2013-10-16, 21:50
Medlem
pouandreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det beror väl på vad för bil du har?

Peugeot 307 08
Citera
2013-10-16, 22:00
Moderator
Då är det nog svårt, jag ska inte svära på att det är omöjligt men eftersom du plockar bort inställningsknapparna blir det ju lurigt. Om man kollar instruktionsboken finns det ju bilar med den displayen utan radio som har kontroll till den bredvid handbromsspaken. Borde ju gå att koppla in det i efterhand, frågan är var man får tag på nåt sånt och hur dyrt det är. Lyssna med Peugeot.
Citera
2013-10-16, 22:05
Medlem
pouandreass avatar
Citat:
Då är det nog svårt, jag ska inte svära på att det är omöjligt men eftersom du plockar bort inställningsknapparna blir det ju lurigt. Om man kollar instruktionsboken finns det ju bilar med den displayen utan radio som har kontroll till den bredvid handbromsspaken. Borde ju gå att koppla in det i efterhand, frågan är var man får tag på nåt sånt och hur dyrt det är. Lyssna med Peugeot.

Mjo, såg inget i instruktionsboken. Det jag märkte var att Dynavin-enheten synkade med displayen och klockan började gå rätt. Jag har original stereon och har redan fixat det. Vill mer veta ifall jag skulle få något problem i framtiden och glömt bort var jag lagt stereon.
Citera
2013-10-17, 17:47
Medlem
pouandreass avatar
Lugnt. Kom på det själv
Citera
2013-10-17, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders GP
Ok, jag kollar batteriet, har en cellprovare någonstans.
Bilen är annars pigg på starten och snurrar igång så fint. :/

Kan Breaking fault komma utav att det är proppfullt nästan i bromsvätskebehållaren eller är det troligare med en ABS-givare? Bromsskivan vänster fram satt så in i helvete så den fick jag använda både värme och våld för att få bort. Detta kan ju förklara bromsvarningen men knappast airbagen, felen kom heller inte direkt efter bromsbytet utan efter en eller ett par dagar.

Skit bil...

Hade samma symptom på min sambos 206'a, batteribyte löste problemet. Det som händer är att spänningen sjunker för mycket under starten så airbagenheten ger en felsignal. Vi fick indikering på bromsen också, och problemet var intermittent.
Citera
2013-10-17, 20:58
Medlem
mrharakiris avatar
Har en 307a årsmodell 2003 där det hugger/rycker i bromspedalen när man bromsar lite försiktigt. Känslan är lite av ABS pulser i pedalen men inte riktigt samma. Nu idag så tändes även ABS fault i displayen. Nån idé på vad som kan vara fel och vad det kan kosta att fixa?
Citera
2013-10-17, 21:29
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av mrharakiri
Har en 307a årsmodell 2003 där det hugger/rycker i bromspedalen när man bromsar lite försiktigt. Känslan är lite av ABS pulser i pedalen men inte riktigt samma. Nu idag så tändes även ABS fault i displayen. Nån idé på vad som kan vara fel och vad det kan kosta att fixa?
Säker på att det inte är ABS:en som går igång? Spruckna och därmed lösa ABS-kransar är ju annars ett vanligt problem nuförtiden. Tror att kransar går på en eller ett par hundringar styck. Tar väl en timme per sida att byta om man har grejer.
Citera
2013-10-18, 18:32
Medlem
jag har ett problem som kanske hänger ihop. när jag gasar så låter det ett skrapande,vibrerande ljud, först trodde jag att något hjullager var trasigt men sedan upptäckte jag att det slutade när jag gasade, det låter dock bara när man kör bilen och under 50, över detta så försvinner ljudet. låter nästa som någon plåt eller liknade vibrerar vid gas. kan det kanske vara avgassystemet som låter tro.
Sen har jag lite problem med avgaserna som kommer in i kupen
när man kör sakta. Nån som
kanske vet eller har haft samma problem
det är en peugeot307 sw kombi från 2004
Citera
2013-10-18, 18:55
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av nanko
jag har ett problem som kanske hänger ihop. när jag gasar så låter det ett skrapande,vibrerande ljud, först trodde jag att något hjullager var trasigt men sedan upptäckte jag att det slutade när jag gasade, det låter dock bara när man kör bilen och under 50, över detta så försvinner ljudet. låter nästa som någon plåt eller liknade vibrerar vid gas. kan det kanske vara avgassystemet som låter tro.
Sen har jag lite problem med avgaserna som kommer in i kupen
när man kör sakta. Nån som
kanske vet eller har haft samma problem
det är en peugeot307 sw kombi från 2004
Är det en 2-litersmotor måntro? Isf. sitter det en splitter i grenröret som vibrerar vid vissa varvtal, en svetsloppa i mitten av dem löser det. När du ändå har nere främre röret kanske avgasläckaget är uppenbart det med och går att åtgärda vid samma tillfälle.
Citera
2013-10-18, 19:00
Medlem
Citat:
Är det en 2-litersmotor måntro? Isf. sitter det en splitter i grenröret som vibrerar vid vissa varvtal, en svetsloppa i mitten av dem löser det. När du ändå har nere främre röret kanske avgasläckaget är uppenbart det med och går att åtgärda vid samma tillfälle.
det är en 2 liters motor silver kåpa, är inte så duktig på meka , vad skulle det kosta hos en mekaniker?
Citera
2013-10-25, 23:57
Medlem
pouandreass avatar
Tänkte på en sak. Min tuta är så jävla klen. Låter knappt något när jag tutar.
Går detta att fixa själv? Peugeot 08, 307
Citera
2013-10-26, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pouandreas
Tänkte på en sak. Min tuta är så jävla klen. Låter knappt något när jag tutar.
Går detta att fixa själv? Peugeot 08, 307

Det borde vara något som inte är som det ska. På min 307:a och andra Puggar jag har sett/hört har jag reagerat över att signalhornet är väldigt ljudligt på ett, i mitt tycke, positivt sätt till skillnad från de flesta andra moderna bilar som knappast hörs.

Kolla först med en annan likadan bil så att du inte börjar böka med något som inte är fel utan ska vara så.

Har du kollat kabelanslutningar och jordningar? Jag är nästan säker på att det är två signalhorn.

Om anslutningarna eller jordningarna är dåliga får inte hornen tillräckligt med ström och då låter det dåligt.

Du kan ju också testa genom att ansluta plus och minus direkt från batteriet och lyssna. Använd hörselskydd bara.

Om allt annat är uttömt och du ska byta horn så är tredjeparts hos Autoexperten, Mekonomen, Biltema eller liknande betydligt billigare än original.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in