Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-11-27, 08:41
  #1
Medlem
FruGondols avatar
Hjälp mig med att bygga en "evighetsmaskin light"!

Jag har en Classe Olhsson-klocka á 39 kronor i vit plast. Väggklockan hänger på
min köksvägg.

En "äkta" evighetsmaskin går ej att konstruera, enligt fysikens lagar.
För den sakens skull behöver man väl ej slänga yxan i sjön.
Hur skulle den konstruktion kunna vara beskaffad som får mitt klockskrälle
att gå – ej i evighet – men nästan? Vad skulle "rekordet" hamna på? En miljard år?

Jag är intresserad och tycker om fysik – dessvärre är kärleken obesvarad. Hjälp mig.
__________________
Senast redigerad av FruGondol 2011-11-27 kl. 08:49.
Citera
2011-11-27, 09:44
  #2
Medlem
findatas avatar
Börja med att smörja urverket med någon form av silikonsmörjning. Plocka även bort sekund och minutvisaren. Ta sedan bort kuggarna som styr dessa visare. Lär inte bli lätt men då spar du en del gissar jag.
Sen för att bli extrem kan man såga av timmvisaren och spara något gram samt lägga klockan ner. Det senare borde ge en jämnare gång.
Citera
2011-11-27, 09:55
  #3
Medlem
Undrar om inte klockan kommer gå för fort om du plockar ut kuggarna för dom andra visarna... Vet inte om det är så som det fungerar?
Citera
2011-11-27, 10:06
  #4
Medlem
FruGondols avatar
Jag tycker vi skiter i friktion, erosion osv. Jag efterfrågar den kraft ("evighetsmaskin")
som förmår driva klockan i närapå evighet, samt hur länge "rekordet" skulle tänkas bli.

Jag ställer om frågan. Hur skulle den maskin vara beskaffad som går nästan i evighet.
Efterlyser ett teoretiskt resonemang. Klockan har jag bara tagit som ett exempel,
då ju alla kan se att maskinen arbetar. (Att visarna rör på sig och utvisar tiden)

Går det med dagens teknik att göra en maskin som går t.ex i en miljard år
utan att tillföra någon ytterligare energi än den som gives i startögonblicket.??


EDIT: Jag är som synes ingen fysiker. Detta är en lekmannafråga!!
__________________
Senast redigerad av FruGondol 2011-11-27 kl. 10:19.
Citera
2011-11-27, 10:15
  #5
Medlem
Karotts avatar
Låter som att du får lägga batteridriften åt sidan då i nuläget iaf, finns inga evighetsbatterier i världen än..
Kanske Nasa har någe ..

Skulle försökt mig på att få den eldriven med eget vattenkraftverk!

Vanligt elverk på bensin eller diesel håller inte om 200år och framåt känns det som.
Så att om du alltid har någon form av rinnande vatten kanske du kan lyckas, samt göra den oåtkomlig för omvärlden!
Citera
2011-11-27, 10:30
  #6
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karott
Låter som att du får lägga batteridriften åt sidan då i nuläget iaf, finns inga evighetsbatterier i världen än..
Kanske Nasa har någe ..

Skulle försökt mig på att få den eldriven med eget vattenkraftverk!

Vanligt elverk på bensin eller diesel håller inte om 200år och framåt känns det som.
Så att om du alltid har någon form av rinnande vatten kanske du kan lyckas, samt göra den oåtkomlig för omvärlden!


Fast då uppstår genast problem med exempelvis utmattning, speciellt då maskinen skall gå så fruktansvärt länge.

När man räknar på utmattning säger man ofta att 10^7 cykler är tillräckligt för att vara dimensionerad mot utmattning, när antalet cykler blir extremt mycket högre än detta är det rimligt att utmattning ändå inträffar.

Sedan får man även ta med den biologiska nedbrytningen i beräkningarna, såsom korrosion.


Jag tror det blir svårt TS.
Citera
2011-11-27, 10:32
  #7
Medlem
FruGondols avatar
Kära Fb-fysiker! Vi säger så här i stället. Du har en budget på en miljard kronor. (Inte mer).
För denna summa skall du konstruera en maskin som går så länge som möjligt.
Man skall okulärt kunna se att maskinen arbetar. Hur skulle din maskin vara beskaffad?
Den maskin som går längst vinner. Vad? tja, en Ålandkryssning (i en avlägsen framtid).

EDIT: Efter startögonblicket får ingen ytterligare energi tillföras.
__________________
Senast redigerad av FruGondol 2011-11-27 kl. 10:46.
Citera
2011-11-27, 10:44
  #8
Medlem
kqrs avatar
Vad gäller drivkraft så gissar jag att atomkraft har högst energidensistet.

Relaterat till ämnet är tiotusen års-klockan..
Citera
2011-11-27, 12:55
  #9
Medlem
TomThumbs avatar
Rekommenderar dig att skapa kall fusion.

Kan ta lite extra tid, men det kommer att ge ett bra resultat.
Citera
2011-11-27, 13:12
  #10
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomThumb
Rekommenderar dig att skapa kall fusion.

Är ingen fysiker och kan därför inte delta i denna intressanta tävlan mellan
Fb:s fysiker. Giganternas kamp. Hoppas det kommer många konstruktioner,
eller åtminstone många intressanta resonemang.
Citera
2011-11-27, 14:15
  #11
Medlem
Köp en klocka som drivs av solceller...
Citera
2011-11-27, 14:16
  #12
Medlem
För trött för att räkna på det just nu, men en enorm konstruktion av en spiralformad bana som sträcker sig tusentals meter i höjdled. Banan ska ha en maximalt liten lutning så att en kula kan släppas högst upp på den här banan och sedan rulla extremt sakta tills den har tagit sig hel vägen ner (exempelvis 0.000...01 km/h och en 100000 mil lång bana). När den har tagit sig hela vägen ner så sätts en mekanism igång som lyfter kulan högst upp på banan igen.

Energi som tillförs från ett atomdrivet batteri behöver alltså bara aktiveras när kulan når botten av banan. Med maximala förutsättningar vad gäller materialens friktion, kulans tyngd och banans längd och lutning (banan skulle kunna vara innesluten i vacuum ex). så skulle denna kunna hålla igång länge.

PS. Jag är medveten om att kostnaderna för projektet skulle gå mot oändligheten, men med nanoteknologi skulle det gå att konstruera en extremt liten kula exempelvis) DS.
__________________
Senast redigerad av Tjackaren 2011-11-27 kl. 14:21.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback