Citat:
Ursprungligen postat av Iveru
För över min fråga hit.
Hej! Skaffade en Peugeot 306 -99 här om dagen. Allt verkade fungera fint utom centrallåset. Det var en säkring som var paj och när man bytte den fungerade det fint. Men då uppstod ett annat problem. Batterilampan börjar lysa och all elektronik går att använda även utan att man har nyckeln i tändningen. Pratade lite med förra ägaren och han hade nyligen meckat med stereon så jag testade att ta ur den. Då fungerade allting som det skulle igen. Men jag undrar hur jag ska fixa så jag kan sätta in en stereo igen utan att problemet återuppstår. Har ej så bra koll på bilar och elfel. Om det kan vara ett par kablar som ligger emot varandra men vad vet jag.
Hej! Skaffade en Peugeot 306 -99 här om dagen. Allt verkade fungera fint utom centrallåset. Det var en säkring som var paj och när man bytte den fungerade det fint. Men då uppstod ett annat problem. Batterilampan börjar lysa och all elektronik går att använda även utan att man har nyckeln i tändningen. Pratade lite med förra ägaren och han hade nyligen meckat med stereon så jag testade att ta ur den. Då fungerade allting som det skulle igen. Men jag undrar hur jag ska fixa så jag kan sätta in en stereo igen utan att problemet återuppstår. Har ej så bra koll på bilar och elfel. Om det kan vara ett par kablar som ligger emot varandra men vad vet jag.
Hej.. enklaste sättet är att dra nya kablar. och i en sådan gamla bil är det lätt.. dra en separat kabel till pluspolen på batteriet. glöm inte att säkra av den vid batteriet.. drag sedan fast en kabel nån stans i plåten med en kabelsko. tex under mattan... koppla sedan den från batteriet till plus på stereon( röd/rödvit) brukar det vara.. sedan kopplar du den svarta till den från plåten. sedan ska stereon ha en tändningsplus åxå. om man vill att stereon stängs av så måste denna kopplas till en tändningsplus, kan finnas i ciggutaget,under ratten finns det till 100% men man måste mäta så det är plus ut när tändningen/radioläget är på. lättast annars är att man kopplar denna åxå till kabeln från batteriet. men då kommer stereon inte att stänga av sig själv utan du får stänga av den..
vilken stereo har du? har du kvar kontakterna från bilen(iso)