Fan va gott de ska bli, börjar snart på gästspela på natten igen. Har gjort 2-3 försök på dagen, men insett att taxi på dagtid inte är min grej. Dagtid i taxi är helt riskfritt, bättre för hälsan, bättre betalt, mindre idioter, men fan va tråkigt det är...pallar inte o snacka väder och krämpor hela tiden. Galet jobbigt att börja kl 4-5 på morgonen, behöver ofta använda solglasögon för att dölja mina blodsprängda ögon. Mer regel än undantag att jag somnar på nån parkering när rusningen på morgonen är över. Som dagförare får man åka till verkstan hela tiden, byta reklam, tvätta bilen in och utvändigt, kvällsförarna tror detta görs av sig självt?! Dricksen dagtid är obefintlig, på kvällen brukar dricksen betala min lunch. Ofta stressigt på dagtid, folk tror att dom får en taxi efter 5 min i värsta eftermiddagsrusningen..för att sedan vilja åka till flyget, varför e du så sen, hinner du på 15min??? Kunderna förstår inte att köer och krockar existerar för taxiförare, ofta känner jag mig tvingad att bryta mot lagar för att kunden stressar mig.
Ne det ska bli gott o köra på natten igen, lungt o skönt. Dra på lite go musik och snacka skit me fulla kunder. Finns en viss charm i att bråka me pundare och fyllon också. Taxi på natten är ofta spännande, jag tänker på hur mycket konstiga och intressanta möten jag haft på natten, gängmedlemmar, prostituerade, kändisar osv. Jag har tack o lov aldrig råkat ut för fysikt våld, vart bra nära ett par gånger.
Det är lätt att man blir hatisk på natten, när man ser så mycket skit, det saknar jag inte! Friåkare är värst, dom är så jävla blåsta och skämmer ut sig inför sina egna landsmän som sköter sig. Säger man något till dom så börjar dom skestikulera som jag vet inte vad, och börjar gapa om att man är rasist eller idiot. Tror dom flesta kan hålla med på den här punkten?
Jag saknar inte heller nätterna när det är 60lediga och 2upptagna bilar, i dessa sitiuationer visar det sig hur mycket man är villig att hora sig för pengar, dessa nätter är nog störst risk att råka ut för brott, många förare blir desperata och chansar med kunder dom annars inte ha släppt in. Jag har själv sjunkigt lågt ibland, att köra nån blodig alkis från akuten eller alkistant som pissar på sig i bilen är lååågt!
Det är intressant hur folk ser på en. Om man kör taxi på dagtid då är man en duktig pojk som håller gamlingar under armen, en riktig svärmorsdröm. Men plötsligt när man jobbar på natten är man skum och kanske till och med KRIMINELL eller i värsta fall potentiell våldtäktsman!
Finns många för och nackdelar med både dag och natt. Vad tycker ni, börjar jag bli knäpp på min semester eller är det mer najs o köra på natten?