Citat:
Ursprungligen postat av Thuriaz
Fyll även på att underhåll för dem ligger i miljonklassen. Iaf kullagerbyte vad jag har fått höra.
Jaha och? Kärnkraft ligger i miljardklassen men det är inget att tala om eller?
Förespråkar inte vindkraft, men jag har hellre det än kärnkraft.
Har du tänkt på TS att oavsett ifall ett kärnkraftverk har stängts ner, så måste du fortfarande kyla ner det? Detta kostar mycket energi det med. Ett vindkraftverk monterar man bara ner direkt och kostar inte alls så mycket.
Jag är faktiskt inte förvånad över att det är just de borgliga som vill ha kärnkraft. De säljer ut statliga el bolag för att få fina siffror i redovisningen. Sen vet dom att de tyska köpmännen kommer att höja elpriserna gigantiskt. Vilket resulterar i att folk kommer be politikerna om ett kärnkraftverk och då ska det spenderas miljarder på att bygga det. Snacka om att kasta pengarna i sjön.
Varför ska vi ens ha kärnkraft i det här landet? När bara 2 utav de 10 reaktorerna vi har, används?
Känner mig inte bekväm i det med tanke på att de anställda vid kärnkraftverken var berusade. 2006 och förra året, så gick även något snett som kunde resulterat i en liknande olycka som i Tjernobyl. Vet inte vilket kärnkraftverk det var, men vi hade tur iallafall!
Kan däremot tillägga att jag är positiv till fusion. Lyckas någon klura ut hur vi ska använda oss utav det på ett ofarligt sätt så vore det klockrent.
Och vildegorn: Föredrar du att djur och människor muteras istället? Tjernobyl skadade/påverkade med säkerhet ett större antal djur och människor än alla världens vindkraft tillsammans. Det sämsta argumentet jag hört för vindkraft är att folk inte skulle vilja ha det i närheten utav sin gård? Hur farligt kan det va? Man kan investera i solceller om man är skrämd utav blotta storleken.