2013-06-20, 14:15
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Waldschrat
Japp, Peugeot 405 Diesel (1993) - är det nåt att ha? Hur är det med reservdelar i dagsläget?

Har hört att många exporterades till Östblocket pga av de ska vara så bra...
Bakaxlarna brukar bli glappa, i övrigt är det ju enkla och pålitliga konstruktioner. Som på alla gamla bilar kolla efter rost. Motorerna var ju då bland det bästa dieselvärlden hade att erbjuda på den tiden, både vad det gäller hållbarhet och bränsleeffektivitet. Så jämfört mot samtida konkurrenter är det inget att tveka på, kan väl vara att MB-dieslarna är lika bra men resten har inget att säga till om.
Reservdelar till motorn lär inte vara nåt problem, PSA var, och är såvitt jag vet, världens största tillverkare av personbilsdieslar. 405r finns det ju fortfarande en del så övriga delar finns ju också, om inte i sverige så på e-bay.
Citera
2013-06-20, 15:31
Medlem
Har en peugot 206, bilen slocknar under körningen vad kan de bero på?
Citera
2013-06-20, 15:37
Medlem
TeEsErs avatar
Om vi pratar gamla Peugeot 605, vad tycker du om 605 3.0 och 605 SV24?

Jag fick aldrig tillfälle att prova dem nära inpå men jag minns min egen 3.0 som rätt slö när jag hade den och mina föräldrars SV24 som väldigt kvick när jag precis fått körkort. Synd att man inte ser så mycket 605r idag längre, det var en rätt trevlig bil på alla sätt.

/T
Citera
2013-06-30, 22:21
Medlem
Dubbelmagnum88s avatar
Är det någon skillnad på vevaxellägesgivare och vevaxelgivare? Är de samma grej eller något annorlunda?
Citera
2013-06-30, 22:40
Medlem
Fuzzs avatar
Det är samma.
Citera
2013-07-09, 15:04
Medlem
Guzs avatar
Körljusen stod på hela natten och bilen var död på morgonen.
När jag laddad den 5-6 timmar testade jag att starta den. Elen gick på, men det dök upp två felmeddelanden som jag aldrig sett förut:

- "Airbags(s) or pretensioner seat belt(s) faulty"
och
- "Brake system faulty" (kan ha varit "Braking system..." ocskå, men ni fattar).

Bilen startade inte (var väl så att batteriet inte var tillräckligt laddat), men jag undrar angående felmeddelandena. Varför dyker de plötsligt upp i samband med laddningen?

Det står i instruktionsboken att man ska vänta i någon minut innan man startar efter att man kopplat i batteriet. Jag tolkade det så att man - efter att man vridit nyckeln halvvägs - ska vänta innan man startar motorn. Är det så, eller ska man vänta innan man överhuvudtaget slåt på strömmen?
Citera
2013-07-09, 16:25
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Körljusen stod på hela natten och bilen var död på morgonen.
När jag laddad den 5-6 timmar testade jag att starta den. Elen gick på, men det dök upp två felmeddelanden som jag aldrig sett förut:

- "Airbags(s) or pretensioner seat belt(s) faulty"
och
- "Brake system faulty" (kan ha varit "Braking system..." ocskå, men ni fattar).

Bilen startade inte (var väl så att batteriet inte var tillräckligt laddat), men jag undrar angående felmeddelandena. Varför dyker de plötsligt upp i samband med laddningen?

Det står i instruktionsboken att man ska vänta i någon minut innan man startar efter att man kopplat i batteriet. Jag tolkade det så att man - efter att man vridit nyckeln halvvägs - ska vänta innan man startar motorn. Är det så, eller ska man vänta innan man överhuvudtaget slåt på strömmen?

Uppdatering om detta: en timme senare gick jag ut och testade igen, och bilen startade. Denna gång syntes inga varningssignaler överhuvudtaget. Kan jag räkna med att allt är i skick då?
Citera
2013-07-11, 18:56
Medlem
Dubbelmagnum88s avatar
Hur mäter man för att se om vevaxelgivaren är trasig? Förklara gärna utförligt då jag är kass på detta.
Citera
2013-07-13, 16:00
Medlem
Hej Peugeot mekaniker. Har en 407 SW V6 3.0.
Frugan körde tomme på den och efter det så står det Depollution fault system i meddelanden och motorlampan blinkar, samt bilen går för jädrans kasst.... Gjorde knappt 110 km/h på motorväg på väg hem. Ingen kraft eller ork i motorn alls.
Bränslesystemet? Ska man rensa någonting eller så?
Citera
2013-07-14, 22:00
Medlem
Foxsakes avatar
Jag har en 106 sport 97a som jag fick i princip gratis. Problemet som är, är att varken hastighetsmätaren eller varvräknaren fungerar, de lär inte besiktningen uppskatta!

Jag skulle dock uppskatta att åka till jobbet med förbrukning 0,5l bensin.

Tips?
Citera
2013-07-29, 17:01
Medlem
Hej där gott folk och käre mekaniker

Så här är det att jag har en 2008 Peugeot 107 som inte gått speciellt långt, igår när jag använde bilen var det inga problem men i morse när jag skulle åka till jobbet så var det svårt att få i växlarna, att det liksom tar stutt men sedan går dom i.

Sökte på nätet efter svar och såg att det var någon annan som haft samma problem men det var en 308 och där hade dom provat att bytt växellådsolja utan att komma till rätta med problemet.

Tacksam för svar
Citera
2013-07-29, 19:05
Medlem
Hejsan. Har en Peugeot 807 -06. Gå det att byta El-centralen (den som sitter vid handsfacket) utan om-programmering. Har fått tag på en beg. central som jag har bytt men då startar inte motorn. Sätter jag tillbaks den gamla så funkar det. Frågade på en Peugeot verkstad om problemet och dom tyckte att jag skulle vända mig till något forum på nätet, för dom visste inte.

Man kan ju tycka vad man vill om märkesverkstäder..........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in