Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-27, 14:17
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Köp en klocka som drivs av solceller...



Maskinen ska kunna konstrueras utan att behöva tillföras energi utifrån systemet.
Citera
2011-11-27, 14:53
  #14
Medlem
Yurichis avatar
Frågan är väldigt vagt ställt...

Jag skulle satsa på en mycket bränslesnål motor som bara går lite lätt i luften som får energin från en tank med bensin för 1 miljard kronor

Förstår att det inte var så du tänkte TS


Tror att rekordet skulle bli något liknande fast med kärnkraft. Eller en maskin som komprimerar syret i luften och får en motor att gå på det viset.
Citera
2011-11-27, 15:49
  #15
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackaren
För trött för att räkna på det just nu, men en enorm konstruktion av en spiralformad bana som sträcker sig tusentals meter i höjdled. Banan ska ha en maximalt liten lutning så att en kula kan släppas högst upp på den här banan och sedan rulla extremt sakta tills den har tagit sig hel vägen ner (exempelvis 0.000...01 km/h och en 100000 mil lång bana). När den har tagit sig hela vägen ner så sätts en mekanism igång som lyfter kulan högst upp på banan igen.

Energi som tillförs från ett atomdrivet batteri behöver alltså bara aktiveras när kulan når botten av banan. Med maximala förutsättningar vad gäller materialens friktion, kulans tyngd och banans längd och lutning (banan skulle kunna vara innesluten i vacuum ex). så skulle denna kunna hålla igång länge.

PS. Jag är medveten om att kostnaderna för projektet skulle gå mot oändligheten, men med nanoteknologi skulle det gå att konstruera en extremt liten kula exempelvis) DS.

Även om din kolossala apparat ter sig lite hemmagjord, så faller den mig på läppen.
Behöver lite tid för att grunna på om den skulle funka.

Hoppas fler konstruktörer anmäler sina "tävlingsbidrag" till kampen om:
-Vems maskin går längst-
__________________
Senast redigerad av FruGondol 2011-11-27 kl. 15:52.
Citera
2011-11-27, 15:53
  #16
Medlem
Superlistigs avatar
Skicka iväg en kropp i en omloppsbana runt solen. Väldigt lite friktion i det nästan perfekta vakuumet. Vill du göra det enkelt för dig, räknar du jorden som din maskin. Den lär gå runt solen 5 miljarder år till innan den ev. slukas av solen. Om inte solen slukar den kan den fortsätta i nära nog evighet.

Dessutom visar den ju tiden, i enlighet med din önskan: alltid exakt ett jordår per varv!
Citera
2011-11-27, 15:57
  #17
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yurichi
Frågan är väldigt vagt ställt...

Det är ingen fråga! Det är en tävling: -Vems maskin fungerar under längst tid-

EDIT: En barmhärtig moderator får gärna ändra rubriken till:
Konstruera en "evighetsmaskin light".
__________________
Senast redigerad av FruGondol 2011-11-27 kl. 16:21.
Citera
2011-11-27, 16:15
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Köp en klocka som drivs av solceller...
Solceller försvagas i sin förmåga att uppta energi hela tiden, efter t.ex. 50år ( om de funkar alls ) kvarstår antagligen en bråkdel av deras ursprungliga upptagningsförmåga...

Sen är det ju mörkt halva dagen, då klockan inte kommer funka - då säger du att du har ett batteri som laddas upp under dagen och laddas ur tills solen gått upp igen - men batterier har tyvärr väldigt kort livslängd...

Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Skicka iväg en kropp i en omloppsbana runt solen. Väldigt lite friktion i det nästan perfekta vakuumet. Vill du göra det enkelt för dig, räknar du jorden som din maskin. Den lär gå runt solen 5 miljarder år till innan den ev. slukas av solen. Om inte solen slukar den kan den fortsätta i nära nog evighet.

Dessutom visar den ju tiden, i enlighet med din önskan: alltid exakt ett jordår per varv!
Nu var väl ändå frågan ställd som en maskin som skall konstrueras, och inte en som skall upptäckas, nog var det uppfinningsrikt men jag tycker inte riktigt att det lever upp till ditt nick...
Citera
2011-11-27, 16:15
  #19
Medlem
Yurichis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Det är ingen fråga! Det är en tävling: -Vems maskin fungerar under längst tid-

EDIT: En barmhärtig moderator får gärna ändra rubriken till:
Konstruera en "tidsmaskin light".

Okej

Men då tror jag fortfarande på min första idé. En tank med bensin för en miljard som går till någon bränslesnål motor.
Tror inte det finns någon maskin som har en verkningsgrad på 99%, vilket jag uppfattar det som du söker.
Citera
2011-11-27, 16:26
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Det är ingen fråga! Det är en tävling: -Vems maskin fungerar under längst tid-

EDIT: En barmhärtig moderator får gärna ändra rubriken till:
Konstruera en "tidsmaskin light".
Tidsmaskin!? trodde det handlade om en maskin som skulle kunna gå länge? Men det handlar alltså om en maskin som gör att man kan förflytta sig i tiden?

Citat:
Ursprungligen postat av Yurichi
Men då tror jag fortfarande på min första idé. En tank med bensin för en miljard som går till någon bränslesnål motor.
Tror inte det finns någon maskin som har en verkningsgrad på 99%, vilket jag uppfattar det som du söker.
Du menar att man kan konstruera en förbränningsmotor som drivs på bensin som kan köra i t.ex. 100år utan att stanna?

Har svårt att tänka mig en bensinmotor som klarar ens 5års kontinuerlig drift.
Citera
2011-11-27, 16:26
  #21
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yurichi
Okej

Men då tror jag fortfarande på min första idé. En tank med bensin för en miljard som går till någon bränslesnål motor.
Tror inte det finns någon maskin som har en verkningsgrad på 99%, vilket jag uppfattar det som du söker.

Tack för bidrag! Dessvärre tror jag ej en förbränningsmotor funkar särskilt länge.

Jag är ute efter en klassisk evighetsmaskin - fast "light".

Edit: Råkade skriva tidsmaskin i ett inlägg när jag menade evighetsmaskin.
__________________
Senast redigerad av FruGondol 2011-11-27 kl. 16:33.
Citera
2011-11-27, 16:50
  #22
Medlem
Yurichis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zekatl
Tidsmaskin!? trodde det handlade om en maskin som skulle kunna gå länge? Men det handlar alltså om en maskin som gör att man kan förflytta sig i tiden?

Du menar att man kan konstruera en förbränningsmotor som drivs på bensin som kan köra i t.ex. 100år utan att stanna?

Har svårt att tänka mig en bensinmotor som klarar ens 5års kontinuerlig drift.

Tänkte inte på att de flesta bensinmotorer inte är igång på det sättet. Men en annan motor då? Lär ju finnas många maskiner inom olika fabriker som konstant är igång. Eller så får man (jag) konstruera en mycket simpel motor som bara "rör på sig".

Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Tack för bidrag! Dessvärre tror jag ej en förbränningsmotor funkar särskilt länge.

Jag är ute efter en klassisk evighetsmaskin - fast "light".

Edit: Råkade skriva tidsmaskin i ett inlägg när jag menade evighetsmaskin.

Då kan jag bidra med en idé jag kom på som barn. Vet att det finns liknande försök, men jag kom på den helt själv

Tänk vattenhjulet till en kvarn. Det sitter i en konstruktion där kulor hamnar i skårorna, som trycker ner hjulet, och ger det fart. När kulan kommer längst ner åker det av skåran och hamnar i en ny skåra, närmare centrum av hjulet (på sidan där hjulet åker uppåt). Därmed bordet hjulet åka upp lättare, då det blir ett större moment där kulorna åker ner, än där de åker upp.

Till detta kan man ha en hjälpmotor, som precis motverkar friktionen av hjulet. Det borde snurra ganska länge tycker jag
Citera
2011-11-27, 17:03
  #23
Medlem
vattenpipskamelens avatar
Vad skulle hända om allt var i ett vakuum? Om man tillför energi från början så bör den väl snurra i all evighet i en jämn hastighet? (detta om vi bortser från friktionen mellan motorn och kuggarna)
-
Jag skulle satsa på vakuum!
Citera
2011-11-27, 17:18
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vattenpipskamelen
Vad skulle hända om allt var i ett vakuum? Om man tillför energi från början så bör den väl snurra i all evighet i en jämn hastighet? (detta om vi bortser från friktionen mellan motorn och kuggarna)
-
Jag skulle satsa på vakuum!
Har du glömt gravitationskraften? Dessutom trodde jag inte man kunde rättfärdiga sin idé med 'om vi bortser från friktionen' etc?

Citat:
Ursprungligen postat av Yurichi
Då kan jag bidra med en idé jag kom på som barn. Vet att det finns liknande försök, men jag kom på den helt själv

Tänk vattenhjulet till en kvarn. Det sitter i en konstruktion där kulor hamnar i skårorna, som trycker ner hjulet, och ger det fart. När kulan kommer längst ner åker det av skåran och hamnar i en ny skåra, närmare centrum av hjulet (på sidan där hjulet åker uppåt). Därmed bordet hjulet åka upp lättare, då det blir ett större moment där kulorna åker ner, än där de åker upp.

Till detta kan man ha en hjälpmotor, som precis motverkar friktionen av hjulet. Det borde snurra ganska länge tycker jag
Äää va? Blir förvirrad av din beskrivning:
Ska du använda kulor eller vatten som 'drivmedel'?
Vart kommer kulorna ifrån? (vad är det som sätter fart på kulorna så att säga)
Förstår inte riktigt tanken med varierande moment heller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback