2016-07-07, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EWT
Kontrollera alla löphjul/lager för vattenpump, kamrem, generator osv. på höger sida är mitt tips!

Skall göra det för säkerhets skull, men det är inget gnissel från en slirande rem. Svårt att förklara, men det låter mer som en gummibussning/packning som rör sig när motorn eller avgassystemet skakar/vibrerar. Det kan även gnälla till när bilen ruskar i sidled.
Citera
2016-07-07, 19:47
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av John-Solver
Skall göra det för säkerhets skull, men det är inget gnissel från en slirande rem. Svårt att förklara, men det låter mer som en gummibussning/packning som rör sig när motorn eller avgassystemet skakar/vibrerar. Det kan även gnälla till när bilen ruskar i sidled.
Troligtvis ett motorfäste, kolla det högra, översta, motorfästet.
Citera
2016-07-07, 20:21
Medlem
Citat:
Jag har en Peugeot 307 -07 som har börjat gnälla/gnissla när jag startar. Oftast när motorn är varm, mer sällan när den är kall. Det gnäller/gnisslar även vid växling (inte varje gång), samt om jag krypkör på låg växel och ger för mycket gas. Det är inget metalliskt ljud, utan mer ett gummiaktigt pipande/gnisslande. Det verkar helt klart ha med motorn eller avgassystemets rörelser att göra för det kommer framifrån/underifrån någonstans. Motorfäste eller avgasupphängning kanske? Ett djävligt irriterande ljud är det i iallafall. Någon Peugeotmek eller 307 ägare som har haft samma fel och vet vad det är?

Jag är ingen mekaniǩer men jag tycker din beskrivning låter som en rem av något slag. Stå på tomgång, öppna motorhuv men låt den ligga kvar nere. Be någon ge gas och jämför ljudet med öppnad och nedfälld motorhuv.

Om ljudet är högre vid öppnad huv, lyssna närmare på denna.
https://www.youtube.com/watch?v=p5og4X05FUk

Jag kan inte ge en rekommendation på åtgärd. Jag ska dock berätta vad jag gjorde. Mekaniker och experter får gärna säga emot om det är galet.

Jag tog först en blomspruta med vatten och sprutade över under drift. Jag fick en förändring av ljud och kunde därmed konstatera att felet låg där.

sedan sprutade jag på en skvätt med denna och ljudet försvann.
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/smorjmedel-fett-och-pasta/remspray-pa1152sv

Ta dock ytterst lite först, det låter som man haft på klister. Dvs den ökar nog friktionen markant, så ta inte mer än nödvändigt.
Citera
2016-07-07, 20:29
Medlem
[quote=Generalknase|57794146]Troligtvis ett motorfäste, kolla det högra, översta, motorfästet.[/QUOTE

Troligtvis inte, ett motorfäste låter inte!
Citera
2016-07-07, 20:36
Medlem
Citat:

Vadå, så du visste att gnisslet inte var från en slirande rem?

Jävla dumjävel!
Citera
2016-07-07, 20:54
Medlem
Citat:

Det är inte multiremmens lager utan kamremmens lager som du behöver byta...
Citera
2016-07-07, 20:58
Medlem
Citat:
Det är inte multiremmens lager utan kamremmens lager som du behöver byta...

Et lager som rullar lätt är ett dåligt lager...
Citera
2016-07-07, 21:33
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ganska så värdelöst svar! "förtäppning" vad betyder det? Nåja har du meckat överhuvudtaget med en peugeot? Kyler inte systemet som det ska så ska fläkten gå igång, eller hur?

Fläkten går inte på en peugeot 206 av årsmodell 2002 efter att motorn slagits av, övriga modeller av peugeot vet jag inte!

Du fattade nog att det skulle vara förtäckning.

Ta nu och gör samma som den andra med kylproblem.
Kör motorn tills den kommer upp i 90 grader och fortsätt sedan tills tempen går över 90 och kylfläkten startar. Slå då av tändningen så ska du se att fläkten fortsätter att gå.

Fläkten styrs av dess termostat. Punkt.
Citera
2016-07-07, 21:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Et lager som rullar lätt är ett dåligt lager...

Häpp!!!

Kamremmens lager?
kamma dig!
Senast redigerad av PeterNoster 2016-07-07 kl. 21:37.
Citera
2016-07-07, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Häpp!!!

Kamremmens lager?
kamma dig!

Spännaren till kamremmen dvs löphjulet, men det visste du inte. Förstod tidigare att du är ett riktigt stolpskott, journalist?

Du vet ingenting om mekanik eller bilar, eller hur?
Citera
2016-07-07, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du fattade nog att det skulle vara förtäckning.

Ta nu och gör samma som den andra med kylproblem.
Kör motorn tills den kommer upp i 90 grader och fortsätt sedan tills tempen går över 90 och kylfläkten startar. Slå då av tändningen så ska du se att fläkten fortsätter att gå.

Fläkten styrs av dess termostat. Punkt.

Gäsp!!!...har du verkligen meckat med en peugeot? Och i såfall så vill jag höra vad du gjort så vi kan utbyta erfarenheter med varandra!

Vxl-renovering (samtliga lager), byte av drivaxlar/toppackning/urtrampningslager/koppling/hela bakaxeln med nya skivbromsar

Är det något du mer behöver veta om Peugeot 206?

Och temperaturen som tempgivaren visar styrs inte av kylaren, den givaren sitter på topplocket (på pegeuoten). Så stänger man av motorn så går inte vattenpumpen och då ökar motorns temperatur oavsett kylarens temperatur (kylmediet cirkulerar inte då, eller hur?)

Jag är ju bara en civilingenjör istället för en högt utbildad journalist på valfri folk"högskola"
Senast redigerad av EWT 2016-07-08 kl. 00:41.
Citera
2016-07-08, 07:26
Moderator
Citat:
Jag har en Peugeot 307 -07 som har börjat gnälla/gnissla när jag startar. Oftast när motorn är varm, mer sällan när den är kall. Det gnäller/gnisslar även vid växling (inte varje gång), samt om jag krypkör på låg växel och ger för mycket gas. Det är inget metalliskt ljud, utan mer ett gummiaktigt pipande/gnisslande. Det verkar helt klart ha med motorn eller avgassystemets rörelser att göra för det kommer framifrån/underifrån någonstans. Motorfäste eller avgasupphängning kanske? Ett djävligt irriterande ljud är det i iallafall. Någon Peugeotmek eller 307 ägare som har haft samma fel och vet vad det är?
Vad är det för motor?

Citat:
Troligtvis inte, ett motorfäste låter inte!
Jodå, visst kan det göra det. Herr Civ.ing. kanske ska uppdatera sin kunskapsdatabas lite.

Det kan, i det här fallet, även vara en sån sak som avgassystemet, det finns ju saker i det som rör sig när motorn gör det. Lite beroende på vilken motor det är förstås. Men det är ju nåt som påverkas av motorns rörelser av felbeskrivningen att döma.

Så om du läser felbeskrivningen igen, så ser du kanske att det är högst osannolikt att det är lagermissljud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in