2016-03-05, 12:52
Medlem
chaaans avatar
Hej!

Jag har en 206+ 2010 som har lite strul med kupéfläkten.

Den fungerar normalt på hastigheterna och spottar ut varmluft som den ska.
Men på högsta läget(4) så börjar fläkten dåna som f*n.
Lite som att det är något som tar i flensarna, ungefär som med ett kort mot ekrarna på en cykel?

Jag har googlat och sökt, men hittar inget alls.
Även fast det dånar så jävligt så kommer det ut luft. Men ljudet är helt outhärdligt.

Någon som har en aning om vad det är, och hur jag lättast kan lokalisera det felet, utan att riva ner hela bilen?

Väl mött
Citera
2016-03-05, 18:57
Medlem
chaaans avatar
Dubbelpost.

Jag har svar på min egna fråga, tror jag.

Plockade ner handskfacket och kröp under och kollade in mot fläkten.
Såg där att en fläns hade gått av, så förmodligen ligger den där inne och går emot när jag har högsta blås på.

Ska plocka bort fläkten från andra sidan imorgon, och se om det fungerar.
Citera
2016-03-13, 13:16
Medlem
Hej alla !
Nu är det så att jag har läst någonstans i tråden om detta men inte läst om någon som lyckats fixa problemet.. jag äger en peugeot 206 och när jag gasar och varvtalet stiger över 2000 varv så låter det som en metal bit skorrar, vibrerar emot något och det ljudet kommer under bilden, avgasröret sitter åt, jag har bytt ljuddämpare så den är det inte. Är det någon som har en lösning på detta så är jag oerhört tacksam..
Citera
2016-03-14, 00:56
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peggan88
Hej alla !
Nu är det så att jag har läst någonstans i tråden om detta men inte läst om någon som lyckats fixa problemet.. jag äger en peugeot 206 och när jag gasar och varvtalet stiger över 2000 varv så låter det som en metal bit skorrar, vibrerar emot något och det ljudet kommer under bilden, avgasröret sitter åt, jag har bytt ljuddämpare så den är det inte. Är det någon som har en lösning på detta så är jag oerhört tacksam..
Har du kollat att motorn sitter fast då? Ett sprucket motorfäste kan få den att vrida sig och att det då uppstår kontakt mellan olika delar.

Har du flexrör så är det bra att kolla detta också, men oftast brukar ett dåligt flexrör märkas tidigare.

Värmesköldar på och runt ljuddämpare kan också föra oväsen.
Katalysatorn kan ha gått sönder invändigt så att delar av insatsen ligger och skramlar.

Nu har du lite att titta på.
Citera
2016-03-14, 18:14
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peggan88
Hej alla !

Är väl det här du råkat få:
(FB) Peugeotmekaniker, några frågor?
Citera
2016-03-14, 21:10
Medlem
Gusselbys avatar
Fått varning först på esp:n, nu lyser det STOP också. Motorfel. Körde ändå hem den från jobbet. Gick precis som vanligt. Varvräknaren står dock i botten hela tiden. Ska in med den imorgon bitti men undrar om någon har något förslag på vad det kan vara. Kan det vara elektronikfel och då tänker jag felsignaler (förutom då att varvräknaren slutat visa något)? Har en Peugeot 208 1, 2 vti från okt -12, Allure med "extra allt".

PS. Hade den på service för en knapp månad sedan.
Senast redigerad av Gusselby 2016-03-14 kl. 21:12. Anledning: Ps
Citera
2016-03-15, 17:49
Medlem
Gusselbys avatar
Programvaran i bilen uppdaterad. Allt funkar fint. Kostnad låg.
Citera
2016-03-17, 00:35
Medlem
Tjena,
Har en stort bekymmer, skulle byta krängningshämmarstag runt om på bilen ikväll, nu får jag inte dit det nya staget på vänster fram. Alla andra är bytta utan problem. Jag gjorde så här:

Jag lossade på 2 muttrar i staget som går igenom stötdämpafäste längst ner, och i krängningshämmaren. Drog ur staget ur fästet till stötdämparen och avlägsnade staget helt ifrån bilen.
När jag skulle sätta dit det nya stager så hade stötdämparen fallit ner på drivaxeln och hade då kommit ur läge. Jag försökte att få upp fästet till stötdämparen igen så att jag kunde få in staget igen men lyckades inte.

Det konstiga är att på höger sida så gick det utan problem. Fästet till stötdämparen rörde sig inte och var kvar i rätt läge.

Vad har jag gjort för fel? Är det nått som skulle ha losats på för att få mera spelrum?
Det sitter en bult längst ner på som jag funderar på om man kan lossa på.
Bilen är en 407 Sw 2005
Citera
2016-03-17, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Jag har inte den nya 208an med facelift utan den är från 2014.
Ljudet är inte något att hurra över.
Som med dom flesta standardljud så får du nog lägga in eget ljud för det ska bli bra men då försvinner garantin på bilen.

Angående bluetooth lagget så nämnde jag detta när bilen skull in på sin årliga service och dom uppdaterade programvaran men lagget är fortfarande kvar.

ringde peugeot och frågade varför ljudet har delay på en splitter ny bil och får till svar att bluetooth funktionen ändå bara är till för musik och inte att kolla på youtube eller filmer från läsplattan och att ljudet inte är i sync uppfattade jag inte att dom tyckte var ett nämnvärt problem.

Skitdåligt.

Ps ett tips.
Kolla direkt när du får bilen på plats med säljaren så ljudet inte laggar över bluetooth.
säg att du vill få det åtgärdat direkt annars tar du inte med dig en knasig bil.
Felet jag gjorde var att jag inte anmälde felet direkt och nu verkar dom inte bry sig efter 1år.

Jag har nu haft bilen i typ en vecka och har inga problem med ljudet över bluetooth som tur är. Men som du sa, ljudet var ju inte i toppklass direkt. Funkar väl antar jag, men jämfört med min 15 år gamla Saab 9-5 och dess standardljud från fabrik så är detta en rejäl nedgradering.
Citera
2016-03-20, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Är väl det här du råkat få:
(FB) Peugeotmekaniker, några frågor?

Usch så jobbigt om det nu är det som är problemet, mer pengar på renovera bilen. Tack för hjälpen !!
Citera
2016-04-05, 17:40
Medlem
DrFeffers avatar
Peugeot 206 kombi - 03.

Elektronisk baklucka öppnar sig inte längre. Bytte framdörr på förarsidan för ett tag sedan och är rätt säker på att felet uppstod efter det. Har läst lite och nånstans såg jag att det kan bero på nån låskista i förardörren.

Tillbaka till verkstan?
Citera
2016-04-05, 19:26
Medlem
AmaiLius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Läste i en tråd här för ett tag sen att folk som kör mycket bil (resande säljare osv.), gillar inte Peugeots automatlådor, vad kan detta bero på, skiljer de sig från andra märkens sätt att konstruera automatiska växellådor på, är funktionen annorlunda?

(Fd. bilmek, men det är så många år sedan nu att det är preskriberat...)

Växlar väldigt ryckigt är min upplevelse, väldigt kass automatlåda faktiskt iaf peugot 308.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in