2012-07-24, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iveru
För över min fråga hit.

Hej! Skaffade en Peugeot 306 -99 här om dagen. Allt verkade fungera fint utom centrallåset. Det var en säkring som var paj och när man bytte den fungerade det fint. Men då uppstod ett annat problem. Batterilampan börjar lysa och all elektronik går att använda även utan att man har nyckeln i tändningen. Pratade lite med förra ägaren och han hade nyligen meckat med stereon så jag testade att ta ur den. Då fungerade allting som det skulle igen. Men jag undrar hur jag ska fixa så jag kan sätta in en stereo igen utan att problemet återuppstår. Har ej så bra koll på bilar och elfel. Om det kan vara ett par kablar som ligger emot varandra men vad vet jag.

Hej.. enklaste sättet är att dra nya kablar. och i en sådan gamla bil är det lätt.. dra en separat kabel till pluspolen på batteriet. glöm inte att säkra av den vid batteriet.. drag sedan fast en kabel nån stans i plåten med en kabelsko. tex under mattan... koppla sedan den från batteriet till plus på stereon( röd/rödvit) brukar det vara.. sedan kopplar du den svarta till den från plåten. sedan ska stereon ha en tändningsplus åxå. om man vill att stereon stängs av så måste denna kopplas till en tändningsplus, kan finnas i ciggutaget,under ratten finns det till 100% men man måste mäta så det är plus ut när tändningen/radioläget är på. lättast annars är att man kopplar denna åxå till kabeln från batteriet. men då kommer stereon inte att stänga av sig själv utan du får stänga av den..
vilken stereo har du? har du kvar kontakterna från bilen(iso)
Citera
2012-07-27, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrilleSala
Jag är också Peugeot Tecnical Adviser, Och jag är heller inget riktigt fan av Peugeot, men som sagt.. Yrkes skada

Trevligt om jag ska vara ärlig så gillar jag de inte alls i huvudtaget
Citera
2012-07-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluka94
Hej!
Peugeot 307 av årsmodell 2002 med 1,6 motor.
Felet:
-ABS kickar in vid hastigheter högre än typ 20 km/t. Man känner på bromspedalen (och hör) hur ABS-en jobbar. Detta sker oavsett underlag man kör på. Efter en stund tänds ABS lampan på instrumentbrädan och i "radio"-diplayen visas "ABS FAILURE". Bromsningen blir behagligare, normalare, utan att bromspedalen "pulserar" under foten. Vid några tillfälle har även "STOP" lampan börjat blinka (efter att man redan haft "ABS FAILURE") och bromslampan tänds på instrumentbrädan också. Så man vid dessa tillfälle har blinkande "STOP" och två lampor som lyser. När man stänger av bilen och startar igen så är allt släckt till nästa tillfället (pulserande bromspedalen kvarstår dock).

Vid felkodsavläsningen visades det att bakre vänster ABS givare var det fel på. Denna byttes ut (+ att man knackade bort rosten som samlades där givaren sitter och rengjorde kransen). Men, felet kvarstår, pulserande bromspedal, tills "ABS FAILURE" och ABS lampan visas igen.

Efter byte av bakre vänster givare gick jag till en verkstad för att få koderna avlästa och datorn kunde inte kommunicera med bilen på "ABS" området utan man fick meddelande "INGET SYSTEM HITTADES". Det tyckte man var väldigt konstigt.

Kan du hjälpa på något sätt? Blir galen på detta nu.

Tack på förhand,
//Adde

PS. Har kollat säkringar och alla relevanta är hela.

Okej, jag har aldrig hört om felet, och eftersom felkoderna inte säger något så är det väldigt svårt att definera felet.

Men jag tycker du ska prova göra en felkodsavläsning någon annan stans, på en aukt. peugeot verkstad.

Eller så inser du att fransmän inte kan bygga bilar och lägger ner framtida peugeot köp
Citera
2012-07-27, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Som jag tidigare nämnt i tråden har jag problem med fläktsystemet in min 307 sw -06.
Inget verkar hända när jag med knapparna ställer om riktningen på ublåset. Det kommer bara luft ut hålen vid panelen (om det heter så, alltså inget blås framme vid vindrutan eller ner mot fötterna).

Jag lämnade in bilen på reparation för flera fel - bl.a. fläkten - men när jag hämtade den i dag hade mekanikern antecknat att fläkten fungerar. Kavajkillen vid disken kom ut och kikade på fläkten. Han stängde fläktluckorna vid panelen, och drog på fläkten på fullt. Då kom det en aning blås vid vindrutan, men inte mycket.

Han menade att det kanske är så man måste göra, men jag sade att inte kan det väl vara tänkt att man måste stänga luckorna i panelen för att få luft mot vindrutan, och att det också med luckorna stängde kommer väldigt svagt med luft upp mot vindrutan. Han höll med om att det verkar aningen konstigt...

Nåväl, hemma testade jag på nytt och jag märker absolut ingen skillnad i styrkan på utblåset vid vindrutan beroende på om jag ställer in fläkten så att pilarna på skärmen pekar uppåt, mot mitten, eller neråt. Min gissning är att enda orsaken till att det kom en del luft mot vindrutan när han stängde mittluckorna är att den inte har nån annanstans att ta vägen...

Kan nån bekräfta att det - om allt fungerar - ska märkas en tydlig skillnad i utblåset beroende på hur man ställer in riktningen.

Byt ut pollenfiltret, när du ställer dig framför bilen, så har du längst ut till vä 2-3 klipps, ta nått och peta upp dessa, slit ut "tyget" eller vad nu man ska kalla det, där bakom finns det ett svart lock, dra i handtaget, man kan behöva dra rätt hårt.

- ta ut pollenfiltret med hjälp av en mejsel eller ta den för hand, beror på vad du tycker är lättast, och montera ett nytt pollenfilter, sedan sätt tillbaka klippsen!
Senast redigerad av sewi 2012-07-27 kl. 21:46.
Citera
2012-07-27, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnoyingMonkey
Tjena.

Jag har en Peugeot 206 (03:a, 170 000 km) Kylaren verkar ha lagt av och jag undrar lite hur mycket det kan tänkas kosta? Felsymptomen är att den i stadskörning överhettas efter ca en 30 min, har provat att fylla på med glycol men samma uppstår igen direkt. Bilen klarar endast av landsvägskörning där det blåser in mera vilket håller motorn i bra temperatur.

Ett annat fel är också batteriet. Bilen har inte varit igång på ca 4 månader, jag har följande frågor:

-Hur lång tid måste jag ha bilen igång för att batteriet ska fungera någrolunda bra igen? (täntningen reagerade knappt efter en halvtimmes körning)
-kan man ladda batteriet via kabel som man ansluter till bilen? (tippar på att det heter motorvärmaruttaget? haha är helt nollstäld på detta)

tack i förväg för svar!

Är du säker på att kylaren läcker då? Oj 17.000 mil för en 206a då borde den inte ha allt för lång tid kvar i livet.. Men en kylare köper man utbytes/på skroten och byter själv.

Då gör du som så att du inhandlar en beggad kylare på skroten, tar en större polygrip och tar bort den övre kylarslangen, man klämmer ihop klamman o för den bakåt, sen kommer det komma kylarvätska där, som troligtvis är varm om du kört bilen så akta dig.

sedan tar du bort slangen till vänster som går till glykolbehållaren.

Sedan lossar du två skruvar, torx 30 tror jag det är, sen kan man ta bort dom två svarta fästena, efter det så lägger du dig under bilen och lossar nedre kylarslangen - var försiktig!

Sedan är det bara att lyfta upp kylaren och sen peta i ny o sätta på alla slangar o fästen igen, tar inte alls lång tid, fyll på med glykol helt fullt, sedan letar du upp min bild som finns iden här tråden nånstans om luftningen på kylslangarna som sitter vid torpedväggen bakom bromsvätskebehållaren typ.

Du ser iallafall på bilden, öppna den, vänta på att de ska rinna ut vätska, låt vätskan rinna ut ett tag, det ska va ett jämt flöde på den. Stäng, starta bilen och varmkör på tomgång eventuellt tills kylfläktarna går igång..

Det finns laddare du kan använda dig utav av, du behöver ett eluttag sedan är det bara sätta röd på plus och svart på minus och välja typ "Recond", en batteriladdare hittar du på tex jula,biltema...

Men ett nytt batteri går på en 1000-lapp om du nu undrar.
Citera
2012-07-27, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Jag kollade för första gången att plocka fram reservhjulet på 307 sw:an i går, och blev något förvånad över mekanismen.

Håller faktiskt plastfacket, som innehåller domkraften, för påfrestningarna då man vinschar upp hjulet i det? Jag såg att plastfacket (inte vid hålet, men på locket) hade en spricka, och hålet där man fäste tappen som hela paketet hänger i är väl av plast det också. Slits det inte ut, med risk för att hjulet trillar ner?? Och tänk om tappen hamnar lite vid sidan av hålet när man vinschar upp hjulet...

Det känns som om det måste ha hänt att reservhjul lossnat under körning, och fastän mekanismen på sitt sätt är fiffig så blev jag nästan rädd att sätta tillbaks reservhjulet.

Yes stämmer bra det, plasten håller upp hjulet, fin konstruktion va ?
Citera
2012-07-27, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDMAfag
Funderar på att köpa en Peugeot 605 -95 och undrar hur dom är kvalitetsmässigt? Bra bil? Lätt att meka med själv? Svaga punkter?

Den ser jag relativt sällan på verkstaden, men och andra sidan hur många har en 605a? Det vet ju inte jag, men jag har ingen som helst koll på 605, någon annan kanske?
Citera
2012-07-28, 21:03
Medlem
Hoj några snabba frågor. Har en 206 08 som har gott ca 3k mil. nu är det så att bromsarna fram är helt slut pga att bromsskivorna har blivit så pass ojämna, ( har vart inne för svarvning 1gg tidigare). så min fråga. är det lika kasst matrial i dom nya bromskivorna om man lämnar in för byte. eller ska jag köpa från typ biltema? samt va tror du ett avgasystem byte kostar hos er?
Citera
2012-08-02, 20:37
Medlem
Hej!

Jag har en Peugeot 307 SW 2,0 (140 hp) automat (Tiptronic) som som växlar lite konstigt i bland. Det visar sig oftast vid låg belastning, typ kökörning.

Jag funderar på om det inte kan hjälpa med att att byta olja men min ordinarie verkstad säger att det inte är nödvändigt och att det inte hjälper.

Någon här som har erfarenhet?

Är det någon som vet hur man gör för att byta oljan?

---/T
Citera
2012-09-06, 12:20
Medlem
Hej

Har en 206 gti 00. Helt plötsligt när man kör så står det braking gfault och parkeringsbroms lampan lyser samt blinkar stop lampan? Också så låter det konstigt när man axelrerar. Tacksam för svar
Citera
2012-09-27, 19:23
Medlem
Jag har slutat svara på frågor angående Peugeot, just för att intresset finns inte, och jag har bytt bransch.

Låt mig göra en enkel sak utav det hela, sälj skräpet! Har aldrig fattat varför de har haft så bra rykte...
Citera
2012-09-28, 23:01
Medlem
Antabus12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sewi
Jag har slutat svara på frågor angående Peugeot, just för att intresset finns inte, och jag har bytt bransch.

Låt mig göra en enkel sak utav det hela, sälj skräpet! Har aldrig fattat varför de har haft så bra rykte...

När jag såg denna tråd så tänkte jag direkt, hur kan du leva med dig själv?
Men du insåg det också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in