Citat:
Ursprungligen postat av
Lyckligagatanden
Enligt kommissionens rapport kan utfasningen av kolkraften ske så tidigt som till 2035. Minst 40 miljarder euro föreslås i stöd till de regioner som påverkas av utfasningen.
Jag kan väl nämna att i Tyskland 2019 förnybara energikällor gick förbi kol som var 38% och det är positivt, men ser du inte att utfyllnaden är kol, tyskarna fyller upp behovet med kol (38%) och köper in el från Sverige, det är inte så miljövänligt eller hur?
Kanske du ska Googla lite..
Jo, jag har också en hel del att lära. I nuläget är min slutsats , vindkraftsutbyggnad pågår i en stor del av Europa,det är bra. Använd befintlig kärnkraft så länge som det är möjligt. Bygg ny kärnkraft i länder som är nettoelimportörer. Satsa på smarta elnät. Energilagring tex via vätgas kommer. Reservkraft via kol kan tillåtas. En del industri, där det lämpar sig, kan släcka ner verksamheten tillfälligt vid ev effektbrist mot att de får elrabatt övriga tider. Energieffektivisera !
Kol, olja och helst också gas skall fasas ut så snabbt det bara går. Att vi inte har någon klimatkris är ju bara idioti !