitt umgänge med allmänheten ska de vara poliser och inget annat.
Jag kan inte påstå att jag är överdrivet förtjust i att poliser använder skidmasker etc. Såvitt jag förstår sker det undantagsvis i Sverige och när omständigheterna motiverar det. Skillnaden är naturligtvis att en slöja (även om den inte täcker ansiktet) faktiskt förmedlar en religiös tillhörighet och eventuellt vissa värderingar. Det gör inte en skidmask.
Om man är så förtvivlat angelägen om att manifestera politiska, religiösa, sexuella eller sociala gruppidentiteter bör man inte välja polisyrket. Det är inte rätt arena att sända de signalerna på.
Att den identitetspolitiska ideologiproduktionen och indoktrineringen har gått så långt att varken allmänheten eller polisen förstår hur principiellt olämpligt detta är förvånar mig faktiskt.