2011-11-24, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Har du supit loss totalt i dina lögn orgier om hur mycket skattepengar du ska försöka lura av svenska folket?

1. Bra där, ett erkännande av personernas obetydlighet.
2. Bra där, ett erkännande av att kärnkraften utan problem kan försörja hela Sverige med el. Däremot ljuger du fortfarande om toppar och dalar avseende kärnkraftverkens produktion. Det är inte produktionen som ändras utan efterfrågan, så vad du säger om Frankrike är att Frankrike vid vissa tidpunkter behöver mer el än vad deras kärnkraftverk kan producera. Ett enkelt sätt att lösa detta är förstås att bygga fler kärnkraftverk.
3. I dagens tryckta DN framförs stora klagomål på variationen i tillgång och prissättningen av elektricitet. Detta är inget nytt argument men bygger vidare på det skatteresonemang som jag framförde igår i tråden. Tillägget från DN är att prishöjningarna pga vindkraft medför att skatteunderlaget sabbas ännu mer eftersom prishöjningarna som effekt av variationerna i tillgång gör det väldigt svårt för exportföretag att effektivt planera sin verksamhet då det plötsligt kan dimpa in en "extra räkning" på 5 millar en månad. Vidare hyser man stor skräck inför vintern och misstänker att vintern kommer att straffa husägare stort (även om vi studerat fenomenet i tråden samt siffrorna från EON vet att flerfamiljshusen, kolonialbarrarna och miljonprogrammet kommer att dra det tyngsta lasset efter företagen).
4. Mina siffror beskriver väldigt träffsäkert hur situationen är och hur otroligt värdelös-värdeförstörande dagens vindkraft är. Att du vägrar att ta till dig det innebär ju inte att resten av folket inte tar till sig informationen.
5. http://world-nuclear.org/uploadedImages/org/info/US_Electricity_Production_Costs.png visar tydligt att du har fel, men vill du prata om rättvisa så kan man ju faktiskt påpeka att subventionerna gör att vindkraftverken inte betalar någon skatt i praktiken utan enbart tillförs skattemedel utan att de genomför någon motprestation alls..... då duger det inte att skrika vad dillar du om utan du måste ha några konkreta argument emot. Vidare är det väldigt mycket skatt på just uranbrytning, processande av uran samt transporter mm.

Vilka skattepengar ska jag lura av svenska folket? Jag äger ingen vindkraft och planerar definitivt inte att göra det heller? Varför förutsätter du att jag på något sätt lobbar för vindkraft? Det jag vill få fram är att om vi ska kunna hålla den här debatten på en nivå där det ens är värt att hålla den så måste man ju i vart fall kunna presentera fakta med bevis (dvs källor). Debatten om vindkraft är ofantligt plågat av detta då det är väldigt många som inte har en aning om vad de pratar om som ska vara med och uttrycka sig.

Ett bra exempel, om du frågar en ägare/projekterare vilken kapacitetsfaktor ett vindkraftverk har så landar det i många fall på 30-40% medan om du frågar någon "lite anti vindkraft" så får du svaret 5-15%. Frågar du någon som äger ett vindkraftverk så tjänar han pengar på det, medan du säger att han stjäl pengar av staten.

1.
2. Visst, men att bara bygga ut tills dess att vi alltid täcker alla behov är ju inte direkt realistiskt när elkonsumptionen varierar med 50% mellan dag och natt t ex. Det finns en anledning till varför kärnkraft används som baskraft, absolut inget fel i ditt resonemang, men i verkligheten är det dock skräp.
3. Eftersom att vindkraft är så uruselt och bara producerar 3 % av elektriciteten så bör den väl ändå inte kunna lastas för denna hemskhet alldeles ensam? Det har ju snarare att göra med uppdelningen av elzoner. Är det måhända denna artikel? http://www.dn.se/ekonomi/skansk-ilska-over-elpris
Hursom eftersom att jag inte har tidningen tillhanda så kan jag inte kommentera det vidare, men jag gissar på att det mest är angående elzoner.

Det kanske rent av beror på detta? http://www.vattenfall.se/sv/aktuellt-driftlage-ringhals.htm

4. Vi pratade ju lönsamhet, och att ena gången se det från staten och snacka 3 kr/kWh och andra snacka 2 öre innan skatt är ju lite fel. Vindkraft är inte billigt, det har jag aldrig försökt påstå, men debatten måste ju ha riktiga siffror som går att jämföra. Vägrar ta till mig? Jaja

5. Din källa säger ju fortfarande 2 cent per kWh, säger inte att det är dyrt, bedrägligt eller något annat, bara att det är fel. 2 cent =/= 2 öre. Det spelar ingen roll för kärnkraftens skull att det är skatter på uranbrytning/transporter för det är en väldigt liten del av kostnaderna inom kärnkraften (vilket din graf däremot visar). Du behöver inte spä på (med vilje misstolka/förvirra) information om kärnkraft/vindkraft utan det skulle kunna sköta sig självt. Vindkraften har inte en chans på något plan över huvud taget om man skulle se till vad de kan prestera för en viss investering, det är jag helt med på.

Du svarade ju inte ens på min poäng om att du bara valt att ta med en liten del av kärnkraften och säger sedan att kärnkraft är så bra, medan du ska givetvis ta med vindkraftens produktion, lån, subventioner och allt annat som är negativt. Men när det handlar om Kärnkraft så duger det att ta med tillräckligt för att det ska se bra ut?
Senast redigerad av Nesvop 2011-11-24 kl. 19:35.
Citera
2011-11-24, 19:27
Medlem
förstår inte kärnkraftsälskarna

kärnkraft kostar idag mer än vindkraft, varför skall vi subventionera en miljömässigt sämre energikälla?

Idag är det win-win att satsa på vindkraft
Citera
2011-11-24, 20:02
Medlem
joelps avatar
Citat:
1. Jag har tydligen räknat alldeles för lågt. Vindkraftverken får närmare 1,00 kr per kWh och inte kring 0,72 Kr som jag tidigare skrev. Tydligen finns det tonvis med EU-subventioner, kommunala subventioner och liknande att ta till förutom diverse statliga investeringsprogram.
"Bara genom elcertifikaten får vindkraften ett bidrag på 36 öre per kWh, som ökar till nästan en krona om man tar hänsyn till annat stöd, exempelvis statliga bidrag för ”introduktion av vindkraft” och ”bidrag för uthållig energianvändning” och så vidare. Spotpriserna på elmarknaden för de större deltagarna ligger ofta kring 50 öre per kWh." http://www.contra.nu/c113prov.html
Du är nu lagligen skyldig mig omkring 1 miljon och eventuellt mer, men jag antar att du gömmer bakom fluff begreppet "tjänar" och att du rent skattemässigt och lagligen inte kommer att tjäna några pengar alls.
2. El-certen uppgår till ca: 5 öre för slutkonsumenten av elpriset och är en piss i mississipi rent subventionsmässigt.

Det skulle vara intressant att se den uträkningen. Jag kan då inte se några referenser till bidrag man kan söka. Om jag försöker hitta ett bidrag jag kan få så hittar jag nada. Det är utvecklingspengar till branschen, samt gamla subventioner du pratar om. Innan elcertet hade börjat användas. Om du kan fixa 10 miljoner i bidrag till ett verk som kostar hälften så kan du ta 90%, promise! Så hittills har jag inte fått möjlighet till en krona till mitt verk pga dig. Och det verkar knepigt att göra affärer med dig om den klena länken skulle räknas till att jag kunde hitta finansiering till mitt verk. Du tvingade bara mig att läsa massa dynga. Verket kommer klara sig bra ändå, med kalkylen jag presenterat tidigare.

När man kalkylerar på verk så måste man räkna att minst 10% går direkt till att ansluta det mot elnätet. Delar av utrustningen behåller sedan svenska kraftnät.

Det ena bidraget du talar om:

Citat:
Anslaget avser bidrag till teknikupphandling för
att utveckla och introducera ny energieffektiv
teknik på marknaden samt kompletterande stöd
till marknadsintroduktion av energieffektiv teknik
. Anslaget får även användas för informations-,
utvecklings- och demonstrationsinsatser
avseende konvertering mellan olika system för
uppvärmning. Vidare får anslaget användas för
genomförandet av EU-rättsakter samt annat internationellt
samarbete inom energieffektiviseringsområdet
och därtill hörande metod-, utvecklings-
och utredningsarbete. Anslaget får
användas till utveckling av styrmedel för energieffektivisering.
Av anslaget planeras 9 miljoner
kronor att disponeras av Boverket för arbetsuppgifter
som följer av genomförandet av EGdirektivet
om byggnaders energiprestanda.
Regeringens överväganden
Spridning och användande av ny teknik är en
förutsättning för att de högt ställda målen för
energieffektivisering ska vara möjliga att uppnå.
Ny teknik kan också bidra till bättre
förutsättningar för hållbar utveckling och
minskat beroende av fossil energi. I
budgetpropositionen för 2010 avsatte regeringen
medel för dessa insatser t.o.m. 2012. Regeringen
föreslår i denna proposition att insatserna för
teknikupphandling och marknadsintroduktion
av energieffektiv teknik samt för genomförandet
av EU-rättsakter inom energieffektiviseringsområdet
och internationellt samarbete
inom anslaget förlängs under 2013 och 2014.
Regeringen föreslår att 118 673 000 kronor
anvisas för 2012.

Det andra:

Citat:
Anslaget får användas för bidrag till
teknikutveckling och marknadsintroduktion av
storskaliga vindkraftstillämpningar.
Genom beslut om propositionen Miljövänlig
el med vindkraft – åtgärder för ett livskraftigt
vindbruk (prop. 2005/06:143, bet.
2005/06:NU21, rskr. 2005/06:362 Mitt inlägg, deras sammanfattning av propRegeringen vill med propositionen betona vikten av att kommuner, länsstyrelser och andra myndigheter aktivt bidrar till förbättrade förutsättningar för planering av en lokalt förankrad, förnybar och långsiktigt hållbar elproduktion från vind, i propositionen också benämnt vindbruk.)) har riktlinjer
för stödperioden 2008–2012 lagts fast.
Regeringens överväganden
Regeringen föreslår att 70 000 000 kronor anslås
för 2012.

http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=37&doktyp=prop&dok_id=GZ031d34&rm=2011/12&bet=1

El-certen kostar enligt länken jag gav ovan. Eftersom det bara är 18% av elen som når konsumenten som är certad så låter 5öre/köpt kWh inte orimligt nej, beroende på när din el-leverantör köper el-certen. De ger inte som du säger 36 öre till producenten. Om de kostade så mycket skulle företagen skita i att köpa dem och ta straffavgiften.

Återigen har du inte presterat något av kvalitet. Jag är ändå öppen för att se nackdelarna med dessa "trehövdade vidunder".
Senast redigerad av joelp 2011-11-24 kl. 20:19.
Citera
2011-11-24, 20:18
Medlem
Norrlaningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
förstår inte kärnkraftsälskarna

kärnkraft kostar idag mer än vindkraft, varför skall vi subventionera en miljömässigt sämre energikälla?

Idag är det win-win att satsa på vindkraft

Osäker på om du trollar eller inte. Men tänk om det där lite. Vad skulle hända om vi avvecklar kärnkraftverken, och de där förbannade snurrorna slutar producera el? Jo vi köper in el från Polen och Tyskland, och jag tror knappast att det är så kallad "grön el". Samt det blir dyrare, vindkraftverk är inte en lönsam energikälla. Inte som det är nu, och det är minst 10 år om inte mer innan utvecklingen har gått så långt fram att det är lönsamt. Fan, de här "vågmaskinerna" man har på botten är typ mer lönsamma...
Citera
2011-11-24, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joelp
Det skulle vara intressant att se den uträkningen. Jag kan då inte se några referenser till bidrag man kan söka. Om jag försöker hitta ett bidrag jag kan få så hittar jag nada. Det är utvecklingspengar till branschen, samt gamla subventioner du pratar om. Innan elcertet hade börjat användas. Om du kan fixa 10 miljoner i bidrag till ett verk som kostar hälften så kan du ta 90%, promise! Så hittills har jag inte fått möjlighet till en krona till mitt verk pga dig. Och det verkar knepigt att göra affärer med dig om den klena länken skulle räknas till att jag kunde hitta finansiering till mitt verk. Du tvingade bara mig att läsa massa dynga. Verket kommer klara sig bra ändå, med kalkylen jag presenterat tidigare.

När man kalkylerar på verk så måste man räkna att minst 10% går direkt till att ansluta det mot elnätet. Delar av utrustningen behåller sedan svenska kraftnät.
Det ena bidraget du talar om:
Det andra:
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=37&doktyp=prop&dok_id=GZ031d34&rm=2011/12&bet=1

El-certen kostar enligt länken jag gav ovan. Eftersom det bara är 18% av elen som når konsumenten som är certad så låter 5öre/köpt kWh inte orimligt nej, beroende på när din el-leverantör köper el-certen. De ger inte som du säger 36 öre till producenten. Om de kostade så mycket skulle företagen skita i att köpa dem och ta straffavgiften.

Återigen har du inte presterat något av kvalitet. Jag är ändå öppen för att se nackdelarna med dessa "trehövdade vidunder".

1. Du får väl läsa den refererade artikeln, för bövelen. http://www.contra.nu/c113prov.html
2. Att vissa subventioner kastades i papperskorgen i samband med artikeln och som ett resultat av "gay-väderkvarnens" frånfälle är inte konstigt. Men du kan fortfarande hitta bidrag från både EU, start-bidrag och kommunala bidrag (vilket verkligen inte vindkraft är ensamt om, bland såkallade "miljöon" idéer). Kanske därför alla Kraft&Kultur gick åt helvete samt nu är en polisutredning.
3. Tyvärr måste man vara oärlig för lyckas med sådant, men det går genom att splitta bidragsansökan på olika juridiska storheter och genom det faktum att statliga delar, kommun, EU och andra bidragsorganisationer aldrig samkör sina register.
4. Uppenbarligen är verken olönsamma även med subventioner om 1kr/kWh. Se Vestas, Kraft&kultur samt mer kända Arise windpower.
5. Mattias Rapp. Claes Västerteg. Fagerström ser inte klimatutmaningen. Svd. 12/11-09
http://teknikdebatt.se/debatt/klargorande-om-vindkraft-infor-vind-2010
http://www.wetterstrand.com/ffsv/images/stories/files/FSL20100710SanningarVindkraft.pdf
http://www.lansstyrelsen.se/sodermanland/Sv/miljo-och-klimat/klimat-och-energi/klimat-och-energiarbete-i-sodermanland/Pages/fornybar-energi.aspx
http://www.boverket.se/Bidrag--Stod/Planeringsstod/
Citera
2011-11-24, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nesvop
Vilka skattepengar ska jag lura av svenska folket? Jag äger ingen vindkraft och planerar definitivt inte att göra det heller? Varför förutsätter du att jag på något sätt lobbar för vindkraft? Det jag vill få fram är att om vi ska kunna hålla den här debatten på en nivå där det ens är värt att hålla den så måste man ju i vart fall kunna presentera fakta med bevis (dvs källor). Debatten om vindkraft är ofantligt plågat av detta då det är väldigt många som inte har en aning om vad de pratar om som ska vara med och uttrycka sig.

Ett bra exempel, om du frågar en ägare/projekterare vilken kapacitetsfaktor ett vindkraftverk har så landar det i många fall på 30-40% medan om du frågar någon "lite anti vindkraft" så får du svaret 5-15%. Frågar du någon som äger ett vindkraftverk så tjänar han pengar på det, medan du säger att han stjäl pengar av staten.

1. Det där är rent skitsnack eftersom du lobbar för vindkraft och ej heller (precis som alla vindkraftsproducenter) kan leverera några relevanta referenser.
2. Det finns massvis med vindkraftsproducenter som ett tag hade den informationen tillgänglig på nätet, innan de gick i KK. De flesta mindre vindkraftverk av storleksordningen 15m hög, låg kostnad hade i praktiken en produktiv tid på omkring 2-5%, beroende av installation och förutsättningar. Att vissa vindkraftsparker långt ute till havs är något bättre är en annan fråga, de kanske har en produktiv tid mellan 10-40% men samtidigt andra kostsamma problem.
3. Det finns inte enda vindkraftsägare som kan bevisa att denne tjänar pengar på sin vindkraft utan subventionerna. Vidare överstiger alltid subventionerna de redovisade "subventionsvinsterna" med en faktor om 10-20 ggr.

Citat:
Ursprungligen postat av Nesvop
1.
2. Visst, men att bara bygga ut tills dess att vi alltid täcker alla behov är ju inte direkt realistiskt när elkonsumptionen varierar med 50% mellan dag och natt t ex. Det finns en anledning till varför kärnkraft används som baskraft, absolut inget fel i ditt resonemang, men i verkligheten är det dock skräp.
3. Eftersom att vindkraft är så uruselt och bara producerar 3 % av elektriciteten så bör den väl ändå inte kunna lastas för denna hemskhet alldeles ensam? Det har ju snarare att göra med uppdelningen av elzoner. Är det måhända denna artikel? http://www.dn.se/ekonomi/skansk-ilska-over-elpris
Hursom eftersom att jag inte har tidningen tillhanda så kan jag inte kommentera det vidare, men jag gissar på att det mest är angående elzoner.

Det kanske rent av beror på detta? http://www.vattenfall.se/sv/aktuellt-driftlage-ringhals.htm

4. Vi pratade ju lönsamhet, och att ena gången se det från staten och snacka 3 kr/kWh och andra snacka 2 öre innan skatt är ju lite fel. Vindkraft är inte billigt, det har jag aldrig försökt påstå, men debatten måste ju ha riktiga siffror som går att jämföra. Vägrar ta till mig? Jaja

5. Din källa säger ju fortfarande 2 cent per kWh, säger inte att det är dyrt, bedrägligt eller något annat, bara att det är fel. 2 cent =/= 2 öre. Det spelar ingen roll för kärnkraftens skull att det är skatter på uranbrytning/transporter för det är en väldigt liten del av kostnaderna inom kärnkraften (vilket din graf däremot visar). Du behöver inte spä på (med vilje misstolka/förvirra) information om kärnkraft/vindkraft utan det skulle kunna sköta sig självt. Vindkraften har inte en chans på något plan över huvud taget om man skulle se till vad de kan prestera för en viss investering, det är jag helt med på.

Du svarade ju inte ens på min poäng om att du bara valt att ta med en liten del av kärnkraften och säger sedan att kärnkraft är så bra, medan du ska givetvis ta med vindkraftens produktion, lån, subventioner och allt annat som är negativt. Men när det handlar om Kärnkraft så duger det att ta med tillräckligt för att det ska se bra ut?

1.
2. Ditt resonemang är helt felaktigt. Givetvis måste man ha tillgång till överkapacitet för att ett energisystem skall fungera. "Brownouts" är ett direkt hot mot svenskt industri och investeringar i storleksordningen "världskrig". Vidare tyder ditt resonemang på att du inte fattar någonting om energi.
3. Den nya indelningen av zoner är exceptionellt bra ur prissättningssynpunkt och adresserar helt klart tidigare massiva klagomål på just orättfärdig prissättning, kolonialism och styrd elbrist. Angående Ringhals så är verket mer eller mindre satt under tvångsförvaltning pga. ledning misstänks för sabotage mm. av den lägre misstankegraden och detta med syftet att driva upp elpriserna. En liknande olycka skedde i export/import linan till Norge vintern innan och medförde prisstegringar på omkring 15-30 öre/kWh när det var som värst. Det är alltså extremt lönsamt i vissa fall att stänga ned energiproduktion ifall man skurit av tillförseln. Ett ganska känt fenomen, främst från Kalifornien..... men även från andra ställen. Enron exempelvis. Det är alltså inga problem att sköta Ringhals perfekt, men eftersom Elmarknaden manipuleras på det vis som skett så saknas alla motiv till att inte agera stråtrövaraktigt, vilket förstås Danskarna var medvetna om när de krävde Barsebäcks stängning då de har de svenska problemen i kubik.
4. Skatt är den absolut största kostnaden inom många branscher som olja, kärnkraft, trä, vattenkraft mm. Alla dessa branscher tvingas att betala skatter i storleksordningen 75-95%. Detta medför att priset för slutkonsumenter blir fruktansvärt mycket högre än vad priset innan skatt är för producenterna. Det är bara att ta till sig.
5. Du misslyckades tydligen att förstå att 2 cent 2008 = 10 öre 2011. Och detta är inklusive skatt. Kostnaden innan skatt är alltså omkring 2 öre per kWh.
6. Det är bra att du medger att vindkraften inte har en chans någonstans. Däremot har du fel angående USAs kärnkraft. USA har inte byggt några kärnkraftverk på närmare trettio år och materialet är excellent ur jämförelse synpunkt då det inte omfattar några "nya extremiteter, specialfall osv." utan helt enkelt är vanliga ineffektiva, omoderna saker av samma sort som alla nationer har några stycken av. Nya kärnkraftverk är självfallet säkrare, billigare, har högre effektivitet och kan använda uranet många gånger om.
Citera
2011-11-24, 21:32
Medlem
Cradleoffilths avatar
Hej och hå, börjar bli många sidor nu och ändå.....

var är svaret på 3-4 dagars vindstilla arktisk kyla över hela landet? Frågan har nu ställts av åtminstonde 3-4 personer i tråden. Det enda som varit i närheten av ett svar är att man ju kan stänga den tunga industrin under några dagar, vilket är så verklighetsfrämmande att man häpnar. Så kom igen nu, vad skall man med vindkraft när den inte levererar ett jota när vi som mest behöver det?
Citera
2011-11-24, 21:34
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
2. Det finns massvis med vindkraftsproducenter som ett tag hade den informationen tillgänglig på nätet, innan de gick i KK. De flesta mindre vindkraftverk av storleksordningen 15m hög, låg kostnad hade i praktiken en produktiv tid på omkring 2-5%, beroende av installation och förutsättningar. Att vissa vindkraftsparker långt ute till havs är något bättre är en annan fråga, de kanske har en produktiv tid mellan 10-40% men samtidigt andra kostsamma problem.

Finns en utmärkt sida med svensk statistik över driften på vindkraft i Sverige:
http://www.vindstat.nu/

Just nu är utnyttjandet 19%

edit:19% var på gotland.
Citera
2011-11-24, 22:15
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazycowboy
Sitt med på ett informationsmöte på landsbygden inför vindkraftsbyggande. Då skulle du inte tvivla. Tror du verkligen att gemene man på landet vet skillnaden i pris på olika sätt att framställa el? Nej, inte direkt. Har inte ens med saken att göra. Det handlar bara om att sätta sig på tvären och tjafsa så mycket som möjligt. "Kan inte jag, ska inte han få". Så resonerar bonntjyvarna på landet överlag.
Sen skyller de på att priserna på deras hus faller om de får ett vindkraftverk i närheten. De struntar blankt i subventioner, priser, miljö etc.

Vad har subventionerna med detta argumentet att göra öht? Så du menar att det går inte att se någon form av avundsjuka i debatten alls? Kan alla bygga kraftverk? Eller behövs det mark och kapital?

Skitsnack! Jag bor i skogsmiljö med pristin skog, flera häckningsplatser för havsörn och flera andra hotade arter (etc etc). Hur jävla mljövänligt är det att skövla skogen, förstöra de lokala ekosystemen och beröva människorna som bor där sin miljö?

Det är ju tvärtom giriga markägare som inte tvivlar en sekund på att förstöra skog och mark, ekosystem och boendemiljöer, för att tjäna sig en rejäl hacka som är problemet. Vindkraftverk byggs ofta i pristin och orörd miljö och i känsliga ekosystem.

Förstöra miljön för att rädda den från det (obefintliga) hotet från kärnkraft?
Citera
2011-11-24, 22:15
Medlem
Citat:
2. Kanske enligt din definition. Men inte enligt de som gör defintionen i FN, EU eller Sverige.
3. Återigen. Vad skulle en investerare tjäna på detta? Verken har en pay-off-tid på 10-14 år. Sen kan man börja tjäna lite pengar. Det finns många gamla verk som fortfarande funkar. Jag kan tänka mig att en helikopters rotorblad utsätts för en betydligt högre belastning, men det är verkligen inte mitt område. Men gamla fungerande verk, det har jag sett.

4. Har jag aldrig sett i något verk jag varit i. Men det låter ju spännande. Varför skulle man ha det i ett modernt verk? Vissa verk har egenskaper att kunna ta emot el från nätet (om de inte, vilket är brukligt, sparar tillräckligt med kraft i hydrauliken eller har batterier) för att kunna pitcha bladen i vind igen efter att ha stått still. Jag har ingen tillräckligt bra källa för att presentera den, men skall försöka ordna det. En rolig sak var att när jag gjorde ett snabbsök så stod de 3-6månader på de andra som uttalade sig.
5. De står ju och snurrar i Jämtlandsfjällen. Där är det rätt kallt.
6. Länka gärna! Har jag inte hört. Men de skall iaf fortsätta att ha en av världens största vindkraftsmässor och har såvitt jag förstår inte ställt ner sitt mål för utbyggnad. Denna sida länkar till rapporter: http://www.earthtechling.com/2011/10/wind-power-a-17-percent-chinese-energy-goal/
7-8. Min kalkyl var ett exempel på att VKV har stor potential att producera el. Jag har hört en del om el-bilars begränsningar, dina siffror stämmer t.ex inte alls med dessa. Laddcyklerna skulle vara betydligt fler. Men jag ger mig inte in i det där närmare än att:
-elens överlägsna verkningsgrad gör den högintressant 40-45 mot 90-95 om jag inte missminner mig.
-en stor del av resorna är så korta att el skulle vara utmärkt, resten kan man ordna med inbyte till andra drivmedel eller liknande
9. Den var lite skojig. Men inte så förankrad i verkligheten.
10. Jag pratar givetvis inte om verket. Arealerna tas vid brytningen av uran. Jag tycker kärnkraft är helt ok om det inte vore för brytningen (som vi vägrar göra i Sverige, men ändå skall vi njuta av kärnkraften) och att man omöjligtvis kan ta på sig ett ansvar som kan röra sig om hundra tusen år framåt i tiden. Jag längtar och sätter hopp till fusion.
11. Det beror på hur man räknar areal. Ett VKV kan ta så lite som 50-100m² om man placerar det rätt. Sen kan det finnas ställen där man måste anlägga väg osv. Marken runt ett verk kan användas till betesmark eller hör och häpna, energiskog. Slå två flugor i en smäll.

2. Faktum är att både olja och uran återbildas i ganska snabb takt.
3. Vinkraftverken idag kommer inte att nå pay-off på 15år såvida inte elpriset ligger över 1Kr konstant. I övrigt så innebär förstås rotor och mekanik byte inte att vindkraftverket inte fungerar efter bytet. Däremot är det intressant att du skriver "många", detta innebär ju faktiskt att byte inte genomförts i många fall heller.
4. Låter som ren bullshit då det krävs en viss mängd energi för att trigga igång några ton propeller och givet det faktum att krävs omkring 5m/s vind för att få igång maskineriet med en ganska stor prop yta och ibland 15mx2 x 5 blad så tar jag det där med hydraulik och batterier med en stor nypa salt. Särskilt det där med hydraulik, då effektförlusten av att behöva stoppa vid 5,5-6,0m/s istället <5,0 m/s skulle vara enorm pga. effektförlusten vid hydrauliken givet att någon skulle vara finurlig nog att lösa problemet med att proppar tenderar att rotera åt ett förbestämt håll.
5. Appropå Jämtland så har de bara haft några vindsnurror igång ett par år. http://www.lansstyrelsen.se/jamtland/Sv/miljo-och-klimat/klimat-och-energi/vindkraft/Pages/index.aspx Men det är klart Jämtland är ett intressant studieobjekt av många skäl. Sedan bär sig inte de nuvarande vindsnurrorna i Jämtland map. just Jämtkraft och JP vind m.fl. I enlighet med deras årsredovisningar 2009. (då var det 1kr/kWh i subventioner).
6. Du kanske borde notera att den svenska målsättningen satt 2009 (av gay-väderkvarnen) överstiger den Kinesiska för 2020 med en storleksordning av >2x. Då finns det omkring 1,4 miljarder Kineser och omkring 10.5 miljoner svenskar. Kolla fakta.
7-8. Laddcyklerna för elbilar överdrivs kraftfullt men är 200 cykler för varje del av batteriet. (det är exakt samma batterier som i laptops, men istället för 1-3 batterier som i en laptop så har de 200-300 batterier i bilen. Batterierna har exakt samma egenskaper men i så stor mängd som 200-300 batterier, ihopkopplade så kan man "ljuga" genom att sänka tröskeln för batteriutslagning och därigenom hävda fler laddcykler. Alltså ett laptop batteri som används 200 cykler går sannolikt sönder men har omkring 60% att överleva därefter. Med 200-300 batterier så kommer man att ha mellan 120-180 kvar efter 200 laddcykler. Det räcker ju en bit eller hur?......
Vad gäller hybrider så är det ju inte fel, men ändå batterierna har inte fixats än så det är lite av en lyx fråga idag. I övrigt så är el givetvis av intresse för dragsterförare, för det fallet att batterierna fixas.
9. Det var inget skämt, det sitter alltså motorer som drivs av bensin i väldigt många vindkraftverk, tex. i Jämtland och Skåne. De behövs för elementära saker som att starta vindkraftverken, fixa en illusion av att de är igång och för att "hjälpa till" när det blåser lite mindre än 5,0m/s samt för att tillse att vindkraftverket levererar en viss mängd ström hela tiden av stabilitetsskäl. Essentiellt är det Elverk det är frågan om.
10. Brytningen av Uran är inte särskilt utrymmeskrävande jämfört med hundratals vindsnurror eller biobränsle.
11. Nej du har fel pga. Vindkraftverkens säkerhetszoner. Det går åt ungefär en 10.000 kvadratmeter eller 1 hektar per vindkraftverk. Skulle man därefter vilja använda ditt extrema resonemang så ska man även medta brytningen av omkring 20 ton metaller och tillverkningen av 100 ton betong samt förstås plaster och fibrer som företrädelsevis tillverkas av sten, olja och kemikalier.

Citat:
Det florerar otroligt mycket lögner om dessa vindkraftverk. Denna tråden har inte uppvisat några större kvaliteter av FB som brukar hålla en bättre nivå.

Enligt mig så finns det goda skäl till att vara försiktig med vindkraft och de är som följer:
1. Det kan uppfattas som störande i landskapsbilden (även om det generellt är positiva resultat när man undersöker detta).
2. De låter. De som inte gillar vindkraftverk har ofta ont av att man kan höra dem. Vissa placeringar har kanske inte varit klockrena och folk har känt sig överkörda. Alltid tråkigt, men säg det energislag som inte drabbar någon (inb4 kärnkraft om det inte är ett smartare svar än att det producerar massor för ingenting o alla gillar att bryta det).
3. De kan störa i naturen. Viktigt att man placerar med hänsyn till djur och natur. Ett VKV dödar i snitt 2,3 fåglar/år mot sveriges katter som dödar 10 miljoner. Men det är viktigt att vara försiktig med känsliga arter osv.
4. De bör ha en reglerkraft även om vissa länder klarar sig bra utan, ex.vis Irland. Vattenkraft är bra i Sverige.

Jag tycker att ni vind-stollar har väldigt låg nivå, för att vara flashback.
1. Det finns i princip inga seriösa undersökningar som visar att folk gillar att ha vindkraft i sin närhet. Snarare verkar alla vilja sälja sina hus och gårdar samt att massiva kampanjer drivs mot vindkraftverken.
2. Uranbrytning har skett i Sverige utan några större klagomål liksom oljebrytning. Detta beror givetvis på att de betalade för sig trots bergstatens juridiska fördelar samt att reserverna finns en bit från "jordbruksbygder".
3. Det finns rapporter om hundratals dödade fåglar&fladdermöss per verk och år. Detta fäster jag inte särskilt stor vikt vid även om andra gör det.
4. De har redan reglerverk i sina inbyggda elverk, som drivs av bensin eller diesel.
Senast redigerad av BehindRayban 2011-11-24 kl. 22:21.
Citera
2011-11-24, 22:21
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
2. Faktum är att både olja och uran återbildas i ganska snabb takt.
Haha, vilket skitsnack.
Citera
2011-11-24, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Källa? Vad jag vet så använder de flesta moderna vindkraftverk neodymmagneter.

Läs till exempel T.Burton - "Wind energy handbook" 2001, Wiley & Sons.

Som jag skrev tidigare så kommer pm mer och mer men merparten av de turbiner i drift idag använder sig av asynkronmaskiner med lindad rotor.

Magnetmaterial blir ju dessutom dyrare och dyrare för varje dag som går pga kinas kontroll av världens tillgångar på jordartsmetaller. Det går åt en hel del magneter i stora generatorer så detta blir förstås en kostnad som man kan undvika med asynkronmaskiner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in