2020-01-11, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Just nu är vindkraft 28,2% av den totala produktionen. Något mer än de 1,4% som ts pratade om.Vi exporterar sisådär 25% av vår elproduktion för tillfället. Jag vet att det blåser bra nu. Jag märkte inte att ett kärnkraftsverk stängdes för en tid sedan.
En reaktor har stängts ned. R2. Dock hade den redan halverat sin produktion sedan ett år tillbaka så därför märker du inte av någon större effekt av att R2 stängts ned. Värre blir det när R1 stängs ned. Då försvinner mycket el från Nordpool.
Citera
2020-01-11, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Påstår du att typ en tredjedel av svenska hushållen och all övrig konstruktion i landet som kräver el, använder el producerad av vindkraft? Aldrig i helvetet.

Du tillhör bevisligen de faktaresistentas skara.
Citera
2020-01-11, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 50Hz
En reaktor har stängts ned. R2. Dock hade den redan halverat sin produktion sedan ett år tillbaka så därför märker du inte av någon större effekt av att R2 stängts ned. Värre blir det när R1 stängs ned. Då försvinner mycket el från Nordpool.

Så är det säkert. Enligt min uppfattning bör vi behålla kärnkraften . Men ts snack om vindkraften är oförnuftig.
Citera
2020-01-11, 19:30
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

Just nu 28,6% vindkraft.

LL

Visst. Det blåser som faan just nu så då måste man dumpa den producerade elen till våra grannar till bottenpriser antingen grannarna behöver den eller inte.

Men skryta kan man. Svensk energipolitik i ett nötskal.
Citera
2020-01-11, 19:37
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Visst. Det blåser som faan just nu så då måste man dumpa den producerade elen till våra grannar till bottenpriser antingen grannarna behöver den eller inte.

Precis!

Vad gör man med kraftvärmen?

Man kan ju inte sluta göra fjärrvärme bara för att det blåser, och kärnkraften går konstant.

Bäst att dumpa överskottet.

LL
Citera
2020-01-11, 19:53
Medlem
Citat:

Det är väl trevligt att priserna är låga. Det lär ju gynna en del kunder med direktvärmande el som enda uppvärmningskälla. Att det dessutom var på gränsen till rekordvarmt i december och troligen i januari gör inte saken sämre. Nu har vi råd med högre drivmedelspriser !
Citera
2020-01-11, 20:05
Medlem
Vedklyvens avatar
Den nuvarande odemokratiskt skapade JÖK-regeringen är helt Kokko. Samtidigt som man driver en alarmistisk klimatpolitik där undergången på grund av köloxidutsläppen påstås vara nära så stänger man av två kärnkraftreaktorer. Det går åt minst 2000 vindkraftverk, 200-250 meter höga med 100 meters propellrar för att någorlunda kunna ersätta de avstängda reaktorerna. Bör placeras i södra Sverige på grund av effektbalansen. Sydsvenska Höglandet är hotat. Kommer att driva bort människor från landsbygden som Centerpartiet påstår sig värna om.
Citera
2020-01-11, 20:12
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Det är väl trevligt att priserna är låga. Det lär ju gynna en del kunder med direktvärmande el som enda uppvärmningskälla. Att det dessutom var på gränsen till rekordvarmt i december och troligen i januari gör inte saken sämre. Nu har vi råd med högre drivmedelspriser !

Ja man ska ju alltid försöka "Look On The Bright Side Of Life", men den här JÖk-regeringens energipolitik gör mig enbart deprimerad.
Citera
2020-01-11, 20:27
Medlem
Citat:
Ja man ska ju alltid försöka "Look On The Bright Side Of Life", men den här JÖk-regeringens energipolitik gör mig enbart deprimerad.

Energipolitiken vilar väl på energiöverenskommelsen. Så politiken är ju inte ny. Personligen vill jag att kärnkraften skall behållas. Jag vänder mig mot ts bild av vindkraften. Den kommer att vara ett viktig bit av vår framtida elproduktion. Många här på Flashback brukar hylla danska politiker. De har som mål att vindkraft skall stå för 80% av elproduktionen senast 2030. Men hyllningarna kanske bara gäller deras invandringspolitik ? Energipolitiken verkar vara grön inte brun !
Citera
2020-01-11, 20:46
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Energipolitiken vilar väl på energiöverenskommelsen. Så politiken är ju inte ny. Personligen vill jag att kärnkraften skall behållas. Jag vänder mig mot ts bild av vindkraften. Den kommer att vara ett viktig bit av vår framtida elproduktion. Många här på Flashback brukar hylla danska politiker. De har som mål att vindkraft skall stå för 80% av elproduktionen senast 2030. Men hyllningarna kanske bara gäller deras invandringspolitik ? Energipolitiken verkar vara grön inte brun !

Varför drar du in en brun tanke om ev. hyllningar och pratar om Danmarks invandringspolitik, är danskarna bruna och vad har det med tråden att göra?
Vindkraft fungerar bra i ett land som Danmark som är platt och är omringad av vatten men kanske inte lika bra i Sverige där kärnkraften är ett bättre alternativ.

Utveckla istället kärnkraften från deras 60/70-tals teknik och skapa värme i alla Svenska hem till en billig penning, Elbolagen har haft sin Guldkalv allt för länge och den ska slaktas!
Citera
2020-01-11, 20:48
Medlem
51,4% av den producerade elen kommer just nu ifrån vindkraft i Litauen. I Danmark var det 60% om jag kommer ihåg rätt. Pga hög ålder är det dock tveksamt om jag gör det. Ts kan känna sig blåst !
Citera
2020-01-11, 20:50
Medlem
Var i ankdammen är vindkraft riktigt bra?

Som jag uppfattat det är vindkraft riktigt bra i Hollande, utanför Ijselmeer o några andra kustställen,
men de förutsättningarna finns väl inte här - möjligen någonstans på västkusten o kanske någonstans högt i fjällen - men har vi vindkraft där`?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in