2011-07-22, 01:59
Medlem
TaxiHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubb
Jag önskar dig en trevlig Stockholmsvistelse i sommar! Och ta en glass på glassfiket på fjällgatan och beundra utsikten emellanåt. Du kommer ha gott om tid till det.

Tack för de uppmuntrande orden! Dock blir det nog inget taxikörande på grund av tidsbrist. Så taxin får stå hemma istället.

(Det jag har haft mest dödsångest över är för övrigt att jag skulle virra bort mig i Tegelbacken eller Slussen, med kund i bilen...)

"Fjällgatan", tänkte jag. Utan att fuska. "Söders höjder, va?", och var tvungen kolla så jag mindes rätt. Kanske lite slumpen att jag råkade känna till det. För övrigt ägde Sveriges första färg-TV-sändning rum på Fjällgatan.
Citera
2011-07-22, 02:05
Medlem
TaxiHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubb
Vad du ber mig om är en sak som om den kommer fram till Taxi Stockholm får mig avstängd utan några som helst diskussioner, så jag tycker det är en smula oförskämt att fråga.

Det är ungefär som att be en ONOFF-säljare att låta bli att slå in en DVD-spelare i kassan mot att han får en hundring direkt i fickan.

En fråga är väl okej att få. Jag tycker själv inte att någon är oförskämd om jag får en sådan typ av fråga, så länge frågeställaren accepterar ett "nej". Oförskämt är det däremot att tjata om det, eller att ge sig in i nån lång, tröttsam diskussion om saken.
Citera
2011-07-22, 17:28
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stövel-Anders
I går jobbade jag 9,4 timmar, körde in 899 kronor och tjänade 35 kr i timmen. Det är ett svårslaget rekord i dålig lön.

Så jag funderar vad jag håller på med. Det är kanske bättre att köra bröd.

Den sista körningen såg ut att delvis rädda kvällen. Aminogatan i Mölndal till Bergsjön kostade 482 kronor. Kunden betalade med bankkort, men EMV-terminalen protesterade. Medges ej kom upp på skärmen.

Skojaren visste att det inte fanns pengar på kontot, men han höll masken. Han lovade att betala till mitt bankkonto, men det är en osäker fordran. Killen blev slängd i arresten för fylla, åkte taxi för 500 kronor utan pengar och kanske inte gör rätt för sig.

Jag funderar vad jag håller på med. Det är kanske bättre att köra bröd.

Stövel-Anders

Du jobbar dagtid antar jag?
Det är bara att glömma under semestern.
Skulle själv börja jobba dag då jag fick nog av natten men det gick inte, nu är man tillbaka på natten för det är så fruktansvärt dåligt på dagen för tillfället.
Får börja dag i september.

Såhär dåligt har det bara varit i början av Januari när folk slickade såren efter Julen.
Bara massa turister som ska till hotell och restauranger. 100kr hit, 80 kr dit.
Det jävliga är att det fanimej är mycket bilar ute ändå som ska dela på den lilla sketna kakan, trots att det är så kasst att göra.

Ang killen som inte hosta upp deg.
Varför skrev du inte ett "skuldebrev"?
Ska finnas i handskfacket.
Slå ut kvittot som rekvisition och häfta ihop, ge kopian till kunden och lämna originalet till kontoret.
Mycket pålitligare än nått fyllos "ord".
Han har 10 dagar på sig att pröjsa och det tillkommer 50kr.
Citera
2011-07-23, 22:49
Medlem
DunderKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Du jobbar dagtid antar jag?
Det är bara att glömma under semestern.
Skulle själv börja jobba dag då jag fick nog av natten men det gick inte, nu är man tillbaka på natten för det är så fruktansvärt dåligt på dagen för tillfället.
Får börja dag i september.

Såhär dåligt har det bara varit i början av Januari när folk slickade såren efter Julen.
Bara massa turister som ska till hotell och restauranger. 100kr hit, 80 kr dit.
Det jävliga är att det fanimej är mycket bilar ute ändå som ska dela på den lilla sketna kakan, trots att det är så kasst att göra.

Ang killen som inte hosta upp deg.
Varför skrev du inte ett "skuldebrev"?
Ska finnas i handskfacket.
Slå ut kvittot som rekvisition och häfta ihop, ge kopian till kunden och lämna originalet till kontoret.
Mycket pålitligare än nått fyllos "ord".
Han har 10 dagar på sig att pröjsa och det tillkommer 50kr.

Har hört mycket om dessa skuldbrev, men aldrig sätt något. Dom få gånger det har hänt har jag bommat och krävt värdegrej i pant, exempelvis klocka eller mobil om jag anser att det är nåt värde i det. Dessa människor som inte kan betala resan betalar förmodligen inte nån skuldsedel heller.
Citera
2011-07-24, 02:52
Medlem
DunderKs avatar
Fan va gott de ska bli, börjar snart på gästspela på natten igen. Har gjort 2-3 försök på dagen, men insett att taxi på dagtid inte är min grej. Dagtid i taxi är helt riskfritt, bättre för hälsan, bättre betalt, mindre idioter, men fan va tråkigt det är...pallar inte o snacka väder och krämpor hela tiden. Galet jobbigt att börja kl 4-5 på morgonen, behöver ofta använda solglasögon för att dölja mina blodsprängda ögon. Mer regel än undantag att jag somnar på nån parkering när rusningen på morgonen är över. Som dagförare får man åka till verkstan hela tiden, byta reklam, tvätta bilen in och utvändigt, kvällsförarna tror detta görs av sig självt?! Dricksen dagtid är obefintlig, på kvällen brukar dricksen betala min lunch. Ofta stressigt på dagtid, folk tror att dom får en taxi efter 5 min i värsta eftermiddagsrusningen..för att sedan vilja åka till flyget, varför e du så sen, hinner du på 15min??? Kunderna förstår inte att köer och krockar existerar för taxiförare, ofta känner jag mig tvingad att bryta mot lagar för att kunden stressar mig.

Ne det ska bli gott o köra på natten igen, lungt o skönt. Dra på lite go musik och snacka skit me fulla kunder. Finns en viss charm i att bråka me pundare och fyllon också. Taxi på natten är ofta spännande, jag tänker på hur mycket konstiga och intressanta möten jag haft på natten, gängmedlemmar, prostituerade, kändisar osv. Jag har tack o lov aldrig råkat ut för fysikt våld, vart bra nära ett par gånger.

Det är lätt att man blir hatisk på natten, när man ser så mycket skit, det saknar jag inte! Friåkare är värst, dom är så jävla blåsta och skämmer ut sig inför sina egna landsmän som sköter sig. Säger man något till dom så börjar dom skestikulera som jag vet inte vad, och börjar gapa om att man är rasist eller idiot. Tror dom flesta kan hålla med på den här punkten?

Jag saknar inte heller nätterna när det är 60lediga och 2upptagna bilar, i dessa sitiuationer visar det sig hur mycket man är villig att hora sig för pengar, dessa nätter är nog störst risk att råka ut för brott, många förare blir desperata och chansar med kunder dom annars inte ha släppt in. Jag har själv sjunkigt lågt ibland, att köra nån blodig alkis från akuten eller alkistant som pissar på sig i bilen är lååågt!

Det är intressant hur folk ser på en. Om man kör taxi på dagtid då är man en duktig pojk som håller gamlingar under armen, en riktig svärmorsdröm. Men plötsligt när man jobbar på natten är man skum och kanske till och med KRIMINELL eller i värsta fall potentiell våldtäktsman!

Finns många för och nackdelar med både dag och natt. Vad tycker ni, börjar jag bli knäpp på min semester eller är det mer najs o köra på natten?
Citera
2011-07-24, 11:00
Medlem
foppatoffel.s avatar
Åh vad jag skäms.

Har blivit tvingad till ledighet av min chef då jag har 368 timmars ledighet innestående. Ja vad gör man då i brist på annat? - man tackar ja till 3 stycken nattpass alá Taxi.
Citera
2011-07-24, 15:17
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunderK
Har hört mycket om dessa skuldbrev, men aldrig sätt något. Dom få gånger det har hänt har jag bommat och krävt värdegrej i pant, exempelvis klocka eller mobil om jag anser att det är nåt värde i det. Dessa människor som inte kan betala resan betalar förmodligen inte nån skuldsedel heller.

Det går vidare till inkasso och sedan fogden om man inte betalar efter 10 dagar.
Visst, folk kanske skiter i att betala även då men jag som förare har iaf gjort min del.

ang natt och dagjobb.
Skärp till dig gosse *örfilar*.
Nattjobb är sunkigt. Man blir en zombie utan socialt liv. Inte bra för hälsan, såg på rapport för någon vecka sen att det ger cancer (ja, jag vet allt ger cancer men ändå).
Finns inget positivt med nattjobb mer än några sketna kronor extra.
Varför finns det alltid nattjobb ledigt hos åkare medans det är bråk om dagjobben?
För folk har insett vilket skitgöra det är.
Tillhör du den lilla skara som trots allt gillar nattjobb längre perioder är det bara att gratulera.
Nattjobb är "charmigt" första 2 månaderna sen förvandlas man till Robert Deniro i Taxi driver och då såg jag inte några friåkare i filmen.
Citera
2011-07-24, 21:15
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunderK
Fan va gott de ska bli, börjar snart på gästspela på natten igen. Har gjort 2-3 försök på dagen, men insett att taxi på dagtid inte är min grej. Dagtid i taxi är helt riskfritt, bättre för hälsan, bättre betalt, mindre idioter, men fan va tråkigt det är...pallar inte o snacka väder och krämpor hela tiden. Galet jobbigt att börja kl 4-5 på morgonen, behöver ofta använda solglasögon för att dölja mina blodsprängda ögon. Mer regel än undantag att jag somnar på nån parkering när rusningen på morgonen är över. Som dagförare får man åka till verkstan hela tiden, byta reklam, tvätta bilen in och utvändigt, kvällsförarna tror detta görs av sig självt?! Dricksen dagtid är obefintlig, på kvällen brukar dricksen betala min lunch. Ofta stressigt på dagtid, folk tror att dom får en taxi efter 5 min i värsta eftermiddagsrusningen..för att sedan vilja åka till flyget, varför e du så sen, hinner du på 15min??? Kunderna förstår inte att köer och krockar existerar för taxiförare, ofta känner jag mig tvingad att bryta mot lagar för att kunden stressar mig.

Ne det ska bli gott o köra på natten igen, lungt o skönt. Dra på lite go musik och snacka skit me fulla kunder. Finns en viss charm i att bråka me pundare och fyllon också. Taxi på natten är ofta spännande, jag tänker på hur mycket konstiga och intressanta möten jag haft på natten, gängmedlemmar, prostituerade, kändisar osv. Jag har tack o lov aldrig råkat ut för fysikt våld, vart bra nära ett par gånger.

Det är lätt att man blir hatisk på natten, när man ser så mycket skit, det saknar jag inte! Friåkare är värst, dom är så jävla blåsta och skämmer ut sig inför sina egna landsmän som sköter sig. Säger man något till dom så börjar dom skestikulera som jag vet inte vad, och börjar gapa om att man är rasist eller idiot. Tror dom flesta kan hålla med på den här punkten?

Jag saknar inte heller nätterna när det är 60lediga och 2upptagna bilar, i dessa sitiuationer visar det sig hur mycket man är villig att hora sig för pengar, dessa nätter är nog störst risk att råka ut för brott, många förare blir desperata och chansar med kunder dom annars inte ha släppt in. Jag har själv sjunkigt lågt ibland, att köra nån blodig alkis från akuten eller alkistant som pissar på sig i bilen är lååågt!

Det är intressant hur folk ser på en. Om man kör taxi på dagtid då är man en duktig pojk som håller gamlingar under armen, en riktig svärmorsdröm. Men plötsligt när man jobbar på natten är man skum och kanske till och med KRIMINELL eller i värsta fall potentiell våldtäktsman!

Finns många för och nackdelar med både dag och natt. Vad tycker ni, börjar jag bli knäpp på min semester eller är det mer najs o köra på natten?

Alltså kan inte annat att säga än att jag håller med dig till 100% på allt du skrev, men samtidigt så är ju att jobba natten att man just jobbar natten och nästan helt tappar sitt sociala liv de dagarna man är ledig
Citera
2011-07-26, 09:40
Medlem
Redors avatar
Är det vanligt att det begärs leg. vid kortköp fast man betalar genom den nya kortterminalen? dvs att jag knappar in min pinkod?
Är inte det att vara lite väl paranoid om man både kollar leg och sen att kund ska knappa in sin pinkod?
Citera
2011-07-26, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Är det vanligt att det begärs leg. vid kortköp fast man betalar genom den nya kortterminalen? dvs att jag knappar in min pinkod?
Är inte det att vara lite väl paranoid om man både kollar leg och sen att kund ska knappa in sin pinkod?

Det finns ingen anledning att begära legitimation,
när pin-koden har blivit godkänd.

Men den som inte har pin-kod
måste skriva på och visa legitimation.

Stövel-Anders
Citera
2011-07-26, 13:49
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stövel-Anders
Det finns ingen anledning att begära legitimation,
när pin-koden har blivit godkänd.

Men den som inte har pin-kod
måste skriva på och visa legitimation.

Stövel-Anders

Jag fick visa leg. före jag knappade in min pin-kod igår efter avslutad resa på 200sek.
Tog lite illa upp eftersom chauffören då i princip inte litade på mig för fem öre..

Är det värt att kontakta bolaget för en sån grej eller är det bara att låta vara? Är ett litet bolag men med mycket gott rykte och jag har aldrig vart missnöjd tidigare..
Citera
2011-07-26, 15:44
Medlem
DunderKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Det går vidare till inkasso och sedan fogden om man inte betalar efter 10 dagar.
Visst, folk kanske skiter i att betala även då men jag som förare har iaf gjort min del.

ang natt och dagjobb.
Skärp till dig gosse *örfilar*.
Nattjobb är sunkigt. Man blir en zombie utan socialt liv. Inte bra för hälsan, såg på rapport för någon vecka sen att det ger cancer (ja, jag vet allt ger cancer men ändå).
Finns inget positivt med nattjobb mer än några sketna kronor extra.
Varför finns det alltid nattjobb ledigt hos åkare medans det är bråk om dagjobben?
För folk har insett vilket skitgöra det är.
Tillhör du den lilla skara som trots allt gillar nattjobb längre perioder är det bara att gratulera.
Nattjobb är "charmigt" första 2 månaderna sen förvandlas man till Robert Deniro i Taxi driver och då såg jag inte några friåkare i filmen.

Jag håller med dig helt, det är ett jävla skitgöra. Jag ska bara gästspela på natten under en kortare period i sommar, får se hur jag känner då. Ja man känner igen sig ganska mycket i "taxi driver", ganska lustigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in