Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-12-01, 09:44
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeYourSoul
Konstiga frågeställningar du har.
Jag har träffat på snutar otaliga gånger som har hela ansiktet täckt med balaklava/skidmask, och det är fan värre än en slöja.

Det är inte svårare än att svenska poliser ska vara opartiska mot kriminella svenskar.

På samma sätt som en invandrare som blivit misshandlad av ett gäng svenskar ska behöva möta en svensk polis.

Frågeställningarna är bara konstiga om man ser polisyrket som vilket yrke som helst. Men det är det inte.

Polisens och Försvarsmaktens anställda är bokstavligen staten i uniform och det bör inte finnas några tvivel om vilka de företräder, och att de skulle ha parallella lojaliteter, värderingar och hänsyn som kan tänkas komma i konflikt med deras tjänsteutövning.

Därför bör naturligtvis utrustning och uniform inte innehålla olika typer av gruppmarkörer som kan få människor att tvivla på var deras lojalitet ligger. Dit räknas bl.a. religiösa symboler som kristna kors, judiska kippor och korkskruvslockar, sikhturbaner och muslimska slöjor. Liksom partipolitiska knappar, klistermärken och annat som ger uttryck för ståndpunkter i politiska frågor. Poliser och militärer bör naturligtvis undvika att uppträda i uniform som deltagare i demonstrationer av olika slag. Ingen ska behöva möta en polis som öppet demonstrerar sina religiösa eller politiska tillhörigheter, åsikter eller livsstilsval. I sitt umgänge med allmänheten ska de vara poliser och inget annat.

Jag kan inte påstå att jag är överdrivet förtjust i att poliser använder skidmasker etc. Såvitt jag förstår sker det undantagsvis i Sverige och när omständigheterna motiverar det. Skillnaden är naturligtvis att en slöja (även om den inte täcker ansiktet) faktiskt förmedlar en religiös tillhörighet och eventuellt vissa värderingar. Det gör inte en skidmask.

Om man är så förtvivlat angelägen om att manifestera politiska, religiösa, sexuella eller sociala gruppidentiteter bör man inte välja polisyrket. Det är inte rätt arena att sända de signalerna på.

Att den identitetspolitiska ideologiproduktionen och indoktrineringen har gått så långt att varken allmänheten eller polisen förstår hur principiellt olämpligt detta är förvånar mig faktiskt.
Citera
2011-12-01, 10:07
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Ja för muslimer har ju sån stor respekt för kvinnor?

Jag märker att du umgås ofta med muslimer...
Citera
2011-12-01, 10:22
Medlem
NSOs avatar
Den här frågan handlar inte primärt om islam. Det handlar om det principiellt olämpliga i att poliser offentligt signalerar religiösa, politiska eller andra sociala grupptillhörigheter via sin uniform.

Allmänheten ska möta poliser kort och gott. Inte poliser som genom olika attribut ger uttryck för att de är en del av olika subkulturer, bär vissa värderingar och övertygelser eller har en viss livsstil. De ska vara "allas och ingens" poliser. Inte kristna poliser, inte muslimska poliser, inte HBTQ-poliser, inte feministpoliser eller politiska poliser. Bara poliser.

Identiteterna och övertygelserna är en del av den privata personen och ska inte följa med ut i verksamheten.
Citera
2011-12-01, 10:42
Medlem
Vi präglas att förvänta oss krav och eftergifter för importerade muslimer som vi aldrig skulle acceptera socialt hos våra egna. - Exempel är tex alla arabaffärer i Malmö. De spelar ofta imam-tal i högtalarna, är uppkopplade till religiösa sajter på sina datorer, och har religiösa påbud uppsatta här och där i butikerna och kebabställena. - Om man däremot besökte en ICA butik och de spelade psalmer och predikningar i högtalarna och det var uppsatta citat ur bibeln i mjölkdisken och jesus på korset vid kassan så skulle alla kunder givetvis undra om ägaren hade alla hästar hemma. Vi accepterar alltså genomgående ett beteende och krav hos muslimer vi aldrig skulle acceptera av oss själva. Stenkastningarna i Malmö är ett exempel, trots hundratals incidenter så har ingen blivit dömd för detta. Istället skickar man batiktanter, pengar och pedagoger på problemen. En svensk som ställer sig och drar en sten i en polisbil i centrala Stockholm kan inte förvänta sig samma silkesvantar. Detta fenomen kallas för arabamnesti i Malmö. - En svensk som krävde att få ha en grekisk ortodox påvehatt på huvudet under tjänsteutövning skulle givetvis aldrig klara polisskolans psykologitest.

Extra allvarligt är det att islam är den enda världsreligionen som är ickesekulär. Alla tolkningar av islam förespråkar prästerskapsstyre (teokrati) framför demokrati. Denna poliskvinna är 100% antidemokrat, ty en troende muslim anser att lagen skriven av människan är blasfemi framför sharia (guds lag). Just därför är hon ytterst olämplig för detta yrke. En slöja är i första hand en politisk symbol. Islam är 98% politik och 2% religion.

Hade hon för övrigt accepterats på en polisskola i ett muslimskt land? Hon är antagligen inte den smartaste i klassen. Hon verkar inte förstå en enda sekund att just demokratin och det sekulära samhället gett henne de möjligheter hon (och hennes släkt) har i Sverige. En ung tjej som frivilligt och helt plötsligt vill ha slöja på huvudet speglar också hennes sexuella behov. Slöjan är submissiv. En sexuell fetisch. Sexfantasier och fetischer hör hemma i sängkammaren, inte under polisiär tjänsteutövning på den östra sidan av den skandinaviska halvön strax söder om nordpolen.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2011-12-01 kl. 11:00.
Citera
2011-12-01, 11:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
Frågeställningarna är bara konstiga om man ser polisyrket som vilket yrke som helst. Men det är det inte.

Polisens och Försvarsmaktens anställda är bokstavligen staten i uniform och det bör inte finnas några tvivel om vilka de företräder, och att de skulle ha parallella lojaliteter, värderingar och hänsyn som kan tänkas komma i konflikt med deras tjänsteutövning.

Du förringar problematiseringen. De problem du målar upp verkar bara vara ett problem i eventuella fall då de kan drabba svenskar. Dvs att du ser det inte som ett problem när svenska poliser är rasistiska mot invandrare, men bara ifall invandrarpoliser skulle vara rasistiska mot svenskar.

Givetvis är det ett problem åt båda hållen, men jag antar att du inte ser några problem med att svenska poliser vill kastrera invandrarkids aka. apajävlar?
Citera
2011-12-01, 11:14
Medlem
Kan se framför mig en jude i Malmö eller på annan plats i Sverige, får styrk av några muslimska män och kvinnor. Ringer polisen efteråt och träffar då en polis med slöja.... Han lär ju känna sig trygg då?
Citera
2011-12-01, 11:15
Medlem
Drozds avatar
Tragikomiskt att se hur de politiskt korrekta i Sverige säljer ut sina sekulära ideal i sitt fega krypande för muslimer.
Citera
2011-12-01, 11:28
Medlem
nasdaqs avatar
Eller när hon ber honom ta avstånd från Israel, för att undvika mer misshandel.

Citat:
Ursprungligen postat av HerreH
Kan se framför mig en jude i Malmö eller på annan plats i Sverige, får styrk av några muslimska män och kvinnor. Ringer polisen efteråt och träffar då en polis med slöja.... Han lär ju känna sig trygg då?
Citera
2011-12-01, 11:34
Medlem
Resolutios avatar
Alla måste ju notera att det står poliselev och inte polis. Vi får väll se hur folk & arbetsgivare ställer sig till en polis i slöja. Tror det kan vara negativt inom vissa områden, så förutsättningen är väll att hon ska kunna ta av den utan något tjafs.

Men vad vet jag... bara spekulerar.
Citera
2011-12-01, 11:43
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Du förringar problematiseringen. De problem du målar upp verkar bara vara ett problem i eventuella fall då de kan drabba svenskar. Dvs att du ser det inte som ett problem när svenska poliser är rasistiska mot invandrare, men bara ifall invandrarpoliser skulle vara rasistiska mot svenskar.

Givetvis är det ett problem åt båda hållen, men jag antar att du inte ser några problem med att svenska poliser vill kastrera invandrarkids aka. apajävlar?

Jag förringar inte något. Det är du som talar om etnicitet här. Inte jag. Vilken etnicitet, religion eller politiska sympatier en polis har tycker jag inte är intressant. Jag har inga som helst problem med att en polis med annan etnisk bakgrund än svensk griper en svensk och naturligtvis inga problem med att en etniskt svensk polis griper någon med utländsk bakgrund.

Däremot har jag extrema problem med att poliserna i det här landet tillåts gå omkring i attribut som signalerar rent privata religiösa övertygelser. De är representanter för staten och har monopol på legalt våld. Det bör inte ens finnas misstankar om att de i sin tjänsteutövning har andra lojaliteter än de som de ska ha i yrket.

Av det skälet bör inga religiösa och politiska attribut förekomma i uniformen. Just den här problemställningen har inte någonting att göra med hur vissa poliser uttrycker sig olämpligt om kriminella ungdomar med invandrarbakgrund. Därmed inte sagt att det senare inte skulle utgöra ett problem.
Senast redigerad av NSO 2011-12-01 kl. 11:56.
Citera
2011-12-01, 11:50
Medlem
Hepp. Då är det bara på att vänta på Sveriges första durkabärande polis!
Citera
2011-12-01, 11:52
Medlem
Forzos avatar
Citat:

Det är du som inte förstår argumenten. En polis ska vara helt neutralt klädd oavsett vilka människor han eller hon möter. Eller ska vi kanske ta in poliser med burka som kan åka ut på brott med muslimer inblandade, poliser med turban som kan åka på brott där sikher är inblandade osv osv. För att absolut se till att inte kränka någon borde vi dessutom se till att ta in poliser från alla olika politiska inriktningar som kan skylta med det också.

Det säger sig självt att det inte går, så varför ska en enda religion särskiljas från de andra?

Hur hade du ställt dig till saken om det varit tex en kristen polis som vill ha ett stort kors runt halsen som syns tydligt? En radikal vänsterpartist med palestinasjal? En högerextremist med ett hakkors?

Varför inte bara hålla sig till en enhetlig neutral uniform så slipper man alla problem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in