Jag har problem med vatten under mattan vid förarplats i en Peugeot 307 sw.
Eftersom en Nissan som jag hade förut också tog in vatten en gång, och jag då lokaliserade felet till en propp som fallit bort under bilen, så tog jag och kikade på underredet på min systers Peugeot (hon har samma modell som jag).
Då märkte jag att det åtminstone finns två hål där hennes bil har plast/gummiplugg, men där min bil saknar det. Hålen finns vid framdörren, i höjd med där man ska sätta domkraften. Ett hål finns alltså vid förarens sida, och ett motsvarande vid passagerarsidan.
Här är en bild på hålet på förarsidan.
http://imgur.com/6kW2L
Ni ser ett avlångt hål först, men det saknar plugg både på min och min systers bil.
Men sedan kommer det runda hålet, som alltså har en "plastkork" i min systers bil. Jag har satt en ballong i hålet för att slippa att dra in vatten där, ifall det ska vara pluggat.
Nu undrar jag förstås om nån har koll på vad det är för hål jag pillat in ballongen i, och huruvida det ska vara pluggat, och om det kan vara orsak till vätan. (Samtidigt ska det sägas att trots att motsvarande hål också är opluggat på passagerarsidan så har jag inte märkt väta där.)
TILLÄGG: Som ni ser kan man dessutom skönja en liten ring i smutsen runt hålet, vilket antyder att det skulle ha varit pluggat förut.