2012-06-20, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sewi
Hejsan, länken du skickar fungerar inte för mig, men ett par felkoder kan finnas i alla bilar, det kan varit temporära bara, sen är det något allvarligare fel med motorn så har man ju vagnskadegaranti.

Jag tycker absolut du ska åka och titta på den, tycker de är hyfsat pigga. Sen är jag ju själv inget Peugeot fan egentligen, jag är ju helt klart yrkesskadad och tänk dig själv, allt jag ser är bara skit med dessa bilar, ursäkta uttrycket.

Men som pendlar bil fungerar den nog helt utmärkt, sen vet man ju att diesel bilar håller generelt sett längre

Jag får ju sällan se de fungerande Peugeot's, men finns många nöjda kunder och många missnöjda, så är det med alla bilmärken.

Jag är också Peugeot Tecnical Adviser, Och jag är heller inget riktigt fan av Peugeot, men som sagt.. Yrkes skada
Citera
2012-06-20, 22:44
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrilleSala
Dom är ju inte kända för att vara tysta precis. men prova först med att skifta fram och bakhjulena.. Om du har däck som är billiga eller gamla så kan dom föra ett jäkla liv.. även fast det är mycket mönster kvar på.

Okej, tack. (Hann precis ställa samma fråga i en ny tråd, då jag inte fått nåt svar.)
Men om det inte hjälper att skifta fram/bak, lönar det sig då att skifta på nåt annat sätt? Jag tror nämligen inte att däcken - som de är placerade nu - har någon koppling till hur de varit placerade förut, eftersom det senaste däcksbytet troligen gjordes hos bilförsäljaren, och inte av den förra ägaren?
Citera
2012-06-24, 12:27
Medlem
MDMAfags avatar
Funderar på att köpa en Peugeot 605 -95 och undrar hur dom är kvalitetsmässigt? Bra bil? Lätt att meka med själv? Svaga punkter?
Citera
2012-06-25, 13:01
Medlem
Guzs avatar
Jag kollade för första gången att plocka fram reservhjulet på 307 sw:an i går, och blev något förvånad över mekanismen.

Håller faktiskt plastfacket, som innehåller domkraften, för påfrestningarna då man vinschar upp hjulet i det? Jag såg att plastfacket (inte vid hålet, men på locket) hade en spricka, och hålet där man fäste tappen som hela paketet hänger i är väl av plast det också. Slits det inte ut, med risk för att hjulet trillar ner?? Och tänk om tappen hamnar lite vid sidan av hålet när man vinschar upp hjulet...

Det känns som om det måste ha hänt att reservhjul lossnat under körning, och fastän mekanismen på sitt sätt är fiffig så blev jag nästan rädd att sätta tillbaks reservhjulet.
Citera
2012-06-25, 14:04
Medlem
Guzs avatar
Hittade en bild:

http://just307.esellution.co.uk/assets/products/1207/listing/003qf3gsFj.jpg

Är det nånting som jag missförstått eller som saknas på min bil, eller är det faktiskt helt enkelt så att den här lådan läggs in under reservhjulet, och sedan sticket man in bulten med vajern i plasthålet mitt i lådan och vinschar upp allt?
Citera
2012-06-26, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Hittade en bild:

http://just307.esellution.co.uk/assets/products/1207/listing/003qf3gsFj.jpg

Är det nånting som jag missförstått eller som saknas på min bil, eller är det faktiskt helt enkelt så att den här lådan läggs in under reservhjulet, och sedan sticket man in bulten med vajern i plasthålet mitt i lådan och vinschar upp allt?

Reflekterade också över den konstruktionen men tänkte att om det vore ett vanligt fel så hade man nog hört om det, såpass många 307or det ändå rullar omkring.

Fast visst känns det som om man ville ha någon sorts förstärkning ändå.
Citera
2012-06-26, 12:55
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopist
Reflekterade också över den konstruktionen men tänkte att om det vore ett vanligt fel så hade man nog hört om det, såpass många 307or det ändå rullar omkring.

Fast visst känns det som om man ville ha någon sorts förstärkning ändå.

Jo, verkligen. När jag kollat runt verkar det - men jag är inte helt 100 - att äldre 307:or (typ fram till 2005 eller nåt i den stilen - skulle ha en lite annan konstruktion, med en metallram som hjulet vilar på. Jag kan ha fel om det, men det låter ju lite tryggare.

Och OM endast modeller från de senaste 6 åren har systemet där hållaren bara fästs i ett hål i plastlådan under hjulet så kunde det ju vara en förklaring till att man inte hört om några tappade hjul - ännu...
Citera
2012-06-27, 07:58
Medlem
Min är en -04, den har plastlådan.
Citera
2012-06-27, 11:42
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopist
Min är en -04, den har plastlådan.

Okej, och den ser inte ut så här?
http://just307.esellution.co.uk/assets/products/889/listing/eNkPqHPgg6.jpg
Citera
2012-06-27, 19:56
Medlem
Guzs avatar
Jag har problem med vatten under mattan vid förarplats i en Peugeot 307 sw.

Eftersom en Nissan som jag hade förut också tog in vatten en gång, och jag då lokaliserade felet till en propp som fallit bort under bilen, så tog jag och kikade på underredet på min systers Peugeot (hon har samma modell som jag).

Då märkte jag att det åtminstone finns två hål där hennes bil har plast/gummiplugg, men där min bil saknar det. Hålen finns vid framdörren, i höjd med där man ska sätta domkraften. Ett hål finns alltså vid förarens sida, och ett motsvarande vid passagerarsidan.

Här är en bild på hålet på förarsidan.

http://imgur.com/6kW2L

Ni ser ett avlångt hål först, men det saknar plugg både på min och min systers bil.

Men sedan kommer det runda hålet, som alltså har en "plastkork" i min systers bil. Jag har satt en ballong i hålet för att slippa att dra in vatten där, ifall det ska vara pluggat.

Nu undrar jag förstås om nån har koll på vad det är för hål jag pillat in ballongen i, och huruvida det ska vara pluggat, och om det kan vara orsak till vätan. (Samtidigt ska det sägas att trots att motsvarande hål också är opluggat på passagerarsidan så har jag inte märkt väta där.)

TILLÄGG: Som ni ser kan man dessutom skönja en liten ring i smutsen runt hålet, vilket antyder att det skulle ha varit pluggat förut.
Citera
2012-07-07, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Okej, och den ser inte ut så här?
http://just307.esellution.co.uk/assets/products/889/listing/eNkPqHPgg6.jpg

Nej. Avlång och helt i plast.
Citera
2012-07-23, 22:15
Medlem
Iverus avatar
För över min fråga hit.

Hej! Skaffade en Peugeot 306 -99 här om dagen. Allt verkade fungera fint utom centrallåset. Det var en säkring som var paj och när man bytte den fungerade det fint. Men då uppstod ett annat problem. Batterilampan börjar lysa och all elektronik går att använda även utan att man har nyckeln i tändningen. Pratade lite med förra ägaren och han hade nyligen meckat med stereon så jag testade att ta ur den. Då fungerade allting som det skulle igen. Men jag undrar hur jag ska fixa så jag kan sätta in en stereo igen utan att problemet återuppstår. Har ej så bra koll på bilar och elfel. Om det kan vara ett par kablar som ligger emot varandra men vad vet jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in