2016-06-30, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
På min PG går fläkten ett bra tag efter jag gått ur bilen efter t.ex en 35-milaresa mitt i sommaren.

Ja men visst, självklart! Jag har en PG 206 2002 TU5JP4, där går ingen fläkt efter man stängt av och gått ur bilen. Vilken PG har du, som du nu referar till?
Citera
2016-06-30, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argahannen
Hur vet du att det är just 99 grader? Har inte hittat för just bilmodellen jag har, men allt jag läst hittills om andra bilar säger att kylfläkten går på vid ca 103 grader och ända uppåt 115.
Jag vet att normaltemp är ca 90 grader. Min fråga gäller att jag inte får upp mätaren över 100 för att få igång fläkten.

,Jag skruvade bort locket till kylvätskebehållaren efter att ha provat att både köra hårt med bilen utan att fläkten gått igång, och efter att ha tomgångskört ca 15 utan att fläkten gått igång.
Kupefläkten är avstängd vid test.
Locket skruvades av efter andra gången jag gjorde ovanstående tester och efter att motorn slagits av.
Anledningen var för att om möjligt höra och se om det är kokande hett trots att tempmätaren inte visar det.

Men för fan täpp till kylaren så får du väl se om och när fläkten kickar igång, vad är problemet?
Citera
2016-07-01, 14:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EWT
Men för fan täpp till kylaren så får du väl se om och när fläkten kickar igång, vad är problemet?

...och om den inte kickar igång? Ja, man får ju visserligen se att den inte startar men sen då.
Om bilen står stilla och går på tomgång så gör väl inte förtäppning av kylaren någon skillnad.

Mina referenser:
PG 309
PG 306 XSi 1995

Det händer inte alltid bara när det behövs. Har fläkten precis startat när du slår av tändningen så stängs fläkten av först när tempen sjunkit tillräckligt.
Senast redigerad av PeterNoster 2016-07-01 kl. 14:54.
Citera
2016-07-01, 16:12
Medlem
persona.von.gratas avatar
Jag funderar på att köpa en Partner (familjebil, ej skåp) som andrabil.
Vad ska jag se upp med eller kolla extra på, mht typfel?
Söker nog främst årsmodell 2014 och nyare.
Automatlåda.

PS. Jag antar att Berlingo är samma bil. Eller?
Citera
2016-07-02, 10:11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag funderar på att köpa en Partner (familjebil, ej skåp) som andrabil.
Vad ska jag se upp med eller kolla extra på, mht typfel?
Söker nog främst årsmodell 2014 och nyare.
Automatlåda.

PS. Jag antar att Berlingo är samma bil. Eller?

Är det denna du menar:
http://www.peugeot.se/showroom/partner-tepee/tepee-2/
Citera
2016-07-02, 10:42
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Är det denna du menar:
http://www.peugeot.se/showroom/partner-tepee/tepee-2/
Japp en sån.
Ska gå som andrabil i familjen.
Främst frugan som ska köra, så minst automat krävs, helst autopilot.
Citera
2016-07-05, 16:33
Medlem
Fick upp tempen tillslut. Körde bilen först, temp visade då 90 grader. Sedan tomgång med fläktar avstängda och satt och gav gas i ca 10 mĩn, tillslut kom han upp över ca 105 grader och fläkten hoppade igång!

Ska spola rent kylsystemet, och i med nytt, och byta termostat. Inte för denna sakens skull, utan det är dags helt enkelt. Ska ändå bli intressant att se om tempen påverkas efter bytet.
Senast redigerad av argahannen 2016-07-05 kl. 16:37.
Citera
2016-07-06, 08:25
Medlem
utan.att.stannas avatar
En 207 1.4 disel, 2007a, typiska fel och bra att kontrollera-saker vid inköp? Tacksamt emot all info. Är Peugot dislar kända för något, neg eller pos? Förbrukning?
Citera
2016-07-06, 21:10
Medlem
Attacherads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
En 207 1.4 disel, 2007a, typiska fel och bra att kontrollera-saker vid inköp? Tacksamt emot all info. Är Peugot dislar kända för något, neg eller pos? Förbrukning?

Kolla styrväxeln så att den inte läcker. Kolla servo efter läckor. Kika så att alla elektronik fungerar som den ska, inkluderat tutan.
Sist men inte minst, kolla skicket på underredet och axlarna samt framvagnen. Ryck lite i hjulen och kolla om något är stumt eller svajar.
Citera
2016-07-07, 18:52
Medlem
Jag har en Peugeot 307 -07 som har börjat gnälla/gnissla när jag startar. Oftast när motorn är varm, mer sällan när den är kall. Det gnäller/gnisslar även vid växling (inte varje gång), samt om jag krypkör på låg växel och ger för mycket gas. Det är inget metalliskt ljud, utan mer ett gummiaktigt pipande/gnisslande. Det verkar helt klart ha med motorn eller avgassystemets rörelser att göra för det kommer framifrån/underifrån någonstans. Motorfäste eller avgasupphängning kanske? Ett djävligt irriterande ljud är det i iallafall. Någon Peugeotmek eller 307 ägare som har haft samma fel och vet vad det är?
Citera
2016-07-07, 19:08
Medlem
Citat:
...och om den inte kickar igång? Ja, man får ju visserligen se att den inte startar men sen då.
Om bilen står stilla och går på tomgång så gör väl inte förtäppning av kylaren någon skillnad.

Mina referenser:
PG 309
PG 306 XSi 1995

Det händer inte alltid bara när det behövs. Har fläkten precis startat när du slår av tändningen så stängs fläkten av först när tempen sjunkit tillräckligt.

Ganska så värdelöst svar! "förtäppning" vad betyder det? Nåja har du meckat överhuvudtaget med en peugeot? Kyler inte systemet som det ska så ska fläkten gå igång, eller hur?

Fläkten går inte på en peugeot 206 av årsmodell 2002 efter att motorn slagits av, övriga modeller av peugeot vet jag inte!
Citera
2016-07-07, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Solver
Jag har en Peugeot 307 -07 som har börjat gnälla/gnissla när jag startar. Oftast när motorn är varm, mer sällan när den är kall. Det gnäller/gnisslar även vid växling (inte varje gång), samt om jag krypkör på låg växel och ger för mycket gas. Det är inget metalliskt ljud, utan mer ett gummiaktigt pipande/gnisslande. Det verkar helt klart ha med motorn eller avgassystemets rörelser att göra för det kommer framifrån/underifrån någonstans. Motorfäste eller avgasupphängning kanske? Ett djävligt irriterande ljud är det i iallafall. Någon Peugeotmek eller 307 ägare som har haft samma fel och vet vad det är?

Kontrollera alla löphjul/lager för vattenpump, kamrem, generator osv. på höger sida är mitt tips!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in