2011-07-26, 16:07
Medlem
DunderKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Jag fick visa leg. före jag knappade in min pin-kod igår efter avslutad resa på 200sek.
Tog lite illa upp eftersom chauffören då i princip inte litade på mig för fem öre..

Är det värt att kontakta bolaget för en sån grej eller är det bara att låta vara? Är ett litet bolag men med mycket gott rykte och jag har aldrig vart missnöjd tidigare..

Föraren var säkert osäker på hurvida kunden behöver visa ID, eller helt ny förare. Inget att ta illa upp för. Tror väldigt få förare bryr sig om ID på riktigt, inte värt o åka på stryk om de är stulet kort
Citera
2011-07-28, 13:54
Medlem
sushitas avatar
Hejsan.

Hoppas på snabba svar nu, men...

Min bästa polare körde taxi natten mot idag och skjutsade en extremt vacker flicka. Hon raggade lite smått på honom men hon frågade aldrig efter nummer. Han själv vågade inte heller fråga efter nummer pga att han var i tjänst (ja det kan bli ett jävla liv). Nu har han hennes nummer från beställningen och han funderar på att kontakta henne.

Jag föreslog att han skulle skriva ett sms och fråga om hon tappat/saknar något och specificera en speciell sak, t.ex. en ring eller något. Typ:

"hejsan, du åkte taxi med mig i natt och någon har tappat en ring på framsätet. Fann ringen precis efteråt. Återfås mot beskrivning! =)"

Var hon verkligen intresserad så ser hon sin chans och säger typ "näe" och sen fortsätter limma på honom.

Någon chaufför här som har ett vettigt förslag på något som man kan glömma i en taxi? vill ha idéer att presentera för min vän nu. Han behöver sig en flicka!
Citera
2011-07-28, 13:59
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushita
Hejsan.

Hoppas på snabba svar nu, men...

Ett armband eller örhänge skulle jag satsa på.

En ring borde man oftast märka om man tappar, mobil/handväska/plånbok fungerar inte heller. Nä jag skulle nog satsa på örhänge.
Citera
2011-07-28, 14:24
Medlem
sushitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaoswithin
Ett armband eller örhänge skulle jag satsa på.

En ring borde man oftast märka om man tappar, mobil/handväska/plånbok fungerar inte heller. Nä jag skulle nog satsa på örhänge.

En ring brukar vara lite per personligt. Man vet ju liksom inte. Folk kanske har en ring i en kedja runt halsen. Eller så tar dom av sig ringen en kort stund och sedan tappar den.

Vad skulle du skriva i ett sms om detta var du?
Citera
2011-07-28, 22:23
Medlem
Besöker Kungliga Hufvudstaden ett par dagar nu, och fick se en bil märkt "Taxi Storholm", blev lite full i skratt när jag först såg det pinsamma försöket att apa efter Taxi Stockholm, vet inte om jag skrattade lika mycket när jag såg jämförpriset dock...
Citera
2011-07-29, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sushita
.

Betalade hon kontant? Ringa och säga att det blev för lite växel och att man inte kan sova bra innan det är betalt?

Dock med chans att han sedan går hem ensam några kronor fattigare.

Märker väll då om hon är intresserad eller ej. Dvs om hon vill träffa mannen igen för att få igen en liten summa eller säga åt honom att behålla det och inget mer.

Tycker det är roligt med den sociala biten i taxi. Människor kan ibland vara svåra men so fort dom sitter i en taxibil drar dom historier och beter sig som dom känt en hela sitt liv. . Svårslaget + med taxi.
Senast redigerad av Albinbror 2011-07-29 kl. 03:46.
Citera
2011-07-29, 13:30
Medlem
sushitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albinbror
Betalade hon kontant? Ringa och säga att det blev för lite växel och att man inte kan sova bra innan det är betalt?

Dock med chans att han sedan går hem ensam några kronor fattigare.

Märker väll då om hon är intresserad eller ej. Dvs om hon vill träffa mannen igen för att få igen en liten summa eller säga åt honom att behålla det och inget mer.

Tycker det är roligt med den sociala biten i taxi. Människor kan ibland vara svåra men so fort dom sitter i en taxibil drar dom historier och beter sig som dom känt en hela sitt liv. . Svårslaget + med taxi.

Han drog den där om ringen. Hon bar aldrig ringar och sedan var det ämnet överstökat. Det slutade med att han blev ditbjuden på förfest i går på kvällen. Sedan har inget märkvärdigt hänt. Tror inte han fattade något tycke för tjejn ifråga och som det låter på honom fick han ingen vidare stor lust att träffa henne igen.
Citera
2011-07-30, 15:27
Medlem
Nu har jag fått min första löneavi. Jag tjänade 12 211 kronor i juni, körde natt och jobbade 153,5 timmar. Heltid ligger på 166,5 timmar, om jag har förstått rätt.

Det finns ingen yrkesgrupp i Sverige, som har så dålig lön. Men det lär finnas en garantilön på 16 000 kronor. Nu har jag inget avtal med min droskägare, så jag får ingen garantilön.

Jag kan inte arbeta för 13 245 kronor/månad (166,5 timmar), så jag måste se till att få garantilön.

Kan någon berätta vad som gäller för garantilön?

Stövel-Anders
Citera
2011-07-30, 15:40
Medlem
Vet inte exakt hur det funkar, men där jag kör har vi garantilön om vi inte uppnår provision (vilket man gör i juli) men annars så har vi väl en timlön på 101,2 kr i garanti. Det är ingen superlön och semesterersättning direktutbetalas så man kan ju aldrig ha "semester" för då får man ut ännu mindrenästa månad... Det är en hård och utsatt bransch...
Citera
2011-07-30, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stövel-Anders
Nu har jag fått min första löneavi. Jag tjänade 12 211 kronor i juni, körde natt och jobbade 153,5 timmar. Heltid ligger på 166,5 timmar, om jag har förstått rätt.

Det finns ingen yrkesgrupp i Sverige, som har så dålig lön. Men det lär finnas en garantilön på 16 000 kronor. Nu har jag inget avtal med min droskägare, så jag får ingen garantilön.

Jag kan inte arbeta för 13 245 kronor/månad (166,5 timmar), så jag måste se till att få garantilön.

Stövel-Anders

Är du medlem i Svenska Transportarbetareförbundet kontaktar du din lokalavdelning. Kontaktvägar finns på www.transport.se

Är du inte fackligt ansluten så är det upp till dig själv att förhandla dig till vettiga lönevillkor om du inte väljer att bli medlem.
Citera
2011-07-30, 19:26
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stövel-Anders

Stövel-Anders

Inte en krona dricks?
Eller är det medräknat? Brukar ofta bli så att man inte ser dricksen som lön utan bara extra men lön är det nog.. som givetvis alla skattar på.
Citera
2011-07-30, 21:11
Medlem
Madgunners avatar
Dricksen skall ni nog alla sluta att räkna med när ni får kortautomater i bilarna. För mig som kund finns det ingen som helst anledning att dricksa om jag betalar med kort. I Stockholm har jag mycket sällan åkt med samma chaufför mer än en gång. Tidigare har jag bara jämnat upp de till närmsta kontantbelopp. Med kort så är det oftast noll pengar i dricks, men har ju funnits undantag.

Se till att få vettiga löner istället genom att berätta för åkarna att ingen nu för tiden får dricks. Var ju annat när han körde själv för 20 år sedan. Går det inte ihop så får dom väl höja priserna eller minska antalet bilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in