2013-07-30, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nasse76
Hej där gott folk och käre mekaniker

Så här är det att jag har en 2008 Peugeot 107 som inte gått speciellt långt, igår när jag använde bilen var det inga problem men i morse när jag skulle åka till jobbet så var det svårt att få i växlarna, att det liksom tar stutt men sedan går dom i.

Sökte på nätet efter svar och såg att det var någon annan som haft samma problem men det var en 308 och där hade dom provat att bytt växellådsolja utan att komma till rätta med problemet.

Tacksam för svar

I morse när jag stannade och stängde av bilen fick jag knappt i ettans växel, när den var kall och startade den när jag åkte från jobbet så gick det lite bättre.
Citera
2013-07-30, 17:47
Moderator
Citat:
I morse när jag stannade och stängde av bilen fick jag knappt i ettans växel, när den var kall och startade den när jag åkte från jobbet så gick det lite bättre.
Är det inte så att det är nåt med kopplingarna på de där? Kolla med närmsta Peugeotverkstad så har de koll.
Citera
2013-08-10, 17:18
Medlem
Hej! Är det svårt att göra kamrems och vattenpumpsbyte på en Peugeot Partner-99 med 1,9 liters dieselmotor? Tänkte mest på om det behövs några specialverktyg och i så fall vilka? Vilka problem kan man stöta på under bytet? Tacksam för svar!
Citera
2013-08-11, 01:48
Medlem
FreddePisks avatar
varför valde du att jobba med peuqeot ?
Citera
2013-08-26, 15:22
Medlem
dkws avatar
Hej!

Har en peugeot 406 2.0 kombi från 01. Har varit utomlands och bilen har stått ute i två veckor.
Den har startats en gång under tiden jag varit borta (av tjejen) som skulle flytta den till en annan parkeringsplats, och enligt henne så starta bilen på första försöket och utan några som helst bekymmer.

Men när jag skulle starta bilen så gick det inte, motor tuggar men det händer inget. Provade flera gånger och gav lite gas för att försöka få igång den, vilket gick efter några gånger.

Motorn kom igång men så fort man släppte gasen så dog motorn.
Provade att upprepa detta och lät den vara igång med gas pådrag under en längre tid, släppte sedan gasen och motorn dog inte.

Varje gång jag startat motor efter detta så startar den på första försöket (utan att behöva ge gas)

Dock så har motorlampan börjat lysa, ja får dock inga fel på instrumentbrädan, förutom att lampan lyser.

Vad kan vara felet? Jag kör runt med bilen nu och det verkar inte vara några problem än så länge, kanske en givare som är fel eller nått?

mvh
Citera
2013-10-15, 08:57
Medlem
Hej, frugan har en 206cc -03 och nu för tiden när hon startar bilen så kommer breaking fault och airbag fault upp på displayen. För det mesta så räcker det att stänga av bilen och starta den igen en gång för att det ska försvinna, ibland får man göra det fler gånger.
Båda meddelandena kom samtidigt första gången dom kom, nu kommer breaking fault oftast.

Vad kan detta vara?

Dagen innan detta hände så bytte jag bromsar, skivor och belägg, runt om på bilen, om det nu kan spela roll???
Citera
2013-10-15, 10:00
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Anders GP
Hej, frugan har en 206cc -03 och nu för tiden när hon startar bilen så kommer breaking fault och airbag fault upp på displayen. För det mesta så räcker det att stänga av bilen och starta den igen en gång för att det ska försvinna, ibland får man göra det fler gånger.
Båda meddelandena kom samtidigt första gången dom kom, nu kommer breaking fault oftast.

Vad kan detta vara?

Dagen innan detta hände så bytte jag bromsar, skivor och belägg, runt om på bilen, om det nu kan spela roll???
Kolla batteriet till att börja med.
Citera
2013-10-16, 08:37
Medlem
Ok, jag kollar batteriet, har en cellprovare någonstans.
Bilen är annars pigg på starten och snurrar igång så fint. :/

Kan Breaking fault komma utav att det är proppfullt nästan i bromsvätskebehållaren eller är det troligare med en ABS-givare? Bromsskivan vänster fram satt så in i helvete så den fick jag använda både värme och våld för att få bort. Detta kan ju förklara bromsvarningen men knappast airbagen, felen kom heller inte direkt efter bromsbytet utan efter en eller ett par dagar.

Skit bil...
Citera
2013-10-16, 14:02
Medlem
Citat:
Hej där gott folk och käre mekaniker

Så här är det att jag har en 2008 Peugeot 107 som inte gått speciellt långt, igår när jag använde bilen var det inga problem men i morse när jag skulle åka till jobbet så var det svårt att få i växlarna, att det liksom tar stutt men sedan går dom i.

Sökte på nätet efter svar och såg att det var någon annan som haft samma problem men det var en 308 och där hade dom provat att bytt växellådsolja utan att komma till rätta med problemet.

Tacksam för svar
Det är ju samma bil som Toyota Aygo och Citroen C1, och dom har haft problem med kopplingen läste jag nånstans. Kolla på något Toytaforom.
Citera
2013-10-16, 17:25
Medlem
S4r4h93s avatar
Har en Peugeot 306 från -95. Hade för en månad sedan kanske loss förardörren för att komma åt alla ledningar i dörren. Nästan hälften av dem var av, antagligen p.g.a slitage då den är gammal min lilla pärla Men de sladdarna "lappade" vi och drog eltejp irunt så de fungerar nu.

Nu till problemet, märkte för någon dag sedan att fram- och bakhögtalarna på passagerarsidan inte fungerar. De har fungerat felfritt tidigare. Är det nu att ta bort passagerardörren och åtgärda de sladdarna eller sitter de sladdarna också i förardörren? Eller finns det någon annan lösning?

Tacksam för hjälp då det inte är kul att vara utan musik

Appropå bilen, så fungerar centrallåset perfekt, från passagerarsidan. Men på förarsidan så går det bara att låsa upp, då låses alla dörrar upp. Men skall man låsa får man snällt gå runt till passagerarsidan. Varför?
Citera
2013-10-16, 21:43
Medlem
pouandreass avatar
Har en fråga gällande displayen som sitter vid fönstret.

Har installerat en Dynavin, dvs kör ej med orignal radio/cd.
Går det att ändra datum/tid osv utan att behöva använda sig av den gamla enheten?

Tack på förhand,
Citera
2013-10-16, 21:49
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av pouandreas
Har en fråga gällande displayen som sitter vid fönstret.

Har installerat en Dynavin, dvs kör ej med orignal radio/cd.
Går det att ändra datum/tid osv utan att behöva använda sig av den gamla enheten?

Tack på förhand,
Det beror väl på vad för bil du har?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in