2011-11-28, 11:18
Medlem
Tjo FB.

Är en kille på 21 år som nu bestämt sig för att dra igång på allvar med träningen, dels för att gå ner i vikt och dels för att ha något att göra om dagarna.

Bakgrund:

Lirade både fotboll och innebandy i cirka 9 år (7-16) och då var det väl 2-3 träningar i veckan + match. Lade av sommaren mellan nian och gymnasiet för jag tappade lusten och var väldigt skadebenägen. Sedan dess har jag mest suttit stilla och lirat tv-spel och resultatet är ju som det är. Kan inte påstå att jag var särskilt tränad när jag var yngre heller, har alltid varit större än de flesta (även när jag var som mest aktiv).

Just nu:

Är jag 178 cm och väger 117.5 kg. Konditionen är inte jättedålig eftersom man har en hyfsad grundfysik från alla år med träning, styrkan är däremot helt åt helvete.

Plan:

Tänkte köra två månader med cardio först. Kör lite skivstång och hantlar för att komma igång med lite styrka också men kommer inte köra någon stenhård byggning i början. Ett dagligt schema kommer se ut såhär ungefär (mat inplanerad)

07.10 - Vaknar

07.20 till 08.30 - Promenad i hyfsat tempo, kommer nog övergå till löpning när jag fått lite bättre kondis

09.00 - Frukost, Ägg & Bacon med ett glas vatten eller mjölk

12.00 - Lunch, Sallad och Kött / Fisk med någon sås eller röra, vatten som dricka

15.00 - Shake eller protein-bar beroende på hunger

16.00 till 17.00 - Styrketräning med hantlar och skivstång, blir nog uppvärmning på cykel i ett par minuter också

18.00 - Middag, troligtvis kött / fisk med grönsaker och sås

21.00 - Protein-bar

Läggdags brukar bli mellan 22.00 - 01.00 beroende på hur trött jag är.

Är detta ett bra schema enligt er experter eller är det något jag borde ändra på? Kom gärna med tips och förslag!

Kan ju även nämna att jag nu har dragit ner på / slutat helt med följande saker:

Läsk (kunde dricka flera liter i veckan, nu blir det en burk då och då)
Chips (en påse i veckan innan, nu blir det kanske en påse i månaden)
Godis
Kakor (kunde bli ett par i veckan, kommer inte äta det såvida jag inte är bjuden på fika hos någon nu)
Mjölk (drack en liter om dagen men det är ju för mycket kalorier, dricker ett glas om dagen istället)
Tv-spel (konstigt att jag nämner det tycker ni kanske men jag kan enkelt lira 12 timmar om dagen, skär ner det till 1-2 nu)
Kolhydrater (pasta och ris var basföda förut, ska försöka att klara mig utan nu)

Det var väl det mesta, ska bli intressant att se hur det går för mig, att ha en träningslogg här kan nog vara rätt så bra och motiverande för mig, ska försöka uppdatera dagligen.

OBS, bilder på hur jag ser ut just nu kommer upp senare idag, måste bara sticka iväg i ett par timmar nu.

Peace.
Citera
2011-11-28, 11:25
Medlem
Kroesmanns avatar
Jag har varit i ungefär samma situation som dig. Träningsfreak som blivit lat och nöjd. Det värsta när man i ungdomen har tränat en del är att man hinner bli väldigt tjock innan det verkligen märks att man är tjock.

Vad kör du för schema (muskelgrupper osv..)? Har du några viktmål?

Lycka till och välkommen in i sekten!
Citera
2011-11-28, 13:14
Medlem
Det var en bra fråga du, jag har faktiskt ingen koll på muskelgrupper och sånt haha. Mina ben är redan starka så det kör jag inte så mycket just nu, blir mest skivstång och hantlar så det är väl brösten och armarna som får mest träning.

Angående viktmål så är väl det första målet att komma under 100, det är nog viktigare för mig att bli av med fettet dock än att gå ner 40 kg. När jag väl gått ner 20 kg i fett har jag inget emot att gå upp allt i muskler.
Citera
2011-11-29, 08:37
Medlem
Körde en morgonpromenad på 45 minuter nu, vet inte riktigt hur långt det blev. Har köpt ett par nya walking/löparskor som jag invigde men kände att fötterna inte riktigt var vana vid de annars hade jag gått längre.

Nu blir det frukost och några avsnitt av olika serier, ska styra upp lite styrketräning ikväll också är det tänkt. Uppdaterar då om hur det gick och vad jag gjorde.
Citera
2011-11-29, 15:11
Medlem
Highsounds avatar
Kör hårt nu!
Citera
2011-11-30, 10:12
Medlem
Blev en lite kortare promenad på 30 minuter idag tack vare mitt permanenta nageltrång som jag haft i ett par år nu, körde lite snabbare tempo dock.

Ska iväg till läkaren snart och få behandling för tån så förhoppningsvis kommer det bli bättre imorgon, annars får jag väl strunta i promenaden och enbart köra styrka.

Ställde mig på vågen förut och såg att jag gått ner ett par kilon sen i helgen så det verkar ju gå åt rätt håll i alla fall.

Ska skicka iväg en beställning på lite saker från gymgrossisten senare idag också, ska bli skönt att kunna ta en shake eller proteinbar som mellanmål när man blir lite hungrig.
Citera
2011-11-30, 18:24
Medlem
ifbbpros avatar
Kör hårt och följ din träning och kost och du kommer få se på underverk!
Citera
2011-11-30, 20:10
Medlem
Nageltrånget var tydligen värre än jag trodde, kommer inte kunna köra morgonpromenader på åtminstone ett par dagar utan får köra lite motionscykel utan skor istället. Ska operera tån den 14e Dec så ska se till att inte göra det värre till dess.

Ska se om jag inte ska öka kalori-intaget lite också, enligt ett kostverktyg skulle jag behöva ungefär 2800 kcal om dagen för att inte gå upp i vikt och jag har legat på max 1200 nu i ett par dagar, känner mig trött och hängig och hungrig för jämnan. Äter var tredje timme men ganska små portioner och inga kolhydrater.

Märkte att det blev jävligt omständigt när man inte längre bara kunde ställa sig och koka lite pasta, måste tänka om lite och planera bättre. Plånboken tar mer stryk nu också
Citera
2011-12-02, 15:49
Medlem
Kände att jag hade en förkylning på gång igår men valde att träna ändå, körde 20 minuter på motionscykel och sen lite styrka med hantlar. Fick lida för det duktigt idag då jag vaknar med hosta, halsont samt världens huvudvärk. Får väl ta ledigt i helgen och bli frisk och så tar vi nya tag på måndag!

Sitter just nu och trycker i mig en 250g Keso, smakar förjävligt men är relativt lätt att få ner i alla fall, det är ju bra när man knappt kan svälja.
Citera
2011-12-05, 20:12
Medlem
Fortfarande sjuk så det har inte blivit någon seriös träning på hela helgen, idag tog jag en liten promenad på morgonen men hostade och nös hela tiden så det var väl inte så värst produktivt.

Ligger fortfarande på ett rätt så stort kcal underskott så det är inga problem med vikten.

Dagens kost har sett ut såhär ungefär:

Frukost: Skärgårdssill 50g, Kallrökt lax 100g, Mjölk 2dl = 445 kcal

Lunch: Goodlife Bar = 190kcal

Middag: Tonfisk 300g, Broccoli 50g, Lök 50g, Creme fraiche smaksatt 1dl, Mjölk 2dl = 636 kcal

Kommer kanske ta någon goodlife bar eller lite keso senare om jag blir hungrig så kommer väl till max 100kcal till.

Frukost var vid 12 ungefär, baren vid 15 och middagen åt jag klockan 19, vill ju helst hålla tre timmar mellan måltiderna men vissa dagar är det svårare än andra.

Imorrn ska jag jobba och då kommer det nog bli lite annat utseende på matsedeln.

Hoppas att denna jävla förkylning släpper så jag kan börja träna, har fått en sån jävla motivation nu och då är det trist att inte kunna göra något åt det.
Citera
2011-12-06, 18:59
Medlem
Kosten idag är helt åt helvete. Blev inkallad på ett endagars-jobb som skulle ta 6-8 timmar. Frukost blev okej eftersom jag käkade den hemma, körde lite ägg och bacon. Fikat på jobbet blev en macka (enda som fanns) så där blev det kolhydrater även fast jag egentligen inte vill äta det.

Lunchen bjöd företaget på dagens på en restaurang i närheten, fanns bara de vanliga idiot-rätterna som kyckling med potatis och sås eller nåt äckligt som kåldolmar med potatis. Körde en kyckling, tänkte att jag skulle käka den med en massa sallad och skita i potatisen. Fanns ingen salladsbar. Kycklingen var skitliten. Tvungen att käka potatis. Tack så mycket Sverige 2011, mångkulturellt jovisst.

Efter 8 timmars arbete och jag var klar så var jag tvungen att stanna och hjälpa andra eftersom de inte var klara, blev kvar i fem timmar till, fick inget mellanmål eller nånting. Där sprack min tanke om att äta var tredje-fjärde timme.

Kom precis hem efter att ha jobbat i 12 timmar och upptäcker att all sallad och kött är slut hemma. Orkar inte gå till Ica efter att ha sprungit omkring hela dagen. Funderar på pizza och bärs för att tagga ner innan jag mördar någon. Dagen är redan förstörd ändå.

Något positivt med dagen då: Jobb = pengar. Skinnet runt tån har blivit som pansar så jag känner ingenting utav den = kan börja träna när förkylningen släpper. Förkylningen = bättre idag, förväntas vara helt borta imorgon. SMS från posten, paket från Gymgrossisten har kommit = happyface.

Sorry för lång rant, var bara tvungen att skriva av mig lite, höll nästan på att slå ihjäl någon med en skyffel idag på jobbet.
Citera
2011-12-11, 17:19
Medlem
Varit en dålig helg. Ingen träning, mycket dålig mat och massa öl.

Tur att det är måndag imorrn så att man kan börja om på ny kula. Tror jag ska käka lite mer kalorier, att ligga på ca 2000 underskott gör mig så jävla trött. Får fortsätta med lite lätt cykling dock, kan fortfarande inte gå normalt med foten så det är tur att operationen är på onsdag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in